recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er mit bundkort/hdd/cpu/gfx brændt af?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEr mit bundkort/hdd/cpu/gfx brændt af?

Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
mureren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Oktober-2005
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 710
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2008 kl. 11:51

Så er der målt igennem. Jeg har sat et dvd-drev til som "modstand", intet andet.

På den blå ledning måler jeg "kun" -11,6V

På alle de røde ledninger måler jeg 3,8V, istedet for de +5,0V der er angivet på linket til Wikipedia?

Alle andre ledninger måler som de skal.

Hvad er der så galt?

Mvh. Mureren

"I wish there was a knob on the TV to turn up the intelligence! There's a knob called "brightness", but it doesn't work!"
Til top
hunderup Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 17-April-2006
Sted: Denmark
Point: 39
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2008 kl. 12:20

De røde skal give 5V og gerne lidt over, har lige målt det på min egen. så hvis din kun giver 3.8V, så har du fundet fejlen, at det er strømforsyningen som giver for lidt.  

Sony 46HX800 - 2xVU+DUO box -

Maximum E-85 4xquad LNB - Harman Kardon AVR245
Til top
mureren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2008 kl. 14:38

Nu har jeg så hentet en helt ny PSU, og det gjorde absolut ingen forskel

Any other ideas?

Mvh. Mureren

"I wish there was a knob on the TV to turn up the intelligence! There's a knob called "brightness", but it doesn't work!"
Til top
hunderup Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 17-April-2006
Point: 39
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2008 kl. 15:05
kan vi ikke lige få en opfølgning på hvad du har prøvet af og evt. skiftet.
Sony 46HX800 - 2xVU+DUO box -

Maximum E-85 4xquad LNB - Harman Kardon AVR245
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2008
Point: 568
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2008 kl. 16:20
Nogle strømforsyninger virker ikke korrekt, hvis de ikke er belastet. Så måske er den gamle strømforsyning alligevel i orden, og fejlen er i bundkort eller CPU.
Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2006
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2008 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af jeje jeje skrev:

Nogle strømforsyninger virker ikke korrekt, hvis de ikke er belastet. Så måske er den gamle strømforsyning alligevel i orden, og fejlen er i bundkort eller CPU.

Det er jo så spørgsmålet hvad der er sket.

Har bundkortet/Cpu'en ædt PSU'en eller omvendt?

Under alle omstændigheder ville jeg ikke bruge Seasonic'en sammen med den nye hardware, da den må betegnes som værende suspekt.

Jeg har lige målt på en ubelastet Seasonic S12 II 430, og her måler alle spændinger som de skal.
Mvh Hans
Til top
mureren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2008 kl. 17:43

Lige nu er jeg egentlig mest interesseret i at høre om der på nogen måde kan være tale om en HDD fejl, for det er det eneste der ikke bliver skiftet, sammen med DVD-drevet og kabinettet

Og hvor meget "reparationsarbejde" står jeg over for softwaremæssigt? Man kan vel ikke bare skifte bundkort, cpu og ram uden der bliver noget tummel?

Men point taken, jeg lader Seasonic være Seasonic, og bruger den nye PSU (som i øvrigt er lige så lydløs som Seasonic'en til min store overraskelse)

Redigeret af mureren - 27-Oktober-2008 kl. 17:47
Mvh. Mureren

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2008 kl. 18:00
Oprindeligt skrevet af mureren mureren skrev:

Lige nu er jeg egentlig mest interesseret i at høre om der på nogen måde kan være tale om en HDD fejl, for det er det eneste der ikke bliver skiftet, sammen med DVD-drevet og kabinettet

Af princip (og dårlige erfaringer) ville jeg aldrig genbruge hardware fra et havareret system, så du har da ret i at det er en mulighed.

Har du iøvrigt lagt mærke til hvor IDE-stikket sidder på bundkortet? Et standardkabel kan ikke nå i et normalt ATX kabinet, jo måske til en harddisk placeret nederst, men ikke op til et optisk drev, og da slet ikke hvis der både skal sidde en harddisk sammen med et optisk drev, så jeg ville nok skifte til SATA på begge enheder.

Og hvor meget "reparationsarbejde" står jeg over for softwaremæssigt? Man kan vel ikke bare skifte bundkort, cpu og ram uden der bliver noget tummel?

Du skal sørge for at starte op i fejlsikret tilstand, og her vil det vise sig om den kan boote eller ej. Gør den ikke det, er der ikke store chancer for at du kan klare den med en repair.

En frisk installation er dog at foretrække.

Men point taken, jeg lader Seasonic være Seasonic, og bruger den nye PSU (som i øvrigt er lige så lydløs som Seasonic'en til min store overraskelse)

Better safe than sorry.
Mvh Hans
Til top
mureren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2008 kl. 18:07

Hunderup: Jeg skal prøve

Jeg har ikke skiftet noget som helst, udover PSU. Jeg har prøvet at bytte ram rundt, og prøvet med både 1 og 2 blokke i. Prøvet at boote uden HDD sat til, prøvet uden gfx, prøvet uden begge dele. Så er der testet PSU med kun et dvd-drev på, hvor der kun var de 3,8V på +5V ledningerne. Den nye PSU gjorde ikke en døjt forskel, stadig sort skærm.

Eksternt drev via Firewire starter fint op (i hvert fald lyser den blå diode), intern HDD spinner op, dvd-drev spinner op, alle blæsere kører, inkl. den i PSU (både Seasonic og Nexus NX-5000), der er lys i Power_on dioden på bundkortet....men stadig sort skærm.

Skærm, mus og tastatur fungerer fint, for det er sluttet til en KVM-switch, som jeg bruger til at skifte mellem min arbejdspc og min private pc, og på arbejdspc'en kører det fint, og jeg kan stadig switche rundt til mellem "sort skærm" og arbejdspc. Det eneste der ikke er testet er højttalere for de kan ikke sluttes til min switch.

Jeg har sikkert glemt noget, men det er hvad jeg lige kan komme i tanke om jeg har prøvet.

Mvh. Mureren

Til top
mureren Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2008 kl. 18:13

Ingen problemer i IDE-stik og kabler, de sidder samme sted på begge bundkort. I øvrigt er HDD'en SATA, det er kun DVD-drev der er IDE/PATA.

Fejlsikret tilstand...den må jeg lige huske

Hvis den ikke booter ordentligt op, så ryger der sgu' en ny HDD på kontoen også, ellers ikke.

Endnu en gang tak for hjælpen...so far

Mvh. Mureren

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2008 kl. 18:29

Ingen problemer i IDE-stik og kabler, de sidder samme sted på begge bundkort. I øvrigt er HDD'en SATA, det er kun DVD-drev der er IDE/PATA.

Nej - Det hvide stik ved siden af ATX-stikket er ikke IDE-Interfacet.

Det sorte IDE-Stik sidder desværre helt ude til venstre, oven over floppy-stikket.

Redigeret af fast2night - 27-Oktober-2008 kl. 18:33
Mvh Hans
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2008 kl. 18:32
Hvad er det iøvrigt for et Antec kabinet du har, for jeg kender ingen Antec modeller som ikke har en lysdiode til harddiskaktivitet.

Redigeret af fast2night - 27-Oktober-2008 kl. 18:57
Mvh Hans
Til top

Besvar Besvar Side  <1 3456>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu