recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - En forbrugerjurist , en iPod ... og Fona!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEn forbrugerjurist , en iPod ... og Fona!

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Bulgarien Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 09-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 186
Direkte link til dette indlæg Emne: En forbrugerjurist , en iPod ... og Fona!
    Sendt: 17-April-2007 kl. 23:25

Hvad mener du? Giv din kommentar herunder  eller skriv videre  på Mettes Weblog på;

http://forbrugerjuristen.weblog.dk/2007/04/17/svedetur-over- en-ipod/

Svedetur over en Ipod

Skrevet af forbrugerjurist  Mette Reissmann 17.Apr 7:20 | 43 Kommentarer

Jeg sveder. Rigtig meget. Det løber ned af siden på mig. Der er også begyndt at danne sig små svedperler på min overlæbe. Jeg har min Ipod med eller rettere sagt, jeg har min søns Ipod med. Nej, jeg er ikke ude at løbe eller træne hårdt i mit fitness-center. Jeg er i Fona! Overfor mig står en yngre mand. Hans blik er stålsat, og han taler med en lav, men fast stemme. Måske er det for at danne en slags modvægt til mig, der efterhånden taler med en mere og mere skinger stemme og med et mere vildt blik end normalt. Jeg ved ikke, hvor det ender, men det er denne situation, der har fremkaldt fugtige plamager på min ryg og små å-løb af sved ned af siden på mig.

Sagen er at min 14 årige søn kom fortvivlet hjem og viste mig sin Ipod, der var en jule-gave, som nu ikke længere kan vise, hvad han hører… Det vil sige, at han kan ikke se på displayet, hvilket nummer, der spiller. Det er meget irriterende! Han har haft den liggende i lommen. Der er den altid - både når han lytter til musik, og når han ikke bruger den. Det er iøvrigt et meget naturligt sted at opbevare sin Ipod. Pludselig opstår denne “skade”. Jeg mener, at der her er tale om en mangel ved varen, idet en Ipod ikke er nogen billig sag, og den må kunne holde til, hvad man betegner som “almindelig brugspåvirkning”. Den bør også kunne tåle at være i en lomme uden, at displayet skal tage skade.

Som sagt der er ikke længere tekst på displayet, så jeg drager afsted til Fona, hvor den er indkøbt for at gøre mine rettigheder som forbruger gældende. Men ak, jeg har forregnet mig. I min opstemthed over at kende lovens bogstav og særligt dens ånd har jeg glemt at tage højde for det stålsatte personale hos Fona. 

Efter at jeg har forklaret sagens rette sammenhæng for ekspedienten og anmodet om en ombytning af varen, afviser han blankt min klage med henvisning til, at Ipod´en har lidt fysisk overlast, og det er min søn, der selv har gjort det. Han henviser til købeloven, og han fortæller mig samtidig, at det kan overhovedet ikke betale sig at sende den til reparation, og hvis! han alligevel skulle vælge det, skal jeg betale 600 kr i undersøgelsesgebyr, da der ikke var tale om en mangel i købelovens forstand.

Det var ikke lige sådan, han udtrykte det, men meningen var god nok! Alt sammen vrøvl og sludder! Så jeg går i gang med at fortælle ham, hvordan det rigtig hænger sammen nemlig, at kunden vælger hvilken misligholdelsebeføjelse, der kan komme på tale. Det vil sige, at kunden vælger mellem om, genstanden skal til reparation eller, om den skal ombyttes. Sælger kan afvises dette såfremt, at den valgte beføjelser er uforholdsmæssig for dyr for ham, men det er først dér, at han har en rettighed. Jeg kan også vælge at få et forholdsmæssigt afslag. Jeg er desuden pikeret over, at han frejdigt slår fast, at det er min søn, der selv er skyld i skaden.

 Da Ipod´en kun var 2 måneder gammel gælder formodningsreglen. Det vil sige, at det må formodes, at manglen var tilstede, da vi købte den. Sælger skal bevise, at det er min søn, der har ødelagt den selv. Det er Fona ligeglade med.  Ingen af mine fremførte argumenter hjælper. Jeg får endda ekspedienten til at gå ind på www.forbrug.dk, så vi sammen kan læse om mine rettigheder. På trods af at der står, hvad jeg siger, så fastholder han sine argumenter.

Situationen er nu ved at udvikle sig til en magtkamp. Kundeservice og dialog er ikke eksisterende, og jeg bliver mere og mere desperat (og svedende) i takt med at køen bag mig vokser. Jeg forstår nu mere end nogensinde hvor magtesløs, man kan føle sig som forbruger, når man forsøger at gøre sine rettigheder gældende i en forholdsvis simpel sag. Jeg føler mig godt inde i reglerne, men selv ikke jeg kunne bevæge Fona til at lytte og agere efter reglerne. Så oddsene er hårde.

Ekspedienten fik nu hjælp af den daglige leder, der var endnu mere stålsat i sin lyseblå skjorte med navneskilt på. Tonen bliver skærpet, og jeg bliver bedt om at komme igen ugen efter, hvor deres butiksansvarlige er tilstede, ellers kan jeg bare klage til Forbrugerklagenævnet.

Det er jo ikke det, jeg vil. Jeg kender nemlig godt til Forbrugeklagenævnets klagebehandlingstid, og min søn skal ikke undvære sin nye Ipod i 1 år eller mere! Men det er en helt anden sag, som jeg vil tage op på et senere tidspunkt.

Enden på historien er i skrivende stund, at Ipod´en ligger i skuffen. Jeg overvejer min situation og vurderer om, jeg orker at tage kampen op mod Fona, men hvis ikke jeg gør det, hvem skulle så? Så det ender det nok med. Det er samtidig en sag, der beviser, at det er drøn-nødvendigt med fokus på forbrugerrettigheder, oplysning og sanktion overfor de erhvervsdrivende, der ikke vil eller kan forstå lovens bogstand og ånd. Hvordan vi får bedre forbrugerpolitik for pengene, det kan du følge med i her på bloggen. På gensyn og ha´en god dag!



Redigeret af Bulgarien - 17-April-2007 kl. 23:25
        ICEpower
alt andet er spild af energi!

       
http://www.beoworld.org

Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 2322
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2007 kl. 23:41

Nu har jeg jo ikke set Ipod'en i egen person, men hvis man direkte kan se at varen har været misvedligeholdt (altså udsat den for overlast som ikke er en naturlig som følge af almindelig brug) så har man ikke ret til hverken reperation eller ombytning.

Dog ville jeg også forvente at den skal til rep. hvis den ikke har nogen synlige skader. Det er som der skrives Fona's pligt at vise at skaden ikke var der fra købets start.

Hvis varen havde været mere end 6 måneder gammel, vender forpligtigelsen til at bevise fejl og mangler.

Ikke for at reklamere men jeg kan kun opfordre til at købe sine varer i butikker som Hifi-Klubben som tilbyder 24 måneders garanti og ikke kun 6 måneders garanti, og 18 måneders reklamationsret. (som normalt er gældende) - Ydermere kan man få 6 måneder ekstra garanti gratis.

Det var netop også overstående grunde der medførte til at Hifi-Klubben droppede Apple som leverandør. Alt for meget bøvl med reklamation, som kun endte med Bad-Will til HFK.

Min Ipod har heldigvis fungeret upåklageligt, men jeg forstår godt frustrationerne, dog vil jeg af principielle grunde aldrig give mig i sådan sag, også selv om der er udsigt på et års behandlingstid.

Eventuelt kan man prøve at gå direkte igennem Apple i stedet for igennem Fona. Hvis man er heldig, vil de tage den ind, nu når Fona ikke ønsker det.

Men held og lykke med sagen!



Redigeret af Kief - 17-April-2007 kl. 23:41
Mvh.

Casper
Til top
Pade2204 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Maj-2005
Status: Offline
Point: 1048
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2007 kl. 01:18

Er det ikke tit tilfældet at forældre altid blankt stoler på det deres børn siger? 
Den kan være kommet i klemme ved leg osv. Jeg ser ofte børn (ikke at sige det er sådan i denne sammenhæng) at der tabes / ikke passes så godt på tingene, hvilket vel er naturligt i den alder.

Dermed synes jeg man skal acceptere at man har været uheldig og kommet til at skade sin Ipod, DVD eller hvad det kan være - og så sluge omkostningen.

Jeg forsvarer ikke Fona, og jeg mener ikke det er sådan i denne sag. Jeg har bare selv været udsat for flere tilfælde hvor man (læs: forældre) påstår en vare er defekt fra fabrikken, når man tydeligt kan se at fejlen på eks en dvd-skive ikke er en fabriksfejl, men misvedligeholdelse.

KILL ME - forældrer !



Redigeret af Pade2204 - 18-April-2007 kl. 01:19
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2007 kl. 01:26
Der vil nok altid være denne tvivl, men det er i det konkrete tilfælde Fona, som skal bevise en evt. fejlbehandling/misligholdelse!

Jeg får mest dét ud af artiklen, at det kan være uhyggeligt svært at danse med detailhandlen - selv, hvis man er en skolet forbrugerjurist.

Det er ikke altid, man FÅR ret, selvom man HAR ret

Venligst
Søren
Til top
Pade2204 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Maj-2005
Status: Offline
Point: 1048
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2007 kl. 02:15
Nææ, men mange FÅR ret, selvom de IKKE HAR ret !
Til top
Bulgarien Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 09-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 186
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2007 kl. 09:33

Oprindeligt skrevet af Pade2204 Pade2204 skrev:

Nææ, men mange FÅR ret, selvom de IKKE HAR ret !

Det mener du vel ikke...?

        ICEpower
alt andet er spild af energi!

       
http://www.beoworld.org

Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2007 kl. 09:44
Oprindeligt skrevet af Pade2204 Pade2204 skrev:

Nææ, men mange FÅR ret, selvom de IKKE HAR ret !
Fan...... ikke i Fona!!!!!
mvh Christian
Til top
pfugl Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1067
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2007 kl. 10:17

Det ligner desværre masser af andre historier som er blevet bragt frem i medierne. Butikkerne kan uden større problemer tillade sig at ignorere forbrugernes rettigheder:

1. Vores forbrugerlovgivning er alt for vagt formuleret - specielt hvad angår de sidste 1,5 år af reklamationsretten.

2. Behandlingstiden i forbrugerklagenævnet er alt for lang, pt ca 1 år, og så giver de fleste op på forhånd, især hvis det drejer sig om mindre beløb.

3. Butikkerne behøver ikke at rette sig efter forbrugerklagenævnets afgørelser.

4. En decideret retssag er alt for dyr, med evt risiko for at blive pålagt store omkostninger.

Som forbrugerlovgivningen er i dag, favoriserer den (efter min mening)helt klart erhvervslivet, men der er tilsyneladende ingen politikere der vil (tør) tage sagen op.

mvh Peter

Til top
Bulgarien Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 09-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 186
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2007 kl. 10:25

Køb på nettet, og kun de steder som har e-mærket, så er risikoen for problemer absolut minimal.

Og hvis der skal handles i HiFI klubben,- køb kun via nettet , for så er der altid den  lovpligtig returret på varen , HiFi  klubben giver ikke returret hvis du handler fysisk i butikken , -så er du advaret!



Redigeret af Bulgarien - 18-April-2007 kl. 13:25
        ICEpower
alt andet er spild af energi!

       
http://www.beoworld.org

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2007 kl. 12:55

Oprindeligt skrevet af Bulgarien Bulgarien skrev:

Køb på nettet, og kun de steder som har e-mærket, så er risikoen for problemer absolut minimal.

E-mærket betyder blot at butikken på deres webside skriver at de vil overholde loven (specielt returret for private). Derudover må de ikke tage mod forudbetaling, så vidt jeg husker. Butikken betaler et par tusinde kroner om året for at en jurist en gang i mellem kigger på deres websider.

E-mærket er ingen garanti mod problemer ved senere reklamationer. De to ting har intet med hinanden at gøre.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Bulgarien Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 09-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 186
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2007 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Bulgarien Bulgarien skrev:

Køb på nettet, og kun de steder som har e-mærket, så er risikoen for problemer absolut minimal.

E-mærket betyder blot at butikken på deres webside skriver at de vil overholde loven (specielt returret for private). Derudover må de ikke tage mod forudbetaling, så vidt jeg husker. Butikken betaler et par tusinde kroner om året for at en jurist en gang i mellem kigger på deres websider.

E-mærket er ingen garanti mod problemer ved senere reklamationer. De to ting har intet med hinanden at gøre.

Jeg skriver også at risikoen er absolut minimal! Dog ingen garanti for problemer, for det kan ingen give.

 Din sikkerhed  består i at forretningen kan  miste e-mærket, hvis de ikke følger lovgivningen. Så kontakter du e-handelsfonden  og fortæller om dine oplevelser med forretningen, hvorefter de tager stilling til klagen.

  Jeg notere mig iøvrigt, at det er den fysiske Fona forretning der klages over og ikke internetshoppen, der netop har e-mærket.

Betalingen for mærket er helt korrekt  til delvis dækning af omkostningerne til administration af e-mærkeordningen, herunder naturligvis løbende kontrol.

Men samtidigt  opnås retten også til at være tilsluttet e-mærkeordningen og til at benytte det elektroniske e-mærke i markedsføringen, hvilket ikke er uvæsentligt når der handles på nettet, og hvor der opnås er en klar konkurencemæssigt fordel i forhold til tilsvarende forretninger, hvilket rigeligt opvejer den minimale udgift til e- mærket.

 Iøvrigt er beløbet fuldt fradragberettiget, så der er simplethen ingen undskyldning for ikke at have e-mærket.

http://www.e-maerket.dk

 

e-mærkets værdier

e-handelsfonden tildeler e-mærket til virksomheder og organisationer, der lever op til lovgivningskrav og e-handelsfondens særlige krav om korrekt og etisk adfærd på nettet.


En e-mærket netbutik (burde) overholde:

  • Markedsføringsloven
  • E-handelsloven
  • Forbrugeraftaleloven
  • Persondataloven
  • Købeloven
  • Særlige branchelove og –regler

Når en hjemmeside er e-mærket, er du sikker på:

  • Betalingsløsningen er krypteret og sikkerhedsgodkendt
  • Du modtager aldrig SPAM fra en denne hjemmeside
  • Du kan nemt få at vide hvad dine personoplysninger bliver brugt til
  • Du får kun nyhedsbreve eller elektronisk reklame, når du udtrykkeligt har sagt ja
  • Ved køb bliver du udtrykkeligt gjort opmærksom på betingelserne for handlen
  • Fortrydelses- og reklamationsret fremgår af den elektroniske ordrebekræftelse
  • Du kan deltage i eventuelle konkurrencer uden at forpligte dig til andet (tilmelding til nyhedsbreve, accept af reklamer etc.)
  • Det fremgår tydeligt, hvilken virksomhed du handler med
  • Du kan ikke forudbetale med konto-til-konto, check eller giro (hvor du selv hæfter for det betalte beløb i tilfælde af, at varen ikke bliver leveret)



Redigeret af Bulgarien - 29-August-2007 kl. 07:16
        ICEpower
alt andet er spild af energi!

       
http://www.beoworld.org

Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 19:55
Nu arbejder jeg selv i fona.... hvilken afdeling var det i... Skal lige sige at inden for de første 2 år må vi ikke nægte en reklamation. en hver kunde har ret til at få sit produkt sendt på værksted og få tjekket produktet om det går ind under garantien, det er vi medarbejder ikke sagkyndige til at vurdere... dog kan vi fortælle vores mening og sige det nok ikke er turen værd, da det vil koste et undersøgelsesgebyr på 350kr hvis det viser sig at produktet har lidt fysisk overlast, og vi kan for det meste se på et display om det har været udsat for tryk osv... desværre holder disse produkter ikke altid efter vores mening til hvad vi kalder alm forbrugshåndtering.... apparattet kan snildt ha fået et tryk i lommen der smadre den indre del af displayet så farverne ser helt udvasket ud...
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu