recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Film på 24 fps på tv med 720p50 / 60?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFilm på 24 fps på tv med 720p50 / 60?

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2006 kl. 12:30

Hold nu op moho. Du roder rundt i det.

Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2006 kl. 13:14

Tarkin

Helt korrekt og saa skal du endda være glad for jeg intet kender til Modulations arter eller Skaleringer.   

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2006 kl. 14:26

Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Det der er blankt sindssygt, vise frame A og B som AABBB. 1080p skal behandles meget anderledes her i Europa. Signalet 1080p er fra starten progressivt, at amerikanerne har problemer med gøre dette til 60Hz er blevet en daase af orme, "A Can of Worms". Hvis man virkeligt har gjort 1080p til Interlaced for herefter skulle til de-interlace_____ Nu tænker jeg K U N i forholdet til Europa og EBU.

Det grundlæggende problem er inkompatible standarder mellem TV i USA og Europa og mellem TV (begge steder) og film. Disse problemer skyldes en evolutionær udvikling, hvor man har fokuseret på bagudkompatibilitet, så millioner af TV, eller biograf projektorudstyr, ikke skulle kasseres fra den ene dag til den anden. Uden denne strategi, var de nye -- trods alt -- forbedrede standarder, måske aldrig blevet adopteret. Og så havde vi stadig set sort-hvid TV (sat på spidsen).

Problemerne er:

1) Film er 24fps siden 1920'erne. Mange TV-serier i USA optages på film.
2) NTSC er 59.94Hz interlaced. HDTV i USA matcher denne frekvens af hensyn til bagudkompatibilitet (jeg er faktisk ikke klar over om det er 59.94Hz eller 60Hz rent?)
3) PAL er 50Hz interlaced. HDTV i Europa matcher denne frekvens.

Det problem skal løses, hvis vi skal kunne se film (og TV-serier) på vores TV, og hvis vi skal kunne se amerianske TV progammer i Europa. Hvis vi taler film->TV kan man diskutere til dommedag*) om NTSC-metoden (0.001% slowdown til 23.976fps og 2:3 pulldown) er bedre end PAL metoden (4.17% speed-up til 25fps). Sålænge vi taler om broadcasting er frekvensen låst, og så er der ikke så meget at diskutere.

Jeg synes ikke at det er "sindsygt" at Prison Break i USA vises i 720p@60Hz med AABBB mønster for frames. Hvad hulen skulle de ellers gøre, når det nu engang er optaget på film?

Hvis vi ser bort fra broadcasting (som er 50Hz eller 60Hz), er der færre begræsninger. I teorien i hvert fald. Bare fordi det teknisk kan lade sig gøre at sync'e til 48Hz eller 72Hz, er der ingen som siger at TV producenterne skal implementere det (sammen med 1080p/24). Det er jo ikke et "HD Ready" krav, og det sælger garanteret ikke nær så godt som "Full HD" opløsning. Det billigste metode til at lave 1080p/24 input på et TV vil være at vise frames A og B som AABBB med 60Hz.

*) EDIT: hvis man har muligvis for at vise 48Hz eller 72Hz, behøver man ikke at vente til dommedag. Så er NTSC metoden bedre, fordi den ikke ændrer lyden, og man kan (i teorien) rekonstruere de oprindelige 24 frames per sekund.

Redigeret af JesperLund - 28-Oktober-2006 kl. 11:01
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2006 kl. 10:30

Jesper Lund

Når nogen kan skrive om 720p 24 fps som en HDTV Standard, da har jeg (også) passeret punktet hvor jeg kan nås.

Du skriver om "Full HD" opløsning og dette ord er nyt for mig, dog ville max 4 linier være nok. Eller nogle links.

Mvh  

Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2006 kl. 12:22

Jesper Lund og Cyberguyen

Jeg maa indrømme have stjaalet med arme og ben fra følgende amerikaner.

Malcolm Hamer,  New York   

http://home.earthlink.net/~malcolmhamer/letters.htm

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2006 kl. 14:23
Moho: Det er sort, det som du skriver og det hjælper ikke du skriver direkte til mig.

Jeg har postet herinde for at finde en løsning på mit problem, som egentligt er ret simpelt at beskrive:

Jeg skal kunne vise 24 fps materiale på mit 50Hz / 60Hz tv

Så hvis nogle har et Direct show filter eller tilsvarende, som kan hjælpe mig med problemet, så bliver jeg glad.

Jeg har selv prøvet med ReClock, men det giver problemer når der er AC3 stream inkluderet.

720p24 er brugt overalt og ikke noget jeg har spundet ud af det blå.
Næsten alle de HDV kameraer man kan købe er istand til at skyde i det format.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2006 kl. 15:32

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg har postet herinde for at finde en løsning på mit problem, som egentligt er ret simpelt at beskrive:

Jeg skal kunne vise 24 fps materiale på mit 50Hz / 60Hz tv

Så hvis nogle har et Direct show filter eller tilsvarende, som kan hjælpe mig med problemet, så bliver jeg glad.

Jeg har selv prøvet med ReClock, men det giver problemer når der er AC3 stream inkluderet.

Hvor skal din HTPC (media PC) sende lyden hen? TV eller digital lyd til surround receiver?

Hvis din media player modtager 24fps og skal outputte 60fps til display enheden, bliver der med 99.99% sikkerhed lavet 2:3 pulldown på de progressive frames, så der kan sendes 720p@60Hz til TVet. Det kan/må amerikanerne leve med, når de ser film og serier på HDTV.

Et Avisynth script kan speede materialet op, så der vises 25fps, og den samme korrektion kan laves på lyden. Men dette speed-up sker efter at AC3 lyden er decodet, så output vil ikke kunne være digital lyd. I så fald skal lyden re-encodes, og det kan vist ikke gøres i realtime.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2006 kl. 19:28
JesperLund:

Jeg har som nævnt et andet filter som hedder ReClock.

Det kan godt bibeholde tingene i AC3 hvor det er omkring 1 % som skal justeres. Men når det er fra 24 til 25 frames som er mere, så går det ikke.

Måske skal jeg bare købe et AC3 lydkort og reencode tingene igennem det.
Men det er lidt meget hvis det ikke virker og det er ca. ½ af det materiale jeg ser som kun er 24 fps
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2006 kl. 19:58

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg har som nævnt et andet filter som hedder ReClock.

Du er meget fokuseret på 24fps->25fps. Er du sikker på at det er den bedste strategi?

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2006 kl. 10:57
Jeg er måske meget fokuseret...

Men hvordan finder jeg noget som kan lave en konvertering til 60 fps on the fly?

Og bliver det bedre kvalitet?
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2006 kl. 10:30

Jesper Lund og Cyberguyen

Det fokusere på de 1080p ved 24 er fordi det drejer sig her om bibeholde noget, her forstået som doble evt. triple samme 24 DIGITALT  uden overhovedet gøre som i USA, 3:2 Pulldown. Se min private mail.

Mvh

1, 2 og 3'eren

Redigeret af moho - 30-Oktober-2006 kl. 10:36
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2006 kl. 10:51

Cyberguyen

Hvorfor du har problemerne med selv kunne se det som er outputtet i de der 24 fps, det kan jeg ikke forklare men igen troede jeg som sagt, at hjælp var at finde herinde blandt Forum deltagerne, hjælp som gjorde Billederne bare stod der i den forventede kvalitet.    

Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu