recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er windows virkeligt stadig så bøvlet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er windows virkeligt stadig så bøvlet

Besvar Besvar Side  <1234 21>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2012 kl. 12:16
Igen, det kan ikke være Microsofts problem, hvilke lo** printerproducenterne medleverer! Og specielt trådløs netværksprintere er (kan være) håbløse at få op og køre. Man skal sørge for at følge vejledningen SLAVISK! Mange tror at fordi de har lidt IT-indsigt, så kan de lige klare det med venstre hånd. Men den går sgutte (har prøvet det!).

Derudover kan du jo ikke gi' Microsoft skylde for, at du åbenbart sidder på både en håbløs langsom forbindelse, og sidder med en håbløs langsom bærbar - hvis det kan tage 6 timer(!) at hente og installere opdateringer.

M.v.h.
Til top
FPP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Juli-2010
Point: 284
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FPP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2012 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

som forbruger er jeg da helt enig med dig i din frustration. Som emnet vi debatter her, der er jeg derimod ikke enig, at det er windows der er noget lort.

Er helt enig i ovenstående.

Overskriften på indlægget vil nødvendigvis resultere at nogen går ind og forsvare Windows, da det typisk ikke er her hoveddelen af problemet ligger.

Det der angribes er vel i virkeligheden PC oplevelsen, hvor sammenspillet mellem hardware/software fra mange forskellige producenter kan give problemer, uden at ansvaret kan placeres et bestemt sted.

Jeg syntes dog sagtens man med rette kan kritisere Microsoft´s .NET opdateringer fra 3.5. Laver man en ren installation skal der en del genstarter og søgen efter opdateringer til før man har alle .NET opdateringerne, og det er også sket mere end en gang for mig at der sidder en opdatering "fast" der konstant fejler.

I forhold til både opdateringer og især printere sker der en del forbedringer med Windows 8. Se evt. http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/07/25/simplifying-printing-in-windows-8.aspx

Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2012 kl. 13:00
Spændende indlæg, især Kandersen's pointe omkring at først installere windows updates inden man installere andet software. Det gjorde jeg ikke. Igen jeg ville udnytte tiden, så jeg installerede software imens windows hentede (og muligvis også installerede) updates. Men jeg har altid troet at netop de vigtige ændringer i OS'et blev lavet når computeren lukkes eller starter, her står den jo ofte og installerer updates - antageligt for at undgå noget går galt. 

Det lyder som om jeg skal holde mig fra HP - desværre købte jeg netop HP, fordi jeg så tænkte at jeg undgik problemer. Cry

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Igen, det kan ikke være Microsofts problem, hvilke lo** printerproducenterne medleverer! Og specielt trådløs netværksprintere er (kan være) håbløse at få op og køre. Man skal sørge for at følge vejledningen SLAVISK! Mange tror at fordi de har lidt IT-indsigt, så kan de lige klare det med venstre hånd. Men den går sgutte (har prøvet det!).

Derudover kan du jo ikke gi' Microsoft skylde for, at du åbenbart sidder på både en håbløs langsom forbindelse, og sidder med en håbløs langsom bærbar - hvis det kan tage 6 timer(!) at hente og installere opdateringer.

M.v.h.

Jeg giver heller ikke MS skylden - men når fejlene sker i windows er det nærliggende at man som bruger "tror" at fejlen er hos netop windows. Og alle som ikke har IT forstand vil give MS skylden - Måske skulle de gør noget ved det... Ala strengere krav til hardware producenter så de sikrer en god oplevelse for deres brugere. 

Jeg har en 50Mbit forbindelse og en 2x2GHz i3 Laptop, så det skulle være relativt hurtigt. De 6 timer er samlet tid. Min win7 CD er nok 3 år gammel, så fair nok at der skal hentes nogle updates. Jeg har i princippet ikke noget i mod at det tager tid. Mit problem er at nogle updates fejlede og MS måde at håndtere de fejl på er meget dårlig. Som sagt skulle jeg bruge ½-1 time på ms hjemmeside for at finde noget obskurt software som kunne fikse problemet - igen hvorfor går den ikke bare det selv, når ms tilsyneladende ved hvad der skal til for at fikse problemet. 
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2012 kl. 13:16
antilles.

Et godt tip er, at download'e den komplette Win7 service-pakke 1, og så brænde den på en CD/DVD. Så kan man nemmere - og hurtigere - få dén installeret, efter nyinstallering af Win7. Det gør at man efterfølgende ikke skal hente så mange ekstra opdateringer...

M.v.h.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2012 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Igen, det kan ikke være Microsofts problem, hvilke lo** printerproducenterne medleverer!

Det har vi jo diskuteret før, men jeg mener der er stor forskel på at sige at det er bøvlet at være Windows bruger, og på at give Microsoft skylden. Det kan godt være bøvlet at være Windows bruger, uden at det er Microsofts skyld. Faktum er bare at jeg bruger meget mindre tid på at rode med opsætning af min PC efter at jeg er skiftet til Mac, og af dén tid jeg bruger udgør Windows 95% (jeg kører også Windows fordi nogle specifikke programmer jeg bruger ikke understøtter Mac). Jeg er sådan set rablende ligeglad med hvem der er skyld i hvad, jeg er bare glad for at jeg ikke skal bøvle med opsætning længere. Og så er jeg sådan set også ret ligeglad med om det bare er mig der er uheldig - jeg kunne jo med samme ret argumentere for at det bare er dig der er heldig. Jeg er ikke blind for at der også kan være problemer med en Mac, og lige om lidt kommer der 4 indlæg fra folk der har meget mere bøvl med deres Mac, men for mig var det en forløsning at følge generaliseringen: Ja, Windows er bare mere bøvlet.

Én af de helt store forskelle har været, at de gange jeg HAR haft ting der drillede, eller som jeg bare ikke vidste hvordan jeg skulle håndtere (eftersom jeg er ny Mac bruger), så har jeg som regel fundet svaret efter 30 sekunder på Google, fordi der er et par millioner andre der har nøjagtigt samme setup. Når der er Windows problemer, finder man som regel 5-10 forskellige mulige svar på hvad det KAN være, og så er det ellers i gang med at fejlsøge.

Og ja, jeg generaliserer. Men det er sådan min oplevelse har været.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2012 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Det er ikke MS' problem at HP ikke kan finde ud af at lave ordentlige drivere. Jeg har aldrig haft problemer med at installere mine Canon-printere. 

Dertil tager det mig 20 min. at installere Win 7 på min 5 år gamle laptop og ca. ½ time hvor den skal passe sig selv og hente opdateringer.

De eneste gange jeg har haft problemer, som IT-manden i vores familie, er når PC'en er købt "for billigt" og når jeg skal installere min fars HP multifunktionsprinter.

Grundlæggende er det for nemt at skyde skylden på MS når det oftest er en FEJL 40, for billigt udstyr eller en producent som udvikler selvstændigt software, når nu MS har mulighed for at levere nogle standarder som de burde følge.
Enig, lige netop derfor, at jeg udskiftede HP printer og scanner, til modeller lavet af Canon.
Jeg havde aldrig andet end bøvl, når HP printer og scanner skulle installeres.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2012 kl. 16:14
Oprindeligt skrevet af antilles antilles skrev:

Spændende indlæg, især Kandersen's pointe omkring at først installere windows updates inden man installere andet software. Det gjorde jeg ikke. Igen jeg ville udnytte tiden, så jeg installerede software imens windows hentede (og muligvis også installerede) updates. Men jeg har altid troet at netop de vigtige ændringer i OS'et blev lavet når computeren lukkes eller starter, her står den jo ofte og installerer updates - antageligt for at undgå noget går galt. 

"Jeg ville udnytte tiden...", husk hvad jeg skrev om tålmodighed? Wink
Der er rigtig mange som netop gør som du. Og ja i realiteten burde det ikke betyde noget. Men det kommer så sandelig an på, hvad du installere og ikke mindst, hvad evt. opdateringer retter på.
Forestil dig en HP driver som er afhængig af en patch, men som du, som forbruger, ikke har fået lagt ind, fordi du lige har lagt en ny installation af window på din maskine, og nu er den efterhånden nået til at tjekke for opdateringer, måske.
Enten skal HP promte dig og sige du skal opdatere, eller så skal den på een eller anden måde "kompenserer" for, at denne opdatering måske kommer på din maskine på et tidspunkt.
Udvikleren bag HP driveren sidder sandsynligvis allerede med den opdateret version, da han kodede driveren.
Et godt eksempel på dette var i de gamle XP dage og USB1/2. XP kom som standard med support af USB og det krævede servicepack 1 (eller var det sp2), før USB2 kunne bruges. Mange enheder krævede USB2/service pack opdatering før de overhovedet ville installere, men en del tog slet ikke hensyn, med det resultat, at de ikke virkede efter installering.

Det lyder som om jeg skal holde mig fra HP - desværre købte jeg netop HP, fordi jeg så tænkte at jeg undgik problemer. Cry 

Hvis du kan undgå problemer med installation af HP printere, så mener jeg de er rigtig gode produkter. Så det er lidt et spørgsmål om at give sig god tid, tage mod til sig, og så ellers begive sig ud i det med en stor potion tålmodighed. Ja, HP stinker på det område, men det er til gengæld også det eneste. Når de først kører, så synes jeg det er temmelig godt. 

Jeg giver heller ikke MS skylden

Jo du gør i emnet Wink

- men når fejlene sker i windows er det nærliggende at man som bruger "tror" at fejlen er hos netop windows. Og alle som ikke har IT forstand vil give MS skylden - Måske skulle de gør noget ved det... Ala strengere krav til hardware producenter så de sikrer en god oplevelse for deres brugere. 

Det har de mig bekendt kæmpet med en del år efterhånden. Men det er også en omstændig affære, at skulle alt software igennem på den måde.
Det som er problemet med Hp printere er, at de ikke længere er så "standard" som de var i gamle dage. Der er simpelthen for mange produkter.

Som sagt skulle jeg bruge ½-1 time på ms hjemmeside for at finde noget obskurt software som kunne fikse problemet - igen hvorfor går den ikke bare det selv, når ms tilsyneladende ved hvad der skal til for at fikse problemet. 

Det gør de også. Det er bla. derfor de hver måned sender patches ud, (det er IKKE kun sikkerhedsopdateringer). Men det nytter jo lige fedt, hvis din maskine, som du er ansvarlig over for, ikke har fået installeret denne patch, enten fordi du ikke er nået så langt i din process, eller fordi du ganske enkelt har slået det fra. Sidstnævnt er der også folk som gør. Og så er der dem som kun vælger vigtige opdateringer. Så har vi balladen med producenterne, for hvad er vigtigere end andet?

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2012 kl. 17:03
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det kan godt være bøvlet at være Windows bruger, uden at det er Microsofts skyld.

Den sætning burde printes ind i hovedet på rigtig mange mennesker derude. Omvendt, så taler de oftest ud fra frustrationer og manglende viden. Så det er vel bare sådan det må være.
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg er sådan set rablende ligeglad med hvem der er skyld i hvad, jeg er bare glad for at jeg ikke skal bøvle med opsætning længere.

Som forbruger skal du også være ligeglad, ihvertfald lige indtil du vover dig ud i at pege fingre af nogen. Så skal/bør man ligesom have sin facts klar.

Om du er Mac, Linux eller anden slags bruger ser jeg som ret underordnet i den her debat. Men hvad der derimod er interessant for debatten, er din udtalelse omkring bøvl med opsætning.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide, hvad det er for bøvl der hentydes til. Ikke fordi jeg mistror dig, men fordi jeg mener, at meget af dette bøvl ligger et helt andet sted end i operativssystemet, (som er det vi snakker om her).
Når du får leveret en Mac, så er den allerede opsat - Så der er af gode og praktiske årsager ingen bøvl med opsætningen af det.
Når du får leveret en windows/PC, så er den måske allerede opsat - Er den, er det samme resultat som med Macén, ingen bøvl.
Hvis ikke den er sat op, så skal man igennem installation og opsætning. Og her er det, som jeg mener vi snakker om.

Installationen af OS har i windows regi været utrolig stabilt i flere år efterhånden.
Husk nu - Det er selve OS vi snakker om her.

Problemerne opstår EFTER OSét er installeret, når man eksempelvis begynder at tilføje perifide enheder og/eller programmer. 

Og det er dette, altså tiden EFTER OSét er installeret, som jeg opfatter, rigtig mange betegner som værende bøvlet for dem. Men mange peger i retning af MS og deres OS. Og det er jo interessant nok, når det oftest viser sig at køre rigtig godt, ihvertfald indtil man bruger/ændre på det.

Det er ikke producenten af min bil, der har skylden, hvis min bil kører af røvens til, efter jeg har fået sat nye hjul på, og det viser sig, at det værksted jeg brugte til de nye hjul, ikke har afbalanceret dem korrekt, (bare for at komme med et eksempel).
Men det er derimod nemt at pege efter det man "kender", hvis man ikke ved, hvad en forkert afbalancering kan gøre ved ens køreoplevelse. Og så vil producenten af bilen sandsynligvis få hele skraldet, uberettiget!

Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2404
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2012 kl. 17:53
Jeg har lidt svært ved at tage printerbrok seriøst, jeg arbejdede som tekniker inden windows kom på banen og der var printerinstallationer sådan noget med at lede efter hexkoder for fed skrift og italic i manualen og manuelt knokle det ind i de individuelle programmers opsætning.

Idag køber man en printer man synes har en pæn facon, hopper på fabrikantens hjemmeside efter en driver og så er den skid slået. Hvis driveren er noget skrammel returnerer man printeren og vælger en anden med en bedre driver.

Det der irriterer mig ved at lave en frisk windowsinstallation er alt den tid man bruger på at sætte detaljerne op bagefter. Selve den rå installation tager en halv times tid, herefter bruger man en halv times tid på at hente opdateringer, fint nok.

Bagefter bruger man så 5-6 timer på alle mulige småting, vælge startside i browseren, fortælle firewall at ens router gerne må kontaktes, hente en frisk driver til grafikkortet, finde indstillingerne i msn så chatvinduet ikke popper op midt i det man laver, få installeret adblocker i browseren, få valgt et baggrundsbillede man kan holde ud, få fortalt windows media player at den ikke skal overtage kontrollen over mp3 samlingen, men lade winamp om det istedet, vælge en mindre irriterende lyd til msn'en, vælge et baggrundsbillede der er til at holde ud og 117 andre ting. Hver for sig er det absolut småting der kan fikses på ingen tid, alligevel ender man med at bruge hele aftenen på at justere alt muligt inden installationen så småt begynder at ligne "den måde det plejer at være, den måde man kan li' det på".. Smile
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2012 kl. 18:17
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Jeg har lidt svært ved at tage printerbrok seriøst, jeg arbejdede som tekniker inden windows kom på banen og der var printerinstallationer sådan noget med at lede efter hexkoder for fed skrift og italic i manualen og manuelt knokle det ind i de individuelle programmers opsætning.

Idag køber man en printer man synes har en pæn facon, hopper på fabrikantens hjemmeside efter en driver og så er den skid slået. Hvis driveren er noget skrammel returnerer man printeren og vælger en anden med en bedre driver.

Det der irriterer mig ved at lave en frisk windowsinstallation er alt den tid man bruger på at sætte detaljerne op bagefter. Selve den rå installation tager en halv times tid, herefter bruger man en halv times tid på at hente opdateringer, fint nok.

Bagefter bruger man så 5-6 timer på alle mulige småting, vælge startside i browseren, fortælle firewall at ens router gerne må kontaktes, hente en frisk driver til grafikkortet, finde indstillingerne i msn så chatvinduet ikke popper op midt i det man laver, få installeret adblocker i browseren, få valgt et baggrundsbillede man kan holde ud, få fortalt windows media player at den ikke skal overtage kontrollen over mp3 samlingen, men lade winamp om det istedet, vælge en mindre irriterende lyd til msn'en, vælge et baggrundsbillede der er til at holde ud og 117 andre ting. Hver for sig er det absolut småting der kan fikses på ingen tid, alligevel ender man med at bruge hele aftenen på at justere alt muligt inden installationen så småt begynder at ligne "den måde det plejer at være, den måde man kan li' det på".. Smile
Det kan MS da ikke klandres for heller, de kan vel ikke gøre for, at du har en anden smag/præference.? Vi skal vel bare være glade for, at den " Personal Computer" rent faktisk kan gøres personlig. Selv hvis en ny installation startede helt blank, med spørgsmålet " hvordan skal jeg se ud ", ville det jo tage en masse tid.
Kohberg rugbrød skal vel heller ikke skældes ud, fordi du er lang tid om at lave et stykke med leverpostej, fordi du vil have det højt belagt.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2012 kl. 18:39
Lige en successhistorie fra idag som beviser hvorfor Windows faktisk er blevet godt:

idag skulle jeg installere en gammel HP PSC2175 printer på en Windows 7 ultimate SP1 maskine. Driver-cd'en var væk, hvorfor familiemedlemmet jeg lavede dette for ikke vidste hvad skulle gøre. Dette var faktisk alt der skulle til:

1) Forbind printer til PC via USB-kabel
2) Vente 2 min
3) Print

Hvor meget nemmere kan det gøres?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2012 kl. 18:46
Kandersen - du har ikke forstået budskabet. Antilles har ikke, som du fremfører, givet MS skylden. Han siger at det er bøvlet at være windows bruger. Det er ikke det samme, som du selv bifalder. Det kan sagtens være alle andres skyld, men facit er at det (i hans oplevelse) er bøvlet. Hvis løsningen er at skifte platform, og at det er synd for microsoft at de er helt uden skyld i det, så er det bare pisse ærgerligt for Microsoft. Det kan jeg som bruger bare ikke bruge til en meter. Jeg er ikke blevet træt af microsoft, jeg er blevet træt af økosystemet. Og nej, mine problemer har ikke noget med installation af windows at gøre. Og nej jeg gider ikke høre flere løsningsforslag, jeg har løst problemet.

Det er ikke Microsofts skyld at det er bøvlet. Men det er lige præcis fordi man er afhængig af alle mulige andre, at windows er bøvlet.

Og ja, OSX kan bestemt også være bøvlet, og man kan også have store problemer med at installere en printer i OSX. Men facitlisten er bare at den tid jeg bruger på opsætning er minimeret væsentligt, og så er jeg ligeglad med hvis skyld det er, hvad jeg gjorde forkert, og hvor mange andre der HAR problemer med setups som mit. Jeg gider ikke høre på at det bare er fordi jeg gjorde noget forkert, det var det sikkert, men så ligger bøvlet i at det er mere nødvendigt at sætte mig ind i hvordan det gøres rigtigt.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 21>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu