recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Epson og 4K HDR
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Epson og 4K HDR

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
Lars N Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars N Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Epson og 4K HDR
    Sendt: 18-Januar-2020 kl. 16:38
Hej,

Tiden var kommet til ny projektor, og jeg købte den sprit nye Epson EH-TW7000, den kørte 4K HDR fra Apple TV helt fint, men jeg synes at sort niveauet var lidt dårligt, så den blev returneret igen. 

Jeg opgraderede til en Epson EH-TW7400 med fantastisk billede.. men.. Den kan ikke køre på 4K HDR skriver bare "No signal", den kan godt køre 4K SDR eller 1080P HDR. 
EH-TW7400 er lidt ældre end EH-TW7000, men der står alle steder at den er 4K og HDR kompatibel.

Er der nogen der ved noget om hvordan det her hænger sammen, eller om den projektor jeg har fået måske er defekt?

Har prøvet begge HDMI inputs, og andet HDMI kabel. 

Håber nogen kan hjælpe.

MVH
Lars
Til top
007 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-December-2016
Sted: Midtjylland
Status: Offline
Point: 82
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 007 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2020 kl. 13:41
har en tw 9300 w der kører det fint med 4k og hdr
Har læst at mange har problemer hdmi kabler når de kommer over 10 m når det er 4k
Til top
Lars N Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars N Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2020 kl. 16:09
Oprindeligt skrevet af 007 007 skrev:

har en tw 9300 w der kører det fint med 4k og hdr
Har læst at mange har problemer hdmi kabler når de kommer over 10 m når det er 4k

Hej,

Mit HDMI kabel er 0.5 meter. Wink

Jeg har fundet ud af, at den godt kan køre 4K HDR 30hz, men ikke 50/60hz. Jeg bruger Apple TV 4K som kilde, og den siger i settings at det apparat jeg har tilsluttet ikke er kompatibelt med 50/60hz..

Hvad bruger du som kilde, og kan du ændre frekvens på kilden? Hvis ja, må du meget gerne prøve.. Smile

MVH
Lars
Til top
007 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-December-2016
Sted: Midtjylland
Status: Offline
Point: 82
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 007 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Januar-2020 kl. 17:35
bruger uhd bluray afspiller men prøvede lige youtube, der er det 60 Hz men ingen hdr det samme på xbox spil
Til top
Lars N Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars N Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2020 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af 007 007 skrev:

bruger uhd bluray afspiller men prøvede lige youtube, der er det 60 Hz men ingen hdr det samme på xbox spil

Har bestilt et nyt super HDMI 4K HDR kabel, for lige at afprøve om det kan være det..
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2020 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Oprindeligt skrevet af 007 007 skrev:

bruger uhd bluray afspiller men prøvede lige youtube, der er det 60 Hz men ingen hdr det samme på xbox spil

Har bestilt et nyt super HDMI 4K HDR kabel, for lige at afprøve om det kan være det..

Det havde du nok ikke behøvet, for jeg tror ikke at kablet er problemet for dig, se vedhæftede billede
Din projektor er kun istand til at vise 10,2 Gbps hvilket betyder at du ikke kan se hdr ved 60Hz, den første projuektor du havde hjemme er nyere og opdateret til at kunne vise 18 Gbps hvilket betyder den kan vise hdr ved 60 hz



Redigeret af jespermart - 21-Januar-2020 kl. 12:02
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Lars N Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars N Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2020 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Oprindeligt skrevet af 007 007 skrev:

bruger uhd bluray afspiller men prøvede lige youtube, der er det 60 Hz men ingen hdr det samme på xbox spil

Har bestilt et nyt super HDMI 4K HDR kabel, for lige at afprøve om det kan være det..

Det havde du nok ikke behøvet, for jeg tror ikke at kablet er problemet for dig, se vedhæftedede.
Din projektor er kun istand til at vise 10,2 Gbps hvilket betyder at du ikke kan se hdr ved 60Hz, den første projuektor du havde hjemme er nyere og opdateret til at kunne vise 18 Gbps hvilket betyder den kan vise hdr ved 60 hz



Super info, tak for det! Hvor ser du hvad projektoren er i stand til omkring Gbps?
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2020 kl. 17:33
det har været nævnt på bl.a. avsforum

The thing is that the 7400 will do HDR but not at 50 or 60Hz, since that takes it over the limit for that chip. Playing discs and streaming material from Netflix or Amazon will be fine in HDR - but only if the player or streamer can keep the material at 24Hz
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2020 kl. 23:12
Ja, det er helt korrekt, at 7400eren har begrænset båndbredde på HDMI-porten, så hvis du er gamer, og ønsker at spille i 4K med HDR i 60 Hz, så kan du ikke det, eller billedet vil mangle store dele i billedfladen, som jeg har set et eksempel på ved Sony VW260, som havde 13.5 Gbps modsat modellen der afløste den, Sony VW270, som har fuld båndbredde på 18 Gbps.

Hvordan kan du ellers beskrive billedet på din projektor, og var forskellen, udover sortniveauet, i forhold til TW7000 meget markant?

Epson TW9400 har fuld båndbredde og betydeligt bedre kontrast, men hvis du har hvide vægge og loft, vil den ikke rigtigt kunne udnytte det...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Lars N Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars N Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2020 kl. 12:53
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Ja, det er helt korrekt, at 7400eren har begrænset båndbredde på HDMI-porten, så hvis du er gamer, og ønsker at spille i 4K med HDR i 60 Hz, så kan du ikke det, eller billedet vil mangle store dele i billedfladen, som jeg har set et eksempel på ved Sony VW260, som havde 13.5 Gbps modsat modellen der afløste den, Sony VW270, som har fuld båndbredde på 18 Gbps.

Hvordan kan du ellers beskrive billedet på din projektor, og var forskellen, udover sortniveauet, i forhold til TW7000 meget markant?

Epson TW9400 har fuld båndbredde og betydeligt bedre kontrast, men hvis du har hvide vægge og loft, vil den ikke rigtigt kunne udnytte det...

Hej,

TW7000 er en god allround projektor, men hvis man er bare lidt hjemmebio nørd, så synes jeg ikke den er helt god nok. Støjen er opgivet til 24dB i Eco, synes faktisk den godt kunne larme lidt. Billedet er generelt meget lyst, og man bliver blæst ud af rummet med den voldsomme lysmængde. Fokus var svær hvis ikke umulig at justere ordenligt, lens shift virker som noget skrammel. Bluetooth lyd output er voldsomt forsinket og kan slet ikke bruges, ingen justeringsmuligheder.

Da TW7400 kom på disken faldt det hele sådan bare ligesom på plads. Den er mere lækker på alle måder, ingen støj, billedet falder bare helt på plads, fokus og lens shift kan justeres meget lækkert via fjernbetjeningen. Kontrast og sort er bare en helt anden verden. 

Jeg vil ikke smide yderligere 10.000.- for at få 18Gbps i TW9400, så vil jeg hellere skifte til ny projektor igen når 8K og HLG bliver almindeligt..

MVH
Lars 
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2020 kl. 17:40
Epson laver kun 1080P projektoere så det giver ikke særlig god mening at streame 4K HDR, 1080P 24-60fps vil være perfekt.

Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Lars N Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars N Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2020 kl. 12:53
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Epson laver kun 1080P projektoere så det giver ikke særlig god mening at streame 4K HDR, 1080P 24-60fps vil være perfekt.


Det du mener er at Epson ikke laver projektorer med en native opløsning på 4K. De laver i stedet et billede som bliver pixelshiftet, og det betyder at der generes et 4K billede med et 1080 panel.

Snyd og svindel.. ja måske, men ikke desto mindre er de markant bedre end konkurrenterne i samme prisklasse.. 


Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu