recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fibernet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fibernet

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Astronaut Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-Maj-2022
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Astronaut Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Fibernet
    Sendt: 21-Maj-2022 kl. 20:19
Jeg sidder i bestyrelsen for en ejerforening med 30 lejligheder på Frederiksberg. Vi har nu fået brev fra både TDC og NORLYS om at de gerne vil lægge fibernet ind. I princippet vil jeg gerne have begge til at lægge fiber ind i ejendommen sådan at ejerne kan vælge dem der er billigst og har mulighed for at skifte hvis prisen stiger. Er der nogen der har erfaringer med det?

Tidligere var der også ejerforeninger der valgte at få fiber til ejendommen og derefter selv fordelte til lejlighederne. Som jeg har forstået det kan det blive meget meget billigere på den måde. Er der nogen der har erfaringer den vej?
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8549
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2022 kl. 10:39
Hvis du med TDC mener TDC Net, så lægger de kun fiber ind, og du kan så vælge mellem en del internetudbydere - inklusiv. Norlys faktisk.

Jeg mener, at Norlys også har åbent fibernet.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2022 kl. 13:34
Oprindeligt skrevet af Astronaut Astronaut skrev:

Tidligere var der også ejerforeninger der valgte at få fiber til ejendommen og derefter selv fordelte til lejlighederne. Som jeg har forstået det kan det blive meget meget billigere på den måde. Er der nogen der har erfaringer den vej?
Det absolut billigste på den lange bane i den forbindelse er det lejer/ejerforenings ejede non-profit laug www.parknet.dk ...Det er for fremsynede boligforeninger hvor denne selv betaler installationen, men medlemmerne derefter sparer på abonnementet frem over og etableringen gerne har tjent sig hjem igen efter 2 til 8 år (afhængigt af foreningens størrelse) set i forhold til hvad foreningens beboere sparer på abonnementerne. Det betyder også at det er foreningen der selv ejer udstyret og det fiber der er trækkes fra adgangspunktet til Global Connects netværk. Parknet har så kun én uncapped hastighed, så her handler det om at sikre sig at man får installeret minimum 1 Gbps switche (evt. mere hvis prisen ikke er i vejen), så har beboerne en 1 Gbps forbindelse med i praksis 800-1000 Mbps hver. Parknet opgiver det blot som garanteret 300 Mbps. Det er det vi har i foreningen hvor jeg selv bor - og det kan kun VARMT anbefales.

Der findes også komercielle udbydere af den slags foreningsløsninger som betaler etableringen, men så tager større pris for abonnementerne + har upsale af forskellige hastigheder (modsat Parknet som er uncapped hastighed), f.eks. bolig.net og andels.net


Redigeret af TBC1 - 24-Maj-2022 kl. 11:00
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Astronaut Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 21-Maj-2022
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Astronaut Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2022 kl. 13:39
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Hvis du med TDC mener TDC Net, så lægger de kun fiber ind, og du kan så vælge mellem en del internetudbydere - inklusiv. Norlys faktisk.

Jeg mener, at Norlys også har åbent fibernet.

Ja jeg var ikke helt præcis. Jeg mente TDC NET og Norlys. 

Som jeg forstår det så ender fiber leverandøren (dvs. TDC NET eller Norlys) i praksis med at have monopol på at levere fiber til ejendommen og kan således vælge urimelig pris herfor. På samme måde som Yousee (TDC) i dag kan med coax.

Spørgsmålet er således hvordan man får den bedste aftale?
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8549
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2022 kl. 10:38
Fiberen ender jo et eller andet sted uanset hvem, du vælger.
Til top
denmike Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-November-2011
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér denmike Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2022 kl. 11:58
+1 for Parknet herfra også. Det koster i størrelsesordenen 70 kr/mdr for hver bruger.
Til top
thxtex Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 319
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thxtex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2022 kl. 21:53
Da i selv er ejere ville jeg helt klart undersøge muligheden for selv at etablere bolignet. På den måde kan det komme ned i det prisleje som der nævnes fra Parknet. Men i kommer nok til at skulle investere noget selv.

Alternativet er de to fiberudbydere. De lægger det nok ind gratis. Fra jeres side er det jo en god idé med valgfrihed.
Fra udbydernes side ved jeg dog fra erfaring at det godt kan være at de forlanger eksklusivitet for ved 2 eller flere udbydere falder de enkeltes penetration og dermed en dårligere businesscase.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu