|
En dom over IMAX. |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | ||
Trumle ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2015 Sted: kBH Status: Offline Point: 793 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg er faktisk tilbøjelig til at give dig ret i det med lydtrykket. Ikke at jeg har besøgt IMAX endnu, men som en generel betragtning bliver der mange steder (koncertere mv.) spillet alt for højt. IMO ofte så højt at det elt enkelt lyder dårligt og forvrænget. Måske fordi ørerne selv forvrænger. Har i mange år taget ørepropper med til koncerter og alligevel er min hørelse under middel i diskanten. Angående 3D med hovedet på skrå. - Så vidt jeg ved- bruger cinemaxx realid 3D med cirkulær polarisering i de andre sale. Det skulle være immunt mod at lægge hovedet på skrå. IMAX bruger vandret/lodret polarisering. Det må nødvendigvis give bøvl hvis man lægger hovedet på skrå, så polariseringen i brillerne ikke passer med polariseringen i det lys der reflekteres fra skærmen. Redigeret af Trumle - 29-April-2015 kl. 10:50 |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
|
måske de havde fundet på noget smart så de fik udnyttet alle de kvm2 lærred de har sat op... |
||
![]() |
||
dr gonzo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1316 |
|
Korrekt - og vandret/lodret polarisering giver en bedre separation af billederne, hvilket resultere i et utrolig flot 3D-billede, men kun hvis man holder hovedet lodret hele tiden. Min ven sagde efter filmen, at det var det mest vellykket 3D han havde set. Jeg er tildels enig, bortset fra, at jeg ikke mener, at Avengers vinder noget ved at blive set i 3D. |
||
![]() |
||
Trumle ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2015 Sted: kBH Status: Offline Point: 793 |
|
Nu de bruger polarisering må de nødvendigvis også bruge sølvlærred. Lagde i mærke til om lærredet hot-spottede?
|
||
![]() |
||
dr gonzo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1316 |
|
Ingen hotspotting, men der var dog en 5-10 mørke lodret striper i toppen af billedet, som gik ned til ca. midten af lærredet, det lignede lidt, at der var bølger i lærredet, men det så det ikke ud til at der var, da jeg inspicerede lærredet efter filmen. Det var ikke noget der generede konstant, men fik man først øje på det, var det selvfølgelig forstyrrende. Redigeret af dr gonzo - 29-April-2015 kl. 11:06 |
||
![]() |
||
karula ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 849 |
|
har helt droppet biografer, lydtrykket er alt for højt og af dårlig kvalitet, en blu ray disk i hjemmebioen og super opløst lyd og billede,
det dur, |
||
Med venlig hilsen
Karula PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1 |
||
![]() |
||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
|
Jeg lagde også mærke til de mørke "striber" i toppen - de var dog mest i venstre side. Synes at 3D effekten var bedre end Real3D i deres andre sale. Det er som om der er flere frames end Real3D, da det kun har "forventet" film flutter i panoreringer. Men det slår efter min mening ikke 3D HFR, hvor der ikke er noget problem med panoreringer. Jeg læner mig dog ofte imod konen, når vi er inde og se noget og det virker ikke særligt godt med IMAX polariseringen.
![]() Redigeret af Cyberguyen - 29-April-2015 kl. 11:14 |
||
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
||
![]() |
||
|
Jeg synes 3D HFR er utrolig flot, men jeg synes også, at det er ødeliggende for film. Alt kommer til at ligne teater eller soap opera. Jeg har set alle tre Hobbit-film i HFR, og min dom er pt. at det er simpelthen ikke gør noget godt for film. Enten skal de blive bedre til at udnytte teknologien, eller også kommer jeg kun til at se naturfilm i HFR. Så kan jeg bedre leve med stuttering, for her ser skuespillet i det mindste stadig cool ud, og ligner ikke teater up-close. |
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
|
Jeg var også inde og se Avengers i går.
Lyd: Udover, at jeg ville have skruet lidt ned, så synes jeg det lød helt fantastisk. Lyden bag lærredet havde præcis den klang jeg foretrækker: Dynamik og attack var virkelig godt. Har heller ikke noget negativt om bassen - der var knald på og selvom der var meget blev det ikke for meget. Modsat Gonzo, synes jeg surrounds fungerede perfekt. Jeg tror min præference ift. surround er lidt anderledes end mange. Jeg vil gerne have et diffust surroundfelt, så når der er en panorering fra front til back, så flyver lyden "bagved et sted". Jeg synes hele surroundfornemmelsen falder til jorden når man kan pinpointe og lokalisere lyden for meget. I går var det helt tydeligt at lyde panorerede rundt i rummet, men det var aldrig lokaliserbart. Perfekt til min smag :) Billede: Jeg hader stadig 3D. Det er et irritationsmoment og jeg ville til hver en tid vælge det fra.
Redigeret af Jonas_h - 29-April-2015 kl. 11:40 |
||
![]() |
||
Therien ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 11-September-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1366 |
|
hmm.. Vil sgu stadig gerne se en IMAX forestilling!
|
||
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
|
||
![]() |
||
CerealKiller ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 24-Marts-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 63 |
|
Jeg har været inde og se Avengers 2 i den nye IMAX sal. Jeg er enig med de fleste herinde. Billedet var rigtig godt, men jeg lagde også mærke til at der var sorte bjælker i top og bund. Ikke hvad man forventer, når man hører at den skulle have været skudt i IMAX-format. Måske jeg er misinformeret?
Jeg noterede også det med at man ikke skal lægge hovedet på skå, da 3D-effekten ikke længere vil fungere. Sæderne er gode, men lidt hårde. Jeg havde lidt ondt i "kropsdel" efter filmen, men måske jeg mangler lidt polstring. Lyden var alt for høj. Ja, jeg kan godt lide høj lyd og det lød da også fedt. Men der var mange der brokkede sig over lyden. 2 af dem jeg var derinde med, tog propper i ørene. Rimelig ærgerligt, når billetterne nu koster så meget. Det positive er dog, at man slet ikke kan høre alle de personer i salen som snakker og åbner slikposer. Hvis jeg skulle se en film som er skudt i IMAX og med Dolby Atmos, så ville jeg smutte i Imperial. Er en film skudt/vist i IMAX og ikke Dolby Atmos, så ville jeg overveje Cinemax. Beklager den lange skrivelse, som jeg har gjort endnu længere med denne sætning... |
||
SONY 46X3000|PS3|Denon AVR-2307|Dali Rubicon|SVS PC12 NSD DSP
|
||
![]() |
||
Tarkin ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 08-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 939 |
|
Jeg synes heller ikke IMAX salen i Cinemaxx lever op til min forventning. Lyden var ekstrem høj - en hel del højere end fx Imperial, og det gjorde ikke oplevelsen bedre. Bassen var kraftfuld, men også lidt bulder til tider. Om det skyldes at jeg sad lidt tilbage i salen (4. bagerste række midtfor) ved jeg ikke. Og billedet var ikke "Image MAXimum" som IMAX ellers står for. Faktisk ser lærredet ikke ud til at være nævneværdig større end det gamle lærred - stadig "kun" 250-260 m², hvilket er noget under IMAX standarden på 350 m² og opefter. Og de plejer også at være betydeligt højere i formatet – helt op til 1.43:1, som jo er det format 70 mm analog IMAX film skydes på, fx visse scener i Dark Knight filmene, Star Trek Into Darkness og Interstellar. I Cinemaxx, hvor de har været begrænsede af salens højde, er lærredet efter hvad jeg kunne se ca. i 2:1 format, altså langt fra IMAX 70 mm formatet. Selv et 16:9 eller 1.85:1 lærred har mere med i højden end Cinemaxx’s lærred!!! Og Avengers 2 blev som allerede nævnt udelukkende vist i 2.4:1 format uden nogen fullscreen scener, hvilket medførte synlige mørkegrå letterboxbjælker hele filmen igennem (de har åbenbart sparet pengene på et maskesystem). Dette var mildest talt skuffende. Men formatet i denne film skyldes jo nok et valg instruktøren har taget i og med filmen er skudt 100% digitalt. Så jeg tror også at fx blu-ray versionen bliver i 2.4:1 hele vejen igennem. Når det så er sagt, vil jeg sige at billedet stod virkelig skarpt og med flotte farver. De 2 IMAX DLP projektorer er rigtig lysstærke + de bruger sølvlærred. Det fungere godt til 3D. At filmen så ikke rigtig blev bedre af at være 3D skyldes nok at den er fake 3D, altså 2D liveoptagelser konverteret til 3D. Men alt i alt vil jeg anbefale andre at se denne film i Imperial eller lignende biograf, hvor de har styr på billedformatet og masking + filmens Dolby Atmos soundtrack kommer til sin ret. Og se bare 2D udgaven.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |