recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fattigmands DAC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFattigmands DAC

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2011 kl. 20:03
Jeg ville ikke bruge penge på en billig DAC, når du vil købe SB eller Sonos. Så er de penge jo spildt. Så skal du købe en Cambridge DAC magic som lyder bedre end Sonos, for at have en forbedring.
Til top
Redneck Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-September-2011
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2011 kl. 20:07
Oprindeligt skrevet af kskruger kskruger skrev:

Oprindeligt skrevet af Redneck Redneck skrev:

Oprindeligt skrevet af kskruger kskruger skrev:

Nu skriver du ikke hvordan du har tilsluttet din WD boks, men som jeg oplevede den, så er den ikke særlig god til at dekode lyd filer, hvis vi snakke ren lydkvalitet. Og så hjælper det ikke noget, at sætte en god DAC på.

Som det er nu så er boksen tilsluttet anlægget med phono og hvis det skulle være over en DAC så ville det være over optisk.
Så det du siger er at jeg aldrig vil få god lyd fra en WD boks?


Hvis du bruger phono udgangen på din WD boks, så jo der vil du nok opleve en forbedring med en anden DAC.  Men igen, ikke sikkert at du vil blive 100 % tilfreds.

Har du en alm. forstærker, eller en surr, forstærker?

Det er en normal stereo forstærker.

Så lyden vil blive bedre med en ekstern DAC? 

Og til Lars_M: Jeg tror at mine højttalere passer fint til mig og mine behov, det som der bare har irriteret mig er at det lyder dårligere når jeg spiller den præcis samme rippede fil over WD boksen i forhold til cd afspilleren for så føler jeg at jeg ikke udnytter det anlæg som jeg har.

Så lyden vil blive bedre med en DAC, men det er ikke pengene værd set i forhold til at man kan få en SB duet til næsten samme pris?  
Til top
Lars_M Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 03-November-2011
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 177
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2011 kl. 20:52
Kort fortalt - ja. Det er den ret ringe dac i wdtv'en som kommer til kort overfor din cd-afspiller. Som du selv udpeger, så får du en bedre indbygget dac i en sb duet, hvilket overflødiggør en ekstern dac.
Til top
Redneck Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-September-2011
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2011 kl. 21:08
Okay og tusind tak for hjælpen.

Så vil jeg investere i en SB Duet i stedet :D 
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2011 kl. 23:19

jeg vil råde dig til at investere i en sb touch i stedet. jeg har i øjeblikket en touch i stuen og en sb3 i køkkenet. jeg har tidligere haft en sb duet, men det kørte aldrig optimalt med den. Den er sløv at sætte i gang og den var i perioder ustabil på over det trådløse netværk. Personligt synes jeg logitechs reciever er noget bras og det fungerede bedre med min fattigands android telefon end det nogensinde gjorde med receiveren. Mine problemer forsvandt da jeg købte en sb touch, som oven i købet har en meget bedre DAC.

Hvis du kører på et stramt budget så vil jeg anbefale en SB3 i stedet for duet. den har fungeret upåklageligt for mig.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Pjerrot Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-August-2006
Status: Offline
Point: 236
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2011 kl. 00:03

http://www.musikklink.no/Avdelinger/Produkter/09---Studio--and--Data/Konvertering--and--synkronisering/AD/DA-konvertere/Abrahamsen/Abrahamsen-A-DAC-USB-converter-D-A-Konverter-med-USB-inngang-A-DAC-p0000049691.aspx    Det er denne her du leder efter hvis det skal være til usb(anvender samme dac-chip som logitech-transporter(som var en 12-14k dac)) vil du ha alle connections tager du storebroderen der koster 3-4gange så meget men som stadig er billigst i klassen - go go go



Redigeret af Pjerrot - 29-November-2011 kl. 00:41
Til top
Pjerrot Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-August-2006
Status: Offline
Point: 236
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2011 kl. 00:33
ps - har selv squeezebox og dac,n i min 10år gamle pioneer-forstærker lyder en del bedre uanset hvordan og hvorledes den er tilsluttet (højtalere er b&w700 serien)
 
bevares; sb er ganske effektiv og relativ billig som "controller" , men softwaren er langtfra optimal.
 
jeg går udfra at en wdbox er nogenlunde det samme som en popcornhour og at du garanteret også har en smartphone - jeg tipper at der findes en app der kan styre din wd-box fra din smartphone og så har du altså både en "nas/pc-squeezecenter-alternativ" og controller ved hånden der gør en squeezebox overflødig og giver dig muligheden for at bruge din sparepenge på en ordentlig dac istedet , den førnævnte abrahamsendac er nok den bedste externe dac man kan få til prisen dog er den jo også kun til usb som alle de andre i klassen så en pc er nødvendig ligesom med argon og sb ,
storebroderen til ca3kilo er nok lidt for dyr til dine ønsker og behov men er stadig det bedste til prisen i extern dac for klassen


Redigeret af Pjerrot - 29-November-2011 kl. 00:43
Til top
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 1665
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2011 kl. 09:39
hvis man bruger digital eks via hdmi fra en wdtv så hjælper en dac jo ikke noget.
Jeg forstår ikke at der kan være forskel på digital udgangen fra wdtv til Apple tv. Det burde da være de samme 0 og 1 taller der transporteres ind i forstærkeren.
Til top
Irenicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-December-2009
Status: Offline
Point: 1020
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2011 kl. 10:32
Oprindeligt skrevet af henningdalgaard henningdalgaard skrev:

hvis man bruger digital eks via hdmi fra en wdtv så hjælper en dac jo ikke noget.
Jeg forstår ikke at der kan være forskel på digital udgangen fra wdtv til Apple tv. Det burde da være de samme 0 og 1 taller der transporteres ind i forstærkeren.

En ekstern DAC er jo netop til når ma bruger digital.
Til top
kskruger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3498
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2011 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af henningdalgaard henningdalgaard skrev:

hvis man bruger digital eks via hdmi fra en wdtv så hjælper en dac jo ikke noget.
Jeg forstår ikke at der kan være forskel på digital udgangen fra wdtv til Apple tv. Det burde da være de samme 0 og 1 taller der transporteres ind i forstærkeren.
Du glemmer, at der sidder en chip inde i WD tv boksen, som dekoder MP3 filer og de andre formater, hvis den er af den billig type som lyder halv dårligt, så selvom man bruge mange penge på en god DAC, kan resutaltet stadige bliver skidt.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2011 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af henningdalgaard henningdalgaard skrev:

hvis man bruger digital eks via hdmi fra en wdtv så hjælper en dac jo ikke noget.
Jeg forstår ikke at der kan være forskel på digital udgangen fra wdtv til Apple tv. Det burde da være de samme 0 og 1 taller der transporteres ind i forstærkeren.

Det er det, men når vi taler om lydkvalitet igennem en DAC, så er der et fænomen der er ret væsentligt, som påvirker lydkvaliteten fra forskellige digitale kilder: Jitter. Det er ikke alle teknik-fetichister der har forstået hvad jitter er og hvorfor det påvirker lyden, derfor vil du givetvis møde argumenter imod, men jitter ER vigtigt. Jitter er kort fortalt tidsforskydninger i de 0'er og 1'er der overføres, som betyder at de ikke ankommer på det helt rigtige tidspunkt. Det har ingen betydning så længe signalet er digitalt, men når det skal konverteres til et analogt signal i D/A konverteren, giver disse tidsforskydninger en forvrængning af det analoge signal. Forskellige digitale kilder har meget forskelligt niveau af jitter (som kan udmønte sig på forskellige måder), og derfor så ER der forskel i lydkvaliteten af forskellige digitale kilder, selv om det er de samme 1'er og 0'er der overføres (det er derfor asynkron USB er det store buzz-word lige nu inden for PC-baseret lyd, fordi det giver mulighed for at minimere jitter fra en PC dramatisk). 

Jeg kan anbefale det nyeste nummer af Widescreen Review (kan evt. købes som download), hvor der er en artikel af Amir Majidimehr, omkring betydningen af jitter. Det er ikke en teknisk dybdegående artikel så man kan ikke få indsigt i præcist hvad der sker, men der er nogle beskrivelser af hvor stor indflydelse det kan have - ud fra et teknisk synspunkt vel at mærke, ikke ud fra et "jeg synes jeg kan høre forskel" synspunkt. Amir Majidimehr er tidligere Corporate Vice President hos Microsoft, og har bl.a. haft ansvaret for udviklingen af WMA og VC-1 codecs'ne, så det er ingen hvemsomhelst der fremfører påstandene. Han argumenterer blandt andet for at det ikke, som nogle ellers ofte fremfører, er muligt at eliminere kildens jitter ved at reclocke signalet, omend det kan mindskes. Derudover argumenterer han for at HDMI er ringere end SPDIF (forudsat at man bruger formater som SPDIF kan overføre naturligvis), samt at der ER forskel på lydkvaliteten af HDMI kabler. Han argumenterer iøvrigt ikke for at forskellene isoleret set er hørbare, men (hvilket jeg er helt enig i) for at en teknisk bedre gengivelse alt andet lige altid er en fordel - mange små, individuelt uhørlige forskelle kan godt summere op til en klart hørbar forskel.
Til top
henningdalgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-September-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 1665
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2011 kl. 12:27
okay, det er træls at jitter kan lave så stor forskel, og at det er så kompliceret at transportere de satans 0/1 tallerSmile
Men der er altså ikke forskel på hvordan den digitale lyd aflæses fra en mp3/flac/HD-lydspor? Eneste forskel er timing i aflæsning og deraf følgende jitter?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu