recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Erfaring med rumkorrektion?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Erfaring med rumkorrektion?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2020 kl. 09:12
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Jeg har haft flere forskellige systemer, TacT, DSPeaker antimode 8033 og antimode 2.0 dual-core, velodyne sms-1, og andre, og jeg har også prøvet med Umik-1 og REW, i forb. med digital parametrisk equalizing. Fælles for alle systemerne er, at man kan få en rimelig god bas i lyttepositionen, mens man  ødelægger lyden i resten af rummet/huset. Problemet med alle systemerne er, at de kan kompensere for lydstyrken, men ikke for rummet som sådan. Det, der er problemet med bas i et lille rum, er de stående bølger, og et lille rum er et rum mindre end 100 kubikmeter. De stående bølger er længere om at klinge ud end resten af lyden. Selv om man dæmper dem i styrken, hænger de stadig efter i tiden og giver den der væmmelige fornemmelse af tung lyd og tryk i hovedet.
Frekvenskurven varierer meget kraftigt i et rum, og hvis man korrigerer i et punkt så ændrer man lyden i hele rummet, og så bliver den helt afskyelig skæv andre steder. Derfor må man aldrig forstærke en bølgedal et sted, så kammer den helt over et andet sted. Man kan til nød dæmpe de værste resonnanser. Ved at sætte et skarpt filter ind mod en bestemt frekvens drejer man fasen i det punkt og tidsforskyder/forvrænger  lyden.
Der er efter min erfaring ingen gode elektroniske løsninger på dårlig akustik. Til gengæld kan man komme langt med at arbejde med placering af højttalerne, samtidig med, at man måler med mikrofon.
Langt de fleste problemer er i området 50 til 150 Hz. Her hjælper tæpper og møbler ikke. Det der skal til er noget, der giver efter, for eksempel et trægulv med luft under, ikke beton. Eller en krydsfinervæg, som fjedrer, et stort vindue med enkelt glas, lette døre. Dæmpeplader i loftet med stenuld bag ved. Noget, der opsuger lydenergien. Eller et rum, der ikke er kasseformet.
Man kan også satse på små højttalere, de lyder ofte bedre end store i mindre rum, fordi de ikke giver så meget output i problemområdet.
Under alle omstændigheder en meget spændende hobby.

Som sagt kan man jo måle flere steder og se hvor der er fællesnævnere og så dæmpe dem med PEQ - jeg har selv bas traps i hjørner og med Room modes tager de forsvindende lidt.

Så at dæmpe lidt gav god mening herhjemme - og man skal jo kun måle omkring hvor man sidder - lyden i køkkenet er jo ligegyldigt:)

Bruger selv 3 subs

Hos mig har det altid været et kompromis med Hi-Fi og hjem, ved godt at der kan gøres meget med indretning og har haft højttalere stående 1.5 m fra bagvæggen fordi det lød bedst sådan. Men er nået frem til at familien skal jo også have sin gang i stuen og når jeg planter mine højttalere i vores stue med en akustik som ved udgangspunkt kunne gøre ekkodalen misundelig, der har jeg valgt at få det bedste resultat hvor der skal lyttes og ikke når musikken spiller og jeg bare går rundt. Det lyder som en god fest når jeg står i køkkenet, masser af fest bas, men ved lyttepladsen, der er det så godt som det kan blive med den opstilling af stuen og det er med stor hjælp fra Lyngdorf roomperfekt 🙂

Frank

Lyder ikke tosset og mange af os herinde lytter mere på teknik og tjekker kurver end rent faktisk at lytte og nyde musikken.

Synes noget akustik kan være rigtig pænt. På jobbet anbefaler jeg ofte et firma der hedder akuart som laver flotte løsninger. Men det er kun til at dæmpe lidt i mellemtone og diskant som er perfekt til et mødelokale eller til hverdag i hjemmet 
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2020 kl. 10:09
Flere subwoofers kombineret med en Minidsp og MSO til at beregne filtrene kan gøre betydeligt mere for bassen end bass traps kan i et normalt setup. Det er nok også nemmere at opnå WAF med 2 eller flere subwoofers end massive bass traps. MSO har også den fordel at det virker i mere end en lytteposition, hvilket vil kræve enorme mænged bass traps hvis det skal opnås.



Redigeret af Eeyore - 26-Juli-2020 kl. 10:09
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2020 kl. 15:36
Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Flere subwoofers kombineret med en Minidsp og MSO til at beregne filtrene kan gøre betydeligt mere for bassen end bass traps kan i et normalt setup. Det er nok også nemmere at opnå WAF med 2 eller flere subwoofers end massive bass traps. MSO har også den fordel at det virker i mere end en lytteposition, hvilket vil kræve enorme mænged bass traps hvis det skal opnås.


Eeyore har fat I den lange ende. Hilsen en anden MSO brugerSmile
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2020 kl. 18:36
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af Eeyore Eeyore skrev:

Flere subwoofers kombineret med en Minidsp og MSO til at beregne filtrene kan gøre betydeligt mere for bassen end bass traps kan i et normalt setup. Det er nok også nemmere at opnå WAF med 2 eller flere subwoofers end massive bass traps. MSO har også den fordel at det virker i mere end en lytteposition, hvilket vil kræve enorme mænged bass traps hvis det skal opnås.


Eeyore har fat I den lange ende. Hilsen en anden MSO brugerSmile

Glæder mig helt vildt til at tage hul på MSO
Uden at kapre tråden - nogle tips udover at følge vejledning😂
Til top
thxtex Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 319
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thxtex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2020 kl. 19:52
Bruger en MiniDSP til mine 2 subs. Det gjorde meget ved musik. Det er så med REW. Har MSO tilgode.
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2020 kl. 20:19
Er der nogen, der har prøvet Dirac Live? Som den nyeste (og dyreste) minidsp Hd understøtter. 
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2020 kl. 21:29
Jeg bruger MiniDSP HD til mine PC højttalere og har sammen med REW og en Umik mikrofon justeret dem i hele frekvensspektret til at kompensere for diverse refleksioner etc. Virker rigtigt fint.

Har ikke erfaring med Dirac LIve. Jeg mener jeg undersøgte om det gav mening til mit setup, men gik væk fra det igen.
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2020 kl. 05:15
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Glæder mig helt vildt til at tage hul på MSO
Uden at kapre tråden - nogle tips udover at følge vejledning😂


Det eneste jeg gjorde var at bruge Room Simulator i REW til at finde en nogenlunde optimal position til mine subs inden jeg gik i gang med MSO. Mine subs er indbygget i akustikvæggene, så de skulle helst stå nogenlunde, da de ikke er nemme at flytte bagefter.
MSO er rimeligt til at gå til når man lige har prøvet det et par gange, så vælge en dag hvor du har god tid til at nørde med det.


Redigeret af Eeyore - 27-Juli-2020 kl. 05:17
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2020 kl. 11:02
Der ligger en sten på vejen. Hvad gør vi? Lad os bygge en bro henover stenen. En storebæltsbro. Eller Golden Gate, måske? Jo større desto bedre.
Man kunne også bukke sig ned og fjerne stenen.
Når man kommer ned under 50Hz, så forringes evnen til at skelne toner. Man kan højst skelne 3 toner på en oktav. Det er spild af penge og kræfter at opbygge multi-sub systemer i et beboelsesrum af normal størrelse for at udjævne alle frekvenser.
Den store synder fra stereoanlæg er de stående bølger. Hørelsen fungerer således, at man kun hører de kraftigste og de første toner, resten skærer man bort. Det er derfor, at man kan komprimere lyd i for eksempel mp3 format uden at høre forskel fra originalen. Hvis der er stående bølger i rummet er det svært at høre resten.
Hvis man kan flytte rundt på højttalerplaceringen og derved undgå de værste "modes", så er lyden optimal i de fleste tilfælde. Ellers kan man jo prøve med et par parametriske filtre.
Min erfaring med filtre er, at de suger livet ud af musikken. Lyden dør. Man skal ikke fjerne rummets indvirken på stereoanlægget. Alle andre lyde, døre der smækker, tale, vindens susen i træerne, fodtrin osv. bliver jo påvirket af rummet, og vores ører er indstillet på at modtage "rumlyd". Det er derfor, at stemmer lyder ens udendørs og indendørs, selvom de måler vidt forskelligt i frekvensanalyse, vi kompenserer med vores hørelse. Det samme med musik.
Jeg har i mange år brugt mange penge og kræfter på forsøg med optimering af stereolyd. Jeg er hver gang vendt tilbage til det simple. Det bedste resultat, jeg har fået, er to store højttalere i et rum med mange vinkler og forskellige overflader, og minimal elektronisk påvirkning. Første ordens 6dB Bessel filter mellem bas og mellemtone. Punktum. Jo mere, man filtrerer, jo flere blylodder hænger man på lyden.
Powered by beer and chips
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2020 kl. 11:28
Bassen var nu ret god i min hjemmebiograf med 4 subs før jeg brugte MSO, men med MSO er det en dag/nat oplevelse. Bassen er blevet meget bedre og meget mere stram. Specielt i ikke MLP placeringerne har det virkeligt hjulpet. MSO bruger jo netop de forskelligt placerede subs til at "bekæmpe" nuls og peaks som opstår pga. rummets dimensioner, højtalernes placering og lyttepositionerne. Dette gøres blandt andet ved at tidsforskyde subs i forhold til hinanden og via diverse filtre.
Billederne viser målinger i MLP, men ikke fra den konfig jeg kører med nu. De viser delefrekvens ved 100Hz og afrulning fra 20 Hz og ned. Jeg kører nu med delefrekvens på 120Hz og afrulning fra 10Hz og ned. Kurven er stort set ret helt ned til de 10Hz.






Redigeret af Eeyore - 27-Juli-2020 kl. 11:38
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2020 kl. 12:02
Må jeg gætte på, at din hjemmebiograf er højst 5 meter på længste led?
Powered by beer and chips
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2020 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Min erfaring med filtre er, at de suger livet ud af musikken. Lyden dør.

Nu er der jo en grund til lyden dør, med dine omtalte filtre. Du tænker det er fordi elektronisk manipulation smadrer alt god lyd. Den konklusion er der mange klogeåger, med DSP fordomme, som er kommet frem til. 
Men det er som om i glemmer alle de fantastisk lydende aktive højttalere på markedet som er opbygget med samme filtre igennem hele delefilteret.
Hvordan kan det lade dig gøre? Jo ser du, i bund og grund har du simpelthen ikke gjort dit arbejde godt nok. Måske dit filter har forbedret din frekvens gang, men årsagen til lyden dør skal findes i du samtidigt har smadret din impuls respons. Dit filter har drejet fasen i et større eller mindre område, og det område spiller ikke længere "i takt" med resten. Det giver blæverbas uden liv og energi. 
Denne faldgrube er der også i forbindelse med MSO. MSO er nemlig fuldstændig fløjtende ligeglad med fase og impuls respons. Hvis du giver MSO fuldstændig frie tøjler mht delay til dine subs, kan den finde på og justere to subs med samme afstand til lytteposition, fuldstændig vidt forskelligt. Det kan give en pæn frekvensgang, men med en bas der er død og ligegyldig.
Hermed tænker jeg også at næste citat selvsagt er noget værre vrøvl.

Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:


Jo mere, man filtrerer, jo flere blylodder hænger man på lyden.


Redigeret af armani-thomas - 27-Juli-2020 kl. 13:32
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu