recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Epson og 4K HDR
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Epson og 4K HDR

 Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2020 kl. 13:01
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Epson laver kun 1080P projektoere så det giver ikke særlig god mening at streame 4K HDR, 1080P 24-60fps vil være perfekt.


Det du mener er at Epson ikke laver projektorer med en native opløsning på 4K. De laver i stedet et billede som bliver pixelshiftet, og det betyder at der generes et 4K billede med et 1080 panel.

Snyd og svindel.. ja måske, men ikke desto mindre er de markant bedre end konkurrenterne i samme prisklasse.. 



Epson e shift er en meget simpel/ gammeldags eshift metode som ikke rigtig tilføjer opløsning, men mere tjener til formål at skjule den extrem lave pixel fill fra LCD panelerne.
I samme prisklasse ligger 4K DLP projektoerne som har meget bedre eshift systemer og højere opløsning.
Så hvad epson kan er stortset kun at nedscalere 4K signaler så de kan vises på et 1080P panel, og så ryste det lidt.

Ret langt fra det JVC lavede på X serien, og en Epson TW 9400 har stadig laver pixel fill med eshift on end en gl JVC X3, som derudover også producere et betydeligt bedre billede så længe man holder sig til en lærreds størelse den kan lyse op.


Redigeret af stridsvognen - 03-Februar-2020 kl. 13:02
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Lars N Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars N Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2020 kl. 12:40
Citér
I samme prisklasse ligger 4K DLP projektoerne som har meget bedre eshift systemer og højere opløsning.
Så hvad epson kan er stortset kun at nedscalere 4K signaler så de kan vises på et 1080P panel, og så ryste det lidt.

Så du vil f.eks hellere vælge en Optoma UHD51 mod Epson EH-TW7000? Eller hvordan skal dit indlæg forståes? Eller skal det forståes sådan at du vælger teknik og specifikationer frem for egenlig billede kvalitet?





Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2020 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Citér
I samme prisklasse ligger 4K DLP projektoerne som har meget bedre eshift systemer og højere opløsning.
Så hvad epson kan er stortset kun at nedscalere 4K signaler så de kan vises på et 1080P panel, og så ryste det lidt.

Så du vil f.eks hellere vælge en Optoma UHD51 mod Epson EH-TW7000? Eller hvordan skal dit indlæg forståes? Eller skal det forståes sådan at du vælger teknik og specifikationer frem for egenlig billede kvalitet?





Begge er discount projectore som ikke har nogle grundlæggende billedkvalitets egenskaber, så heller finde en brugtkvalitets projektor.
I enden er det en personlig afgørelse, og selvfølgelig kommer det an på hvad det skal bruges til, i mit tilfælde er projektoere kun til dedikerede hjemme bio rum uden lys eller reflektioner.
DLP har 2 generelle begrænsninger, kontrast og potentiel regnbuer, Epson har iøvrigt ikke meget bedre kontrast, samt LCD dertilhørende extrem lave pixel fill.
Vil helt sikkert heller finde en JVC X35 eller nyere, og en prof kalibrering.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Lars N Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars N Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2020 kl. 14:24
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

[QUOTE=Lars N]
Vil helt sikkert heller finde en JVC X35 eller nyere, og en prof kalibrering.

Hvad bruger du som kilde siden at du mener HDR kan undværes?


Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2020 kl. 14:36
HDR på projektor er stort set meningsløst
Til top
Lars N Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars N Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2020 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:

HDR på projektor er stort set meningsløst

Okay. Underligt at der hos mig er kæmpe forskel på HDR og SDR på en projektor.

Hvilke noget udstyr har du oplevet det på?




Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2020 kl. 15:12
HDR kan da helt sikkert undværes, der er stadig ikke nogle der kan definere en specifik tonemapping kurve til HDR, og HDR = High Dynamic Range, hvilket ikke hænger sammen med lav kontrast/ low dynamic range, forskellen mellem min og max lys.
Hvis du kigger på Projektoeres egenskaber kan en projektor som JVC N7 bruges som reference display til HD SDR D65 Rec 709.
Men som standarderne for HDR er er det ikke muligt at reproducere HDR, man kan manipulere og komprimere det på alle mulige og umulige måder, men det er generelt op til hver enkel producent at lave deres fortolkning af hvordan det gøres bedst.
Forbrugere er generelt uvidene og nemme at nare, så pang farver og ting der overexponeres, samt en pæn portion extra blå fænger nemt.

Lars måske du kan definere HDR og hvorfor du syntes det giver mening, og hvilken tonemapping kurve du bruger til hvilke HDR formater, og dine generelle kalibrerings betragtninger, hvilke lys og kontrast formåen har du i dit setup, og ikke mindst gamma?

Personligt har jeg selv haft or har følgende 4K HDR kompatibelt udstyr.

SONY VPL VW270ES
JVC X5900
JVC RS2000/ N7
LG OLED C7

OPPO 203
Panasonic UB900
Panasonic UB424
Xbox One X
Pioneer LX500
Apple TV 4 4K

Udstyr som jeg har leget med og været med til at kalibrere hos andre, som jeg ikke selv har ejet.

JVC NX9
Epson TW9400
HTPC MAD VR
Panasonic UB9000

Hvilket udstyr har du testet?


Redigeret af stridsvognen - 04-Februar-2020 kl. 15:26
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6069
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2020 kl. 15:38
4K HDR kan nu se ret godt ud hos mig (dog fake 4K)
JVC X5000 og Panasonic UB9000 med HDR Optimizer slået til
En generel observation, vil ikke ud i endeløse diskussioner
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2020 kl. 15:50
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

4K HDR kan nu se ret godt ud hos mig (dog fake 4K)
JVC X5000 og Panasonic UB9000 med HDR Optimizer slået til
En generel observation, vil ikke ud i endeløse diskussioner

kan se ret godt ud, er jo en subjektiv mening, og ikke rigtig noget der definere en kvalitet.
Jeg gætter på det er tweaket på lutterkig, og derfor reflektere hvad du gerne vil se.

Generelt er en projektor ikke i stand til at vise HDR, markedsføring har promoveret det, og man har integreret egenskaben til ad modtage det, du kan fuldt ud ligesågodt tage en gl JVC X3 eller hvilkensomhelst anden gl projektor og generere det samme, det er kun et spørgsmål om hvor du manipulere dit kildemateriale.
Jeg kan sige min gl Electrohome Marquee 9500LC er en HDR projektor, den har ca 500000:1 on off kontrast uden gimick features.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Lars N Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars N Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2020 kl. 15:52
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:


Lars måske du kan definere HDR og hvorfor du syntes det giver mening, og hvilken tonemapping kurve du bruger til hvilke HDR formater, og dine generelle kalibrerings betragtninger, hvilke lys og kontrast formåen har du i dit setup, og ikke mindst gamma?


Mit udstyr er Epson EH-TW7400 med Apple TV 4K. Netflix bruges som HDR kilde, da det er den eneste jeg kender til.

Har ingen forstand på hvad definitionen på HDR er, eller ikke er. Jeg kan bare konstatere en helt anden billede oplevelse når en film afspilles i HDR. 

Jeg har haft forskellige projektorer i løbet af de sidste 20 år, og min holdning til kalibrering er at det var noget man gjorde i gamle dage. I dag leverer de fleste projektorer et godt billede out of the box. Så derfor ejer jeg ingen kalibrerings udstyr, og kunne heller ikke drømme om at købe det.

Ifølge specs har jeg 2400 Lumens og Kontrast på 200.000:1. De 2400 lumens er lige på kanten af hvad jeg synes er nok, men da jeg kun har 110" er det fint.


Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2020 kl. 16:01
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:


Lars måske du kan definere HDR og hvorfor du syntes det giver mening, og hvilken tonemapping kurve du bruger til hvilke HDR formater, og dine generelle kalibrerings betragtninger, hvilke lys og kontrast formåen har du i dit setup, og ikke mindst gamma?


Mit udstyr er Epson EH-TW7400 med Apple TV 4K. Netflix bruges som HDR kilde, da det er den eneste jeg kender til.

Har ingen forstand på hvad definitionen på HDR er, eller ikke er. Jeg kan bare konstatere en helt anden billede oplevelse når en film afspilles i HDR. 

Jeg har haft forskellige projektorer i løbet af de sidste 20 år, og min holdning til kalibrering er at det var noget man gjorde i gamle dage. I dag leverer de fleste projektorer et godt billede out of the box. Så derfor ejer jeg ingen kalibrerings udstyr, og kunne heller ikke drømme om at købe det.

Ifølge specs har jeg 2400 Lumens og Kontrast på 200.000:1. De 2400 lumens er lige på kanten af hvad jeg synes er nok, men da jeg kun har 110" er det fint.



Hvis du så havde målt og kalibreret ville du finde ud af at din kontrast er ca 2000:1 og måske 1800 lumen hvis du er heldig.

Og jo mere lys du putter på lærredt, jo mindre kontrast får du, hvilket totalt modsiger HDR.

Når det så er sagt så tænker jeg også en TW7000 er at foretrække i HDR mode da dens eneste egenskab er højt lysudbytte, så at bruge det til at maskere andre billed kvalitets parametre er helt sikkert et klogt og gennemtænkt valg.

Hvis du ser din TW7000 på samme lærred som en velkalibreret 3000kr 10 år gammel JVC X3, i et egnet rum, så er jeg ikke i tvivl om at du vil undre dig over hvordan du kunne leve med den Epson.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Lars N Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars N Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2020 kl. 16:32
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

[QUOTE=Lars N][QUOTE=stridsvognen]
Hvis du så havde målt og kalibreret ville du finde ud af at din kontrast er ca 2000:1 og måske 1800 lumen hvis du er heldig.

Og jo mere lys du putter på lærredt, jo mindre kontrast får du, hvilket totalt modsiger HDR.

Når det så er sagt så tænker jeg også en TW7000 er at foretrække i HDR mode da dens eneste egenskab er højt lysudbytte, så at bruge det til at maskere andre billed kvalitets parametre er helt sikkert et klogt og gennemtænkt valg.

Hvis du ser din TW7000 på samme lærred som en velkalibreret 3000kr 10 år gammel JVC X3, i et egnet rum, så er jeg ikke i tvivl om at du vil undre dig over hvordan du kunne leve med den Epson.

Ja, det er så bare lidt sjovt at den nye JVC NZ3 har 3.000 lumens og 18Gbps HDR.. LOL

Hvilke noget måle og kalibrerings udstyr kan du så anbefale jeg bør kigge efter?

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu