|
Er 48 FPS muligt på BluRay? |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Forfatter | ||||
Thomas_H ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 22-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 467 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
Hønen eller ægget! Det er en standard man bruger biograf/filmskabere. Som du selv skriver, er det MINIMUMShastighed for at man ser det som flydende, derfor synes jeg det er på tide, at man hæver baren. Det er da så nogen der er i mod, fordi så ligner det ikke film mere. Det er den del jeg synes er lidt gammel-romantisk at holde fast i, da det er en kunstig præference folk har fået, fordi man i 50 år har set på det! |
||||
--
mvh Thomas H. - www.thhe.dk |
||||
![]() |
||||
mkirkelund ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Januar-2008 Sted: 2635 Ishøj Status: Offline Point: 2358 |
|||
Hvis filmskaberne kan formå at udnytte formatet må de for min skyld gerne bruge det. Hobittens panoreringer så fantastiske ud, de små dialog scener - knap så meget. For mig var det virkelig en ødelæggende effekt, men det er jo også den første (store) film på dette format. Skal helt sikkert se flere film i dette format, lykkedes det at få filmskaberne til at få filmen til at beholde det filmiske look og samtidigt give mere flydende overgange ved "store" billeder som panoreringer kunne det være fedt. Indtil da er jeg mere til 24p. For at svare på dit spørgsmål: Nej, Blu-ray afspillere kan ikke afspillet det som det ser ud lige nu. |
||||
![]() |
||||
Thomas_H ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 22-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 467 |
|||
Men de 24p er jo en hastighed man har valgt, fordi det var det mindste man kunne gå ned på, fordi man ville spare på længden af filmrullerne, ikke fordi man synes det var den bedste hastighed. Derfor synes jeg det er underligt at folk synes at det ser så godt ud... Ok, men som sagt, rent teknisk burde det jo være muligt med 48p på BluRay, så mon ikke der kommer en ændring i formatet? |
||||
--
||||
![]() |
||||
nogames ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-Marts-2006 Sted: 8310, Denmark Status: Offline Point: 164 |
|||
HDMI 1.4 standarden som er den aktuelle understøtter ikke 48fps. Den understøtter dog 4K (Quad-HD). Det burde dog være muligt at lave proprietær udgave til 48 fps. Men så bliver der nok problemer med at få HDMI logoet og nogle at snakke med.
Så vi må nok vente til HDMI 2.0. |
||||
![]() |
||||
|||
Måske de kan finde et hul i systemet, og smide 48 billeder i serie i gennem, i stedet for 48 hvor de parvis viser højre og venstre billede. 3D er jo i virkeligheden også 48 helt forskellige billeder i sekundet.
|
||||
--
||||
![]() |
||||
FNørd ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 702 |
|||
Hmm.. Jeg kan sende 1080p60 ud af min DVDO Edge scaler og over i min Sim2 D80 projector via HDMI, så det kan ikke være problemet. Redigeret af FNørd - 22-December-2012 kl. 23:40 |
||||
![]() |
||||
|||
Nå ja, hvis jeg sætter min Laptop til Plasmaen, går den da også i 1080p60. Så ved jeg ikke helt hvad problemet skulle være, andet end hvis BluRay standarden på én eller anden måde forhindrer det. |
||||
--
||||
![]() |
||||
nogames ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-Marts-2006 Sted: 8310, Denmark Status: Offline Point: 164 |
|||
Det er lige præcis problemet. HDMI standarden definerer en 1080p60, men kender ikke 1080p48. Teknisk burde det ikke være et problem, men den findes ikke i specifikationen. |
||||
![]() |
||||
Raskolnikov ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 19-Marts-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 459 |
|||
Hvor har du set det ?
![]() |
||||
![]() |
||||
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12348 |
|||
![]() |
||||
![]() |
||||
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4057 |
|||
Tænkte lidt med det med 48fps. Jeg har ikke selv mulighed for at se det. Da det kun er med 3d film endnu. Men af en sjov årsag, som jeg har lagt mærke til, ved ikke lige om hvordan og hvorledes med de engelske serier. Men sådan som the bill, på Charlie, og skadestuen i holby. Der virker bevægelserne mere flydende, end på fx danske og amerikanske serier. Kan det være de bliver skudt i 25 fps, eller? For hvis der ikke skal mere til, vil de 48 fps blive et hit hos mig
|
||||
![]() |
||||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|||
Jeg forholdt mig ikke til godt og skidt, jeg fortæller dig at der er NOGLE, nok så væsentligt rigtigt mange filmmagere, der bevist ønsker at begrænse frameraten af kunstneriske hensyn. Nogle elementer af Slumdog Millionaire (som fik en Oscar for cinematography) er optaget i 12 fps... Min påstand er så at hvis Anthony Dod Mantle følte at han havde 48 fps til rådighed da han optog den, så ville han formentligt have skiftet mellem 24 og 48 fps, frem for 12 og 24. Pointen er den samme, at vi giver filmskaberne MULIGHEDEN for at optage i 48 fps eller mere, er ikke ensbetydende med at de bruger den.
Det er korrekt, men det er ikke ensbetydende med at alle andre filmmagere er enige i at det er dét der ser bedst ud. Det er de fleste mildt sagt ikke, det er derfor der har været så meget debat om det. Men pointen som jeg synes du ikke har fanget, er at når jeg argumenterer for at nogle filmmagere hellere vil bruge 24 fps, så er det ikke ensbetydende med at man mener Peter Jackson tager fejl. At lave film er kunst, og kunst er forskelligt (heldigvis). Man kan sagtens anerkende at 48 FPS er det rigtige til Peter Jackson's film, uden at man nødvendigvis ønsker at optage sin egen film i 48 FPS. På samme måde som at fordi én kunstmaler maler i akvarel, så er det ikke ensbetydende med at han mener at alle kunstmalere der ikke gør dét, gør noget forkert. Den enkelte kunstner gør dét der virker for ham. Jeg synes ikke du forholder dig til argumentet om at filmkunst ikke drejer sig om at gøre billedet "godt". Det drejer sig om at give et bestemt udtryk.
Du mangler at forklare hvorfor TV-serier så også som regel bliver optaget i 24 fps (eller 25 i Europa).
|
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |