recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Få lavet tv-møbel hos møbelsnedker?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFå lavet tv-møbel hos møbelsnedker?

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Emne: Få lavet tv-møbel hos møbelsnedker?
    Sendt: 16-Februar-2006 kl. 07:20
Er der nogen, der har erfaring med at få lavet et tv-møbel som man selv har tegnet hos en møbelsnedker? Kan man få det gjort billigt og godt?

Redigeret af Thorvald
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
popsi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 144
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2006 kl. 07:44
Det ville altid blive godt, men aldrig billigt....
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2006 kl. 17:04

Hej Thorvald

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Er der nogen, der har erfaring med at få lavet et tv-møbel som man selv har tegnet hos en møbelsnedker?
 

Ja, det er mange år siden.

Men min farfar lavede det helt gratis dengang  

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Kan man få det gjort billigt og godt?

En snedker skal vel have 400 kr/timen, dertil materialer. Men det koster jo ikke noget at levere tegningen og få et tilbud.

Alternativt kan du lave det selv. Få evt. plader af MDF skåret efter mål i byggemarkedet. Når det er bygget, så få vejledning i malerforretningen til hvordan du får overfladen helt glat (hvilken behandling og maling det skal have). Jeg har set flere hjemmelavede ting i malet MDF som var ret flot, og så kan du jo selv bestemme farven. Sort, råhvid, kongeblå ... eller hvad der nu passer til stuen

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2006 kl. 19:34

Ja, min første tanke var egentlig også selv at lave det (det er bare nemmere at få andre til det). Jeg har nemlig ikke bil, men kunne godt låne firmabilen til at fragte materialer - nå nej, den er nok måske for lille. Desuden bor jeg i lejlighed og har derfor ikke noget værksted.

Når det er sagt - så kunne det nok godt lade sig gøre alligevel. Nemlig ved, som Lars siger, at få materialerne skåret til i byggemarkedet. Så skal jeg blot bore lidt huller til dybler og ellers samle møblet derhjemme.

Men: Nu nævner Lars MDF - men jeg havde nu tænkt mig måske at bruge massive træplader i stil med dem man kan købe til køkkenbordplader. De kan fås ret flotte, men de kan også nemt være dyre. Men det er da muligt at jeg skal overveje materialevalget. Jeg kunne jo bruge de noget billigere gran-plader, og så male dem, måske med lasur, for at give dem en pæn brun farve, hvor træets årer stadig kan ses. Møblet skal matche højtalere i kirsebærtræ.

Det næste er, at jeg gerne ville have nogle skuffer til jewelcases (CD/DVD'ere), men de er nok lidt sværere at lave, specielt hvordan man laver "ophænget". Findes der nogle færdige "ophængs"-systemer som man kan købe i løs vægt?

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2006 kl. 20:10
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Nemlig ved, som Lars siger, at få materialerne skåret til i byggemarkedet. Så skal jeg blot bore lidt huller til dybler og ellers samle møblet derhjemme.

Men: Nu nævner Lars MDF - men jeg havde nu tænkt mig måske at bruge massive træplader i stil med dem man kan købe til køkkenbordplader. De kan fås ret flotte, men de kan også nemt være dyre.

Bauhaus har af og til (vist partivarer) limtræs hylder i forskellige træsorter, (eg/bøg/kirsebær? m.m.) 16mm tyk, i 20-30-40 cm bredde  og 200cm længde. Mener pris er omkring 150,- til 250,- pr plade, afhængig af bredde og træsort.

Side+lodret mellemstykke skal nok være gennemgående, og så med hylder imellem disse. Det giver nemmere samling og bedre stabilitet.

I stedet for dybler kan der også bruges unbraco skruer med expansions møtrikker, til at bore ind i ende af hylder.

God fornøjelse med projektet. 

Mvh JørgenT

Til top
vipmlo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 830
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2006 kl. 20:38

Du kunne også se på en Klim reol. Den kan sammensættes meget fleksibelt. De viser nogle forslag under "TV-MUSIK".

Jeg bestilte deres katalog der mere detaljeret viser mulighederne og så var jeg inde i en møbelforretning der hjalp med resten. Ulempen er at det ikke er helt billigt samt at det tager 6-7 uger før det kommer. Men det ser flot ud.

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2006 kl. 21:06

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Men: Nu nævner Lars MDF - men jeg havde nu tænkt mig måske at bruge massive træplader i stil med dem man kan købe til køkkenbordplader. De kan fås ret flotte, men de kan også nemt være dyre.

Ok, men køkkenbordplader på 60cm dybde er sjældent massive. Det er typisk stave limet sammen.

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Men det er da muligt at jeg skal overveje materialevalget. Jeg kunne jo bruge de noget billigere gran-plader, og så male dem

Jeg har tidligere brugt vand-bejse, med efterfølgende lakering med vand-lak, og fået fyrretræ til at ligne kirsebær. Bejsen er nem nok at arbejde med, men kræver noget plads da det tager nogle dage at arbejde med og lugter en del (lakeringen).

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Findes der nogle færdige "ophængs"-systemer som man kan købe i løs vægt?

Byggemarkederne har skuffe-ophæng klar til brug.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2006 kl. 07:10

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Ok, men køkkenbordplader på 60cm dybde er sjældent massive. Det er typisk stave limet sammen.

... Det var også det jeg mente...

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Jeg har tidligere brugt vand-bejse, med efterfølgende lakering med vand-lak, og fået fyrretræ til at ligne kirsebær. Bejsen er nem nok at arbejde med, men kræver noget plads da det tager nogle dage at arbejde med og lugter en del (lakeringen).

Man kan også bruger lasur (tror jeg det hedder), det gør træet mørkere alt efter hvor meget man smører på - og træets aftegninger er stadig synlige og bliver måske mere fremtrædende. Vi har en stor lukket altan, der kunne jeg evt. lave selve malearbejdet - selvom det er skrækkeligt koldt på denne tid...

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Byggemarkederne har skuffe-ophæng klar til brug.

Det lyder godt.  Skufferne er dog nok stadig de sværeste at lave. F.eks. hvor kan man få nogle metalskiner til jewelcases, som jeg kan sætte i skufferne?

Jeg skal måske snakke med en møbelsnedker idag for at få en idé om prisniveauet - men hvis det er i 5000,- 's klassen så "forget it baby"...

Derudover fandt jeg nogle limtræsplade leverandører på internettet og skrev til dem for at høre lidt på priser på forskellige træsorter, opskåret og leveret (hvis muligt). Men hvis det er godt vejr i morgen, skulle jeg måske på cykeltur til Bauhaus og se hvad de har.

- Og nu snakker min kone så om at det er smart med skufferne, så kan vi putte fjernbetjeningerne deri... Det var nu ikke det der var meningen, jeg vil gerne have plads til så mange jewelcases som muligt. Hvis jeg kan have 40 stk. pr. del, dvs 80 pr skuffe, så kan der være 320 - eller nok rettere ca. 300, fordi de står lidt på skrå. Men så skulle jeg lave møblet en smule højere, så der bliver plads til en lav skuffe på 3 - 4 cm højde. Men så bliver møblet ca. 65 cm højt inkl. hjulene - det kunne måske også lige gå.

Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Side+lodret mellemstykke skal nok være gennemgående, og så med hylder imellem disse. Det giver nemmere samling og bedre stabilitet.

Ja, det kan være du har ret. Måske ville det være rart at lave de to hylder løse, så de kan trækkes ud. Måske kunne jeg så lave en 1 cm dyb slidse i de lodrette sider til hylderne.

Og så skal jeg da også lige kigge på "Klim reol".

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2006 kl. 08:05
Ok - 15.000,- hos http://www.scheels-moebelsnedkeri.dk/ ..... Det kan jeg vist godt lave en hel del billigere selv og lige så godt - jeg har da da trods alt lidt håndværksmæssig flair især med træ, selv om jeg er kontorarbejder...
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
stigc Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 447
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2006 kl. 09:20

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Ok - 15.000,- hos http://www.scheels-moebelsnedkeri.dk/ ..... Det kan jeg vist godt lave en hel del billigere selv og lige så godt - jeg har da da trods alt lidt håndværksmæssig flair især med træ, selv om jeg er kontorarbejder...

Han virker som en af de dyrere drenge, men det er da flot arbejde han viser frem   og hvad betyder 15.000 mellem venner, det jo blot et greb i lommen

Stig

Blot min ringe mening !
Til top
henrikkrebs Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-September-2005
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2006 kl. 10:39

Bauhaus er en mulighed, men - i al fald i 'vores by' Næstved er en forretning der er mere gearet på halvfabrikata og ikke meget dyrere. Udover at sælge færdige (fyrre)træmøbler skærer de også limtræ. Ud fra en grov skitse klarer de alt det der med millimetrene (og det passer!), foreslår rette størrelse skruer/søm, foreslår midterste hylde fast a.h.t. stabiliteten, stumper til et par 'byg selv' skuffer etc. Udlåner hjørnetvinger gratis (depositum). Tips og fiduser og en del 'Man plejer' råd, som er gode at lytte til før man evt. vælger at gøre det anderledes. 

Så prøv også i de her gør-det-selv køkken-træmøbel butikker.

Tilfreds ejer (siden 12.2005) af JVC DR-MH200
Irriteret bruger (OOS) af STUDIO 9 og tidligere gennem en årrække
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2006 kl. 10:55

Hej henrikkrebs - jeg kan ikke helt finde ud af om du snakker om Bauhaus eller en anden?

www.mifapladen.dk kan jeg bestille pladerne skåret op og leveret - i forskellige træsorter. I kirsebærtræ bliver prisen 3.164,- i egetræ 2.120,- og i fyr 1.172,-

Jeg bør nok sætte en plade på bag skufferne, til at afstive møblet, så har jeg mere frihed med hylderne.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu