recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er Tidal HiFi i højeste kvalitet på fx. AppletTV4?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er Tidal HiFi i højeste kvalitet på fx. AppletTV4?

 Besvar Besvar Side  <1 56789 15>
Forfatter
Besked
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 10:11
Hvad er konklusionen så i denne tråd om spørgsmålet ->

Er Tidal HiFi i højeste kvalitet på fx. AppletTV4?


Jeg har selv anvendt musik fra Apple tv 4K, og efter at have læst denne tråd fik jeg afprøvet Tidal musik. Men jeg har fundet ud af at ved afspilning af musik via Apple tv 4K står der 48Khz og afspilning af musik via Denon Heos står der format. AAC Bitrate 320kbps.

Jeg har ikke hørt nok musik til jeg kan afgøre om man kan høre forskel. Det jeg måske har lagt mærke til er at at numre på Tidal har lidt mere fylde. Det virker som om der er lidt flere detaljer med i lyden.
Det skal så siges at det er musik afspillet fra Apple tv 4K sammenlignet med afspilning fra Denon Heos. Jeg har ikke afprøvet at afspille musik via tidal fra Shield som T-duck anbefaler.
Findes den app?

Jeg kan nok bedst beskrive lydforskellen som dengang man afspillede Mp3 musik fra fra en cd skive så der kunne vre flere numre. Den gang kunne jeg høre forskellen på Mp3 formatet sammenlignet med cd skiver med wav. formatet. Hvis nogen af jer huske tilbage fra dengang der var populært at rode med bilstero i midt 2000 hvor alle skulle have forstærkere, nye højtalere, subwoofer, og kondensator batteri i bilen for at får den bedste og høje lyd. Der kunne det i hvert fald høres forskel på lyden i mp3 og wav formatet på et godt bilstereo anlæg.

Jeg skal ikke være dommer for om man kan høre forskel på HFI lyd via apple tv, shield og Heos med eller uden MQA. Men prøv at læse dise link.

https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/proev-li-aa-hoer-haer-kan-du-hoere-forskel-paa-cd-og-streaming

https://www.recordere.dk/2016/06/forskere-hi-res-lyd-giver-hoerbar-forskel/

Og læs hvad Tidal mener om hvordan man får rigtig HIFI lyd:

https://support.tidal.com/hc/en-us/articles/360000263989-Partner-Apps-that-support-TIDAL-s-MQA-Streaming

https://support.tidal.com/hc/en-us/articles/360002599997-What-Audio-Quality-Does-TIDAL-HiFi-Offer-

Så for at runde tråden af og komme til pointen. Er det så ikke klart bevis nu at man får bedre lyd ved at afspille musik fra tidal via Heos end på Apple tv? Og hvis man virkelig ønsker mere hifi lyd må man gå over til Bluesound hvor du kan få 24 Bit lyd som også er den løsning som DanishCanadian er ude efter.

Hvis jeg skal have HIFI lyd er jeg også nødt til at investere i en bluesound, som man kan se i de ovenstående link. 



Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 10:21
Lige for at supplere:

I dette link https://support.tidal.com/hc/en-us/articles/360002599997-What-Audio-Quality-Does-TIDAL-HiFi-Offer-: tilbyder Tidal 4 forskellige lyd kvaliteter, så er det vel op til en selv at vurdere om hvilken man synes lyder bedt på sit eget anlæg.

Her ses det f.eks. at Lyd via Denon Heos er lydkvaliteten "High"
Det betyder så hvis du vil have lyd i studio kvalitet som er "Master" skal du have en MQA.




Redigeret af LofterPalle - 27-December-2020 kl. 10:22
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 10:42
Ja tidal har app til Android tv.

For lige at rette lidt på dig lofterpalle. Så er hifi defineret fra vinyl op til og med hi-res, så hifi får du også ved bare bare at kører hifi fra tidal på fx heos

Redigeret af T-Duck - 27-December-2020 kl. 10:45
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 11:26
Det er jeg ikke sikker på du har ret i T-duck. Se hvorfor nedenfor.

Nu har jeg læst de to link igennem fra Tidal og skal man tolke det sådan at der findes to typer membership hos Tidal? Et premium og et hifi membership? Det er der ikke nogen der skriver i denne tråd, hvilket måske er en god ting at vide før du kan få fuldt udbytte at HIFI lyd fra Tidal.

Jeg kan kun under streaming kvalitet vælge Normal eller Høj. I HFI membership kan man åbenbart vælge Master quality.

Jeg har også afprøvet Tidal app fra Apple tv, og jeg kan ikke umiddelbart høre forskel på Tidal musik på Apple tv og Tidal via Heos denon? Men skulle jeg vælge vil jeg nok vælge afspille fra Apple tv app´en. Synes heos app´en er noget besværligt at navigere rundt.




Redigeret af LofterPalle - 27-December-2020 kl. 11:33
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 11:32
Den er god nok.

Du skal opgradere til HIFI membership for at få Lossless lyd:


Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 12:00
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Det er jeg ikke sikker på du har ret i T-duck. Se hvorfor nedenfor.

Nu har jeg læst de to link igennem fra Tidal og skal man tolke det sådan at der findes to typer membership hos Tidal? Et premium og et hifi membership? Det er der ikke nogen der skriver i denne tråd, hvilket måske er en god ting at vide før du kan få fuldt udbytte at HIFI lyd fra Tidal.

Jeg kan kun under streaming kvalitet vælge Normal eller Høj. I HFI membership kan man åbenbart vælge Master quality.

Jeg har også afprøvet Tidal app fra Apple tv, og jeg kan ikke umiddelbart høre forskel på Tidal musik på Apple tv og Tidal via Heos denon? Men skulle jeg vælge vil jeg nok vælge afspille fra Apple tv app´en. Synes heos app´en er noget besværligt at navigere rundt.



ja premium er til 320 Playback og hifi er med lossless og MQA som du skriver.

Jeg kan dog heller ikke selv hører forskel på 320 playback, når det er heos Vs Apple tv. Men det kan jeg på lossless. Men da det abonnement var for dyrt gik vi over til at købe musikken og bruge plex og skrottet tidal.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 12:19
Jeg vender tilbage når jeg har opgraderet min Nad med BluOS MDC modul. Og jeg har 30 dages returret i Hifi-Klubben. Jeg har også en fornemmelse af at Hi-res lyden har mere fylde. Det er den bedste måde at beskrive det på.
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 12:58
Det må du meget gerne. Vil gerne høre dine erfaringer om det modul giver en mærkbar forskel.

Husk at opgradere dit Tidal membership til HIFI hvis du ikke allerede har gjort det.

Har du afprøvet Tidal HIFI på apple tv? Ved ikke om du allerede har nævnt det, men hvordan er lyden på den sammenlignet med premium membership? Uden jeg ved det bliver det interessant at høre om du kan høre forskel på Tidal HIFI på apple TV og på Blue OS modul i NAD forstærkeren.




Redigeret af LofterPalle - 27-December-2020 kl. 13:02
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 13:50
Jeg har Tidal Hifi og syntes som du at de numre der er i Hifi og Master lyder mere fyldige. Jeg håber dog at opleve en lidt bedre lyd ved at køre det over BluOS modulet - men vi får se :)

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2020 kl. 13:55
Syntes i øvrigt at Tidal appen til AppleTV er elendig. Kunstnerne i en stor pærevelling og det samme for Album jeg har givet et hjerte. Den efterlader meget at ønske. Kan heller ikke se sektionen for alle Maser udgivelserne. Håber det også bliver en bedre oplevelse at benytte BloOS appen i stedet og så styrer musikken via den til forstærkeren uden om AppleTV.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2020 kl. 11:53
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Det skulle være hifi kvalitet, den afspiller. Ingen tvivl der. Men problemet hvis du ikke kan hører forskellen mellem hifi og High, så skyldes bl.a for mit vedkommende, at Apple tv farver lyden til værre, da dens upsampling ikke er så god, som Shield efter Shield blev opdateret fornyligt, for dengang var Shield lige så dårlig..


Tidal hifi er i cd-kvalitet. Der er vel ikke nogen grund til at upsample yderligere. 

Det vil være underligt hvis Tidal appen forringer signalet

Hvis der køres digitalt med optisk fra atv til forstærker, via optisk, så ror jeg det spiller fint.


Apple tv og Android tv kan ikke afspille 44,1 kHz de begge upsampler 48khz

Nu har jeg ikke lige læst hele tråden, så undskyld på forhånd hvis jeg træder nogen over tæerne.

Men ...

Man kan også indvende at alle CDer allerede er nedsamplet til 44.1. Det er lidt det omvendte perspektiv. 44.1/16 bit er et distributionsformat som er valgt fordi det er "godt nok" og kunne presses ned på en CD, for snart 40(!) år siden.

Jeg vil også påpege at Apple ikke generere deres komprimerede musik ud fra "CDen". Det er der mange der tror, men reelt bruger de en master i langt højere kvalitet. Den kommer IKKE i 44.1 og det er ikke helt urimeligt at antage at Apple har valgt 48.0 fordi det bedre passer til nedsampling fra 96khz. At de så er nogle a-holdes og låser boksen til 48.0 er en anden snak, men det skyldes nok at boksen ikke har toslink og at HDMI ikke kan skifte indstillinger uden at afbryde forbindelsen.

Læs mere her.


EDIT. Vildledende. Sorry ... :-)


Redigeret af Mefisto - 28-December-2020 kl. 13:29
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2020 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Det skulle være hifi kvalitet, den afspiller. Ingen tvivl der. Men problemet hvis du ikke kan hører forskellen mellem hifi og High, så skyldes bl.a for mit vedkommende, at Apple tv farver lyden til værre, da dens upsampling ikke er så god, som Shield efter Shield blev opdateret fornyligt, for dengang var Shield lige så dårlig..


Tidal hifi er i cd-kvalitet. Der er vel ikke nogen grund til at upsample yderligere. 

Det vil være underligt hvis Tidal appen forringer signalet

Hvis der køres digitalt med optisk fra atv til forstærker, via optisk, så ror jeg det spiller fint.


Apple tv og Android tv kan ikke afspille 44,1 kHz de begge upsampler 48khz


Nu har jeg ikke lige læst hele tråden, så undskyld på forhånd hvis jeg træder nogen over tæerne.

Men ...

Man kan også indvende at alle CDer allerede er nedsamplet til 44.1. Det er lidt det omvendte perspektiv. 44.1/16 bit er et distributionsformat som er valgt fordi det er "godt nok" og kunne presses ned på en CD, for snart 40(!) år siden.

Jeg vil også påpege at Apple ikke generere deres komprimerede musik ud fra "CDen". Det er der mange der tror, men reelt bruger de en master i langt højere kvalitet. Den kommer IKKE i 44.1 og det er ikke helt urimeligt at antage at Apple har valgt 48.0 fordi det bedre passer til nedsampling fra 96khz. At de så er nogle a-holdes og låser boksen til 48.0 er en anden snak, men det skyldes nok at boksen ikke har toslink og at HDMI ikke kan skifte indstillinger uden at afbryde forbindelsen.

Læs mere her.


det er sjældent godt at upsample noget der er down samplet i forvejen. Med mindre det bliver gjort ordentligt

Når det er sagt, så blander du Apple music ind i diskussionen som er lossy ned til 256kbs.

At du siger HDMI ikke kan skifte fra 48khz til anden sampling rate uden den mister signalet, harbjegnlidt svært ved at tro på. For mine to Shield, skifte fint mellem 48, 96 og 192 uden signalet ryger. At de havde en lige så dårlig upsampler endtil for nyligt som Apple tv er hvad det vil være.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 56789 15>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu