recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er projektor på vej yt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er projektor på vej yt?

Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2013 kl. 07:19
Det koster i sig selv ikke ret meget ekstra at lave en tabtension dug med motor osv. Det som koster er at producenterne ved der er et marked som er villig til at betale merprisen for at få det kunderne gerne vil have - og samtidig disse får lov af deres koner.

Til top
Bruger udmeldt 9 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 30-November-2005
Point: 2048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 9 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2013 kl. 09:50
Man kommer vel heller ikke udenom projektor-pærens levetid på ca. 3000 timer (eller var det i gamle dage?) kontra TV'ets levetid?
Så selv om der er en prisforskel i projektorens favør, så formindskes den jo for hver gang, der skal købes en ny pære.

Så regnestykket kræver vel at man gør sig klart, hvor længe man har tænkt sig at beholde grejet, før det skal opgraderes.
Desuden bør en evt. gensalgsværdi også regnes med for hvert apparat (her er en projektor jo også noget nemmere at sende med posten fremfor en 80" fladskærm ved et salg).
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2011
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2013 kl. 10:20
Så skal sådan en pære jo reelt set skiftes hvert 2 år i et typisk hr. Og fru Danmark hjem, forudsat projektoren bruges som hovedskærm?

Lad lige det lærred blive blandet udenfor en stund, der findes mange måder at gøre det på, og lad os antage man kan få en fin dug til 5-7.500 kr.

Hvad så rent billedkvalitet? Sharp lyder ikke til at ha det flotteste, læste lige lidt test af det, men hvor høj/dyr projektor skal man op i, før den kan måle sig med den sharp?
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Point: 4169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skyum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2013 kl. 10:36
Personligt synes jeg det er to helt forskellige oplevelser.
Når vi ser tv på vores 50" Pioneer med super billede-kvalitet, så er det ofte nyheder, dokumentar og dagligdags tv-kiggeri.
Når der så kommer en god film med god lyd, så dæmper vi lyset og tænder projektoren, og så er i lige pludeslig i "biografen", men fokus på dette, og dermed ofte lidt mere knald på lyd og biostolene kørt i stilling, og DEN oplevelse er en HELT anden.
Med andre ord, så er projektor-oplevelsen noget helt specielt, måske fordi man så "fordyber" sin i filmen på en anden måde end hvis man "bare" ser film i en halvlys stue.
Oplevelsen er simpelt hen en anden.
J
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Juli-2007
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2013 kl. 11:44
Med 4 meter til væg, vil selv 80 tommer ikke være noget særligt. Med projektor kan der vel laves 120 eller mere, og så vil det begynde at ligne noget.
Det store problem er dog mørklægningen, uden tilstrækkelig mørklægning, vil det være en fesen oplevelse. Et andet punkt er støj fra projektoren.
Begge dele kan bedst adresseres i en egentlig hjemmebio - så projektoren er mest til entusiaster, der har råd og mulighed, til daglig tv-kig synes jeg ikke det er velegnet.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4462
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2013 kl. 11:59
Et "standard tv" vil aldrig nogensinde kunne erstatte en projektor i en optimal hjemmebiograf, medmindre de får lavet tv'et akustisk transparent - hvilket jeg tvivler på sker Smile

Det bliver spændende når LED projektorer bliver billigere og mere lysstærke.. Der snakker vi lang levetid på pæren samt "instant on" funktionalitet.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2013 kl. 12:16
Prisen på pæren kommer også meget an på hvor godt man har skruet hænderne på. Det er jo kun pæren i sin "fatning"/stativ man behøver at skifte men når man vil købe pære til en projektor tvinges man jo til at købe fatningen og alt muligt sammen med.

Der har været en tråd med en som skillede fatningen af da han skulle skifte pære. Så kunne han se modelnr på selve pæren og bare bestille den hjem. Han sparede mange penge. Jeg mener det var en tråd omhandlende en brugt Cinemax(?) Blackwing.. 
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2013 kl. 12:17
Sidst, så har jeg kun projektor i min lejlighed. Jeg har simpelthen ikke tv. Jeg sparer en masse penge på den konto og jeg bruger mere tid på noget jeg gerne vil se, fremfor at det bare kører som baggrundsstøj.

Forstået på den måde at jeg streamer det jeg vil se og betaler for det abonnement. Men jeg betaler ikke til antenneforeningen, da jeg har betalt dem for at få lukket mit signal.

Redigeret af Steve Jones - 28-Februar-2013 kl. 12:19
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2013 kl. 12:19
Jeg har været konsulent på udviklingen af TrueColor (i praksis mest idé-mand, ISF har stået for selve udviklingsarbejdet på ingeniør-niveau - hvilket de, helt fair, tager licens-kroner for). Så jeg er vel den rette til at svare på spørgsmålet.

Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:

Givet at der er beviser (som du ikke refererer, kun påstår) er der dog "en forskel, der gør en forskel"?

Prisforskel for 92" tab-tension hos 'klubben er 5799 (ikke-ISF) vs 16.399 for ISF. La os antage at det mekaniske er det samme; og at mekanik er verdt det halve af den billige version. Så bliver lærredspris-*forskel* ca 13.000 kr. Dvs ca. fire gange dyrere. Er ISF så fire gange bedre? Selvsagt ikke. Er den 50% bedre? Og uanset, vil man mærke en forskel tilsvarende 13.000 kr? 

Du har en fejlagtig antagelse hér. Lærredet til 5799,- er IKKE det samme mekanisk. Det til 5799,- er en væsentligt ringere konstruktion, produceret i Kina, med ringere materialer - men med så god en dug Lissau har kunnet få indkorporeret til prisen, og en dug konkret udvalgt af Lissau, det er ikke en hyldevare med påklistret logo. Anyway: ISF lærredet er produceret i Danmark, med væsentligt bedre materialer, mere støjsvag og mere stabil motor, større mulighed for tilpasning (du kan selv vælge præcis størrelse, farve, drop-down osv). Din sammenligning er derfor helt forkert. Der findes en "almindelig" dansk-produceret version, kaldet White Flex, som er samme mekanik som ISF dugen, men med en billigere dug. Prisforskellen på de to er (såvidt jeg husker) cirka 20% på det færdige produkt, et beløb der skal dække en ikke ubetydelig licens-betaling til ISF, højere procentvis lagerbinding fordi salgsstørrelserne er væsentligt mindre, markedsføring og salgsmateriale, undervisning af forhandlere og forbrugere osv osv. Man kan naturligvis altid diskutere om sådan en merpris skal være et fast beløb per lærred, et fast beløb ifht. størrelsen af lærredet, eller en procentsats som her. Dét valg er delvist et "politisk" valg, hvor man bl.a. tager hensyn til hvad der giver den mest logiske sammensætning af sortimentet osv, men det er ikke fair at kalde det "voodoo", for der ligger nogle reelle omkostninger bag, og en reel forskel i lærredet. Om man så synes man vil betale et ekstra, det er så en anden ting. Men "ISF afgiften" (som jeg egentlig ikke har noget problem med at man kalder den) er langtfra så slem som du har fået regnet dig frem til. Det er 20% ekstra, dvs. for eksempel på et 90" Plano fastramme ca. 900 kroner, og for et 106" Tab-Tension cirka 3000,-. Og du kan ikke købe det billige motor-lærred, California, med ISF dug.

Prøv evt. at se på vores prisliste her. Det giver måske et lidt bedre overblik over den reelle prisforskel. "WF" er White Flex, "TC" er True Color, dvs ISF. California er den kinesisk producerede tab-tension.

Du kan så også se at hvis du skal have tab-tension med ISF dug, er det væsentligt dyrere end rammelærred med ISF dug. Dette har dog ikke noget med ISF at gøre, men er et udslag af at mekanikken i et tab-tension er langt dyrere at producere, både hvad angår materialer og tidsforbrug.

Hvis du har yderligere spørgsmål til sammensætningen af sortimentet eller de enkelte produkter, så skal jeg gerne svare så godt jeg kan.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2013 kl. 14:49
Oprindeligt skrevet af LarsGeisler LarsGeisler skrev:

Med 4 meter til væg, vil selv 80 tommer ikke være noget særligt. Med projektor kan der vel laves 120 eller mere, og så vil det begynde at ligne noget.

Jeg ved ikke om der lige kan laves '120" eller mere', med fire meter til væggen. Jeg har lidt under fire meter fra projektorlinsen til væggen, og der kan kun laves ca. 110".

Oprindeligt skrevet af LarsGeisler LarsGeisler skrev:

Et andet punkt er støj fra projektoren.

Så har du ikke hørt en nyere JVC

Redigeret af Naiera - 28-Februar-2013 kl. 14:50
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2350
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2013 kl. 15:20
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Når der så kommer en god film med god lyd, så dæmper vi lyset og tænder projektoren, og så er i lige pludeslig i "biografen", men fokus på dette, og dermed ofte lidt mere knald på lyd og biostolene kørt i stilling, og DEN oplevelse er en HELT anden.
Med andre ord, så er projektor-oplevelsen noget helt specielt, måske fordi man så "fordyber" sin i filmen på en anden måde end hvis man "bare" ser film i en halvlys stue.
Oplevelsen er simpelt hen en anden.

Sådan havde jeg det også i starten. Nu er det blevet mere "hverdag", og der skal mere til før jeg finder oplevelsen ligeså god, som da jeg fik min første projektor. I starten var det bare dejligt at have et billede der var større, og det var en stor del af oplevelsen. Selv halvdårlige film, var måske ikke helt så ringe endda...Nu skal der virkelig meget til før jeg finde samme glæde frem som for 8-9 år siden. Det er ikke engang fordi projektorerne har kørt så meget. Det er blot blevet til ca. 2000 timer.
Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Juli-2007
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2013 kl. 15:34
Jeg har 5,4 m og laver 100 tommer, med min Benq W6000,  zoomet helt ind, så det selvfølgelig afhænger en del af linsen. Zoomer jeg helt ud kan kunne der opnås et billed på 140 tommer (Men pga af skråvæg, og væggens størrelse kan det ikke brugesSmile

Vedr. nyere JVC, så har jeg det til gode.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu