recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er gaming i 4K på PC det værd?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er gaming i 4K på PC det værd?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2019 kl. 15:50
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Hvis man ellers vil give 10K for et grafikkort

Enig. ConfusedOuch

Men vad, som han siger du bruger selv endnu mere på tungt hifi og SR sound - tv etc.Embarrassed
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2019 kl. 16:14
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af donfrankie donfrankie skrev:

Personligt vil jeg hellere have en ultrawide skærm med 100+Hz end end en 4K skærm med 60 Hz.
Du skal ret langt ned i setting hvis ud skal have 60+Hz i 4K med et 980.

Et 2080ti klare sig rigtig fint i 4k ved 144hz siger han


Så er det sgu nogle meget gamle spil eller ved laveste settings.
https://www.gpucheck.com/gpu/nvidia-geforce-rtx-2080-ti/intel-core-i9-9900k-3-60ghz/high?lang=en&currency=usd
Ikke engang en 9900K og 2080ti kan få over 100 i snit i nyere titler, så din søn ved enten ikke hvad han taler om eller så lyver han.
Det er kun Forza Motorsport 7, Rocket League, CS:GO og LOL der giver over 144 Hz i gennemsnit i 4K ved high settings. 
Et spil som Metro Exodus giver ikke engang 60 fps ved 4k. 
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2019 kl. 16:29
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Nu er der jo andet end bare selve opløsningen "4K" der skal være med til at levere 4K til gaming Wink 

Nej det er der faktisk ikke 4K ER opløsningen, det kan ikke rigtigt diskuteres Wink

LOL
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2019 kl. 16:55
Oprindeligt skrevet af donfrankie donfrankie skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af donfrankie donfrankie skrev:

Personligt vil jeg hellere have en ultrawide skærm med 100+Hz end end en 4K skærm med 60 Hz.
Du skal ret langt ned i setting hvis ud skal have 60+Hz i 4K med et 980.

Et 2080ti klare sig rigtig fint i 4k ved 144hz siger han


Så er det sgu nogle meget gamle spil eller ved laveste settings.
https://www.gpucheck.com/gpu/nvidia-geforce-rtx-2080-ti/intel-core-i9-9900k-3-60ghz/high?lang=en&currency=usd
Ikke engang en 9900K og 2080ti kan få over 100 i snit i nyere titler, så din søn ved enten ikke hvad han taler om eller så lyver han.
Det er kun Forza Motorsport 7, Rocket League, CS:GO og LOL der giver over 144 Hz i gennemsnit i 4K ved high settings. 
Et spil som Metro Exodus giver ikke engang 60 fps ved 4k. 

At kalde min søn en løgner, den er sgu lige hård nok du.... om hvilke titler der kan opnå de højre hz.  har jeg ikke styr på, men du skrive jo selv at nogle kan.

Jeg ved at han snakker om, har nogle udfordringer med 4k 4:4:4 hvor 120 hz tilsyneladende er maks.

Anyway han er ved at sætte 2x 2080ti i noget nvlink, jeg troede enlig det hed SLI
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2019 kl. 17:05
Oprindeligt skrevet af dieseldk dieseldk skrev:

Hvorfor gå i 4k når din skærm alligevel ikke kan vise flere pixels end du får i 1440p, sætter du ikke bare din computer til at beregne en masse pixels som skærmen bare skal fjerne igen inden den kan vise billedet.

Nej, sådan hænger det ikke sammen. Den mindre opløste skærm henter også øget billedkvalitet ved at spillet samples i højere opløsning før der nedskaleres til skærmens lavere opløsning. Fænomenet hedder supersampling. Supersampling forbedrer billekvaliteten markant, med langt mere præcis og detaljeret grafisk sampling hvilket man også kan drage stor nytte af på en skærm med mindre opløsning (samtidig er det også den højeste Anti Aliasing kvalitet der eksisterer sammenlignet med andre metoder). Jeg kører sågar supersampling >4K i forbindelse med 4K fremvisning af mine spil når spillet vs mit grafikkorts kræfter tillader det, da det giver markant bedre billedkvalitet, selv på en 4K skærm hvis man har supersamplet - Jo større skærmen er, jo vigtigere bliver supersamplingen. Og i forbindelse med VR hvor man har displayet helt oppe i snotten til at fylde endnu af synsfeltet er supersampling af endog endnu større betydning for sampling og billedkvaliteten - Det er derfor man aldrig kan få grafisk ydelse der er FOR stor til især VR (eller store 4K displays for den sags skyld).

Flere år gammelt link, men princippet er stadig det samme på nutidens endnu flottere spil:
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/dynamic-super-resolution-instantly-improves-your-games-with-4k-quality-graphics/

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Ikke engang en 9900K og 2080ti kan få over 100 i snit i nyere titler, så din søn ved enten ikke hvad han taler om eller så lyver han.


Ja i snit ...average! Der foruden er laveste målte fps medtaget, men desværre ikke den maksimale målte. Men med f.eks. 85 eller 105 fps average framerate rammer man jo også hurtigt både 120 og for den sags skyld 144 fps som max i nogle af spillets scener, når man spiller med variabel refresh rate. Og det da ikke mindst hvis man har 2 x RTX 2080 Ti

Oprindeligt skrevet af donfrankie donfrankie skrev:

Jeg ved at han snakker om, har nogle udfordringer med 4k 4:4:4 hvor 120 hz tilsyneladende er maks.
Korrekt. Det lyder til at din søn har styr på sit shit Wink

120 Hz er oftest maks og det er på grund af display interfaced som sætter grænsen. Med den nuværende Displayport er der ikke båndbredde til RGB 4:4:4 til mere end 120 Hz, skal man derover og f.eks. åbne for muligheden for 144 Hz skal man til at komprimmere på output farverne og ændre til Y′CBCR og vælge en subsampling under 4:4:4 - Og det vil degradere et computergenereret billede i kvalitet og præcision, hvorfor det er værd at satse på max 120 fps for at kunne beholde fuldt RGB 4:4:4 



Redigeret af TBC1 - 01-Juli-2019 kl. 18:30
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6068
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2019 kl. 17:35
TBC1, kan se du har en JVC N7
Heldige gris
Er den lækker (har selv X5000)?
Du har forhåbentlig ikke de green bars, jeg læser om?
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2019 kl. 17:59
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

TBC1, kan se du har en JVC N7
Heldige gris
Er den lækker (har selv X5000)?
Du har forhåbentlig ikke de green bars, jeg læser om?


Den er rigtig lækker - jeg fortrækker den ligefrem også til HDR over mit ellers elskede OLED pga 2 ting:

1. Mulighed for manuel kontrol over 3 forskellige tonemapping-parametre man selv kan tweake ved behov ud over den automatiske.

2. Bedre nuancerede shadowdetails (OLED er mere udfordret mht differentieringen af de allerlaveste spændingsforskelle - OLED'en begynder først at lyse ved et givent niveau - jævnfør begrebet DSE)

Jeg har heldigvis ingen green bars - og har først hørt om / googlet mig til det nu, men jeg har heller ikke søgt information om den siden jeg fik den som nr. 2 til at modtage den i Danmark tilbage i Marts så vidt jeg husker det (forudbestilte efter demoaften i november 2018 - Den anden der havde forudbestilt afhentede sin før mig ;-)  

Redigeret af TBC1 - 01-Juli-2019 kl. 18:20
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu