recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fastmonteret netværk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFastmonteret netværk

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2010 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Som jeg skriver : "Uanset hvad, har jeg kun én offentlig adresse hos min udbyder"

Så vi er helt enige om at der kun bliver tildelt én adresse, nemlig den eksterne adresse man har i forvejen. Altså uanset om man har sin egen router koblet på, eller om man kobler sig direkte på via PPPoE.

Min udbyder er fibernet, og det eneste jeg har fra dem, er min fiberboks, med diverse udgange til ethernet, tv, telefon osv.

Jeg kan egentlig ikke se noget problem i, at 5 pc'ere med hver sin LAN adresse, alle bliver "mappet" til ens WAN adresse. Der vil naturligvis ikke være mulighed for at dirigere trafik udefra, hen til en bestemt maskine på LAN, da man jo mangler NAT'ingen fra routeren, men det er der jo nok heller ikke så mange alm. mennesker der har brug for.
Du kan ikke have 5 maskiner med een adresse det kan simpelthen ikke lade sig gøre. Der skal foregå noget "mappning" som du også selv skriver og det er NAT.  Hvis du får en klasse C adresse 192.168.x.x uddelt tror jeg altså der er en form for router i din fiberboks.

Jeg er naturligvis ikke bleg for at lære nyt og du stadig vil teste hvilken adresse du får med direkte opkobling, men hver maskine skal have sin egen adresse om den er offentlig eller privat er så spørgsmålet :-)

Hvis du kun har een adresse, hvorfor skal du så begrænses til 5 opkoblinger?

MVH BS 
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2006
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2010 kl. 13:12
Jeg fandt denne beskrivelse af PPPoE : http://searchnetworking.techtarget.com/sDefinition/0,,sid7_gci214430,00.html

Jamen jeg siger jo ikke at jeg har 5 maskiner med samme adresse. Jeg kan for den sags skyld lave mit eget lille lukkede LAN med 5 faste ipadresser i ranget 10.0.0.1- ...5 koblet sammen i en switch.

Skal jeg have mit LAN på internet, kobler jeg min fiberboks på switchen, og sætter PPPoE op på hver af mine pc'er og vupti, så kan de alle gå på internet. De har alle hver deres LAN adresse, men bliver af "internet" set som havende den samme WAN adresse. Jeg vil vædde på at går man ind på http://myip.dk fra hver af pc'erne, vil denne vise ens WAN adresse for dem alle.

Ovenstående manøvre udelukkende for at "erstatte" routerens arbejde, og det er vel det, der gør PPPoE smart at bruge for ISP'en overfor alm. brugere ?
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2010 kl. 13:32
Vil du prøve at oprette en pppoe forbindelse til din udbyder og derefter se hvilken ip din forbindelse har.

Jeg tror vi taler forbi hinanden.

I dit scenarie har du ganske rigtigt et LAN med 10.0.0.x adresser, du kobler så hver maskine på Internettet med pppoe og denne forbindelse har altså en anden ipadresse (offentlig) og hvis du gør det på 5 maskiner vil du have 5 forskellige offentlige adresser.

Iflg. dit link (som jeg læser det;-) er det smarte ved PPPoE, at ISP kan bruge een forbindelse til flere forskellige kunder og dermed skille disse ad.

BS
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2010 kl. 13:39
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Vil du prøve at oprette en pppoe forbindelse til din udbyder og derefter se hvilken ip din forbindelse har.

Jep, jeg prøver lige i aften

Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

I dit scenarie har du ganske rigtigt et LAN med 10.0.0.x adresser, du kobler så hver maskine på Internettet med pppoe og denne forbindelse har altså en anden ipadresse (offentlig) og hvis du gør det på 5 maskiner vil du have 5 forskellige offentlige adresser.

Eneste forskel på routeren, og 5 pc'ere som hver især kobler op mod ISP'en, er i mine øjne, at arbejdet med "mapningen" af LAN-adresser til en enkelt WAN-adresse, ligger forskellige steder.

Du ser jo heller ikke noget mystisk i, at routeren "omdanner" dine 5 LAN-adresser til 1 WAN-adresse ?

Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2010 kl. 09:05
Nå, jeg må vist bøje mig i støvet og bide i græsset Embarrassed

Jeg har 2 forskellige logins til mit fibernet.

1. Det man får med som standard hvor man får tildelt en dynamisk adresse
2. En tilkøbt fast ipadresse.

Jeg startede med at slukke min router og køre al forbindelse til min fiberboks gennem en switch.

Så forsøgte jeg fra 2 forskellige pc'ere at koble mig på via min faste ipadresse. Det går fint, men kun med 1 pc ad gangen.

Dernæst prøvede jeg så med mit login til den dynamiske ipadresse, og det funker fint - og jeg får, som du ganske rigtigt har påpeget, 2 forskellige WAN-adresser Clap

Så nu fik vi ihvertfald forklaringen på de max 5 samtidige pc'ere, og jeg lærte også lidt i dag. 

EDIT : og samtidig er det jo logisk hvorfor jeg, med min faste ip-adresse KUN kunne koble én pc på ad gangen. 

Redigeret af confused - 23-April-2010 kl. 09:06
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2010 kl. 09:14
Det lyder mere som noget jeg genkender.

Jeg har hørt at man skal lære minst 3 nye ting hver dag - derfor skriver jeg bl.a. også her, så JEG kan suge til mig :-)

Hav en forsat god dag, MVH BS

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2010 kl. 09:22
He he - nå, men med denne nye viden, hvordan kan jeg så bedst "udnytte" at jeg rent faktisk har 1 fast + 5 dynamiske ip-adresser at råde over ??

Også god dag til dig BS.
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu