recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Endnu en Tidal HI-FI tråd, sorry!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Endnu en Tidal HI-FI tråd, sorry!

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2021 kl. 17:50
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

Det vil jeg tro den gør. Og at tråden kører af sporet er klart når de to idioter er kommet ind over. Gavner ikke se bare på den tråd jeg startede. Jeg er stået helt af. 
nu skal man ikke bliver personlig.


Jo når I fucker den ene tråd op efter den anden med jeres personlige angreb på hverandre så må jeg godt kalde jer idioter. 
jeg er aldrig personlig

Så siger vi det. Men lad os nu holde os til emnet inden denne tråd også stikker af.... 
Til top
Tweaky Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-September-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 630
Funktioner Funktioner   Tak (4) Tak(4)   Citér Tweaky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2021 kl. 20:16
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Nå, den løb lidt af sporet! 
Nogen der ved hvad der teknisk sker med filen, hvis man ikke har et MQA-klart set-up, og afspiller en sådan? Jeg tænker Tidal HIFI.

Falder den så tilbage på FLAC 44.1/ 16 (CD kvalitet)?


Både ja og nej. Den falder tilbage på den "normale" Flac-container der indeholder MQA kodningen, men da MQA er et komprimeringssystem der kun tillader den fulde CD kvalitet ved direkte afkodning, så opnår du faktisk en ringere lydkvalitet ved "manglende MQA kodning, end hvis du havde adgang til den almindelige cd-lydfil.

MQA pakker en 24 bit lydfil ned i en 16 bit datapakke, hvor de 3 øverste bit (14-16) benyttes til den information der ligger over 16 bit (17-24) ved udpakning. De nederste 13 (1-13) bit indeholder så informationen i afspille-regi på det egentlige CD-nivaeu på 16 bit . Når du så vælger ikke at pakke filen ud, så sidder du tilbage med et signal der reelt kun indeholder de nederste 13 bit, og dermed tabt information (læs: dårligere lydkvalitet end CD). Bemærk iøvrigt at MQA filen ikke indeholder information over 16 bit/48 KHz, da det skæres væk under kodningen. Derfor giver det i hele taget inden mening af kode signal i første omgang. Teknikken hedder bitstacking, hvis du vil grave lidt dybere ned i det. Grunden til at man benytter det, er et ønske om at udbrede et DRM system, så studierne har en mulighed for at tage sig betalt i form af licenser ved hardwareproducenterne.

Modstanden mod MQA kodning ret stor i grene af de audiofile kredse. Desværre er der mange steder opstået end tro på at MQA er den hellige gral, når det kommer til musikstreaming. Ofte bunder denne tyrkertro på en manglende forståelse for teknikken, og man klapper i hænderne hvis der står HD eller 24 bit på et eller andet.

Streaming er fantastisk på mange punkter, og de fleste vil ikke kunne høre forskel på det eller en cd. Når det så alligevel sker, at der opleves en difference, så skyldes det i 9 ud af 10 tilfælde, at den master man lytter til ikke er den samme. Den oprindelig cd udgave på flere af de numre der ligger på Tidal findes ganske enkelt ikke på tjenesten, hvorimod de nyere og ofte remasterede versioner er tilgængelige i forskellige udgaver. I mange tilfælde med ringere lyd som resultat. Det kan man så opponerer imod, men ikke desto mindre så er streaming fantastisk til at udbrede musik.

Lige når det kommer til Talk Talk cd'en, så gør dig selv den tjeneste at skaffe den oprindelige udgivelse fra 1990. Når du er på markedet, så invester lige i BAD cd'en (igen den oprindelige udgivelse) med Michael Jackson i samme omgang, og så lyt til tracket "Liberian Girl". Forskellen er vanvittig og udstiller meget godt hvad der er gået tabt i musikreproduktion over de sidste 20-30 år.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2021 kl. 21:32
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Nå, den løb lidt af sporet! 
Nogen der ved hvad der teknisk sker med filen, hvis man ikke har et MQA-klart set-up, og afspiller en sådan? Jeg tænker Tidal HIFI.

Falder den så tilbage på FLAC 44.1/ 16 (CD kvalitet)?


https://en.wikipedia.org/wiki/Master_Quality_Authenticated

"MQA-encoded content can be carried via any lossless file format such as FLAC or ALAC; hence, it can be played back on systems either with or without an MQA decoder. In the latter case, the resulting audio has easily identifiable high-frequency noise occupying 3 LSB bits, thus limiting playback on non-MQA devices effectively to 13 bit. MQA claims that nevertheless the quality is higher than "normal" 48/16, because of the novel sampling and convolution processes."

Kort fortalt:13 bit uden MQA dekodning.
"Men det lyder bedre" siger MQA, på grund af deres pakkemetode.

Edit:
Nå - Jan "Tweaky" havde havde allerede beskrevet det i sit fremragende indlæg!


Klaus


Redigeret af KlausDM - 31-Januar-2021 kl. 21:36
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2021 kl. 21:38
Men jeg skal lige forstå en ting ift HiFi vs MQA Master på TIDAL. Hvis men som bruger sætter TIDAL til kun HiFi og man holder sig væk fra MQA Master udgivelserne så er det vel CD kvalitet man får hvis man vælger de normale album (læs ikke Master udgaverne) eller?

Redigeret af DanishCanadian - 31-Januar-2021 kl. 21:41
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Funktioner Funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2021 kl. 21:53
Ja, men problemet er, at flere og flere plader bliver erstattet med MQA-udgaver. Hvis der kun er en 16/44 MQA-udgave, så er man lidt på skideren.
Til top
Tweaky Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-September-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 630
Funktioner Funktioner   Tak (3) Tak(3)   Citér Tweaky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2021 kl. 21:58
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Ja, men problemet er, at flere og flere plader bliver erstattet med MQA-udgaver. Hvis der kun er en 16/44 MQA-udgave, så er man lidt på skideren.


Nemmerlig. Det er lige nøjagtig problemstillingen Thumbs Up
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2021 kl. 22:19
Oprindeligt skrevet af Tweaky Tweaky skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Ja, men problemet er, at flere og flere plader bliver erstattet med MQA-udgaver. Hvis der kun er en 16/44 MQA-udgave, så er man lidt på skideren.


Nemmerlig. Det er lige nøjagtig problemstillingen Thumbs Up


Næh, for MQA udgaven (selv uden MQA dekodningen) er lige så god som 24 bit/44,1kHz udgaven i FLAC

Du kan selv læse det her:
https://forum.recordere.dk/er-tidal-hifi-i-hjeste-kvalitet-p-fx-applettv4_topic162369_post1639997.html#1639997



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2021 kl. 22:27
Hvis man så får noget hardware der understøtter MQA, hvad sker der så? Er “CD MQA” så igen lige så godt som CD? I hvert fald på det tekniske; vi ved jo der kan være en milliard forskelle ved masteringen, som man ikke kan se nogle steder.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2021 kl. 22:36
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Hvis man så får noget hardware der understøtter MQA, hvad sker der så? Er “CD MQA” så igen lige så godt som CD? I hvert fald på det tekniske; vi ved jo der kan være en milliard forskelle ved masteringen, som man ikke kan se nogle steder.
der kan jeg give dig et råd. Læs anmeldelser om de angivne albums. Hvad anmelderne fortæller, og køb ud fra det
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2021 kl. 22:44
Til top
Tweaky Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-September-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tweaky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2021 kl. 23:14
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Tweaky Tweaky skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Ja, men problemet er, at flere og flere plader bliver erstattet med MQA-udgaver. Hvis der kun er en 16/44 MQA-udgave, så er man lidt på skideren.


Nemmerlig. Det er lige nøjagtig problemstillingen Thumbs Up


Næh, for MQA udgaven (selv uden MQA dekodningen) er lige så god som 24 bit/44,1kHz udgaven i FLAC

Du kan selv læse det her:
https://forum.recordere.dk/er-tidal-hifi-i-hjeste-kvalitet-p-fx-applettv4_topic162369_post1639997.html#1639997



Klaus

Er ikke helt sikker på om jeg forstår dit indlæg Klaus ?

Vi er enige om at MQA udgaven (hvis den ikke pakkes ud) mangler data, set i forhold til en oprindelig 16/44.1 fil, ikk’?

Om man så kan høre forskellen er jeg ikke interesseret, da det er subjektivt.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2021 kl. 23:26
Oprindeligt skrevet af Tweaky Tweaky skrev:

Vi er enige om at MQA udgaven (hvis den ikke pakkes ud) mangler data, set i forhold til en oprindelig 16/44.1 fil, ikk’?

Om man så kan høre forskellen er jeg ikke interesseret, da det er subjektivt.

Jo, der mangler data.

Det interessante er at MQA påstår at det lyder bedre end en traditionel fil der ikke er pakket.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu