recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er 48 FPS muligt på BluRay?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er 48 FPS muligt på BluRay?

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Thomas_H Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 467
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas_H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2012 kl. 09:45
Oprindeligt skrevet af Boogie Boogie skrev:

Nu har jeg ikke, endnu, set en film i hfr. Det må dog være teknisk muligt at filme med hfr og så evt. efterbehandle filmen så "filmlooket" bibeholdes -eller hvad? Hvis et studie og instruktør ønsker et bestemt udtryk i filmen, kan dette vil gøres uanset om det er 4k, 8k, 24p/48p eller noget helt fjerde?

Men hvorfor i alverden skulle man det? 
Du klager vel heller ikke over, når du kigger ud af vinduet, at det ikke ser "film agtigt" ud, fordi tingene ikke blinker og hopper når du drejer hovedet?

--
mvh
Thomas H. - www.thhe.dk
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2012 kl. 10:17
Oprindeligt skrevet af Thomas_H Thomas_H skrev:


Ja selvfølgelig har det været bedst at indspille dem i 24 fps, når udstyret afspiller i den hastighed.
Det andet er jeg så bare slet ikke enig i. Højere FPS = mere flydende bevægelser.
Jeg har altid været irriteret og judder i biografen, det synes jeg var væsentlig bedre i den HFR film.



Jeg forholder mig ikke til hvad der er bedst, det mener jeg er filmskaberens valg. Det jeg siger er at det ikke er sikkert at en filmskaber VIL lave flydende bevægelser. Der kommer helt sikkert flere muligheder med højere framerater, og der vil helt sikkert komme film der på forskellig vis udnytter de muligheder, men lad være med at tro at fordi 48 (eller mere) fps bliver en mulighed, så vil alle film i fremtiden blive optaget sådan. Langt de fleste serier til TV bliver IKKE optaget i 50 eller 60 Hz, selv om der ikke er noget teknisk i vejen for at gøre det. Det er et kunstnerisk valg.

Du kan så være uenig i om det ser godt ud eller ej, men det er et faktum at filmskabere ikke generelt ønsker at film skal ligne virkeligheden. Det gør jeg iøvrigt heller ikke, men jeg synes helt bestemt det er positivt at filmskaberne får flere arbejdsredskaber, i form af MULIGHEDEN for højere framerate.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2012 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af Thomas_H Thomas_H skrev:



Men hvorfor i alverden skulle man det? 
Du klager vel heller ikke over, når du kigger ud af vinduet, at det ikke ser "film agtigt" ud, fordi tingene ikke blinker og hopper når du drejer hovedet?



Nej - men nu er virkeligheden heller ikke en film. Og, nok så væsentligt, film er som sagt ikke et forsøg på at genskabe virkeligheden.

Sports-udsendelser, naturprogrammer og andet "reality-tv" vil jeg rigtigt gerne have i minimum 50 Hz. Og jeg er som sagt fortaler for at filmskabere får muligheden, men jeg er IKKE tilhænger af at film nødvendigvis skal ligne virkeligheden mere.

Jeg mener heller ikke at Flintstones, Garfield, Tintin eller Asterix bliver bedre af at blive lavet med rigtige skuespillere i stedet for tegnefilm.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2012 kl. 14:17
Jeg har set basket i 60fps. Det ser ret underligt ud i første omgang, men det er ret fedt når man vænner sig til det.

Sådan skal film dog IKKE se ud.


Redigeret af Naiera - 22-December-2012 kl. 14:20
Til top
Boogie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Boogie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2012 kl. 16:13
enig. alm. tv osv. skal gerne gengive virkeligheden. Det skal en film jo typisk ikke, det er jo billedlig historiefortælling, hvor selve udtrykket og stemningen sker visuelt osv. Det skal jo netop ikke være 100% som at stikke hovedet ud af vinduet. Der er jo heller ikke underlægningsmusik i nyhederne eller visuelle effekter osv.
Til top
Thomas_H Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 467
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas_H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2012 kl. 16:25
Ok jeg giver mig. Jeg fortæller Peter Jackson, James Cameron og de andre at de tager fejl.

Men tilbage til emnet, er det muligt at lave n BluRay i 48 fps ?


--
mvh
Thomas H. - www.thhe.dk
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2012 kl. 17:11
Selve BluRay-skiven kan som sådan godt holde på sådan en film. Det er bare et lagermedie som så meget andet. Din BluRay-afspiller kan dog ikke bruge det til noget.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hopgreve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2012 kl. 17:41
Bliver det mon så noget generelt snart ? , kan vi regne med at der vil komme BD afspillere der kan handle 48p. Eller bliver det mon når 4K tv bliver standarden ? Det ender sgu nok med at " film samlingen " skal skiftes ud igen igen igen på et tidspunktSmile.....
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2012 kl. 17:56
Oprindeligt skrevet af Thomas_H Thomas_H skrev:

Ok jeg giver mig. Jeg fortæller Peter Jackson, James Cameron og de andre at de tager fejl


Forstår du overhovedet hvad folk skriver?

Det virker også som om du mener at film optages i 24fps fordi det er hvad biografen/Blu-ray kan vise - det er jo lige omvendt, biografen og Blu-ray viser 24fps fordi det er det, man optager film i.

Nu er der så kommet en film i 48fps, og Cameron vil afprøve 60fps, så det vil nok tage noget tid før et nyt format til hjemmebrug vil komme, når de nu ikke engang kan finde en fælles standard til biobrug.
Til top
Thomas_H Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 467
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas_H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2012 kl. 18:21
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Thomas_H Thomas_H skrev:

Ok jeg giver mig. Jeg fortæller Peter Jackson, James Cameron og de andre at de tager fejl


Forstår du overhovedet hvad folk skriver?

Det virker også som om du mener at film optages i 24fps fordi det er hvad biografen/Blu-ray kan vise - det er jo lige omvendt, biografen og Blu-ray viser 24fps fordi det er det, man optager film i.

Nu er der så kommet en film i 48fps, og Cameron vil afprøve 60fps, så det vil nok tage noget tid før et nyt format til hjemmebrug vil komme, når de nu ikke engang kan finde en fælles standard til biobrug.

Jo det gør jeg da, de mener ikke 48fps er godt, fordi det ikke ser filmisk ud og er alt for naturligt. 
Det mener Peter Jackson og andre åbenbart ikke, siden de vil satse på dette nye format.

Ja ting bliver optaget i 24fps, fordi biografer har brugt denne standard i 50 år, ikke fordi det er det bedste.


--
mvh
Thomas H. - www.thhe.dk
Til top
Thomas_H Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 467
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomas_H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2012 kl. 18:22
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Selve BluRay-skiven kan som sådan godt holde på sådan en film. Det er bare et lagermedie som så meget andet. Din BluRay-afspiller kan dog ikke bruge det til noget.

Ok, men som nævnt, 24fps i 3D må da vare samme båndbredde/bit rate, så der burde jo ikke være nogen teknisk hindring, andet end hvis selve standarden ikke tillader det.


--
mvh
Thomas H. - www.thhe.dk
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4796
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2012 kl. 18:34
Oprindeligt skrevet af Thomas_H Thomas_H skrev:

a ting bliver optaget i 24fps, fordi biografer har brugt denne standard i 50 år, ikke fordi det er det bedste.

Nej, nej, nej...

Film bliver optaget i 24fps fordi det er den minimumshastighed, der skal til, for at vi mennesker ser det som et flydende billede og ikke et super-hurtigt diasshow.

Biograferne viser det så i 24fps FORDI DET ER OPTAGET SÅLEDES.

Det er altså biograferne, der tilpasser sig optagelserne - ikke omvendt...

(Rent faktisk viser biograferne 24fps film i 48fps, men det er så en helt anden snak)

Redigeret af HeartWare - 22-December-2012 kl. 18:35
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu