|
Er 48 FPS muligt på BluRay? |
Besvar ![]() |
Side <1 2345> |
Forfatter | ||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg har ikke set de nævnte, så jeg kan ikke snakke med om hvordan de er optaget, men det er stensikkert ikke forskellen på 24 og 25 fps du ser, da 24 fps materiale er speedet op til 25 fps når de vises på dansk tv. Det kan være fordi der optages i 50 Hz på netop de nævnte serier, det kan også være fordi man har valgt den lukkerhastighed der giver de mest naturlige bevægelser i de givne optagelser.
|
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|
Svaret på spørgsmålet er at standarderne p.t. ikke tillader det, men der er ikke noget teknisk i vejen for at gøre det. Da det kræver en ny blu-ray standard, som (formentligt) ikke vil være kompatibel med eksisterende afspillere, er det næppe noget der introduceres uden en mere omfattende revidering af standarden, som også indbefatter andre ting (ikke mindst 4K, og hvem ved - måske Dolby Atmos? Selv om det er svært at forestille sig nogen lave en hjemmebio med Atmos). Som andre nævner er båndbredden når signalet skal overføres til skærmen et problem, hvis du vil have 4K, 48/60 FPS og 3D. Personligt er jeg overbevist om at det nuværende blu-ray format bliver det sidste succesfulde fysiske format til film. Jeg tror fremtidige bedre formater vil være downloads. Det medfører imidlertid et "hul" de kommende år, hvor vi formentligt vil se et par fejlslagne forsøg på at indføre blu-ray's efterfølger (ala DVD-Audio og SACD på lydsiden), sideløbende med at downloads endnu ikke er på blu-ray's niveau for slet ikke at snakke om "next generation" niveau. Først når internettets båndbredde bliver så høj at det ikke længere er for stor en begrænsning, vil vi se udbredt distribution af formater bedre end blu-ray. Og til den tid vil det - desværre! - ikke længere være ét format, men tusind forskellige formater. Jeg tror kun situationen som vi ser det p.t. på streaming-siden ala netflix bliver værre - dvs at du køber én box med én online service for at se Warner ting, og en anden box med en anden service for at se Sony ting. Kald mig bare pessimist, men det er sådan jeg ser distributionsstrukturen udvikle sig de næste 10 år. Med andre ord: Meget lig dét at du kan finde enkelte musikalbums på nettet i 24 bit format i dag, som du så skal afspille via en medieafspiller for at udnytte muligheden for at få bedre lydkvalitet end CD, så vil du i starten kunne downloade/streame enkelte ting i bedre format end blu-ray, men der vil gå en rum tid før vi har et udbredt, anerkendt format der er bedre. Man kan synes hvad man vil om Apple, men de forsøger i det mindste at ensrette standarderne, sådan at når du f.eks. downloader en musikfil fra iTunes så ved du at det er 256 kbit AAC, hverken mere eller mindre. De åbne standarder resulterer i en situation som f.eks. ligner HD audio download-markedet, hvor en 24 bit fil kan være 44.1, 48, 88.2, 96, 176,4 eller 192 kHz, afhængigt af udgiverens humør. Man kunne så godt ønske sig at Apple ville arbejde lidt hårdere på at de standarder de sætter sig fast på var med højere bitrater end tilfældet er. Men det er efter min mening bedre end dét kaos som åbne standarder vil medføre (og allerede har medført).
|
||
![]() |
||
|
Jeg har ikke adgang til den fulde HDMI specifikation, men som jeg har opfattet det, så er HDMI populært sagt en minimumskravs-specifikation. Det vil sige at apparater med HDMI skal understøtte nogle specifikke (ikke særligt omfattende) krav, mens funktioner derudover er valgfri. Så længe et HDMI apparat overholder minimumskravene, så mener jeg bestemt det er tilladt at understøtte andre opløsninger end dem der er udspecificeret i standarden. Derfor mener jeg grundlæggende ikke at der er noget i vejen for at overføre 48 fps med den nuværende HDMI standard, hvis ellers hardware producenterne så kan blive enige om hvordan det skal implementeres, så apparaterne rent faktisk kan snakke sammen. Jeg vil dog ikke blankt afvise at jeg kan tage fejl her, da jeg som sagt ikke har læst de originale specifikationer.
|
||
![]() |
||
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4059 |
|
|
||
![]() |
||
Potter ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
|
Mener at kunne huske fra filmskolen i sin tid, at de 24fps blev standard, b.la. på pga. At dette var minimums hastigheden for at der kunne opnåes en rimelig lyd kvalitet. (35mm) Mener at det var tilbage i 1929 eller 1930.
|
||
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
||
![]() |
||
Thomas_H ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 22-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 467 |
|
Ok det havde jeg ikke lige hørt, men lige meget hvad, så er det en hastighed der er valgt, for at spare eller som minimum for noget, ikke fordi det er en specielt god hastighed. At nogen så i dag er blevet så vant til den, at de mener det er den rigtige hvis det skal se rigtigt ud, synes jeg er lidt sjovt. |
||
--
mvh Thomas H. - www.thhe.dk |
||
![]() |
||
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12375 |
|
Øh, nå. Det er da ellers helt normalt, at man vænner sig til at film skal se ud på en bestemt måde. Hvis det var så pokkers nødvendigt med flere billeder i sekundet, så kunne man nok have gjort noget ved det for LÆNGE siden. Jeg tror ikke, at der har været noget teknisk i vejen for, at optage med flere billeder i sekundet, og at vise dem sådan, på gammeldags analoge projektorer. Prøv i øvrigt at se en Michael Mann-film som Public Enemies, Miami Vice eller Collateral. Der har man leget med lukkertiden (eller hvad det nu er), og givet filmen et mere tv-agtigt look på bevægelserne, uden altså at blande hverken flere frames eller smoothing-snyd ind i foretagenet. |
||
![]() |
||
Thomas_H ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 22-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 467 |
|
Jo men da farvefjernsynet kom til, var der sikkert også nogle der mente, at sort/hvid lignede "rigtig" film, da det havde set sådan ud i 60 år. Sådan kan man jo ikke blive ved med at tænke, hvis man vil teknisk videre. En tommelfingerregel man bruger er, at lukkertiden skal være halvt så lang som frame rate, altså ca. 1/48 s til 24 fps. og så bliver det ca. 1/100 sekund til 48 fps, det stiller også større krav til lysfølsomheden på filmen/CMOS chippen eller objektivet. Så det er da helt klart udfordringer forbundet med, at fordoble det hele. Har ikke set eller lagt mærke til, hvad Michael Mann gør
|
||
--
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Farvefilmen blev opfundet i 1901. FarveTV'et i 60'erne. Så den holder slet ikke den dokumentation
|
||
![]() |
||
|
Så find da selv på et bedre eksempel, du ved jo hvad jeg mener. |
||
--
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Du vil med fandens vold og magt dømme en teknik ude, som har fungeret i flere menneskealdre uden problemer. Bare for at få billedet til at blive smoother. Jeg foretrækker nu at jeg kan se det er en film og ikke et computergeneret billede. Redigeret af Kampus - 26-December-2012 kl. 21:00 |
||
![]() |
||
|
Har du også sat en Scaler på dit TV, så HD-indhold bliver lavet om til 720x576 interlaced, da den opløsning jo har fungeret uden problemer i 50 år? Ellers ser tv-shows og tv-aviser jo ikke ud, som de har gjort før. Synes det er lidt underligt, at man bliver dømt underlig, i et teknik-forum, fordi man gerne vil have ny og bedre teknik... |
||
--
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 2345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |