recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Farvel Pioneer Plasma, goddag ... hvad?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Farvel Pioneer Plasma, goddag ... hvad?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
aalb1970 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2014
Sted: None
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aalb1970 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2019 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Sony og Panasonics OLED er bedre.

Det er ikke en objektiv sandhed.

Sonys OLED har generelt lavere peak lystyrke end LG og Panasonic. Deres AG9 ligger i underkanten af 600 nits, hvor både LG og Panasonic ligger på over 700 nits.

Sony er også dårligere til at vise Dolby Vision over HDMI end LG, da Sony anvender en særlig low latency profil, som har en tendens til at give et alt for mørkt billede.

Sony har dog lidt bedre billedbehandling end LG, f.eks. i forhold til opskalering af SD og HD materiale, flydende gradienter og bevægelse. Men forskellene er mindre end de var for 2-3 år siden.

Er enig i at Panasonic er bedre end LG (og Sony) på billedsiden. Det nye GZ2200 er uden tvivl det bedste OLED tv, der kan købes for penge p.t. Det understøtter også, i lighed med Panasonics andre 2018 og 2019 modeller, både Dolby Vision og HDR10+.

Ulempen ved Panasonics OLED tv er, at de ikke understøtter HDMI 2.1 funktioner så som eARC, hvilket både Sony AG9 og LG C9 gør.
--
LG B7V 55'' OLED | Sony DN-1080 AVR | Panasonic UB820 UHD-BD | ATV 4K
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2019 kl. 12:58
Også værd at tage med i betragtningen, at LG C9 har fire fulde HDMI 2.1 porte. Når næste bølge af spilkonsoller og afspillere kommer, så kan den tage imod videosignalerne af højere kvalitet.

Der går nok lidt før HDMI 2.1 bliver udbredt i økosystemet og hvis man ikke er klar til at betale mere for LG C9 (og HDMI 2.1) eller det optimerede panel i Panasonic GZ2000, så synes jeg, at man lige så godt kan købe en af 2018-modellerne. Der er mange penge at spare pt. Ingen grund til at betale mere for Sonys 2019 AG9, med mindre virkelig gerne vil have Apple AirPlay 2 og HomeKit samt Dolby Atmos support. Sony AG8 er bare en rebranded AF8 med en lidt anden fod til en kunstigt opskruet pris.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2019 kl. 15:13
Før du kaster dig over Sony OLED, så læs lige disse tråde igennem:

Uanset hvilken model du vælger er det nok en god ide lige at checke en "owner's thread" for den pågældende model på https://www.avsforum.com/forum/40-oled-technology-flat-panels-general/

Check også lige de to tråde om OLED's mest graverende skavanker:


Panasonic GZ950 er et godt bud, omend ikke den billigste model:

I "discount"-sektionen ville jeg nok vælge LG C8. Jeg ved ikke, om LG har fixet deres problemer i B8 som de gjorde i C8 og op: https://www.forbes.com/sites/johnarcher/2019/03/09/lg-fixes-oled-tv-flashing-and-blocking-problems/

Dette indlæg skal ikke ses som et forsøg på at skræmme nogen væk fra OLED, men blot nogle links man kan læse op på, hvis man ikke har haft emnet på radaren de seneste år. Andre teknologier/modeller = andre problemer.
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2019 kl. 16:12
Jeg har et aldrende Panasonic px80 plasma, fra de gode gamle dage, som har kørt som "main" tv stort set hver eneste dag siden det blev købt dengang. Det må satme have nogen timer på bagen :-P Jeg har også pænt ladet LCD pacere, da jeg bestemt ikke har brudt mig om billedet. Men nu er OLED endelig ved at komme lidt ned i pris. Jeg venter personlig på det kommende Oneplus TV der skulle blive afsløret i den her måned. Lever det op til hypen, er det nok mit næste fjernsyn.

Redigeret af SilverLine - 09-September-2019 kl. 16:13
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2019 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Jeg har et aldrende Panasonic px80 plasma, fra de gode gamle dage, som har kørt som "main" tv stort set hver eneste dag siden det blev købt dengang. Det må satme have nogen timer på bagen :-P Jeg har også pænt ladet LCD pacere, da jeg bestemt ikke har brudt mig om billedet. Men nu er OLED endelig ved at komme lidt ned i pris. Jeg venter personlig på det kommende Oneplus TV der skulle blive afsløret i den her måned. Lever det op til hypen, er det nok mit næste fjernsyn.

OnePlus TV er QLED - ikke OLED.
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2019 kl. 16:23
I know, men tor du ikke stadig vi er tæt på "OLED" ?
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Online
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2019 kl. 16:29
Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

I know, men tor du ikke stadig vi er tæt på "OLED" ?
nej.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2019 kl. 18:29
Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Jeg har et aldrende Panasonic px80 plasma, fra de gode gamle dage, som har kørt som "main" tv stort set hver eneste dag siden det blev købt dengang. Det må satme have nogen timer på bagen :-P Jeg har også pænt ladet LCD pacere, da jeg bestemt ikke har brudt mig om billedet. Men nu er OLED endelig ved at komme lidt ned i pris. Jeg venter personlig på det kommende Oneplus TV der skulle blive afsløret i den her måned. Lever det op til hypen, er det nok mit næste fjernsyn.
Du siger du pænt har ladet LCD passere, men overvejer Oneplus TV. Du ved godt det også bliver et LCD, ikke? 


Redigeret af Nagash - 09-September-2019 kl. 21:41
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2019 kl. 18:56
Må indrømme jeg ikke har fulgt meget med. Havde håbet at Oneplus tv var lidt mere end bare et LCD tv :-/ 
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
spoxy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-August-2006
Sted: Brøndby,Denmark
Status: Offline
Point: 1141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spoxy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2019 kl. 21:03
Det er det ikke.
Der findes kun LCD og OLED.
OLED77C8 - Marantz SR5013 - Apple TV 4K - Nintendo wii
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2019 kl. 21:40
Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Må indrømme jeg ikke har fulgt meget med. Havde håbet at Oneplus tv var lidt mere end bare et LCD tv :-/ 

Nope, QLED er også bare LCD. Det er bare noget Samsung har branded deres LCD paneler med zonestyring med i de senere år. Men altså ikke noget anderledes end andre mærkers LCD med zonestyring.
Så siden der siges at Oneplus TV får QLED panel, så går jeg ud fra, at de får panelet fra Samsung. Så vidt jeg har forstået, så har de nemlig patent på navnet.
Anyway, så får Oneplus TV ikke OLED. Men der findes jo andre alternativer til OLED med Android TV, hvis der er derfor du overvejer Oneplus? Både Sony og Philips har OLED med det styresystem.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2019 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Må indrømme jeg ikke har fulgt meget med. Havde håbet at Oneplus tv var lidt mere end bare et LCD tv :-/ 

Nope, QLED er også bare LCD. Det er bare noget Samsung har branded deres LCD paneler med zonestyring med i de senere år. Men altså ikke noget anderledes end andre mærkers LCD med zonestyring.
Så siden der siges at Oneplus TV får QLED panel, så går jeg ud fra, at de får panelet fra Samsung. Så vidt jeg har forstået, så har de nemlig patent på navnet.
Anyway, så får Oneplus TV ikke OLED. Men der findes jo andre alternativer til OLED med Android TV, hvis der er derfor du overvejer Oneplus? Både Sony og Philips har OLED med det styresystem.

QLED har ikke noget med zonestyring at gøre.

Det er en videreudvikling af den panelteknologi de tidligere kaldte SUHD som igen er nogenlunde det samme som Sony brugte i et par modeller tilbage i 2013.

Der er nu et eller andet over et Sony TV med Quantum Dot-forbedret baggrundsbelysning og et panel med en native refresh rate på 240 Hz og høj native contrast. Hver gang LCD kritiseres for det ene eller det andet tænker jeg: "Hvad fabler de om?"

Det bliver en sort dag den dag det går i stykker og jeg håber stadig, at Sony igen begynder at producere "QLED" TV.

Der er selvfølgelig Samsung og enkelte andre producenter, men hidtil har de altid spoleret et eller andet hver gang de sendte nye modeller på markedet. Derfor hilser jeg det velkomment når endnu en spiller melder sig på QLED-holdet. Men jeg havde helst set, at det var Sony eller Panasonic.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu