recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Farvel Pioneer Plasma, goddag ... hvad?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Farvel Pioneer Plasma, goddag ... hvad?

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2019 kl. 22:31
Oprindeligt skrevet af spoxy spoxy skrev:

Det er det ikke.
Der findes kun LCD og OLED.

På samme måde som der på bilmarkedet kun findes benzin og diesel (hvis vi lige ser bort fra el/hybrid/brint)?

Nej, de fleste OLED-modeller ligner hinanden, hvad billedkvalitet angår, men der er enorm forskel på LCD-modellerne.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2019 kl. 22:41
GlobusDK: Hvad mener du selv "Quantum Dot-forbedret baggrundsbelysning" betyder? Det har jo netop noget at gøre med den zonestyrede baggrundsbelysning.

Det er stadig en zoneopdelt panel, zonerne er bare flere nu, men det giver stadig problemer på mørke billeder med enkelte lyse områder. Prøv selv at se en stjernehimmel på et zonestyret LCD kontra et OLED. 
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2019 kl. 22:47
Her har du et skrækeksempel på et QLED:

 
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2019 kl. 08:22
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

GlobusDK: Hvad mener du selv "Quantum Dot-forbedret baggrundsbelysning" betyder? Det har jo netop noget at gøre med den zonestyrede baggrundsbelysning.

Det er stadig en zoneopdelt panel, zonerne er bare flere nu, men det giver stadig problemer på mørke billeder med enkelte lyse områder. Prøv selv at se en stjernehimmel på et zonestyret LCD kontra et OLED. 

Den forbedring, som QD tilføjer, består i farvegengivelsen.

Det er meget godt illustreret i denne video, fra dengang QD Vision's teknologi kun var tilgængelig i to Sony-modeller med et ColorIQ logo: https://www.youtube.com/watch?v=b1OaUsF1dcQ

Se 1m25s-1m54s.

Det var så Sony's løsning tilbage i 2013, også kaldet Rail QD.

Selv her i 2019 er alle Samsung Q6xR-modeller kantbelyste. Det samme var tilfældet for alle Q6FN- og Q7FN-modeller i 2018 og SAMTLIGE QLED-modeller fra 2017. Kantbelysning blev også benyttet i alle SUHD-modellerne tilbage i 2015 og 2016 med undtagelse af nogle få, ubetalelige modeller i den absolutte top.

For mere information:

Om Samsung benytter QDEF selv i deres kantbelyste QLED-modeller er sagen underordnet; QLED handler om farvegengivelse og ikke om zonestyring.

At flere og flere QLED-modeller her i 2018 og specielt i 2019 benytter zonestyring er en anden snak, men QLED alene er ikke ensbetydende med zonestyring.
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2019 kl. 09:12
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Her har du et skrækeksempel på et QLED:

 

Der må vist være skruet for meget op for et eller andet?

Selv mit efterhånden gamle kantbelyste 65" LCD, har ikke dette problem (det er kalibreret).
Til top
Emilos88 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 923
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Emilos88 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2019 kl. 09:44
Jeg har til gode at se et LCD skærm der ikke har dette problem.

Det var hovedårsagen til at jeg ikke kunne leve med et LCD, plus de ekstrem dårlige betragtningsvinkler.
Get HIFI or die trying c",
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2019 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Her har du et skrækeksempel på et QLED:

 

Der må vist være skruet for meget op for et eller andet?

Selv mit efterhånden gamle kantbelyste 65" LCD, har ikke dette problem (det er kalibreret).

Ja zonerne. Altså, der er skruet op for zonerne :-)

Med kantbelyst vil man i stedet opleve, at hele billedet eller meget store segmenter bliver udvasket, når TV'et bliver bedt om at skrue op for lysstyrken, primært i HDR. Zone-styring arbejder jo mere lokalt, så her vil zonerne give disse glorier. 

Glorier om lysende objekter i zone-styrede LCD-tv kan nærmest ikke undgås, med mindre skærmen undgår at gå ud over sit 4000-5000:1 kontrastforhold (VA LCD). Altså f.eks. 0,05 nits sort og 250 nits højlys (5000:1) eller 0,01 nits sort og 50 nits højlys (5000:1). Skal lysstyrken over de 200-250 nits i et segment på en LCD-skærmen, så hæves lyset i de omkringliggende områder ganske betragteligt.

Herunder ses TCL's prototype med over 5000 miniLED-zoner. Om et TV så havde 50.000 zoner ville man stadig se glorier. Der er trods alt over 8 mio. pixels i en 4K-skærm. 33 mio. i en 8K-skærm.



Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2019 kl. 15:13
Jeg siger ikke at mit TV ikke har "glorier", men de er på ingen måde så slemme som det billedt fra Nagash viser. Ved normalt brug, er det ikke noget man bemærker.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2019 kl. 16:29
Hvis man bruger meget af sin TV-tid på at se introer, rulletekster og kontrastdemoer kan jeg godt se, at det kan være et problem. Ved almindeligt brug og materiale er det sjældent noget jeg lægger mærke til - og jeg har end ikke Direct LED - men jeg har selvfølgelig heller ikke HDR.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2019 kl. 17:32
måske er det under 5% af købere som betragter dette som et problem 

De flest ser bare tv.  Og syntes alt er fedt

Vi forum folk er mere sarte og ønsker det bedste 
Til top
aeblemanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-September-2015
Status: Offline
Point: 96
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aeblemanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2019 kl. 17:44
Oprindeligt skrevet af elendil elendil skrev:

Jeg giver også gerne en ramme cola, hvis du kommer med det og samtidig støvsuger og vasker vinduer.






Jeg betaler selvfølgelig for transporten, da jeg ikke har en bil til rådighed.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2019 kl. 18:42
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Jeg siger ikke at mit TV ikke har "glorier", men de er på ingen måde så slemme som det billedt fra Nagash viser. Ved normalt brug, er det ikke noget man bemærker.
Jeg har jo heller aldrig påstået problemet er det samme på kantbelyste TV. De har til gengæld et helt andet problem som ses her:


Hvorimod et stjernebillede vil se sådan her ud på et OLED:
 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu