recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Espresso maskine
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Espresso maskine

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Vejrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-August-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 677
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vejrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2019 kl. 11:19
ok super..! Tak. så at touch koster 5999 hos elgigantos,!
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2019 kl. 11:23
Ja, det er også en god pris. Og med den er du noget tættere på fuldautomatisk hvilket det lyder til at du foretrækker.

Jeg kan godt li at der er lidt håndværk i det og foretrækker derfor express'en :-)
Til top
Vejrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-August-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 677
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vejrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2019 kl. 11:24
Jeg må lige kigge nærmere på den :) tak for hjælpen indtil videre.
Til top
AffenKatzen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 20-November-2011
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AffenKatzen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2019 kl. 11:26
Damp armen på de to maskiner fungere forskelligt, idet at touch automatisk inkorporere luft, hvorimod du ved express selv skal placere armen så den lige netop bryder overfladen på mælken for at den også kan få luft ind.

Du kan sammenligne processen i de her to videoer


Som sagt der er fordele og ulemper ved begge metoder, men touch er utvivlsomt langt lettere bruge og sikre et mere ensformigt resultat.

Edit: Jeg købte også min express til 4000, men synes ikke det er så ofte den er helt dernede i pris, typisk nærmere 4500 eller 5000 når den kommer på tilbud.


Redigeret af AffenKatzen - 07-Maj-2019 kl. 11:28
Til top
Vejrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-August-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 677
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vejrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2019 kl. 11:27
Oprindeligt skrevet af AffenKatzen AffenKatzen skrev:

Damp armen på de to maskiner fungere forskelligt, idet at touch automatisk inkorporere luft, hvorimod du ved express selv skal placere armen så den lige netop bryder overfladen på mælken for at den også kan få luft ind.

Du kan sammenligne processen i de her to videoer


Som sagt der er fordele og ulemper ved begge metoder, men touch er utvivlsomt langt lettere bruge og sikre et mere ensformigt resultat.

Mange tak - de to links kigger jeg lige nærmere på.
Til top
Bconrad Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Maj-2006
Sted: Ry
Status: Offline
Point: 616
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bconrad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2019 kl. 17:49
Bare for at forvirre dig yderligere så vil jeg da som kaffenørd smide lidt betragtninger med i puljen. 

Jeg ville være lidt bekymret over en indbygget kværn som nok ikke ville have mulighed for at kunne være helt præcis nok. Jeg ville foretrække at have delene hver for sig, hvilket også ville give mulighed for opgradering hvis du skulle få lyst. 

Når du alligevel skal lave en stor del af arbejdet selv, så kan du måske lige så godt tage skridtet med det samme og så få en manuel maskine, som med lidt øvelse helt sikkert vil lave bedre kaffe. 

Evt kunne en Oscar 2 være en fin løsning. Det er en hx-maskine så du både kan brygge og steame på samme tid. Det er en maskine du kan vokse.


Kig gerne på www.espressobar.dk hvor der er et godt forum og hvor der også er godt brugt udstyr til fornuftige penge. 

Når alt kommer til alt så handler det jo i sidste ende om gode bønner. Bruger du gode bønner fra er seriøst risteri så kan du lave god kaffe på mindre godt udstyr. Bruger du tvivlsomme bønner fra supermarkedet så kan selv den bedste maskine ikke gøre det store.


Redigeret af Bconrad - 07-Maj-2019 kl. 17:50
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3779
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2019 kl. 18:15
Bconrad...(hvis svaret var til mig:)).

Jeg har ekstern kværn og bruger den flittigt.
Men med den og en helt manuel espressomaskine får jeg et værre svineri og en mere omstændig proces ved produktionen.
Den her model tænker jeg lander meget godt imellem magelighed og manuel brygning.

NB, jeg køber oftest min kaffe hos greatcoffee.dk eller risteriet.dk


Redigeret af Bromberg5 - 07-Maj-2019 kl. 19:24
Til top
Bconrad Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Maj-2006
Sted: Ry
Status: Offline
Point: 616
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bconrad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2019 kl. 18:48
Det var henvendt til dig Bromberg5

Du er på de øverste hylder mht bønnerne så du skal nok få noget fornuftigt ud af det. 

Jeg kender ikke den omtalte maskine af erfaring, men har hørt at kværnen erd svage led. Jeg er sikker på at du får et bedre resultat end med en fuldautomatisk. 

Men pas på. Det er en dyr hobby og du står hurtig med et større setup end du havde regnet med 😉
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2019 kl. 20:14
Jeg vil anbefale en separat kværn. Den kan også bruges til stempel eller filter hvis du skulle blive træt af espresso. Jeg har selv haft et "monster" af en manuel espressobrygger og det vil jeg absolut ikke anbefale til nogen. Den var (mindst) 45 min om at varme op, brugte en frygtelig masse strøm og kildevand og var vanskeligere at lave drikkelig kaffe på end at spille violin. Tænk lige over det, hvis du får våde drømme om forkromede espressonaskiner i den økonomisk og vægtmæssigt tunge ende. - Det eneste der egentligt var godt ved den var steameren. Bare en rustfri arm med Masser af damp og meget nem at holde ren.

http://www.hipsterkaffe.dk/rocket-espresso-cellini-giotto-r58-evoluzione-v2-espressomaskine-test/

Hvis det man i virkeligheden vil lave er mælkedrikke kan man overveje en god kværn + stempelkande + elektrisk mælkeskummer (f.eks. nespresso aeroccino). Det ville jeg klart foretrække frem for sådan en plastic espressomaskine, der mest af alt minder mig om en multifunktionsprinter ;-)
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2019 kl. 21:08
Jeg har Sage Oracle Touch. Den bedste espresso maskine jeg har haft EVER.

Den har dual boiler, og er ekstrem let at gøre ren.
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3779
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2019 kl. 21:12
Jeg har mig en kværn jeg er rigtig glad for og brugt dagligt de sidste pr år.
I starten mest til stempelkaffe og de senere år stort set udelukkende pour over kaffe.
Især sidst nævnte er jeg nu også glad for. Espresso har jeg alle dage kunne lide og også mælkeholdige drikke. Fruen er hoppet med på vognen og det er udelukkende mælke/kaffe kombo hun vil.

Jeg ved bare med mig selv at jeg vil blive træt af min nuværende kværn i et espresso setup.
Det er en wilfa kværn, som alt anden lige sviner en del når kaffen hældes fra beholderen.

Min eneste tilbageværende tanke efterhånden er kvaliteten på kværnen, som nogle også nævner.
Men jeg er ihvertfald helt sikker på at espresso skal jeg lave - kun et spørgsmål om hvilken maskine dertil:)
Til top
Bconrad Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Maj-2006
Sted: Ry
Status: Offline
Point: 616
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bconrad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2019 kl. 21:37
Du ville ikke kunne benytte din Wilfa til espresso alligevel. Den er lavet til sort kaffe og der er ganske stor forskel på en kværn til espresso og en til sort. 

En god kværn til espresso har normalt en startpris på 3-4000 kr fra ny.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu