recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Epson og 4K HDR
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Epson og 4K HDR

 Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2020 kl. 16:50
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

[QUOTE=Lars N][QUOTE=stridsvognen]
Hvis du så havde målt og kalibreret ville du finde ud af at din kontrast er ca 2000:1 og måske 1800 lumen hvis du er heldig.

Og jo mere lys du putter på lærredt, jo mindre kontrast får du, hvilket totalt modsiger HDR.

Når det så er sagt så tænker jeg også en TW7000 er at foretrække i HDR mode da dens eneste egenskab er højt lysudbytte, så at bruge det til at maskere andre billed kvalitets parametre er helt sikkert et klogt og gennemtænkt valg.

Hvis du ser din TW7000 på samme lærred som en velkalibreret 3000kr 10 år gammel JVC X3, i et egnet rum, så er jeg ikke i tvivl om at du vil undre dig over hvordan du kunne leve med den Epson.

Ja, det er så bare lidt sjovt at den nye JVC NZ3 har 3.000 lumens og 18Gbps HDR.. LOL

Hvilke noget måle og kalibrerings udstyr kan du så anbefale jeg bør kigge efter?


Det har alt idag, forbrugere tror ikke de kan leve uden, selvom de ikke ved hvad det består af.

Kan ikke anbefale udstyr, da udstyret ikke er den afgørende faktor, generelt tager det en del år at opbygge erfaring og forståelse for hvordan man opnår det bedste kompromis.
Det er ikke som at måle dæktryk og pejle motorolie på din bil, nogle forstår det aldrigt, og det er lidt svært at retfærdiggøre en pro kalibrering på udstyr i den prisklasse med det potentiale.

Uvidenhed er den største faktor i det her AV game, at skabe forventninger og troen hos forbrugerne på at nyt er bedre, og højere tal = bedre performance, det er så langt ude idag at producenterne ikke engang gider skrive forbehold med småt længere. Markedtingsafdelingen opfinder nogle tal, laver nogle kreative ilustrationer af div gimick, drysser det med et strejf af eksotiske materialer, som får forbrugeren til at slappe så meget af at han taber guldklumpen uden egentlig at fundere mere over hvad der skete, går hjem og poster det på facebook, så venner og familien kan se hvor cool han er med hans nye plastik legetøj. Og lever derefter lykkeligt uvidende om at han ikke fik 10% af hvad han købte på papiret.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2020 kl. 16:56
Nu er der enormt stor forskel på opgivet og reel lumens, det skal man lige huske ;) 

Spøjs holdning du har til kalibrering, har du også udskiftet skiven bagved speedometeret i din bil. Så der står 200 km/t selvom du kører i en by hvor du reelt kører 50 km/t? Billedkvalitet er noget man kan måle sig frem til, og ikke noget man synes, på samme måde som hastighed også er baseret på fakta


Redigeret af JakobSkaarup - 04-Februar-2020 kl. 16:57
Til top
Lars N Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars N Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2020 kl. 17:17
Citér
Kan ikke anbefale udstyr, da udstyret ikke er den afgørende faktor, generelt tager det en del år at opbygge erfaring og forståelse for hvordan man opnår det bedste kompromis.
Det er ikke som at måle dæktryk og pejle motorolie på din bil, nogle forstår det aldrigt, og det er lidt svært at retfærdiggøre en pro kalibrering på udstyr i den prisklasse med det potentiale.

Okay, så min Epson projektor til 15.000.- er ikke dyr og fin nok, så derfor forstår jeg det bare ikke.. Clap

Vi lukker den her. 


Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2020 kl. 18:18
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Citér
Kan ikke anbefale udstyr, da udstyret ikke er den afgørende faktor, generelt tager det en del år at opbygge erfaring og forståelse for hvordan man opnår det bedste kompromis.
Det er ikke som at måle dæktryk og pejle motorolie på din bil, nogle forstår det aldrigt, og det er lidt svært at retfærdiggøre en pro kalibrering på udstyr i den prisklasse med det potentiale.

Okay, så min Epson projektor til 15.000.- er ikke dyr og fin nok, så derfor forstår jeg det bare ikke.. Clap

Vi lukker den her. 



Det har ingenting at gøre med pris, du kan få en gratis projektor der er  25 år gammel der er betydelig bedre.

Det er ret ligegyldigt hvad andre syntes så længe du er glad for din projektor, problematikken var HDR, og på et forum må man forvente at skulle tilføje noget objektivt for at bidrage til debatten, da alle har forskellig smag og meninger er det lidt ligegyldigt at diskutere.

Vil sige din Epson er rigelig dyr, og sikkert også fin, og den KAN lave et billede, den kan langt fra reproducere eller opløse kildematerialet.

Problemet er nok at man skal tænke over hvad man egentlig ved noget om og så overveje om man kan argumentere for den holdning/ viden i en offentlig debat, og i hvilket omfang du er villig til at lære noget nyt og udforske det.

Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Lars N Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars N Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2020 kl. 19:00
Citér

Det har ingenting at gøre med pris, du kan få en gratis projektor der er  25 år gammel der er betydelig bedre.


Fedt. Betaler gerne forsendelsen hvis du kan sende sådan en til mig.

Citér

Det er ret ligegyldigt hvad andre syntes så længe du er glad for din projektor, problematikken var HDR, og på et forum må man forvente at skulle tilføje noget objektivt for at bidrage til debatten, da alle har forskellig smag og meninger er det lidt ligegyldigt at diskutere.


Nej, jeg synes faktisk dine udtalelser er ret grove og du bidrager ikke med noget konstruktivt. Det er muligt at du ved en masse om det, men så må du lære at forklare dig i øjenhøjde med modtageren.

Citér
Vil sige din Epson er rigelig dyr, og sikkert også fin, og den KAN lave et billede, den kan langt fra reproducere eller opløse kildematerialet.

Hvilken sprit ny projektor på markedet mener du kan det?

Citér

Problemet er nok at man skal tænke over hvad man egentlig ved noget om og så overveje om man kan argumentere for den holdning/ viden i en offentlig debat, og i hvilket omfang du er villig til at lære noget nyt og udforske det.


Jeg venter stadig på at du kommer med noget konkret...

Hvilken sprit ny projektor skulle jeg i stedet have købt for de 15.000.- ?

Hvilke kalibrerings udstyr skal jeg kigge på, hvis det er noget jeg skal overveje?




Redigeret af Lars N - 04-Februar-2020 kl. 19:03
Til top
Lars N Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars N Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2020 kl. 19:22
Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:

Nu er der enormt stor forskel på opgivet og reel lumens, det skal man lige huske ;) 

Spøjs holdning du har til kalibrering, har du også udskiftet skiven bagved speedometeret i din bil. Så der står 200 km/t selvom du kører i en by hvor du reelt kører 50 km/t? Billedkvalitet er noget man kan måle sig frem til, og ikke noget man synes, på samme måde som hastighed også er baseret på fakta

Jeg forventer at speedometeret i min bil ligger indenfor spec ved køb, ligesom jeg forventer at projektoren gør det.. 
De fleste anmeldere er meget tilfredse med de forskellige projektorer i deres standard indstillinger, så tror ikke på der er meget at hente der.

Er det ikke lysstyrke og farver man måler i en kalibrering? Der er vel ingen måling af skarphed og fokus?


Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2020 kl. 19:44
jo det måler man blandt andet, og hvis du brugte lidt tid på at læse anmeldelser fra seriøse sites så ville du opleve at der kan være stor forskel på specielt standard indstillinger og så de indstillinger som er nødvendige for at nå så tæt på referencen som muligt med den givne projektor der anmeldes
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Februar-2020 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Citér

Det har ingenting at gøre med pris, du kan få en gratis projektor der er  25 år gammel der er betydelig bedre.


Fedt. Betaler gerne forsendelsen hvis du kan sende sådan en til mig.

Citér

Det er ret ligegyldigt hvad andre syntes så længe du er glad for din projektor, problematikken var HDR, og på et forum må man forvente at skulle tilføje noget objektivt for at bidrage til debatten, da alle har forskellig smag og meninger er det lidt ligegyldigt at diskutere.


Nej, jeg synes faktisk dine udtalelser er ret grove og du bidrager ikke med noget konstruktivt. Det er muligt at du ved en masse om det, men så må du lære at forklare dig i øjenhøjde med modtageren.

Citér
Vil sige din Epson er rigelig dyr, og sikkert også fin, og den KAN lave et billede, den kan langt fra reproducere eller opløse kildematerialet.

Hvilken sprit ny projektor på markedet mener du kan det?

Citér

Problemet er nok at man skal tænke over hvad man egentlig ved noget om og så overveje om man kan argumentere for den holdning/ viden i en offentlig debat, og i hvilket omfang du er villig til at lære noget nyt og udforske det.


Jeg venter stadig på at du kommer med noget konkret...

Hvilken sprit ny projektor skulle jeg i stedet have købt for de 15.000.- ?

Hvilke kalibrerings udstyr skal jeg kigge på, hvis det er noget jeg skal overveje?



Der findes ikke nogen god projektor til 15000kr, og slet ikke noget der kommer i nærheden at kunne producere HDR. I den prisklasse er du nød til at kigge efter noget brugt hvis du skal have noget der nærmer sig reference kvalitet.

Du kan købe Calman, en Xrite i1 display pro, og en Jeti 1501, så er du godt igang, hvis du skal måle høj kontrast og gamma kurver ved meget lavt lys vil en Klein K10A eller lignende være et must.
Dertil skal du nok tilmelde dig et ISF eller THX kalibrerings kursus for begyndere hvis du gerne vil fremskynde lærings processen, og det er vigtigt at have en mentor eller sparings partner til tider.

Jeg har en Marquee stående i Indiana, vil tro den kan shippes for omkring 1000 US$ + moms og told, alternativt finder du selv noget tættere på som du kan hente, og forvent der går et par år eller 5 før du har nogenlunde styr på opstilling og kalibrering af sådan en bandit.

Debatten tager udgangspunkt i din opstart her i tråden.

Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:

HDR på projektor er stort set meningsløst

Okay. Underligt at der hos mig er kæmpe forskel på HDR og SDR på en projektor.

Hvilke noget udstyr har du oplevet det på?

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

V
Vil helt sikkert heller finde en JVC X35 eller nyere, og en prof kalibrering.

Hvad bruger du som kilde siden at du mener HDR kan undværes?


Hvilket bragte emnet til hvilket udstyr du har oplevet det på, og hvordan du kalibrere dit setup til standarden.

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:


Lars måske du kan definere HDR og hvorfor du syntes det giver mening, og hvilken tonemapping kurve du bruger til hvilke HDR formater, og dine generelle kalibrerings betragtninger, hvilke lys og kontrast formåen har du i dit setup, og ikke mindst gamma?


Mit udstyr er Epson EH-TW7400 med Apple TV 4K. Netflix bruges som HDR kilde, da det er den eneste jeg kender til.

Har ingen forstand på hvad definitionen på HDR er, eller ikke er. Jeg kan bare konstatere en helt anden billede oplevelse når en film afspilles i HDR. 

Jeg har haft forskellige projektorer i løbet af de sidste 20 år, og min holdning til kalibrering er at det var noget man gjorde i gamle dage. I dag leverer de fleste projektorer et godt billede out of the box. Så derfor ejer jeg ingen kalibrerings udstyr, og kunne heller ikke drømme om at købe det.

Ifølge specs har jeg 2400 Lumens og Kontrast på 200.000:1. De 2400 lumens er lige på kanten af hvad jeg synes er nok, men da jeg kun har 110" er det fint.



Så har vi ligesom sat overlæggeren, en low contrast LCD projektor med et apple TV, og en mening om at kalibrering er noget fra gamle dage, og referere til fabriks specs på en projektor.

Som tidliger nævnt er uvidenhed den største synder her, hvilket lader producenterne sælge produkter med specifikationer der ikke har nogensomhelst relevans til praktisk anvendelse, og lader nogle folk tro de rent faktisk har noget der er 4K HDR.

Hvis vi så antager vi alle skal forholde os til din reference som værende den gældene reference, så er der ikke meget headroom til at diskutere.
Vi skal være enige om hvem der skal adaptere, skal vi diskutere HDR og projectore på dit level, og dermed glemme hvad vi har set ved og kan, eller skal du læse op på kalibrering, og ud og se nogle andre produkter, måske en ny JVC N7 og en UHD afspiller hvor du kan se fuld bitopløst kildemateriale, og sammenligne det med HD udgaven, kalibreret til standard ca 15fl D65 2.4 gamma Rec 709, med Delta E under 1, hvor du er istand til at se HD SDR som det er tiltænkt på en projektor med fornuftige egenskaber hele vejen rundt.

Jeg vil anbefale du bruger Zero Dark Thirty, og den sidste Harry Potter i HD SDR som nogle af referencerne.




Redigeret af stridsvognen - 05-Februar-2020 kl. 09:56
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Lars N Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars N Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2020 kl. 10:55
Citér
Der findes ikke nogen god projektor til 15000kr, og slet ikke noget der kommer i nærheden at kunne producere HDR. I den prisklasse er du nød til at kigge efter noget brugt hvis du skal have noget der nærmer sig reference kvalitet.

Du kan købe Calman, en Xrite i1 display pro, og en Jeti 1501, så er du godt igang, hvis du skal måle høj kontrast og gamma kurver ved meget lavt lys vil en Klein K10A eller lignende være et must.
Dertil skal du nok tilmelde dig et ISF eller THX kalibrerings kursus for begyndere hvis du gerne vil fremskynde lærings processen, og det er vigtigt at have en mentor eller sparings partner til tider.

Jeg har en Marquee stående i Indiana, vil tro den kan shippes for omkring 1000 US$ + moms og told, alternativt finder du selv noget tættere på som du kan hente, og forvent der går et par år eller 5 før du har nogenlunde styr på opstilling og kalibrering af sådan en bandit.

Har skam set fine JVC og Sony projektorer i aktion, de larmer som en støvsuger, og de kan slet ikke måle sig med det billede en Epson EH-TW7400 kan lave, i forhold til hvad jeg ønsker i form af skarphed, lys og kontrast.

Du mener man skal købe kalibrerings udstyr der koster over 100.000.- for at man kan lave et acceptabelt billede... Ros for det konkrete svar ClapClapClap

Jeg må finde 200.000.- og få købt mig noget ordenligt udstyr og kalibrerings udstyr. Så HDR kan testes meget bedre... 


Redigeret af Lars N - 05-Februar-2020 kl. 12:43
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2020 kl. 13:32
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Oprindeligt skrevet af Stridsvognen Stridsvognen skrev:

Det er ret ligegyldigt hvad andre syntes så længe du er glad for din projektor, problematikken var HDR, og på et forum må man forvente at skulle tilføje noget objektivt for at bidrage til debatten, da alle har forskellig smag og meninger er det lidt ligegyldigt at diskutere.

Nej, jeg synes faktisk dine udtalelser er ret grove og du bidrager ikke med noget konstruktivt. Det er muligt at du ved en masse om det, men så må du lære at forklare dig i øjenhøjde med modtageren.

????!!! Det kan da umuligt være andres problem, at din viden om emnet tydeligvist er ret basal, eller at du ikke kan tåle at blive fortalt, at din elskede Epson nok ikke er så fantastisk, som du gerne vil gøre den til??! Du skal da bare være glad for, at der stadig findes en lille håndfuld medlemmer med en betydelig viden, som gider at dele ud af denne! Vi har desværre mistet en hel del af den slags mennesker i årenes løb, på grund af holdninger som dine, Lars, og det kan jeg sgu egentlig godt forstå.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2020 kl. 14:28
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Citér
Der findes ikke nogen god projektor til 15000kr, og slet ikke noget der kommer i nærheden at kunne producere HDR. I den prisklasse er du nød til at kigge efter noget brugt hvis du skal have noget der nærmer sig reference kvalitet.

Du kan købe Calman, en Xrite i1 display pro, og en Jeti 1501, så er du godt igang, hvis du skal måle høj kontrast og gamma kurver ved meget lavt lys vil en Klein K10A eller lignende være et must.
Dertil skal du nok tilmelde dig et ISF eller THX kalibrerings kursus for begyndere hvis du gerne vil fremskynde lærings processen, og det er vigtigt at have en mentor eller sparings partner til tider.

Jeg har en Marquee stående i Indiana, vil tro den kan shippes for omkring 1000 US$ + moms og told, alternativt finder du selv noget tættere på som du kan hente, og forvent der går et par år eller 5 før du har nogenlunde styr på opstilling og kalibrering af sådan en bandit.

Har skam set fine JVC og Sony projektorer i aktion, de larmer som en støvsuger, og de kan slet ikke måle sig med det billede en Epson EH-TW7400 kan lave, i forhold til hvad jeg ønsker i form af skarphed, lys og kontrast.

Du mener man skal købe kalibrerings udstyr der koster over 100.000.- for at man kan lave et acceptabelt billede... Ros for det konkrete svar ClapClapClap

Jeg må finde 200.000.- og få købt mig noget ordenligt udstyr og kalibrerings udstyr. Så HDR kan testes meget bedre... 
Lars jeg vil gerne tilbyde at kigge forbi, så vi kan mødes i øjenhøjde, evt medbringe en projektor og afspiller, så kan vi hygge os en aften med lidt A-B test, som vi kan dele med læserne her i tråden.
Jeg har kamera og måleudstyr så vi har mulighed for at lave noget objektiv dokumentation af hvordan det performer, og billeder der ilustrere forskellene.

Og syntes da det kunne være hyggelig om der var andre deltagere der også kunne være med.


Redigeret af stridsvognen - 05-Februar-2020 kl. 14:48
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2020 kl. 16:43
@ stridsvognen....er der en form for tommelfingerregel for hvornår det ikke kan betale sig at få kalibreret sin projektor?

Frank


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu