recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fejl på 5.1 lyden fra DR HD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFejl på 5.1 lyden fra DR HD

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2010 kl. 18:13
Samme her. Men ikke i hele filmen. Lydstyrken blev pludselig reduceret ca. midtvejs i filmen.

(Udbyder: Stofa. Lydspor: 5.1.)

Edit:
Så fik jeg også hørt testen. Centerhøjttaleren er helt tavs (jeg har siddet med hovedet helt inde i den), når lyden skal komme fra de andre højttalere.

Redigeret af Allan Olesen - 29-November-2010 kl. 18:27
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Point: 1597
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2010 kl. 18:28
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Samme her. Men ikke i hele filmen. Lydstyrken blev pludselig reduceret ca. midtvejs i filmen.

(Udbyder: Stofa. Lydspor: 5.1.)

Blot til info, blev filmen Terminator kun udsendt i stereo

Nå, men dagens HDtest er bestået. Også med et bedre (højere) lydniveau. Thumbs Up Det var rart
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Point: 1393
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2010 kl. 18:31
Har lige testet igen med DVB-T og Canal Digital (Satellit) 'samtidig' og sagen er klar:

På Canal Digital virker det som det skal (center er helt tavs når den skal være det)
På DVB-T er høres fejlen tydeligt - centeren er ikke tavs når den skal være det - Evil Smile

Så skal der fejlmeldes til DigiTv eller DR ?

Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2010 kl. 18:58
Oprindeligt skrevet af Beanie Beanie skrev:

Blot til info, blev filmen Terminator kun udsendt i stereo

Blot til info, har Stofa altid et 5.1-lydspor og et 2.0-lydspor på DR HD. Derfor oplyser jeg naturligvis, hvilket af de to lydspor, jeg har hørt. Det kunne jo være, at der ikke var foregået det samme på 2.0-lydsporet.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2010 kl. 19:04

Er der slet ikke andre herinde, der fik testet over DVB-T ?

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2010 kl. 19:28

Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Jeg fik slukkede for Terminator i går. Lyden var simpelthen for dårlig (stemmerne kom ud af fronthøjttalerne. Thumbs Down

Men tak for tippet mht. HDtesten Thumbs Up

Den blev også kun sendt med stereo-lyd . Det er faktisk ret få film der sendes i 5.1 på DR HD - de fleste sendes kun i stereo (dolby prologic) Cry
Det fremgår af TV-oversigten på DR's hjemmeside.

Jamen tak for det. Det var første gang var blev præsenteret for den info (DR tvguide). Det er sgu for dårligt, at det ikke står på hverken PVRerens tvguide, tvets tvguide, TXTtv eller tvguide.dk. Det er nok den manglende "HD-lyd" de ikke vil skilte med.

Jeg forventer nok bare for meget af den kanal.
 Det føles bare som en "selvfølge" når nu hjemmebiografen skriver DD 5.1 i displayet (Onkyo 508)
Jeg har i en periode lagt mærke til hvor mange af filmene der er sendt med 5.1 diskrete kanaler. Og en helt uofficiel optælling siger FIFTY-FIFTY.

Hvis du er inde i EPG oversigten og her trykker på omtale. Får du så ikke oplysning om lyden er i STEREO eller MULTICHANNEL? Det gør jeg på min BOX.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2010 kl. 19:32

Jo jeg fik! Og Centeren er ikke tavs på noget tidspunkt. Men den er med lavere styrke når lyden er i de øvrige kanaler.

Og jeg får stadigvæk fuldt udbytte af filmlyden i 5.1
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2010 kl. 19:54
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jo jeg fik! Og Centeren er ikke tavs på noget tidspunkt. Men den er med lavere styrke når lyden er i de øvrige kanaler.

Men der så stadigvæk tale om en fejl på DVB-T, der ødelægger lydbilledet en del. På satellit og kabelTV er centeren helt tavs, som den skal være.

Jeg lagde iøvrigt mærke til da jeg sammenlignede lyden fra DVB-T med Satellit-udgaven at den baggrundsmusik der var i starten af udsendelsen også tydelig kunne høres i center på DVB-T men KUN i fronterne over satellit - det gav et meget bredere stereo-perspektiv over satellit-modtageren ! Det samme gælder surround-effekter der  ikke er så imponerende når effekterne også samtidig høres i center !

Redigeret af filmfreak - 29-November-2010 kl. 19:59
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2010 kl. 19:58
Jeg fik desværre ikke nået at optage DR HD testen. Men jeg har lige prøvet og lytte til den film der netop køre køre nu, Lulu og Leon (r)

På DVBT køre lyden med DIAL NORM +4db. og via Sat fra CD er DIAL NORM -9db. det er da en forskel der til at forstår.

Men lyden via DVBT er ikke i 5.1 Surround, beklager der ingen lyd i centeren og det lyder som ren stereo.

Men via sat er lyden i 5.1DD, stemmerne var kun i Center højtaleren, mens der var lidt effekt at noget fyrværkeri eller lign. kun i fronthøjtalerne L R. Noget desværre ikke at høre bag kanalerne da filmen netop sluttede.

Det skal lige siges at min modtager sender signalet ud som DTS via DVBT og som DD via Sat. Anyway har lige prøvet folketingkanalen og det selv samme lyd "format" som DRHD, ingen lyd i centerhøjtaleren men i begge fronter er der lyd, min receiver modtager dog signalet som DTS 5.1 men der som skrevet kun lyd i L & R. 
DIAL NORM er ligeleds +4db.

Redigeret af Potter - 29-November-2010 kl. 20:15
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2010 kl. 20:00

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Men der så stadigvæk tale om en fejl på DVB-T, der ødelægger lydbilledet en del. På satellit og kabelTV er centeren helt tavs, som den skal være.

Jamen hvis du hører stereo, og der kun er en stemme i højre side. Og du så lytter til venstre højttaler. Kan du også høre stemmen der. Altså er der en form for crosstalk.

Jeg vil prøve at finde en lydtest på HD Basics, for at se om det er det samme. 
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2010 kl. 20:13
Oprindeligt skrevet af Kampus/QUOTE Kampus/QUOTE skrev:

Jamen hvis du hører stereo, og der kun er en stemme i højre side. Og du så lytter til venstre højttaler. Kan du også høre stemmen der. Altså er der en form for crosstalk.

Jeg vil prøve at finde en lydtest på HD Basics, for at se om det er det samme. 

Nej, lyden høres kun også i centerhøjttaleren når den f.eks kun skal komme i højre front-ht- men kun over DVB-T . 
Tror der er tale om en fejl i den 5.1 lyd-encoder der anvendes i sendeudstyret til DVB-T.  Det rå signal fra DR må være korrekt idet fejlen jo ikke optræder på parabol og kabelTV.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2010 kl. 20:35
Lige nu på DR HD køre der et program, Supersværmene. Via sat er lyden umiddelbart ens i de 3 fronter dvs. at speaken kan høres i alle 3 fronter L C R - I surround kanalerne SL og SR er der ingen speak men derimod nogle effekter. Lyder som et Pro Logic spor som er lagt ud i 5.1DD

Men via DVBt er lyden kun i stereo, der kommer intet ud af center og bag kanalerne, har lige prøvet med 2 andre DVBt modtager og det er samme fænomen, kun stereo selvom det ser ud som at man modtager DTS 5.1 på receiveren og alle 6 speaker ikoner tændes.
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu