recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Et begynder kamera
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Et begynder kamera

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Bconrad Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Maj-2006
Sted: Ry
Status: Offline
Point: 616
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bconrad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 21:11
Tillykke med kameraet. Pas nu på at du ikke ryger i den klassiske fælde og finder ud af at der altid lige kan købes noget bedre. 

Du vil nok desværre hurtigt finde ud af at kit-objektivet ikke er verdens bedste og så begynder det at blive en dyr fornøjelse. 

Dog kan du købe mange objektiver brugt til canon. Se på www.fotostart.dk som har en god brugtbørs. Det er oftest seriøse og dedikerede brugere, som sælger til en fornuftig pris. Du kan desuden finde gode råd til, hvordan du får mest ud af dit nye kamera.

@B-CLG: Havde jeg for mange penge så havde jeg købt et Sony RX1 på stedet. Det er da det fedeste kamera set længe...
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 21:34
Først skal jeg igen sige tak for en masse respons på et (åbenbart) brændvarmt emne:). 

Det er netop billeder til legene børn og lignende jeg savner mulighed for at kunne tage billeder af.

Jeg har er ikke for, at skulle risikere at jeg ene tager billeder - eller dvs, at hidtil har fruen været mere aktiv end jeg har og tror bestemt den tendens forsætter, hvorfor brugervenlighed er vigtig. Kamera er åbenbart en af de få gadget´s hvor hun godt kan se at det ikke bare er et apparat der kan skyde billeder(gid lyd kunne bibringe det samme, uden laaange forhandlinger:)).

Skal igen lige sige at jeg har haft en kompakt kamera tidligere (canon) og syntes faktisk min iphone fylder det behov som mit canon dengang opfyldte. - Igen skal det siges at udviklingen jo nok har gjort meget ved kompakt kameraer siden da.

Det kamera vi har haft lånt, har været brugt lige fra fester, til portrætter til billeder af istandsættelse af hus. Funktioner har jeg/vi ikke som sådan sat os ind i mere end de er testet..

Min "mavefornemmelse" kommer mest af at jeg allerede har haft kompakt og , at et spejlreflekskamera (det lånte) tager billeder jeg godt kan lide og samtidigt har jeg haft brugt det ved lejligheder jeg kun kan se blive til flere lejligheder når nu jeg selv ejer det. 

Dertil har jeg og fruen en ambition/ønske om at blive bedre til at få taget billeder at begivenheder, da der er en lille på vej. Og så kunne det jo være sjovt at tage billeder allerede nu af maven jo:)
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 21:45
Der er sket meget på kompakt-markedet, men her er det bestemt værd at bemærke at der i det segment er sådan groft 2 meget forskellige typer:

1. Almindeligt kompakt kamera med lille sensor - her kan en iphone ofte være med
2. Kompakt system kameraer - her med sensor som i de fleste DSLR og disse tager billeder der kvalitetesmæssigt er fuldt på højde med DSLR kameraer (i prosumer enden). Ulempen ved disse er at der er mindre tilbehør til i form af dyre objektiver og andet.

Det er kameraer i "2" B-CLG henviser til. Her for du rigtigt meget kvalitet (både byggemæssigt og billedmæssigt), og disse kan ikke sammenlignes med "almindelige" kompakt kameraer.

/ask

Se f.eks lidt om fuji X-100 her


Redigeret af jacobask - 21-November-2013 kl. 21:47
Til top
B-CLG Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-April-2009
Status: Offline
Point: 655
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér B-CLG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2013 kl. 00:08
Når du køber dit Canon, så overvej at købe 50mm 1.8 objektivet. Det skulle være en god deal, og temmelig lysstærkt i forhold til det zoom-objektiv der følger med. Det betyder, at du får en mere lysstærk løsning og bedre kan tage billeder i bevægelse. Det vil også være godt til portrætter, hvor det vil give en fin sløret baggrund.

@Bconrad: Ja, RX1 virker som noget af et kamera. Jeg har dog heller ikke lige pengene. Men det understreger i den grad, at der er frække drenge i klassen, som også kan noget nyt med kameraer.

@jacobask: Helt enig :-)

Til top
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Maj-2009
Sted: Kbh's Vestegn
Status: Offline
Point: 1220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Roland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2013 kl. 03:34
Tillykke med dit nye EOS 600D, som jeg tror du vil blive meget glad for. Det er et udmærket start-up kamera til dem, der vil lidt mere en point-n-shoot kan præstere.
Jeg startede selv op med et udmærket Canon Powershot A60, derefter et Powershot S1IS (serie med mere zoom). Begge tog okay fine billeder ift. prisen.
Endte så med at hoppe på DSLR vognen, da der imo manglede lige det sidste og jeg samtidig gerne ville udfordres mere.
Jeg startede op med 600D's for-forgænger, det dengang udemærkede 400D.
Dog droppede jeg kitobjektivet og investerede isf. i et par mellemklasse objektiver.
Sigma 17-70mm og Canon EF 70-300mm IS. De dækkede et pænt brugtbart område og gjorde det rigtigt godt.
Havde også et Canon 50mm 1.8 II. Men det blev hurtigt solgt igen, da det imo ikke indfriede mine forventninger. Imo en for ringe Auto Focus under dårlige lysforhold og alt for plastic-agtig til min smag.
 
Jeg skiftede så igen-igen Wink Til det hurtigere og bedre EOS 40D og et betydelig bedre allround objektiv - Canon EF 24-105mm 4L IS USM. Wauv  
 
Da der så røg en pæn sum erstatning (arbejdsskade) ind på kontoen. Blev jeg enig med mig selv om, at forkæle mig selv med en del af Canons lækre L-objektiver og 2 ret gode kamerahuse. Som jeg nyder at bruge hver eneste gang.
 
Og ja - ihf. ud fra mine egne erfaringer, så er der altså større chance for, at få mange flere "keepers i kassen" - jo bedre "værktøj" man har i hånden.
 
Som nævnt af andre, så pas på - for det kan godt smitte, når man først har haft hænderne på noget af det ypperste fotogrej. Tongue
 
Sluttelig er jeg enig i det andre skriver om, at én af DK's største foto-portaler - www.fotostart.dk - er et udmærket sted, at søge hjælp, inspiration og viden om denne fantastiske hobby.
Er på mit snart 7. år - og har været en rigtig brugbar base for mig + mange andre foto interesserede.
God fornøjelse med "klikkeriet"-


Redigeret af Roland - 22-November-2013 kl. 03:40
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
Til top
Ukke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1559
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ukke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2013 kl. 06:42

Har altid fundet det pudsigt at folk - især nybegyndere - køber sig blind i Canon og Nikon. Olympus, Fuji og SONY især har i nogle år produceret nogle langt mere interessante og nyskabende produkter.

Jeg sidder selv med en A57 som jeg valgte fremfor en noget dyrere Canon og Nikon. A57 var forud sin tid, og er det stadig på en del punkter. 

Jeg får det bare ikke brugt så ofte, som jeg ønsker, da den ikke lige kan være i lommen. Mit næste kamera bliver uden tvivl en RX-100 II eller et Fuji kompakt-kamera.

SONYs nye A7-serie bliver også et seriøst killer-system. De er ret innovative på et marked, som har været præget af en del konseravatisme fra de lidt større drenge, Canon og Nikon.

Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prasmus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2013 kl. 07:58
Oprindeligt skrevet af Ukke Ukke skrev:

Har altid fundet det pudsigt at folk - især nybegyndere - køber sig blind i Canon og Nikon. Olympus, Fuji og SONY især har i nogle år produceret nogle langt mere interessante og nyskabende produkter.
Jeg synes nu ikke det er så underligt. Nybegyndere (og andre) er sikre på at de får noget der virker, det er trods alt producenter som har lavet kameraer i rigtig mange år, både til private og professionelle, så de ved god hvad de laver. Olympus burde være i samme liga, men er det af en eller anden grund ikke.

Men ud over det, så er jeg meget enig i dine betragtninger, søger du det mere innovative, så skal der søges blandt andre mærker.

Og så er der også os "gamle" (mig) som hænger lidt fast, og stadig køber bahco når jeg skal have en skruetrækker, får så ved jeg, at jeg får en der virker og ligger godt i hånden.

Mvh Peter
Til top
Bconrad Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Maj-2006
Sted: Ry
Status: Offline
Point: 616
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bconrad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2013 kl. 12:05
Lige et godt råd i forbindelse med børn og billeder.

Hvis dit kommende barn bliver lige som mine, så gælder det om at komme på afstand fra dem, når der skal tages billeder. Mine unger har begge en tendens til at ville pille ved kameraet når de ser det. Så jeg har rigtig mange billeder af kravlende børn, som vil have fingrene i kameraet. 

Det blev rigtig godt da jeg købt en 135 mm f2.8 objektiv. Så kunne jeg stå lidt på afstand og få naturlige billeder af ungerne i leg. Børn bliver oftest bedst på billeder, når de ikke ved at de bliver fotograferet. Så kig også efter noget med lidt længde, hvilket desværre ikke gør tingene billigere.

Ang nybegyndere og udstyr, så læste jeg engang.

Nybegyndere tænker på megapixels, letøvede tænker på udstyr, professionelle tænker på lys.

Det illustrerer egentlig meget godt, hvad fotografering egentlig går ud på. 
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2013 kl. 12:27
Oprindeligt skrevet af Bconrad Bconrad skrev:

Lige et godt råd i forbindelse med børn og billeder.

Hvis dit kommende barn bliver lige som mine, så gælder det om at komme på afstand fra dem, når der skal tages billeder. Mine unger har begge en tendens til at ville pille ved kameraet når de ser det. Så jeg har rigtig mange billeder af kravlende børn, som vil have fingrene i kameraet. 

Det blev rigtig godt da jeg købt en 135 mm f2.8 objektiv. Så kunne jeg stå lidt på afstand og få naturlige billeder af ungerne i leg. Børn bliver oftest bedst på billeder, når de ikke ved at de bliver fotograferet. Så kig også efter noget med lidt længde, hvilket desværre ikke gør tingene billigere.


Ja, både og. Det bliver ofte mere nærværende når man faktisk er tæt på. Tricket med mine unger var bare at tage en hel masse billeder over en periode - til sidst var de helt ligeglad med kameraet da de bare var vandt til at det var der - derefter begynde der at komme rigtigt mange gode billeder i kassen fordi jeg kunne komme tæt på deres leg og glæde uden at forstyrre.

Mht objektiv - så er der mange holdninger. Jeg selv er rigtigt glad for et Sigma 17-50 f:2.8. Et ret alsidigt objektiv der ligger grader over kit-objektivet uden at vælte hele budgettet. Omkring 50 f:1.8 - ja så er det da et godt objektiv, men for rigtigt mange vil man være alt alt for låst med de 50mm. Skal det være fast brændvidde, så gå ned omkring 28-30mm (det svarer til fulframe 50mm).

/ask
Til top
Byteman2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Oktober-2013
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Byteman2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2013 kl. 16:43
Jeg er super glad for mit Sony NEX kamera. Rimelig handy, fylder ikke mega meget. Tager efter min smag rigtige gode billeder. Auto funktion som gør det super nemt. Det kan tilmed optage video i ok kvalitet. Prisen kunne selvfølgelig være bedre, men netop størrelse m.m. gør at man får brugt det.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2013 kl. 13:38
Nå så endte jeg i en "dramatisk" annulering af Canon EOS 600D.

Jeg fik mig en test da samt Nikon D3200. På spec lød Nikon nu bare bedre og er da også et ca 2 år nyere kamera..

Det er endt ud med Nikon D5200, da expert kører en super pris for det.. Umiddelbart over mine ønsker og tænkelige niveau. Til gengæld blot 400 i merpris end Canon D600.

En sammeligng af de 2:
http://snapsort.com/compare/Canon-600d-vs-Nikon-D5200

D5200 lød bare som en bedre overall deal for mig. Lader til at jeg kan vokse med det:)
Igen at tak for en rigtig god debat med masser af råd
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3293
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2013 kl. 14:06
Du er med på at Nikon D5200 er sidste års model og der er kommet en afløser D5300 som er blevet optimeret med et bedre AA filter på sensoren, større lcd skærm, større søger og ikke mindst så er der GPS og WIFI indbygget i kameraet, skal du også bruge kameraets video funktion , så kan D5300 også klare 1080P 50 og 60 fps. Den er jo selvfølgelig dyre end D5200 da den er helt ny på marked.

Redigeret af Potter - 23-November-2013 kl. 14:11
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu