|
fazon F5 + Marantz SR5003 Opsætning driller |
Besvar | Side <12 |
Forfatter | |
Hessi
Guld medlem Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg havde et lignende problem da jeg havde en Marantz SR5004. Problemet er, som du har været inde på, at du ikke kan give den indstilling pr. sound mode. Dvs. du kan ikke indstille den til at subben skal være f.eks. 0db i DTS eller Dolby Digital og -3db i stereo. Hvis du indstiller receiveren således (5.1 setup)... SPEAKER SIZE: SUB W : YES FRONT : SMALL CENTER : SMALL SURR. : SMALL LPF / HPF : 60Hz BASS MIX : *** (kan ikke ændres/vælges da FRONT er sat til SMALL) Så vil subben tage over for alle højttalere fra og med 60Hz og ned (fordi de er sat til SMALL). Det gælder i alle sound modes, altså både DTS, DD og stereo. Hvis du derimod indstiller receiveren således (5.1 setup)... SPEAKER SIZE: SUB W : YES FRONT : LARGE CENTER : SMALL SURR. : SMALL LPF / HPF : 60Hz BASS MIX : MIXED (kan nu ændres/vælges da FRONT er sat til LARGE og SUB W til YES) Så vil fronterne spille alle toner og subben bør være inaktiv i stereo. Dette fordi at FRONT er sat til LARGE og BASS MIX til MIXED. I DTS og DD spiller fronterne alle tonerne der er tiltænkt dem (altså alt lyd fra front left- og right kanalerne), og subben bør være aktiv og spille de toner der er tiltænkt den. Der ud over bør subben tage over fra og med 60Hz og ned, for de højttalere der er sat til SMALL. Subben bør hverken tage over for eller spille sammen med fronterne, i tonerne 60Hz og ned, fordi de er sat til LARGE. Hvis du sætter BASS MIX til BOTH, hvilket igen kun er muligt hvis SUB W er sat til YES og FRONT til LARGE, så vil alle tonerne blive spillet igennem fronterne og tonerne fra og med 60Hz og ned vil blive duplikeret til subben, dog kun i stereo. Altså vil alle toner fra og med 60Hz og ned blive spillet af både fronterne og subben, i stereo. Som du måske har regnet dig frem til på nuværende tidspunkt, så afgøre højttalernes størrelse om subben skal tage over ved LPF / HPF frekvensen eller ej. SMALL = sub tager over, LARGE = spiller selv ALT. Både i stereo og i DTS og DD. I DTS og DD spiller subben stadig det der er tiltænkt den (eksplosioner osv. med effekt). BASS MIX afgøre om subben skal spille med eller ej i stereo. Dvs. den tager ikke over men bidrager med mere fra og med LPF / HPF og ned. MIX = sub skal ikke være med i stereo, BOTH = sub skal bidrage med mere i stereo. Kombinere du så de to indstillinger, som man jo ikke kan undgå, vil du få følgende muligheder. LARGE, MIX = Sub tager ikke over og spiller heller ikke med i stereo, men spiller det der er den tiltænkt i DTS og DD. LARGE, BOTH = Sub tager hverken over eller spiller med (med fronterne) i DTS og DD, men spiller med i stereo. I DTS og DD spiller subben stadig det der er den tiltænkt. Som sagt... SMALL = sub tager altid over, BASS MIX kan slet ikke vælges. Fra manualen som kan hentes her... De røde felter er særligt vigtige. Men som sagt så er det største problem at man ikke kan sætte channel level pr. sound mode, altså db niveau for subben pr. DTS/DD eller stereo, uafhængigt. På den måde vil du kunne have subben med i stereo og surround (selvom fronterne er sat til LARGE), men på forskellige db niveau (automatisk). Men det er jo netop kun et problem hvis du vil, som mig, have subben med i både stereo og surround, mens du har LARGE højttalere. Jeg prøvede utallige gange at lege med det og indstille frem og tilbage skifte mellem film og musik osv. uden held. Læste manualen igennem +25 gange for at finde noget, men igen uden held.
Redigeret af Hessi - 03-December-2011 kl. 19:43 |
|
Rasmusdc
Guld medlem Oprettet: 09-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1756 |
Funktioner
Tak(0)
|
Kæft et stykke arbejde hessi, det påskynder jeg... Tak for det
|
|
Hessi
Guld medlem Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
Funktioner
Tak(0)
|
Your welcome. Tænkte blot at jeg kunne spare dig for MANGE timers frem og tilbage, som jeg selv måtte igennem. Har lige rettet lidt diverse steder så det måske er nemmere at forstå.
|
|
Hessi
Funktioner
Tak(0)
|
Vil lige tilføje at grunden til jeg ville have fronterne til LARGE var at jeg synes det lød bedst sådan, men manglede lidt bas.
|
|
Rasmusdc
Guld medlem Oprettet: 09-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1756 |
Funktioner
Tak(0)
|
Kører large + both + 4 db ekstra i surround og lidt lavt i stereo fungere tilforladeligt
|
|
Hessi
Funktioner
Tak(0)
|
Skruer du manuelt op ved surround eller husker den at du har den på +4db i surround og skifter automatisk tilbage til f.eks. 0db i stereo? EDIT: Det er indstillingen på receiveren jeg mener.
Redigeret af Hessi - 03-December-2011 kl. 21:34 |
|
Rasmusdc
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg har +4 DB under surround settings i forhold til hvad den auto er under speakers..
derudover kan jeg finde på at køre en af EQ modes, har ikke fået sat baghøjtalere til i den nye lejlighed endnu.. så kører kun stereo uden center.. (min motif er strandet i den gamle lejlighed) det fungere til film, ikke perfekt. men vigtigst for mig at lyden ved musik er bedst.. film er anden rang, så længe mit lærred og projekter er strandet med min center.
|
|
Hessi
Funktioner
Tak(0)
|
Hvis jeg husker rigtigt så gælder disse indstillinger også for stereo. Dvs. de +4db på sub-kanalen gøre sig også gældende i stereo fordi du "kun" kan sætte indstillinger for følgende 3 modes. Multi Ch STEREO, CSII og Others. Med andre ord, den laver bare om i channel level settings hvis du vælger Others. Men jeg kan tage fejl - Det kan også betyde at stereo får de generelle indstillinger (Speaker Setup, channel level) og surround modes som ikke er CSII eller Multi Ch STEREO får indstillingerne fra surround setup. Jeg mener jeg testede det og fandt frem til at stereo også fik indstillingerne fra channel level i surround setup netop pga. det med Others. Hvis du gider må du meget gerne teste følgende scenarier (Meget gerne for min skyld så jeg ved om jeg husker rigtigt, for det var netop pga. dette jeg skiftede receiver). Under surround setup -> channel level. Sæt surround mode til auto. Sæt sub til +4db. Sæt stereo musik på og tjek sub channel level. Sæt herefter en DVD/BD film på og tjek sub channel level igen (husk at sikre at der spilles DTS/DD). Skift surround mode til Others. Sæt sub til +4db. Sæt stereo musik på og tjek sub channel level. Sæt herefter en DVD/BD film på og tjek sub channel level igen (husk at sikre at der spilles DTS/DD). Brug CH SEL (0 knappen) på fjernbetjeningen til at tjekke sub channel level, går du i menuen er det ikke sikkert du får et retvisende billede. Hvis den viser forskellige db niveau afhængig af kilden er det bare med at køre på, for så kan du indstille pr. surround og pr. stereo. Hvis den viser det samme uanset kilde (hvilket er det jeg husker) så får du samme niveau i både stereo og surround. Hvis den nu viser det samme uanset kilde og du vil være 110% sikker på at det nu også er korrekt (for det er nemlig så "smart" at den ikke altid viser det der reelt foregår) så sæt sub channel level under surround mode til +12db (det maksimale) så du tydeligt kan høre forskellen (hvis den skulle være der). Håber du lige vil tage 5, 10 minutter og prøve ovenstående.
Redigeret af Hessi - 04-December-2011 kl. 02:47 |
|
HeineP
Ny bruger Oprettet: 16-Marts-2012 Sted: Danmark Status: Offline Point: 2 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det er en fantastisk højtaler i sig selv. Har et par helt mangen til og jeg mangler ikke bas på noget tidspunkt(men jeg kan så også kun opfatte lyde imellem 50-16000hz hehe?). Den er helt perfekt til alt det musik jeg fylder i dem. Men det har sgu også taget lang tid at nå hertil!(tak Dali!). Jeg har en HK 990 til at styre dem, Rega RP3(Elys 2) og Oppo BDP-95 som lydkilder. Det dur..
|
|
" Sir.. we're surrounded by the enemy!"
" Excellent! Now we can attack in any direction !! " |
|
Besvar | Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |