recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er OLED ok til vores brug?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er OLED ok til vores brug?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Jimmi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 298
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jimmi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Er OLED ok til vores brug?
    Sendt: 14-April-2021 kl. 14:37
Vi har et efterhånden gammelt Samsung UE55H7005, og har umiddelbart tænkt mig at købe et 55"/65" LG CX eller C1.

Vi har ikke flow tv, og streamer via en Apple TV 4K boks. Primært DR, TV2, Netflix, HBO, Viasat, Disney+ og Youtube.

Vi har ikke TV2 News kørende i baggrunden i flere timer, som jeg kan forstå er ondt ift. burn in. Ungerne ser Ramasjang/Minisjang og andre børneudsendelser på de forskellige "kanaler" samt på Youtube, og vi ser diverse serier/film og programmer, men også Nyhederne/TV-Avisen og ligende. Samt fodboldlandskampe.

Vil et LG OLED være  fint nok til vores brug eller er der nogle af de førnævnte ting vi skal være opmærksomme på ift. burn in eller andre "farer"?
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6971
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-April-2021 kl. 16:18
OLED vil være helt fint.

Kun news kanalen i flere timer hver dag er ikke sundt for OLED

Og med OLED får i noget af det bedste billede der fået pt og det er uanset mærke
Til top
J.V Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-Februar-2019
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér J.V Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2021 kl. 19:25
Power har lige sat LG 65CX ned til 9999kr Shocked

fanme billigt.

https://tilbudsavis.power.dk/2cd96f0e24ba2c67dc8313f9780eae22/?page=18
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2021 kl. 21:31
det er et åbningstilbud.  Tror ikke de har det længere
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2021 kl. 11:48
OLED giver uden tvivl det bedste billede, for mig personligt var det dog uacceptabelt at retention var værre end på et 12 år gammelt plasma TV - så vil uden tvivl anbefale, at du prøver inden du køber.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4237
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2021 kl. 11:59
Til almindeligt brug med varieret indhold er der intet at være nervøs for ved Oled. Der hvor der opstår retention eller burn in, er ved statisk indhold som ved spil og visse kraftige kanal logoer vises i timevis hver dag. Så opbygges der over tid en anden ældning af pixels i det område. 
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2021 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Til almindeligt brug med varieret indhold er der intet at være nervøs for ved Oled. Der hvor der opstår retention eller burn in, er ved statisk indhold som ved spil og visse kraftige kanal logoer vises i timevis hver dag. Så opbygges der over tid en anden ældning af pixels i det område. 
Der er utalige eksempler på burnin på OLED også selvom det har været brugt med varieret indhold.
Kig blot i denne tråd:
OLED fanboys forsvar er at enten er det fordi man har set TV2 news i mere end et par timer, og at de nye OLED iøvrigt ikke har dette problem i dag (det for vi så et se om 2-3år).

Lev stærkt, dø ung - Køb OLED
Mvh Jesper
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4237
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2021 kl. 14:41
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Til almindeligt brug med varieret indhold er der intet at være nervøs for ved Oled. Der hvor der opstår retention eller burn in, er ved statisk indhold som ved spil og visse kraftige kanal logoer vises i timevis hver dag. Så opbygges der over tid en anden ældning af pixels i det område. 
Der er utalige eksempler på burnin på OLED også selvom det har været brugt med varieret indhold.
Kig blot i denne tråd:
OLED fanboys forsvar er at enten er det fordi man har set TV2 news i mere end et par timer, og at de nye OLED iøvrigt ikke har dette problem i dag (det for vi så et se om 2-3år).

Lev stærkt, dø ung - Køb OLED
Plasma fanboy kom nu ud af busken og prøv at opleve Oled. Det kan ikke nytte noget at jage folk en skræk i livet fordi der er en lille risiko for burn in. Hvis vi skulle følge dit råd, kørte vi stadigvæk i hestevogn, fordi det er for farligt i bil. 

Der er en risiko for burn in, men den er meget lille og slet ikke relevant ved almindeligt brug. Jeg er på mit andet Oled TV. Det første var et 7. årgang, det nuværende et 9. årgang. Og der er ikke skyggen af burn ineller retention.
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2021 kl. 17:30
Nope, jeg er ikke plasma fanboy.

Jeg er "TV der fortsat fungerer efter 3år" fanboy.Wink

Ja billede kvaliteten på en OLED kan ikke sammenlignes med min old gamle plasmaskærm, det er jeg udemærket klar over, og hvis min gamle skærm stod af i morgen, så ville valget nærmest være som valget mellem pest eller kolera (LCD/OLED).
Min fornuft siger LCD, mens min lidenskab til et ordentligt billede, helt klar siger OLED.

Heldigvis fungere min 15år gamle skærm stadigvæk, og uden nogen form for burnin.

Jeg er generalt står modstander af køb og smid væk mentaliteten.


Redigeret af Axlon - 17-April-2021 kl. 17:35
Mvh Jesper
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2021 kl. 17:39
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Nope, jeg er ikke plasma fanboy.

Jeg er "TV der fortsat fungerer efter 3år" fanboy.Wink

Ja billede kvaliteten på en OLED kan ikke sammenlignes med min old gamle plasmaskærm, det er jeg udemærket klar over, og hvis min gamle skærm stod af i morgen, så ville valget nærmest være som valget mellem pest eller kolera (LCD/OLED).
Min fornuft siger LCD, mens min lidenskab til et ordentligt billede, helt klar siger OLED.

Heldigvis fungere min 15år gamle skærm stadigvæk, og uden nogen form for burnin.

Mit sidste Plasma (Panasonic), som nu står hos min mor, (hun er ligeglad) har et dejligt DR logo i øverste venstre hjørne. Jeg ser det hele tiden, det gør hun ikke. Det boede hos mig i ca 4 -5 år.

Jeg har nu 2 stk OLED, det ene er snart 4 år gammelt, og fejler intet.
Stop nu den skræmmekampagne.

Ja, OLED kan rammes af Burn In, men det er ret usædvanligt. Der er jo ingen der opretter tråde her, blot for at offentligtgøre at man IKKE er ramt. Derfor virker det som om alle tråde der handler om OLED er vedrørende Burn In -problmer. 
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2021 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Nope, jeg er ikke plasma fanboy.

Jeg er "TV der fortsat fungerer efter 3år" fanboy.Wink

Ja billede kvaliteten på en OLED kan ikke sammenlignes med min old gamle plasmaskærm, det er jeg udemærket klar over, og hvis min gamle skærm stod af i morgen, så ville valget nærmest være som valget mellem pest eller kolera (LCD/OLED).
Min fornuft siger LCD, mens min lidenskab til et ordentligt billede, helt klar siger OLED.

Heldigvis fungere min 15år gamle skærm stadigvæk, og uden nogen form for burnin.

Jeg er generalt står modstander af køb og smid væk mentaliteten.
øv så har du allerede levet med kæmpe burn-in problmer i 15år. Vi ved jo alle det var et kæmpe problem ligesom alle OLED kæmper med det.
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2021 kl. 14:32
Jeg forstår simpelthen ikke jer OLED fanboys, at i betragter OLED som en religion, som skal forsvares, ved at gå til angrib på dem som bare kommer med det mindste kritik af jeres religion.
Jeg svarede faktisk bare på følgende udsagn fra Munch, som for det til at lyde som om det kun er ved nedenstående forhold der opstår burnin, hvor jeg så blot henviser til en tråd hvor flere har burnin, selvom de blot har brugt deres skærm til almindeligt brug.

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Til almindeligt brug med varieret indhold er der intet at være nervøs for ved Oled. Der hvor der opstår retention eller burn in, er ved statisk indhold som ved spil og visse kraftige kanal logoer vises i timevis hver dag. Så opbygges der over tid en anden ældning af pixels i det område. 
Mvh Jesper
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu