recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fastspeed vs Hiper - Udstyr, kundeservice, o.lign.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fastspeed vs Hiper - Udstyr, kundeservice, o.lign.

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 612
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2024 kl. 11:23
Hvad betyder det i praksis, at DHCP genstarter?

Bliver alle enheder smidt af netværket og skal connect igen?

Jeg (trådstarter) er nu skiftet til Hiper, og har langt flere netværksproblemer end jeg havde ved Yousee. Yousee (coax) kørte uden et eneste problem i 5 år. Ved hiper har jeg vel haft 5 netværkshændelser der påvirker mit internet på 1 måned.

Men således ikke hver dag? (DHCP)
Til top
Terminator2 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Juni-2024
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Terminator2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2024 kl. 21:18
Jeg er ikke ekspert, men har læst lidt om emnet. Indstillinger kan variere i praksis, men routeren/enheden prøver som standard den samme IP-adresse igen. Hvis du ikke har prøvet en speedtest online, så burde du gøre det (den burde være maks. omkring 50 ms med fibernet).

Det er LAN-adressen vi snakker om her, som lidt ligner routerens gateway-adresse. Man indtaster gateway-adressen i sin browser for, at få adgang til routerens indstillinger. I Windows skriver man bare ipconfig i kommandoprompt, man kan også prøve ping-kommandoen til latenstid.

"IP addressing information is leased to a client, and the client is responsible for renewing the lease. By default, DHCP clients try to renew their lease when 50 percent of the lease time has expired. To renew its lease, a DHCP client sends a DHCPRequest message to the DHCP server from which it originally obtained the lease."

Opdatering: speedtest.net laver to yderligere tests, henholdsvis Download Latency og Upload Latency. Latenstid betyder normalt den der hedder Idle Latency på det givne websted.


Redigeret af Terminator2 - 09-Juni-2024 kl. 21:53
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19305
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2024 kl. 22:36
Oprindeligt skrevet af Terminator2 Terminator2 skrev:

Jeg er ikke ekspert, men har læst lidt om emnet. Indstillinger kan variere i praksis, men routeren/enheden prøver som standard den samme IP-adresse igen. Hvis du ikke har prøvet en speedtest online, så burde du gøre det (den burde være maks. omkring 50 ms med fibernet).

DHCP lease tiden har intet med genstart af router at gøre.

Lease tiden på WAN siden af router, tildeles af den DHCP server som router forbinder til hos udbyderen. Den sættes ikke lokalt i routeren.

Lease tid på LAN siden af routeren sættes i router.
Ja, et døgn er typisk lease tid (der står mit unifi netværk også til), men stort set ligegyldigt på et netværk, hvor der er betydeligt flere ledige adresser end klienter (enheder), der skal have tildelt adresser.


For øvrigt - Ping tid på 50 lyder voldsomst højt på en fiber linje.

Klaus


Redigeret af KlausDM - 09-Juni-2024 kl. 22:38
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Terminator2 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Juni-2024
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Terminator2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2024 kl. 22:51
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

For øvrigt - Ping tid på 50 lyder voldsomst højt på en fiber linje.

Ja, det er en gavmild maksimum-grænse jeg nævnte der viser hensyn til langsomme webservere på Internettet. 

Hiper-fiber giver mig en optimal latenstid på omkring 10 ms. Denne er højere i tilfælde af en langsommere webserver/webside.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4944
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2024 kl. 23:51
Oprindeligt skrevet af Terminator2 Terminator2 skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

For øvrigt - Ping tid på 50 lyder voldsomst højt på en fiber linje.

Ja, det er en gavmild maksimum-grænse jeg nævnte der viser hensyn til langsomme webservere på Internettet. 

Hiper-fiber giver mig en optimal latenstid på omkring 10 ms. Denne er højere i tilfælde af en langsommere webserver/webside.
Jeg synes du skal skaber mere forvirring herinde med din sorte snak.
At en webserver kan være langsom er totalt irrelevant for denne tråd
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Terminator2 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Juni-2024
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Terminator2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2024 kl. 05:34
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg synes du skal skaber mere forvirring herinde med din sorte snak.
At en webserver kan være langsom er totalt irrelevant for denne tråd
Du tænkte på en specifik situation der involverer en hurtig webserver. Windows har for eksempel ping til kommandoprompt der kræver en vilkårlig webserver, ikke bare en af de hurtigste. Det speedtest-websted jeg nævnte tillader også en webserver andre steder. Generelt når man bruger Internettet, er det webservere med forskellig latenstid.

Man kunne gå ned på samme lave niveau af høflighed, og kalde dit ensidige svar sort snak, men jeg synes det ville være mere end hvad man burde gøre. LOL
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2024 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af Terminator2 Terminator2 skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg synes du skal skaber mere forvirring herinde med din sorte snak.
At en webserver kan være langsom er totalt irrelevant for denne tråd
Du tænkte på en specifik situation der involverer en hurtig webserver. Windows har for eksempel ping til kommandoprompt der kræver en vilkårlig webserver, ikke bare en af de hurtigste. Det speedtest-websted jeg nævnte tillader også en webserver andre steder. Generelt når man bruger Internettet, er det webservere med forskellig latenstid.
Forkert - ping kræver ikke at der er en webserver i den anden ende, blot en enhed, som svarer på ping. Det kan være en server, en router eller noget andet netværksudstyr.
Oprindeligt skrevet af Terminator2 Terminator2 skrev:

Man kunne gå ned på samme lave niveau af høflighed, og kalde dit ensidige svar sort snak, men jeg synes det ville være mere end hvad man burde gøre. LOL
Du kunne blot undlade at skrive noget forkert og irrelevant for tråden og samtidig pakke det ind i ligegyldigheder.

Redigeret af quarkir - 02-Juli-2024 kl. 12:51
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Terminator2 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Juni-2024
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Terminator2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2024 kl. 12:58
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Du kunne blot undlade at skrive noget forkert og irrelevant for tråden og samtidig pakke det ind i ligegyldigheder.
Pas på med dine forkerte og irrelevante ligegyldigheder - din besked kan sagtens drejes mod dig selv. Min besked om 50 ms nævnte ikke, at det specifikt handler om en hastighedstest med en hurtig server som du kunne have forstået ved at overveje mit synspunkt i stedet for, at være ensidig. Jeg brugte netop den mest korrekte beskrivelse ved ikke at være ensidig.

Jeg er færdig med, at spilde min tid på den bagatel.


Redigeret af Terminator2 - 02-Juli-2024 kl. 13:06
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2024 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af Terminator2 Terminator2 skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Du kunne blot undlade at skrive noget forkert og irrelevant for tråden og samtidig pakke det ind i ligegyldigheder.
Pas på med dine forkerte og irrelevante ligegyldigheder - din besked kan sagtens drejes mod dig selv. Min besked om 50 ms nævnte ikke, at det specifikt handler om en hastighedstest. Jeg brugte netop den mest korrekte beskrivelse ved ikke at være ensidig.

Stop dig selv.

Du skrev:
Jeg er ikke ekspert, men har læst lidt om emnet. Indstillinger kan variere i praksis, men routeren/enheden prøver som standard den samme IP-adresse igen. Hvis du ikke har prøvet en speedtest online, så burde du gøre det (den burde være maks. omkring 50 ms med fibernet).

Første del er korrekt, anden er faktisk også, men tredje del er fuldstændig i skoven og har INGEN relevans for emnet.
Resten er lidt en blanding af fakta og sammenblanding af begreber, som ikke hænger sammen.

Oprindeligt skrevet af Terminator2 Terminator2 skrev:

Jeg er færdig med, at spilde min tid på den bagatel.
Dejligt.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Terminator2 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Juni-2024
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Terminator2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2024 kl. 13:09
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Dejligt.
Jeg snakker om din bagatel om, at være ensidig der allerede skete med ovenstående bruger. Du kommer her og gentager den samme bagatel. Stop dig selv, jeg har ikke brug for din mangel på høflighed. 
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 968
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2024 kl. 05:28
Jeg har haft fastspeed 1000/1000 og aldrig i mit liv har jeg oplevet så ringe kunde support, så ringe udleveret router og så ringe en forbindelse. 

Supporten er kun åben fra 8-16. Altså når vi andre også er på arbejde, og deres evner strækker sig til at kunne bede dig om at nulstille og genstarte den udleveret router. 

Routeren er ekstrem svag og utrolig begrænset. Jeg boede dengang i lejebolig af beton med mange SSIDer fra naboerne omkring mig. Deres router hoppet og danset rundt fra wifi kanal til wifi kanal for at finde en der ikke var i brug. Satte man den til en fast kanal respekteret den det ikke. Om de har løst fejlen ved jeg ikke. Men som andre skriver er selve wifi i routeren også elendig så jeg opgav at bruge routeren til sidst. 

Selve forbindelsen var også ringe og kunne i primetime ofte være laaangt under hvad jeg betalte for. Målte helt ned til 250mbps nogle dage imellem kl 17-21
Selve svartiderne var også utrolig høje. 


Kort sagt, kan jeg kun anbefale at holde sig fra dem. 
Det eneste der spiller er prisen.
Endte med at gå tilbage til YouSee. Deres router er i topklasse når det gælder wifi. Deres support er åben længe og er acceptabel. Hastighederne er mere stabile. Prisen er tilgengæld højere. 



Redigeret af kenneth85 - 05-Juli-2024 kl. 05:33
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
John Bach Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 29-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér John Bach Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2024 kl. 09:50
Jeg har Dansknet, super stabilt og ingen udstyr fra dansknet, bare egen router
  
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu