recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Erfaring med rumkorrektion?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Erfaring med rumkorrektion?

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2020 kl. 10:48
Tak for henvisningen, interessant artikel. Den forudsætter dog, at man antager at fase og efterklang er to sider af samme sag. Det tror jeg ikke rigtig på. Efterklangen er en følge af rummets fysiske egenskaber og ændrer sig ikke, selvom man anslår luften på forskellig måde. Det er ligesom en kirkeklokke. Den ringer lige længe, uanset hvilken side man slå på den. Man kommer heller ikke udenom det fænomen, at nærliggende toner anslår moden, så flere forskellige toner samles i moden. Kommentarerne til artiklen er vist heller ikke helt enige med forfatteren.
Jeg opfatter de fleste rumkorrektions systemer som primært højttalerkorrektion. De måler og analyserer højttalerens impulsrespons og iblander et modsat impuslrespons i lyden for at kompensere for fase- og frekvensfejl i primært højttaleren. Men når først katten er ude af sækken og lyden er i rummet, så er løbet kørt. Man kan ikke skabe et negativt signal, som udbremser rummets akustiske fejl. Hvis højttalerne er meget skæve kan man sikkert få stor glæde af systemer med "konvolution" teknik. For eksempel hvis man skal indpasse en subwoofer. Men når vi taler om rumakustik, så er der ingen smarte genveje.


Redigeret af sd - 29-Juli-2020 kl. 10:52
Powered by beer and chips
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4419
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2020 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Tak for henvisningen, interessant artikel. Den forudsætter dog, at man antager at fase og efterklang er to sider af samme sag. Det tror jeg ikke rigtig på. Efterklangen er en følge af rummets fysiske egenskaber og ændrer sig ikke, selvom man anslår luften på forskellig måde. Det er ligesom en kirkeklokke. Den ringer lige længe, uanset hvilken side man slå på den. Man kommer heller ikke udenom det fænomen, at nærliggende toner anslår moden, så flere forskellige toner samles i moden. Kommentarerne til artiklen er vist heller ikke helt enige med forfatteren.
Jeg opfatter de fleste rumkorrektions systemer som primært højttalerkorrektion. De måler og analyserer højttalerens impulsrespons og iblander et modsat impuslrespons i lyden for at kompensere for fase- og frekvensfejl i primært højttaleren. Men når først katten er ude af sækken og lyden er i rummet, så er løbet kørt. Man kan ikke skabe et negativt signal, som udbremser rummets akustiske fejl. Hvis højttalerne er meget skæve kan man sikkert få stor glæde af systemer med "konvolution" teknik. For eksempel hvis man skal indpasse en subwoofer. Men når vi taler om rumakustik, så er der ingen smarte genveje.
Ethan Winer som kommenterer er fortaler for, at plastre rummet til med Rockwool på alle vægge og lever af, at sælge bass traps. Dvs. er artiklen korrekt, mister han sit levebrød. Jeg ville ikke tage hans kommentarer så seriøst :)

Du må ikke sammenligne efterklang i bas med efterklang i de højere toner. I de højere toner er du screwed når først lyden har forladt højttaleren (uanset hvad Dirac og de andre auto-EQ systemer påstår) men lige præcis bas, kan man gøre noget. Det er i hvert fald min erfaring - ville med glæde tage udfordringen op i dit rum. Kan jo være jeg må æde min hat efter så.

Det lyder som om, du er godt rustet ift. teori og hvad der ligger bag smårums-akustik. Har du læst Floyd Toole's "Sound Reproduction" bog? Den er værd at læse!

Off-topic: Kan det passe, at du engang har solgt en DBX 4800 DSP? :)


Redigeret af Jonas_h - 29-Juli-2020 kl. 11:27
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2020 kl. 12:21
Sad jo netop og tænkte, hvor bliver Jonas af. Godt og se du er her endnuWink
Du er bedre til og formulere dig end jeg er, og sikkert også bedre rustet til og få sd "med på noderne" Smile
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2020 kl. 12:28
Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Man kan ikke skabe et negativt signal, som udbremser rummets akustiske fejl.

Det er faktisk det B&O gør med deres BeoLab 90. Dirac Unison bruger samme teknik. Om de nogensinde udgiver den teknologi til andet end bilfabrikanterne ved jeg dog ikke.
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2020 kl. 15:22
Jonas_h, ja det har jeg. Hvis det var dig, der købte den, håber jeg du har haft glæde af den.
Nej, den har jeg ikke læst. Jeg har læst "Master Handbook of Acoustics" af Everest/Pohlmann, fra ende til anden. Og så lidt hist og her. Og på det, der dengang hed DTH. Og på KU.
armani-thomas, mon ikke de bare uddæmper et par modes? Men de skal jo sælge varen...
Powered by beer and chips
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2020 kl. 16:09
Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

armani-thomas, mon ikke de bare uddæmper et par modes? Men de skal jo sælge varen...

Syntes du nærmer dig lidt et trolleri stadie. Noget du selv kan Google dig til på 10 sekunder giver ikke mening og stille spørgsmålstegn tilSmile
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4419
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2020 kl. 16:57
Oprindeligt skrevet af sd sd skrev:

Jonas_h, ja det har jeg. Hvis det var dig, der købte den, håber jeg du har haft glæde af den.
Nej, den har jeg ikke læst. Jeg har læst "Master Handbook of Acoustics" af Everest/Pohlmann, fra ende til anden. Og så lidt hist og her. Og på det, der dengang hed DTH. Og på KU.
armani-thomas, mon ikke de bare uddæmper et par modes? Men de skal jo sælge varen...

Det var mig og havde stor glæde - den er dog solgt videre og har nu BSS Soundwebs. De dæmper room modes lige effektivt 😂

Prøv at læse den ved lejlighed. Gør op med nogle af de tommelfingerregler man ofte læser på nettet (f.eks at alle førstereflektioner skal dæmpes) og den indeholder en masse omkring hvordan modes kan bekæmpes både i amplitude og tid. Ændrer selvfølgelig ikke på dine erfaringer, men interessant læsning alligevel.

Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2020 kl. 22:35
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

[QUOTE=sd]
Generelt er jeg enig med dig, SD, om, at EQ ikke er en hurtig løsning på problemerne. Placering af lytteposition, subs og højttalere skal være i orden. Er dette ikke i orden, hjælper EQ dig ikke.

Jeg er også helt klar fortaler for man får styr på placering af lytteposition, højttalere og akustik iøvrigt, inden man går i gang med EQ. Men når det er sagt, så har jeg nu kalibreret flere steder hvor WAF faktor herskede og der på ingen måder var plads til omrokering af noget som helst, pga "direktøren" i huset. Og jeg har da endnu ikke oplevet et eneste sted hvor jeg ikke kunne lave en forbedring med EQ. 
Det bedste eksempel er en af mine kammerater, der har Arendal 1723 towers og deres tilhørende sub 2. Nogenlunde almindelig daglig stue med troldtekt loft til kip, laminat gulv med lyddæmpning nedenunder, tykt tæppe på gulvet, og et enkelt akustik panel på frontvæggen til og æde flutter mellem den og bagvæg. Men HT står trukket meget ud til højre side i rummet, dvs højre front er tæt på hjørnet i rummet, og venstre står nærmest midt i rummet. Han har kørt med mine convolution filtre I ca 2 år, og er ovenud tilfreds med det. Hans setup er et af mest vellydende jeg nogensinde har hørt til stereo/musik. Hos ham gør filterne dag/nat forskel. Uden filter falder det max tålelige niveau med 5-10db inden det skærer i ørene.
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2020 kl. 22:50
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

[QUOTE=sd]
Generelt er jeg enig med dig, SD, om, at EQ ikke er en hurtig løsning på problemerne. Placering af lytteposition, subs og højttalere skal være i orden. Er dette ikke i orden, hjælper EQ dig ikke.

Jeg er også helt klar fortaler for man får styr på placering af lytteposition, højttalere og akustik iøvrigt, inden man går i gang med EQ. Men når det er sagt, så har jeg nu kalibreret flere steder hvor WAF faktor herskede og der på ingen måder var plads til omrokering af noget som helst, pga "direktøren" i huset. Og jeg har da endnu ikke oplevet et eneste sted hvor jeg ikke kunne lave en forbedring med EQ. 
Det bedste eksempel er en af mine kammerater, der har Arendal 1723 towers og deres tilhørende sub 2. Nogenlunde almindelig daglig stue med troldtekt loft til kip, laminat gulv med lyddæmpning nedenunder, tykt tæppe på gulvet, og et enkelt akustik panel på frontvæggen til og æde flutter mellem den og bagvæg. Men HT står trukket meget ud til højre side i rummet, dvs højre front er tæt på hjørnet i rummet, og venstre står nærmest midt i rummet. Han har kørt med mine convolution filtre I ca 2 år, og er ovenud tilfreds med det. Hans setup er et af mest vellydende jeg nogensinde har hørt til stereo/musik. Hos ham gør filterne dag/nat forskel. Uden filter falder det max tålelige niveau med 5-10db inden det skærer i ørene.
Interessant. 
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2020 kl. 08:58
Er nogen i tvivl om hvad jeg mener med "convolution filtre", så står opskriften her fra post #5:
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2020 kl. 23:03
Jeg fandt et godt tilbud på en minidsp 2x4 HD og en umik1 mikrofon på eBay. Regner med Dirac-upgrade. Så må jeg afprøve, hvordan det kan virke mellem min C510 DAC og C375BEE forstærker. Skal nok give lidt lyd i tråden, når det er afprøvet. 

Måske det også kan anvendes mellem forforstærker-delen og effektforstærker-delen?


Redigeret af dr_schlemer - 01-November-2020 kl. 23:04
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2020 kl. 18:29
så er der installeret en minidsp DDRC-24 mellem pre-out og main-in på forstærkeren. Kalibreret DiracLive3 med en umik1 mikrofon og 17 målepunkter i en wide-setting. 

Der er efter megen prøven frem og tilbage anvendt korrektion mellem 18 og 500Hz med en targetcurve med “harman” +4dB low frequency boost samt en mastervolume på -10dB for at udelukke “distortion”. 

Det fungerer rigtig godt. Også med vinylerne (Sanyo Q60/Denon dl160) og intern RIAA. Clap

Jeg havde nogle grimme bastoppe mellem 30 og 100Hz, som nu er helt væk. Det har virkelig gjort noget godt for bassen. 
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu