recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Farvel Pioneer Plasma, goddag ... hvad?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Farvel Pioneer Plasma, goddag ... hvad?

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2019 kl. 18:45
Oprindeligt skrevet af GlobulusDK GlobulusDK skrev:

Hvis man bruger meget af sin TV-tid på at se introer, rulletekster og kontrastdemoer kan jeg godt se, at det kan være et problem. Ved almindeligt brug og materiale er det sjældent noget jeg lægger mærke til - og jeg har end ikke Direct LED - men jeg har selvfølgelig heller ikke HDR.
Tja, eller ser meget sci-fi. Du kan jo ikke rigtig undgå at se mange stjernebilleder i visse typer film/serier. 
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2019 kl. 18:50
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Jeg siger ikke at mit TV ikke har "glorier", men de er på ingen måde så slemme som det billedt fra Nagash viser. Ved normalt brug, er det ikke noget man bemærker.
Jeg har jo heller aldrig påstået problemet er det samme på kantbelyste TV. De har til gengæld et helt andet problem som ses her:


Hvorimod et stjernebillede vil se sådan her ud på et OLED:
 

Lige præcis den film har jeg set flere gange (er lidt SW nørd...), og det ser ikke sådan ud på mit tv.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2019 kl. 19:01
Deschain - jeg tror da også der er forskel på de forskellige prisklasser indenfor kantbelyste TV. Sikkert også fra mærke til mærke. Og helt sikkert også påvirket af indstillinger. Men du siger det jo selv, at du har bemærket glorier før og de er altså til stede på kantbelyste TV. Hvor slemt det så er og hvor meget man bemærker det, er så en anden sag.

Lyset er sikkert også sat på max på det viste billede. Men ikke desto mindre, så viser de tre billeder de forskellige fordele og ulemper ved alle tre typer. For ja, som du kan se, så er lyset ikke helt så stærk på OLED kontra zonestyret. 
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lennon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2019 kl. 23:08
QLED teknologien var jo oprindeligt ensbetydende med at styre lyset på pixelniveau - altså lige indtil Samsung slap af sted med at kalde deres LCD for QLED Dead
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2019 kl. 10:39
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Her har du et skrækeksempel på et QLED:

 

Der må vist være skruet for meget op for et eller andet?

Selv mit efterhånden gamle kantbelyste 65" LCD, har ikke dette problem (det er kalibreret).


Ja, zonestyringen. Dit kantbelyste har naturligvis ikke dette problem, da det netop ikke er zonestyret, men kantbelyst.

Redigeret af TBC1 - 11-September-2019 kl. 10:40
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
aeblemanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-September-2015
Status: Offline
Point: 96
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aeblemanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2019 kl. 08:01
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Jeg siger ikke at mit TV ikke har "glorier", men de er på ingen måde så slemme som det billedt fra Nagash viser. Ved normalt brug, er det ikke noget man bemærker.


Jeg tror at det skyldes den måde billedet er taget på, alt efter blændetid og andre faktorer så kan et kamera overdrive effekten af "glorier", dermed ikke sagt at problemet ikke er reelt.

desuden er jeg sikker på at de fleste herinde sidder foran en pc skærm af typen ips med edgelight eller værre, så man ikke bare lige bedømme effekten ud fra billeder.

Redigeret af aeblemanden - 12-September-2019 kl. 08:03
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4433
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2019 kl. 08:25
Det er mig, der har taget billedet i sin tid (2016). Det er fra Panasonic DX900. Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvordan det ser ud på jeres PC/smartphone-skærm, men billedet er en ret præcis gengivelse af, hvad jeg så på skærmen. Undertekster og andre sekvenser fremprovokerede samme effekt. Måske en arbejdsskade, men jeg har meget svært ved selv at abstrahere fra det. I den anden ende af skalaen knuser zone-styringen ofte skyggedetaljer.

DX900 havde lidt over 500 LED-zoner, men om man så hæver det til 5000 (hvilket hæver omkostningsniveauet da man så også skal overgå til aktiv styring af LED-zoner), så er udfordringen den samme.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2019 kl. 09:10
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Det er mig, der har taget billedet i sin tid (2016). Det er fra Panasonic DX900. Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvordan det ser ud på jeres PC/smartphone-skærm, men billedet er en ret præcis gengivelse af, hvad jeg så på skærmen. Undertekster og andre sekvenser fremprovokerede samme effekt. Måske en arbejdsskade, men jeg har meget svært ved selv at abstrahere fra det. I den anden ende af skalaen knuser zone-styringen ofte skyggedetaljer.

DX900 havde lidt over 500 LED-zoner, men om man så hæver det til 5000 (hvilket hæver omkostningsniveauet da man så også skal overgå til aktiv styring af LED-zoner), så er udfordringen den samme.
Faktisk nogle ret vilde forskelle der er på de 3 billeder. Og det OLED der, er da endda ret gammelt, ikke? Var det ikke en af dem med 1080p panel? 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu