recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fastmonteret netværk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFastmonteret netværk

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
THMhome Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Maj-2008
Sted: Silkeborg, DK
Status: Offline
Point: 541
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2010 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Oprindeligt skrevet af THMhome THMhome skrev:

Du er nødt til at have en router med NAT, medmindre du har en public IP til samtlige maskiner du vil have på internettet.
En NAT router kan ikke erstate en firewall, men er det bedste alternativ. De fleste routere i dag har dog en eller anden form for firewall funktion indbygget også.

Det kommer da helt an på HVORDAN de maskiner skal på internet. Hvis han vil sidde og surfe på internet fra dem alle, behøver han udelukkende en switch, afhængigt af udbyderen naturligvis.

At der så kan ligge nogle sikkerhedsmæssige ting i det, er en anden sag....

Men nu skriver trådstarter jo heller ikke noget om, hvor vidt han overhovedet skal på internet. Big smile
Du kan ikke nøjes med en switch. Alle de enheder der skal på internettet skal have en IPadresse, og hvis der kun er en switch, dvs. uden router funktion, så vil alle skulle have en IP adresse fra udbyderens DHCP server. De fleste udbydere vil ikke uddele mere end 1 IP pr. linie og derfor vil du kun kunne få den enhed på nettet som forespørger efter en IP først. Resten vil få en NACK fra serveren og vil assigne sig selv en APIPA (169.254.x.x) adresse og den kan ikke bruges.
Det er jo også afhængig af udbyderen, som du skriver Wink
Men, jo alle kan godt komme på via en IP, hvis en PC bliver sat op med ICS eller proxy server, så vil det virke. (Men det er igen fordi der er NAT indbygget deri)
Og jo, vi er vist ved at komme OT her, så tror jeg stopper med at trække i denne retning Smile

M.V.H.

THMhome

Samsung UE55ES8005
TVIX M-6600N
Marantz SR7008 - Denon AVR-3808(A) - DALI Mentor LCR - DALI Ikon Vokal2 - DALI Ikon Sub - Dali Ikon W2

Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2006
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2010 kl. 14:38
Min udbyder tilbyder 5 samtidige pc'ere på internet samtidig direkte via PPPoE protokollen. Men ja, vi er vist lidt OT :-)
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
THMhome Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2010 kl. 14:39
Til Trådstarter.

Du kan købe købe den helt store forkromede løsning med 19" Rackskab og patch paneler osv. , eller:

Til den anden ende af kablet kan du bruge de samme konnektorer og montage rammer. Men det kommer an på hvad du kan montere stikkene hvilke rammer du skal have.

Hjemme hos mig kunne jeg mure nogle nye indmuringsdåser ind og nedlægge nogle telefon stik og trække kablerne i de tomrør. Så skulle jeg bare have LK Fuga rammerne til at montere i væggen. (Og selvfølgelig 19" rack på loftet Big smile)

Så burde du umiddelbart være kørende......
M.V.H.

THMhome

Samsung UE55ES8005
TVIX M-6600N
Marantz SR7008 - Denon AVR-3808(A) - DALI Mentor LCR - DALI Ikon Vokal2 - DALI Ikon Sub - Dali Ikon W2

Til top
THMhome Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2010 kl. 14:42
Forresten, du skriver 5 løse ender. HAR du allerede sat stik på i enden ved PC, HTPC etc.? (Ellers mangler du en ende Wink)
M.V.H.

THMhome

Samsung UE55ES8005
TVIX M-6600N

Til top
Sir Fergie Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 15-April-2010
Sted: Denmark
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2010 kl. 07:32
Tak for alle de fine svar og idéer.

Jeg har pt Stofa som udbyder og har mulighed for 5 opkoblinger til internettet.

Årsagen til jeg vil have hjemmenetværk er med mulighed for en samlet server, printer på server samt at min PS3 mv. altid vil være på et trådet netværk (øget hastighed).

Som i skriver så vil jeg vel få en problemstilling, hvis jeg kører alle kablerne i en switch, da dette kun giver en IP adresse eller hvordan? Min oprindelige plan var at samle kablerne på loftet i en switch, hvorfra jeg vil lave et patchkabel til min router.

Jeg har haft kontakt med en elektriker, han foreslår at kablerne på loftet samles i en "installationsboks", så vil man derfra kunne trække et kabel til routeren. På den måde vil jeg også få løst mit problem med "enderne".

Jeg bruger desuden LK Fuga til panelerne, der har jeg ingen problemer.  

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2010 kl. 08:43
Du kan sagtens samle alle kabler i en switch og så putte et kabel fra din udbyders boks i switch'en også.

Men hvis ikke du bruger en router, skal du lave en speciel opsætning på hver enhed (pc eller lign) der skal på internet. Afhængigt af systemet, kan du være heldig at du ikke skal installere noget software f.eks på win7, men det afhænger af hvilken "protokol" din udbyder benytter.

Jeg ved godt at ovenstående kan virke lidt volapyk agtigt, men jeg vil også helt klart foreslå at du sætter en router op som styrer dit interne netværk og samtidig sørger for adgangen til internet. Det er betydeligt lettere at have med at gøre, samtidig med at du har mulighed for større sikkerhed mod "indbrud"
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2010 kl. 08:50
Først. Hvilken router har du? Hvis du har en router så har den indbygget DHCP server og den deler adresser ud på netværket også igennem en switch. Jeg er dog i tvivl om det er en router du har når du skriver du har 5 opkoblinger.
BS
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2010 kl. 09:58
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Først. Hvilken router har du? Hvis du har en router så har den indbygget DHCP server og den deler adresser ud på netværket også igennem en switch. Jeg er dog i tvivl om det er en router du har når du skriver du har 5 opkoblinger.
BS

Hvis det kører som hos mig, hvor jeg har fibernet, og bare en boks fra udbyderen, med netværksudgang, kan man koble sig direkte på internet via PPPoE protokollen som man sætter op på den enkelte pc.

Jeg har i det tilfælde også kun mulighed for max 5 "forbindelser". Jeg tror dog ikke hver enkelt pc, vil få tildelt en ekstern ipadresse, men at de alle 5 deles om den samme uanset hvad. Dog har jeg ikke prøvet, idet jeg med det samme satte en router på i stedet Big smile
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2010 kl. 12:16
Hej confused.

Hvis du kan trække mere end een adresse fra din udbyder/have mere end een pc på af gangen og du IKKE bruger en router vil disse adresser alle være "offentlige" adresser og de kan tilgås direkte fra internettet.

Grunden til jeg spørger hvilken router Sir'en har er at "nogen", indimellem tager fejl af router og modem simpelthen fordi "det virker". Jeg ville lige sikre mig at Sir'en ikke er "nogen" ;-)

BS

EDIT: der findes også udbydere der tilbyder router med modem indbygget eller modem og router i disse tilfælde vil dine adresser ikke være synlige fra internettet men så har man typisk ikke en grænse på 5 opkoblinger.

Redigeret af Bschmidt - 22-April-2010 kl. 12:19
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2010 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Hej confused.

Hvis du kan trække mere end een adresse fra din udbyder/have mere end een pc på af gangen og du IKKE bruger en router vil disse adresser alle være "offentlige" adresser og de kan tilgås direkte fra internettet.

Det tror jeg simpelt hen ikke på. Uanset hvad, har jeg kun én offentlig adresse hos min udbyder.

Den måde man kobler sig på hos udbyderen via PPPoE, må på en eller anden måde give én, en LAN ipadresse ala 192.168....

Men det skal da lige prøves af - nu er jeg blevet nysgerrig. Big smile
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2010 kl. 12:41

Jeg har dog aldrig set en udbyder der tilbyder et klasse C netværk til hver forbruger :-) Men en gang skal da være den første. Og hvorfor så begrænsningen på de 5 opkoblinger?

Skriv endelig hvad din test viser :-) jeg er også nysgerrig.

BTW er du sikker på at du ikke har fået er router fra din udbyder?

BS
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2010 kl. 12:53
Som jeg skriver : "Uanset hvad, har jeg kun én offentlig adresse hos min udbyder"

Så vi er helt enige om at der kun bliver tildelt én adresse, nemlig den eksterne adresse man har i forvejen. Altså uanset om man har sin egen router koblet på, eller om man kobler sig direkte på via PPPoE.

Min udbyder er fibernet, og det eneste jeg har fra dem, er min fiberboks, med diverse udgange til ethernet, tv, telefon osv.

Jeg kan egentlig ikke se noget problem i, at 5 pc'ere med hver sin LAN adresse, alle bliver "mappet" til ens WAN adresse. Der vil naturligvis ikke være mulighed for at dirigere trafik udefra, hen til en bestemt maskine på LAN, da man jo mangler NAT'ingen fra routeren, men det er der jo nok heller ikke så mange alm. mennesker der har brug for.
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu