recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Film på 24 fps på tv med 720p50 / 60?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFilm på 24 fps på tv med 720p50 / 60?

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2006 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Hvor mange TV kan egentlig genkende filminput fra en interlaced kilde, og lave en korrekt reverse telecine? Dels med 2:3 pulldown @ 60Hz ("NTSC"), dels med 2:2 pulldown @ 50Hz ("PAL").

Det ved jeg faktisk ikke rigtigt. Problemet er at mange tv i princippet kan, men så snart der er det mindste hick-up i cadencen, så falder de tilbage på video. Og da der generelt er fejl i RIGTIGT mange masterings, så bliver det et problem i praksis. Men jeg vil sige det sådan at der mig bekendt ikke findes nogen tv der er decideret _gode_ til det - i hvert fald ikke tv som jeg ikke i forvejen har kasseret af andre årsager. Bedste billedkvalitet får man derfor ved såvidt muligt at håndtere de-interlacing i afspilleren.

Jeg havde egentlig indtryk af at de fleste fladskærme nærmest automatisk lavede bob de-interlacing på interlaced input, uden at begynde at analysere nærmere om det er film- eller videomateriale. Er det en forkert opfattelse?

Jeg tror faktisk ikke det står så slemt til som man skulle tro. Mange tv har Faroudja eller Pixelworks scaler, og de gør det ret fornuftigt - i hvert fald så længe det er 2-3 materiale, som er relativt nemt at genkende. Med PAL 2-2 materiale er det langt sværere, og her vil jeg tro at man netop på et tv meget ofte vil se de-interlaceren falde tilbage til video mode. Som sagt, jeg bruger ikke så meget energi på det, fordi det alligevel er bedre at gøre det i afspilleren i praksis.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2006 kl. 13:17
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Hvor mange TV kan egentlig genkende filminput fra en interlaced kilde, og lave en korrekt reverse telecine? Dels med 2:3 pulldown @ 60Hz ("NTSC"), dels med 2:2 pulldown @ 50Hz ("PAL").

Det ved jeg faktisk ikke rigtigt.

Spørgsmålet er måske også lidt for generelt ("alle TV"...). Kan du eventuelt sige noget (mere specifikt) om hvor godt Panasonic PV60 og Pioneer PDP-427 klarer denne opgave? Den slags finurligheder er jo ikke lige forklaret i brugervejledningen...

Problemet er at mange tv i princippet kan, men så snart der er det mindste hick-up i cadencen, så falder de tilbage på video.

Ok, kan man eventuelt sige det på denne måde: hvis man selv har kontrol over genereringen af de interlaced fields fra progressive frames (lad os sige, at dette sker i HD-DVD/Blu-Ray afspilleren, eller din HTPC) i specielt 2:3 kadancen, vil der ikke være problemer med almindeligvis gode TV (som PV-60, PDP-427, PF9731, m.v.).

Og da der generelt er fejl i RIGTIGT mange masterings, så bliver det et problem i praksis. Men jeg vil sige det sådan at der mig bekendt ikke findes nogen tv der er decideret _gode_ til det - i hvert fald ikke tv som jeg ikke i forvejen har kasseret af andre årsager. Bedste billedkvalitet får man derfor ved såvidt muligt at håndtere de-interlacing i afspilleren.

Jeg havde egentlig indtryk af at de fleste fladskærme nærmest automatisk lavede bob de-interlacing på interlaced input, uden at begynde at analysere nærmere om det er film- eller videomateriale. Er det en forkert opfattelse?

Jeg tror faktisk ikke det står så slemt til som man skulle tro. Mange tv har Faroudja eller Pixelworks scaler, og de gør det ret fornuftigt - i hvert fald så længe det er 2-3 materiale, som er relativt nemt at genkende. Med PAL 2-2 materiale er det langt sværere, og her vil jeg tro at man netop på et tv meget ofte vil se de-interlaceren falde tilbage til video mode. Som sagt, jeg bruger ikke så meget energi på det, fordi det alligevel er bedre at gøre det i afspilleren i praksis.

Jeg havde egentligt ikke DVD (hvor sjusket mastering er et et problem) i tankerne, men HD[TV]. Her kan jeg se 2-3 problemer/begrænsninger i argumentet om at det er bedst at sende progressive frames til TVet:

1) Hvis det er Blu-Ray eller HD-DVD skal man i afspilleren skalere fra 1080p til 720p@60Hz, og dernæst lave 2:3 pulldown på progressive frames AABBB. Man er afhængig af scaleren i afspilleren (som måske ikke har den største fokus fra producenten?), og TVet skal kunne genkende AABBB på progressive frames (hvis det er Pioneer, som kan gøre det bedre med 72Hz ved at vise AAABBB).

2) Digitalt TV, som sender i 1080i, og hvor man må tage de interlaced fields som de kommer (medmindre man sætter en monster HTPC op til realtime processing...).

3) En variant af #1 kunne være hvis en Blu-Ray eller HD-DVD disc absolut skal udgives med 25fps, og dette gøres som 1080i@50Hz. Så vidt jeg har forstået det, understøtter Blu-Ray standarden ikke 1080p/25. HD-DVD standarden gør, men det er ikke firmware understøttet i den kommende europæiske afspiller.

#1 er selvfølgelig kun et problem, hvis de-interlaceren i TVet er helt umuligt...

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2006 kl. 13:34

Spørgsmålet er måske også lidt for generelt ("alle TV"...). Kan du eventuelt sige noget (mere specifikt) om hvor godt Panasonic PV60 og Pioneer PDP-427 klarer denne opgave? Den slags finurligheder er jo ikke lige forklaret i brugervejledningen...

Jeg har ikke lavet "videnskabelige" tests og sammenligninger, men 2-3 går umiddelbart fint, så længe det som sagt ikke er "svære" udgivelser. 2-2 funker ik' rigtigt...

Ok, kan man eventuelt sige det på denne måde: hvis man selv har kontrol over genereringen af de interlaced fields fra progressive frames (lad os sige, at dette sker i HD-DVD/Blu-Ray afspilleren, eller din HTPC) i specielt 2:3 kadancen, vil der ikke være problemer med almindeligvis gode TV (som PV-60, PDP-427, PF9731, m.v.).

Jeg har ikke tænkt på det på den måde før, men det vil jeg tro, ja - men det er et rent gæt. Jeg kan nok ikke love at jeg får tid til at teste den slags lige foreløbigt, men når HDXE 1 lander til december, så skal jeg da nok have leget lidt med hvordan forskellige tv opfører sig.

En anden ting jeg har i kikkerten at ville forsøge, er at sætte en scaler til HDMI indgangen på en Pioneer. De fleste gør det ikke, fordi man pga. manglende 1:1 ikke kan udnytte scaleren 100%, men jeg kunne nemt forestille mig at billedkvaliteten stadig kan forbedres markant, dobbelt skalering eller ej. _især_ på tv-udsendelser, der ganske vist så vil kræve en ekstern tuner (men har man selector eller lignende, er det jo også lige meget).

Jeg havde egentligt ikke DVD (hvor sjusket mastering er et et problem) i tankerne, men HD[TV]. Her kan jeg se 2-3 problemer/begrænsninger i argumentet om at det er bedst at sende progressive frames til TVet:

1) Hvis det er Blu-Ray eller HD-DVD skal man i afspilleren skalere fra 1080p til 720p@60Hz, og dernæst lave 2:3 pulldown på progressive frames AABBB. Man er afhængig af scaleren i afspilleren (som måske ikke har den største fokus fra producenten?), og TVet skal kunne genkende AABBB på progressive frames (hvis det er Pioneer, som kan gøre det bedre med 72Hz ved at vise AAABBB).

Alt andet end Pioneer vil bare vise det som 60 Hz progressive, og der er ingen behov for at genkende 2-3 kadencen. Så dét scenarie er faktisk det klart mest problemfri, og det de fleste bør vælge. Er det et 7. generations Pioneer, så smider du "selvfølgelig" 1080P/24 til skærmen, og problemet er løst.

2) Digitalt TV, som sender i 1080i, og hvor man må tage de interlaced fields som de kommer (medmindre man sætter en monster HTPC op til realtime processing...).

Don't get me started... Du skulle bare vide hvor meget ballade et almindeligt godt tv kan lave ved et 1080i signal, hvis vi tager udgangspunkt i "det perfekte/korrekte"... Hvis du tror mangel på opløsning er det største problem ved at vise 1080i materiale, så kan jeg kun anbefale at lade være med at undersøge det til bunds - du bliver bare deprimeret...

Der findes p.t. én måde at gengive 1080i materiale decideret godt: Ind i en god separat scaler, og 48 Hz ud til et display der kan modtage det. Du skulle kigge forbi og se min private opstilling en dag... DET virker! (når det er mørkt...)

3) En variant af #1 kunne være hvis en Blu-Ray eller HD-DVD disc absolut skal udgives med 25fps, og dette gøres som 1080i@50Hz. Så vidt jeg har forstået det, understøtter Blu-Ray standarden ikke 1080p/25. HD-DVD standarden gør, men det er ikke firmware understøttet i den kommende europæiske afspiller.[/QUOTE]

Jeg håber de holder snitterne fra dét, omend det vil give visse fordele for tv der ikke har en 24/48/72 mode - hvilket jo p.t. er de fleste. Men efter min mening bør man sørge for at lave standarden så optimal som muligt, inden for de rammer der er hardware-mæssigt muligt at efterleve, og herefter tilpasse hardwaren til at afspille det så godt som muligt. At begrænse standarden for at tækkes det eksisterende hardware, dét har vi gjort rigeligt i historien indtil nu.

Iøvrigt: HVIS du gjorde ovenstående, så ville du igen stå med et 2-2 interlaced format, hvor skærmens de-interlacer ville skulle være i stand til at skelne 2-2 film fra 2-2 video, hvilket er noget af det sværeste for en de-interlacer.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2006 kl. 14:27

En anden ting jeg har i kikkerten at ville forsøge, er at sætte en scaler til HDMI indgangen på en Pioneer. De fleste gør det ikke, fordi man pga. manglende 1:1 ikke kan udnytte scaleren 100%, men jeg kunne nemt forestille mig at billedkvaliteten stadig kan forbedres markant, dobbelt skalering eller ej. _især_ på tv-udsendelser, der ganske vist så vil kræve en ekstern tuner (men har man selector eller lignende, er det jo også lige meget).

Efter at have kigget på videosoftware som ffdshow, Avisynth o.lign. har jeg selv tænkt på en HTPC med DVB-C kort (eller FireDTV) som erstatning for Selector/Stofa DVB-C modtager og HDD recorderen (jeg skal understrege "tænkt"... pga. arbejde o.lign. bliver det nok desværre ved tanken).

For det første kan man "optage" transportstrømmen direkte på HDD, incl. HDTV udsendelser, uden tab af kvalitet. For det andet kan man lave diverse pre-proccessing inden billedet vises.
1) Film i 1080i@50Hz kunne konverteres til 25fps progressivt (weave efter nærmere analyse af fields), og hvis man har et Pio plasma (eller din 48Hz projektor...) kunne man dernæst sænke hastigheden til 24fps med tilsvarende korrektion af lyden (problemet bliver måske at gøre dette i realtime, men CPU kraften stiger dag-for-dag).
2) Et andet problembarn er visse digitale SDTV udsendelser. Her kunne man måske med fordel smide noget post-processing efter videostrømmen, ala hvad man ofte gør med lav-bitrate DivX/XviD.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2006 kl. 14:51
Otto:

Hvis man kigger forskellige steder, så står 720p 24 fps som en HD standard.

Tror du at man kan få Philips til at overveje muligheden ved at modtage 720p ved. 48Hz og hvem skal man i så fald tale med?

evt. 1080i ved 48Hz

Jeg synes 37PF9731 er et lækkert tv og regnede med at 1:1 pixelmapping ville være et problem, da den kun kan køre det i 1080i.
Men når jeg kører 720p så står billedet bare så lækkert og jeg savner ikke min 1:1 pixelmapping.
Det sidste problem er så bare de forbandede 24 fps

Jeg købte det forrsten igennem jer - super god service

Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2006 kl. 15:41

Cyberguyen

Tillykke med dit 37PF9731 som jeg virkeligt misunder dig. Dit Tv bliver mهske lige saa kendt som andre Philips har staaet som vartegne, oldgammelt K 9 CRT chassis som kun en forhammer kan gّre kهl pه.    Lad andre bekymre sig med de 24 fps.

Redigeret af moho - 25-Oktober-2006 kl. 15:42
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2006 kl. 16:02
Moho:

Nu er det jo lige sådan, at det jo ikke er andre som har problemet med at vise 24 fps på mit tv - men derimod mig.

Det er jo derfor jeg skriver herinde for at høre om der skulle være en nem løsning på problemet.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2006 kl. 16:03

TV med mulighed for 1080p/24 input er p.t. meget sjældne (Pioneer plasma fra 2006 er en af de få undtagelser).

En sandsynlig forklaring på dette er at der indtil for nylig ikke har været mainstream udstyr som kunne outputte 1080p/24 (jeg regner ikke HTPCere og meget dyre Denon m.fl. DVD afspillere som mainstream). Blu-Ray og HD-DVD afspillere vil naturligvis ændre på dette, men de er først ved at komme på markedet. En klassisk hønen og ægget diskussion.

I 2007 (eller 2008) er 1080p/24 input sikkert mainstream. Hvad der sker internt i TVet er selvfølgelig en anden sag. Den nemmeste måde at implementere det på er at konvertere til 60Hz med 2:3 pulldown (frame A og B vises som AABBB). Pioneer gør det rigtigt, men Pioneer er også et af de få TV som kan arbejde ved 72Hz (visning som AAABBB, hvilket er mere flydende).

Redigeret af JesperLund - 25-Oktober-2006 kl. 16:09
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2006 kl. 18:35

Jeg har ikke tænkt på det på den måde før, men det vil jeg tro, ja - men det er et rent gæt. Jeg kan nok ikke love at jeg får tid til at teste den slags lige foreløbigt, men når HDXE 1 lander til december, så skal jeg da nok have leget lidt med hvordan forskellige tv opfører sig.

Apropos undersøge... findes der egentlig en test DVD, som kan afsløre om TVet deinterlacer 60Hz filmmateriale korrekt?

Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2006 kl. 11:35

Jesper Lund

Det der er blankt sindssygt, vise frame A og B som AABBB. 1080p skal behandles meget anderledes her i Europa. Signalet 1080p er fra starten progressivt, at amerikanerne har problemer med gøre dette til 60Hz er blevet en daase af orme, "A Can of Worms". Hvis man virkeligt har gjort 1080p til Interlaced for herefter skulle til de-interlace_____ Nu tænker jeg K U N i forholdet til Europa og EBU.

Først fortælle at ting lagres på HD DVD og Blu Ray, laves om til 60Hz Interlaced, for ændres til EU standard; det tager jeg hatten af for, det rejser altsaa et bjerg af digitale problemer. Saa hellere tage tyren ved hornene, bibehold det digitale 1080p ved 24 fps og saa hæld det ind i Skærmen til slut, om disse Tv saa viser det som 48 eller 72 fps er af sekundær betydning.  Hvad dette gør ved fremtiden bekymrer mig ikke.

Flere steder har der været omtalt Billedforbedringer ? Ja, men saa har noget vel været ringere, eller har jeg misforstaaet noget. Og bygge dette ringere ind i HD DVD og Blu Ray nægter jeg tro paa, saa dumme er der ingen som er__Haaber jeg.   

Mvh

Redigeret af moho - 26-Oktober-2006 kl. 13:06
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2006 kl. 11:49

Cyberguyen

Quote  Hvis man kigger forskellige steder, så står 720p 24 fps som en HD standard.

Tror du at man kan få Philips til at overveje muligheden ved at modtage 720p ved. 48Hz og hvem skal man i så fald tale med?

evt. 1080i ved 48Hz

Unquote

En pudsig oplevelse, naar 720p 24 fps kan staa et sted som en HD standard; spurgte jeg for sjov hvad 625p 25 fps var/kunne være. Svaret var det ikke eksisterer men vi kunne kalde det en Børge. Jeg medgiver skulle have skrevet  576p 25 fps istedet.

Mine følelser ved se 720p 24 fps som HD er   . 576p 25 er ikke HDTV og hvis 720p 24 fps er HDTV, hvor gaar saa lige grænsen mellem disse to værdier ? Mine problemer er i forhold til de som har vedtaget samme standarder, gælder faktisk ogsaa den danske Telestyrelse.

Mvh

Redigeret af moho - 26-Oktober-2006 kl. 11:52
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2006 kl. 12:07

Jesper Lund

Apropos undersøge... findes der egentlig en test DVD, som kan afsløre om TVet deinterlacer 60Hz filmmateriale korrekt?

Unquote

Det der filmmateriale skal overhovedet ikke være i 60 Hz formatet. Europa lavede jo sit eget PAL 625i dengang; og ingen forbyder os behandle alting digitalt fra de der 1080p 24 fps. Hvorfor i alverden skulle vi dog begynde interlace? Dette vil jo være sygt. Grunden til jeg ikke kobler nogen links paa, jeg nægter alligevel tro nogen TV ingeniører vil give mig ret. Fordi det er ikke nok bare skrive mine forslag kan kaldes forskellige navne. 576p ved 25 fps blev jo kaldt Børge, hvad er saa lige  768p 24 fps?  Forskellen er trods alt kun 192, eller 1/3.

Der er ogsaa andre ting der ikke hænger sammen men et sted skal jeg vel bremse.

Kameraproblemerne burde være lige at gaa til i vores digitale verden, eller er det nødvendigt gaa tilbage?

Redigeret af moho - 26-Oktober-2006 kl. 12:09
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu