recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - En forbrugerjurist , en iPod ... og Fona!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEn forbrugerjurist , en iPod ... og Fona!

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2004
Status: Offline
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-August-2007 kl. 20:15
Oprindeligt skrevet af Bulgarien Bulgarien skrev:

Oprindeligt skrevet af Pade2204 Pade2204 skrev:

N��, men mange F�R ret, selvom de IKKE HAR ret !

Det mener du vel ikke...?

Du arbejder næppe i en branche hvor du skal leve af kunder eller er i direkte kontakt med kunde/har kunde ansvar ellers ville du hurtigt gå neden om og hjem. Jeg mener det i hvert fald - og jeg taler af erfaring. "Du får ret og vi får fred" er indstillingen tit. I min branche har vi et navn for det: kulance.
Til top
Smurf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Juli-2007
Sted: Denmark
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2007 kl. 18:37

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Køb på nettet, og kun de steder som har e-mærket, så er risikoen for problemer absolut minimal.

E-mærket betyder blot at butikken på deres webside skriver at de vil overholde loven (specielt returret for private). Derudover må de ikke tage mod forudbetaling, så vidt jeg husker. Butikken betaler et par tusinde kroner om året for at en jurist en gang i mellem kigger på deres websider.

E-mærket er ingen garanti mod problemer ved senere reklamationer. De to ting har intet med hinanden at gøre.

Jeg skriver også at risikoen er absolut minimal! Dog ingen garanti for problemer, for det kan ingen give.

Din sikkerhed  består i at forretningen kan  miste e-mærket, hvis de ikke følger lovgivningen. Så kontakter du e-handelsfonden  og fortæller om dine oplevelser med forretningen, hvorefter de tager stilling til klagen.

Jeg notere mig iøvrigt, at det er den fysiske Fona forretning der klages over og ikke internetshoppen, der netop har e-mærket.

Betalingen for mærket er helt korrekt  til delvis dækning af omkostningerne til administration af e-mærkeordningen, herunder naturligvis løbende kontrol.

Men samtidigt  opnås retten også til at være tilsluttet e-mærkeordningen og til at benytte det elektroniske e-mærke i markedsføringen, hvilket ikke er uvæsentligt når der handles på nettet, og hvor der opnås er en klar konkurencemæssigt fordel i forhold til tilsvarende forretninger, hvilket rigeligt opvejer den minimale udgift til e- mærket.

Iøvrigt er beløbet fuldt fradragberettiget, så der er simplethen ingen undskyldning for ikke at have e-mærket.

http://www.e-maerket.dk

e-mærkets værdier

e-handelsfonden tildeler e-mærket til virksomheder og organisationer, der lever op til lovgivningskrav og e-handelsfondens særlige krav om korrekt og etisk adfærd på nettet.

En e-mærket netbutik overholder:

• Markedsføringsloven
  • E-handelsloven
  • Forbrugeraftaleloven
  • Persondataloven
  • Købeloven
  • Særlige branchelove og –regler

Når en hjemmeside er e-mærket, er du sikker på:

• Betalingsløsningen er krypteret og sikkerhedsgodkendt
  • Du modtager aldrig SPAM fra en denne hjemmeside
  • Du kan nemt få at vide hvad dine personoplysninger bliver brugt til
  • Du får kun nyhedsbreve eller elektronisk reklame, når du udtrykkeligt har sagt ja
  • Ved køb bliver du udtrykkeligt gjort opmærksom på betingelserne for handlen
  • Fortrydelses- og reklamationsret fremgår af den elektroniske ordrebekræftelse
  • Du kan deltage i eventuelle konkurrencer uden at forpligte dig til andet (tilmelding til nyhedsbreve, accept af reklamer etc.)
  • Det fremgår tydeligt, hvilken virksomhed du handler med
  • Du kan ikke forudbetale med konto-til-konto, check eller giro (hvor du selv hæfter for det betalte beløb i tilfælde af, at varen ikke bliver leveret)

Nu har rundspørger til emærkede butikker vist noget andet, at de slet ikke er klar over købeloven som sådan fx ved forsendelse / reklamation af større genstande som køleskabe, plasmaskærme. Mange af dem ville sende en postlabel til postdanmark så kunne man selv smutte den ned på posthuset...... Dette var blot et eksempel.

Andre sider nægtede katagorisk at svare på forsendelse ved reklamation og / eller at svare på garanti på produkter, da de havde valgt at sælge meget billigt, så de havde ingen der ville svare på spørgsmål.....

PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
Itrends.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-August-2007 kl. 23:50

Det er jo ikke det, jeg vil. Jeg kender nemlig godt til Forbrugeklagenævnets klagebehandlingstid, og min søn skal ikke undvære sin nye Ipod i 1 år eller mere! Men det er en helt anden sag, som jeg vil tage op på et senere tidspunkt.

Så kender du ikke forbrugerklagenævnet godt nok. Du skal kun indsende det skadet, hvis de beder om det. Oftest har de først været i dialog med forretningen, inden det overhovdet når så langt.

Jeg synes helt klart du skal køre sagen.
Til top
dstruct Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-September-2005
Point: 63
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 00:50
Har arbejdet i Humac med undersøgelse af kunders ipods, når de kom ind til reperation/ombytning (ingen ipods bliver i virkeligheden repareret, de bliver sendt til holland hvor en "reworked" så bliver sendt tilbage til butikken) og det er meget simpelt, er der en bule på 1mm eller mere bliver det betragtet som abuse, og bliver derfor ikke ombyttet.

Men fejlen på din søns ipod er en jeg har set utallige gange, en fejl vi dårligt undersøgte for når det stod som årsag, en hurtig tænding af ipod viser jo tydeligt den er helt gal, og har du et købsbevis kan jeg ikke se problemet.

Jeg syntes istedet du skal kontakte apple direkte, og få den byttet eller få en CS kode af dem (Costumer Satisfaction), som du kan give til fona, så koster det heller ikke dem en krone .. det kan de vel leve med.
Pana 50" PX70E
Pana HT550 1000W
Kiss dp-558
PlayStation 3
Asus V1JP-AK042E
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 01:24
dstruct, det var en interessant udmelding. Den giver lidt indsigt i Apples praksis, og det giver lidt indsigt i en konkret, fremadrettet adfærd for kunden. Dét er der nok nogen herinde, der bør skrive til Mette Reissmann, for hun er jo ikke deltager herinde! Hun skulle jo bare have klynket det rigtige sted!

Fonas forbrugerpolitik blegner lidt i betydning, når Apple kommer på banen Men det ville selvfølgelig klæde Fona at følge en lignende politik, hvilket faktisk også er mit indtryk, at de gør, som Sigida også kraftigt pointerede.

Jeg kan i øvrigt godt forstå, at en bule på 1 mm betegnes som vold, når man kender iPods.

Kan du i øvrigt afsløre, om deres praksis også gjaldt stikkene, som flere har brokket sig over - specielt minijack'et, som er lidt svagt i det?

Vi har i øvrigt fire velfungerende iPods i husstanden.
Jeg selv er dog hensat til en telefon

Venligst
Søren

Edit=Sigidas indlæg rummede jo et tydeligt løfte om, at Fona normalt håndterede kundeklager meget imødekommende, men Fona har jo nok også problemer med rekrutteringen, og det går vel til tider ud over den almene indsigt blandt sælgerne?
Læren af det må vel være at være hidsig og køre på?

Redigeret af Breddam - 29-August-2007 kl. 01:32
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 01:50
Oprindeligt skrevet af dstruct dstruct skrev:

Har arbejdet i Humac med undersøgelse af kunders ipods, når de kom ind til reperation/ombytning (ingen ipods bliver i virkeligheden repareret, de bliver sendt til holland hvor en "reworked" så bliver sendt tilbage til butikken) og det er meget simpelt, er der en bule på 1mm eller mere bliver det betragtet som abuse, og bliver derfor ikke ombyttet.

Det er en meget interessant oplysning at ingen iPods bliver repararet, men en refurbished (reworked) enhed bliver sendt tilbage til butikken fra Holland. I så fald er der nemlig ikke tale om reparation men ombytning, og reglerne i købeloven siger helt klart at ombytning skal ske med en ny vare. Den pågældende praksis, hvis det forholder sig sådan, er altså klart ulovlig. *)

Hvorvidt en bule på 1 mm kan føre til afvisning af reklamationen må bero på en konkret vurdering, og hvis vi er inden for formodningsperioden på 6 måneder, må det være op til butikken at sandsynliggøre at defekten skyldes denne bule. Der kan ikke være automatik i afvisningen, hvorved enhver bule fører til afvisning af reklamationen. Der er som bekendt tale om en transportabel media player, ikke et vinglas af krystalglas.

*) Ang. ombytning med gamle reparerede varer: jeg havde en lignende diskussion med Viewsonic producentsupport i januar. De har samme politik (og ville ikke kendes ved den danske købelov), og det ville jeg selvfølgelig ikke acceptere. Derfor gik jeg til forhandleren, der havde henvist til Viewsonic, og forlangte handelen ophævet, hvilket efter lidt diskussion endte med at blive slutresultatet.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Bulgarien Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 09-Marts-2006
Point: 186
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 07:24

FONA´s s webshop får iøvrigt gode karakter på det nedenstående nye website. Er det en fejl, så giv din bedømmelse af FONA´s og andre webshobs på nettet

FONAS s bedømmelse: http://www.trustpilot.dk/Review.aspx?DID=767

Danske netbutikker bliver fra i dag sat i offentlig gabestok på ny net-portal, hvis de har fået klager eller dårlig omtale.

Den nye hjemmeside trustpilot.dk indeholder oplysninger om mere end 2.000 firmaer og har som mål at advare forbrugere mod at handle hos butikker med f.eks. dårlig kundeservice og klager på samvittigheden.

Trustpilot gør det nemt for dig at vurdere pålideligheden af en virksomhed, du besøger på internettet. Vi samler al den den information om virksomheden der findes, og som du selv skulle have brugt masser af tid og  kræfter på at finde. Det gælder alle informationer- lige fra offentlige myndigheder til Ekstra Bladet artikler vi og koncentrere dem til en samlet bedømmelse.

Bedømmelsen vises diskret som en farvemarkør i din browser og opdateres automatisk hver gang du besøger en ny hjemmeside.

Trustpilot baserer sin advarsel (eller anbefaling) på informationer om mere end 30.000 virksomheder fra bl.a. Forbrugerrådet, ankenævn, afslørende artikler i landsdækkende medier som Jyllandsposten, BT og Ekstra Bladet, og forløbigt over 6500 brugerbedømmelser (stadigt stigende).

Med et enkelt klik på advarselsknappen kan du på www.trustpilot.dk se ”bevismaterialet” med fuld kildeangivelse.

Trustpilot advarer mod:
  • Dårlig kundeservice
  • Tabte klager ved ankenævn, hvor virksomheden har valgt ikke at følge nævnets afgørelse
  • Dårlig madhygiejne
  • Kritisable forhold på hospitaler
  • Virksomheder, der er på forbrugerrådets sortliste "firmatjek"
  • Kritisable forhold afsløret i pressen
  • Og meget mere...
Om kort tid vil Trustpilot også omfatte og monitorere alle virksomheder i Danmark, der præsenterer sig selv på nettet.

Vær med til at belønne virksomheder, der yder god kundeservice, og til at forhindre virksomheder, der snyder, i at fortsætte deres praksis.

Download gratis Trustpilot her- så er du sikker!

Herunder eksempel på en bedømmelse af website.

getmore.dk

Antal bedømmelser: 56
Antal artikler: 0
Antal offentlige sager: 0
Kig efter farven !
90-100: "Helt i top"
80-89: "Kan anbefales"
60-79: "Tænk dig om"
25-59: "Bør undgås"
0-24: "Boykot"

37

Med kraftig inspiration herfra.

Redigeret af Bulgarien - 29-August-2007 kl. 07:34
        ICEpower
alt andet er spild af energi!

http://www.beoworld.org

Til top
CEttrup Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 24-April-2006
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 08:08
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det er jo ikke det, jeg vil. Jeg kender nemlig godt til Forbrugeklagenævnets klagebehandlingstid, og min søn skal ikke undvære sin nye Ipod i 1 år eller mere! Men det er en helt anden sag, som jeg vil tage op på et senere tidspunkt.

Så kender du ikke forbrugerklagenævnet godt nok. Du skal kun indsende det skadet, hvis de beder om det. Oftest har de først været i dialog med forretningen, inden det overhovdet når så langt.

Eftersom Ipoden ligger i skuffen og dermed ikke bliver brugt er det vel nødvendigt at undvære den i det år det tager klagen at blive behandlet.  Såfremt der kørers en sag er det næppe en god ide at Ipoden er i brug og at der dermed er risiko for at den ødelægges yderligere. Det har derfor intet at gøre med hvorvidt den bliver sendt nogen steder hen.

Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Marts-2006
Point: 1262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 08:47

Jeg skriver også at risikoen er absolut minimal! Dog ingen garanti for problemer, for det kan ingen give.

Din sikkerhed  består i at forretningen kan  miste e-mærket, hvis de ikke følger lovgivningen. Så kontakter du e-handelsfonden  og fortæller om dine oplevelser med forretningen, hvorefter de tager stilling til klagen.

E-mærket er ikke andet end varm luft, jeg kender flere butikker der ikke overholder de gældende regler hverken i lov om markedsføring eller e-handelfondens egne regler. Gør man e-handelsfonden opmærksom på disse overtrædelser er de fløjtende ligeglade.

De eneste der har gavn af e-mærket er den fond der modtager betaling for "godkendelsen" som også bare er pjat, har selv fået 2 butikker set efter som var fulde af fejl og alligevel blev godkendt.

Spild af penge siger jeg bare...
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 09:15

Nu er det jo ikke Bulgarien, der er forfatter til indlægget, men derimod en cut'n'paste fra en blog i politiken. Forfatteren er Mette Reissmann, der arbejder som jurist i forbrugerstyrelsen, så mon ikke hun har et stort kendskab til forbrugerklagenævnet.

Endvidere har sagen fundet sin løsning, da hun henvendte sig til Apple, og de ombytte iPod'en med en ny. Dette fremgår af et senere indlæg på Politiken hjemmeside

mvh Christian
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 11:11
Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Nu er det jo ikke Bulgarien, der er forfatter til indlægget, men derimod en cut'n'paste fra en blog i politiken. Forfatteren er Mette Reissmann, der arbejder som jurist i forbrugerstyrelsen, så mon ikke hun har et stort kendskab til forbrugerklagenævnet.

Endvidere har sagen fundet sin løsning, da hun henvendte sig til Apple, og de ombytte iPod'en med en ny. Dette fremgår af et senere indlæg på Politiken hjemmeside

Jeg er klar over at det ikke er Bulgarien. Mit svar gik udelukkende på, hvad jeg selv ville gøre i sådan en situation.
Jeg undre mig dog over, at en jurist i selvsamme styrelse ikke er klar over, at man ikke nødvendigvis skal undvære varen, specielt fordi der er en enorm behandlingstid pga. antallet af sager, så hvis de bad alle om at indsende varen med det samme, så ville de ikke bare drukne i papir, men også i defekte vare.

Dette burde hun vide.

Alternativ har de skiftet procedure siden jeg selv havde en sag kørende for nogle år siden. Men jeg kan ikke forestille mig, at de ønsker varene ind til gennemgang før de også har tid til at se på det. Det vil simpelthen ikke give nogen mening.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-August-2007 kl. 11:18
Oprindeligt skrevet af CEttrup CEttrup skrev:

Eftersom Ipoden ligger i skuffen og dermed ikke bliver brugt er det vel nødvendigt at undvære den i det år det tager klagen at blive behandlet.  Såfremt der kørers en sag er det næppe en god ide at Ipoden er i brug og at der dermed er risiko for at den ødelægges yderligere. Det har derfor intet at gøre med hvorvidt den bliver sendt nogen steder hen.

Der stod direkte, at hendes søn ikke skulle undværer sin Ipod i et år pga. den lange behandlingstid. Så jo, det havde i allerhøjestegrad noget med det at gøre.
At man som forbruger selv vælger at fortsætte brugen af en defekt vare imens en evt. sag pågår, det er jo ens eget valg og ansvar (medmindre forretningen har bedt om at få den sendt ind. De vil dog oftest returner varen med det samme, da de ingen interesse har i at have det liggende. For hvis de beskadiger det yderligere, så hænger de på en erstatning).

Jeg ville da fortsætte med at bruge mit tv, såfremt det blev defekt, og der opstod tvivl om, hvem der har ansvaret for at det blev repareret. Såfremt defekten ikke havde direkte indflydelse på, om det kunne bruges velsagtens. Skulle jeg ellers undværer et tv i et år eller mere?

Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu