recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Filmkvalitet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Filmkvalitet

Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2015 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Rigtig flot restaurering af Matador. Og det nye billedfomat gjorde det blev noget helt andet at se på. Stor ros til teknikerne for fremragende arbejde.

Ja det var faktisk rigtigt flot...Nå men den skal jo så købes på Blu-ray
MVH

Ja det blir lige 12 BD'er a 199kr
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4057
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2015 kl. 21:25
Ja og hvad så? Kampus. Det giver jeg med glæde for den fremragende kvalitet af matador i hd
Til top
Hackerjac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-September-2008
Sted: Videbæk
Point: 2735
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2015 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Ja billedet er blevet lysere og flere farver og skarpere: Det klæder den at der stadig er grain i billedet , så det ikke er ren farvelade....Men DR er jo kun 720P , Blu-ray udgaven bliver vel i 1080P?
MVH

sikkert kun 1080i
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4057
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2015 kl. 21:36
Næsten alt andet fra de er u 1080p når det rammer bluray
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2015 kl. 21:43
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Næsten alt andet fra de er u 1080p når det rammer bluray

kan du ikke lige komme med nogle eksempler så

Har lige tjekker 1864 og Borgen sæson 1
begger erpå BD og kun 1080i/25
Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2008
Point: 572
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2015 kl. 22:26
Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

Vi er enige om at det er en ændring af selve billedet, men hvis valget stod mellem 4:3 og et zoomet/beskåret billede så vil jeg til hver en tid vælge det sidste.
Fokus området bliver jo flyttet rundt alt efter hvor det vigtigste i scenen foregår, og det vil være minimalt hvad man går glip af.
Jeg sidder stadig og irriterer mig når der eks bliver vist family guy i 4:3 på DR3

Nej vi er ikke enige om, at zoome og passe til,  er troværdigt. Det vil skabe en uheldig tendens blandt de unge teknikere på fremtidens restaureringer af film.

Det har jeg da ved Gud heller aldrig sagt at det er. Hvis du skal citere mig, så gør det dog ordenligt..
Du skriver "Men at "zoome" lidt er en ændring, i forhold til originalen." og det giver jeg dig ret i. Har aldrig nævnt noget om troværdighed, blot at jeg giver dig ret i at det er en ændring, samt en personlig præference.

Men bortset fra det, så syntes JEG den så rigtig flot ud. Der er EFTER MIN MENING lavet et godt stykke arbejde :) Og mon ikke den kommer i progressive i stedet for interlaced når/hvis den bliver udgivet på BD. Der er så vidt jeg ved ikke nogle Danske kanaler er sender i progressive, så det kan DR næsten ikke blive klantret for. Og kunne ikke forestille mig at restaureringen er foregået i 720p.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2015 kl. 22:36

Jo, der er DK kanaler der sender i 720p, det gør jo DR og TV 2. Hvilket ses når man går ind på sende info.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2409
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2015 kl. 22:45

Hovedrystende...
Ryst nu ikke så kraftigt på hovedet at du mister evnen til at forstå det jeg skriver.. Wink

Det var da nogle kontante generaliseringer du fik smidt op her. 
Læs mit indlæg igen og du vil opdage at jeg ikke genereliserer. 

Først udtaler jeg mig om nogle musikere jeg kender og deres syn på hele teknikcirkuset. Det er ikke en generelisering af alle musikere, kun lige dem jeg kender og har snakket med. Helt konkrete mennesker med helt konkrete holdninger. Det samme gælder de lydmænd jeg snakker om, igen ikke et udtryk for samtlige lydmænd, kun dem jeg har snakket med.

Fællestegnet for disse mennesker (altså dem af dem jeg kender) har været et temmeligt afslappet forhold til alle de fine specifikationer, så længe teknikken bare løser opgaven. Der er ingen fine fornemmelser i forhold til at mikse både analogt og digitalt og komprimere ting, bare det ikke går ud over musikken og dens kvalitet. Alt det der kabel og jitter nonsens diverse "purister" fylder forums op med rager dem en skid, det er slet ikke på dagsordnen hos dem.

Som sagt kender jeg ikke nogen filmfolk, så der handler det om spekulationer fra min side. Det er derfor jeg hyppigt bruger ordet tror. 

Jeg er sikker på at både indenfor musik og film, er der forskel på hvor meget eller lidt folk går op i teknik. 
Selvfølgelig er der det, jeg har bare til gode at opleve nogen der "er noget ved musikken" gå voldsomt meget op i alle de fine tekniske begreber. 

Jeg synes det er underholdende, at mens der er purister på diverse forums der går enormt meget op i at have cdafspillere med guld whatever og specielmodificerede kredsløb der kan tage eksotiske og højopløste musikformater, sendt via hamrende dyre signalkabler til en forstærker der i naturtrohedens navn ikke må have tonekontroller, så spiller musikerne der laver musikken oftest på en tilfældig gammel cdafspiller, via kabler der er blevet kørt over af tunge flightcases mere end en gang, gennem en mikserpult hvor der lige kan pyntes på bas, diskant og mellemtone og måske tilføjes et pift rumklang inden lyden til sidst kommer ud gennem et miks af mere eller mindre hifirigtige højttalere.

Jeg er enig i at det er indholdet der bestemmer om det er se-værdigt eller høre-værdigt. Men det er altså ikke ligemeget med billed og lydkvalitet. Så kunne vi lige så godt have beholdt CRT TV og VHS optageren, og stereoforstækeren sat til med rca for bedre lyd til TV'et.
Du missede vist den med at (jeg tror) de er ligeglade sålænge teknikken ikke går direkte i vejen for indholdet. 

De musikere jeg kender er bestemt begejstrede for ny teknik, men primært den der gør dem i stand til at lave nye, kreative udtryk. Der er ingen der savner gamle båndløkkebaserede ekkomaskiner og den slags, der er udbredt begejstring over hvad man har af muligheder rent digitalt idag, ingen tvivl om det. Digitale mikserpulte der ikke brummer er bestemt kommet for at blive. Men jeg oplever samtidigt ingen som helst fine fornemmelser over til slut at bruge fx. mp3 bare komprimeringen ikke går ud over det der kan høres.

Men hey, du behøver ikke tage mit ord for det, hop fx. på lydforum.com - et norsk forum for lydmænd og se hvor forsvindende lidt energi de bruger på kabler og jitter og alt det andet der hidser hifientusiaster op. Jeg kender ikke forums for filminstruktører, men jeg tillader mig at tro at de bruger tilsvarende lidt tid på at snakke om fx. 720/1080p
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2015 kl. 23:03
Strandvasker, du udskifter bare ordet generaliseringer med statements. Det passer bedre på det du mener.
Til top
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 17-Juli-2013
Point: 1328
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 30 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2015 kl. 23:05
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Hovedrystende...
Ryst nu ikke så kraftigt på hovedet at du mister evnen til at forstå det jeg skriver.. Wink

Det var da nogle kontante generaliseringer du fik smidt op her. 
Læs mit indlæg igen og du vil opdage at jeg ikke genereliserer. 

Først udtaler jeg mig om nogle musikere jeg kender og deres syn på hele teknikcirkuset. Det er ikke en generelisering af alle musikere, kun lige dem jeg kender og har snakket med. Helt konkrete mennesker med helt konkrete holdninger. Det samme gælder de lydmænd jeg snakker om, igen ikke et udtryk for samtlige lydmænd, kun dem jeg har snakket med.

Fællestegnet for disse mennesker (altså dem af dem jeg kender) har været et temmeligt afslappet forhold til alle de fine specifikationer, så længe teknikken bare løser opgaven. Der er ingen fine fornemmelser i forhold til at mikse både analogt og digitalt og komprimere ting, bare det ikke går ud over musikken og dens kvalitet. Alt det der kabel og jitter nonsens diverse "purister" fylder forums op med rager dem en skid, det er slet ikke på dagsordnen hos dem.

Som sagt kender jeg ikke nogen filmfolk, så der handler det om spekulationer fra min side. Det er derfor jeg hyppigt bruger ordet tror. 

Jeg er sikker på at både indenfor musik og film, er der forskel på hvor meget eller lidt folk går op i teknik. 
Selvfølgelig er der det, jeg har bare til gode at opleve nogen der "er noget ved musikken" gå voldsomt meget op i alle de fine tekniske begreber. 

Jeg synes det er underholdende, at mens der er purister på diverse forums der går enormt meget op i at have cdafspillere med guld whatever og specielmodificerede kredsløb der kan tage eksotiske og højopløste musikformater, sendt via hamrende dyre signalkabler til en forstærker der i naturtrohedens navn ikke må have tonekontroller, så spiller musikerne der laver musikken oftest på en tilfældig gammel cdafspiller, via kabler der er blevet kørt over af tunge flightcases mere end en gang, gennem en mikserpult hvor der lige kan pyntes på bas, diskant og mellemtone og måske tilføjes et pift rumklang inden lyden til sidst kommer ud gennem et miks af mere eller mindre hifirigtige højttalere.

Jeg er enig i at det er indholdet der bestemmer om det er se-værdigt eller høre-værdigt. Men det er altså ikke ligemeget med billed og lydkvalitet. Så kunne vi lige så godt have beholdt CRT TV og VHS optageren, og stereoforstækeren sat til med rca for bedre lyd til TV'et.
Du missede vist den med at (jeg tror) de er ligeglade sålænge teknikken ikke går direkte i vejen for indholdet. 

De musikere jeg kender er bestemt begejstrede for ny teknik, men primært den der gør dem i stand til at lave nye, kreative udtryk. Der er ingen der savner gamle båndløkkebaserede ekkomaskiner og den slags, der er udbredt begejstring over hvad man har af muligheder rent digitalt idag, ingen tvivl om det. Digitale mikserpulte der ikke brummer er bestemt kommet for at blive. Men jeg oplever samtidigt ingen som helst fine fornemmelser over til slut at bruge fx. mp3 bare komprimeringen ikke går ud over det der kan høres.

Men hey, du behøver ikke tage mit ord for det, hop fx. på lydforum.com - et norsk forum for lydmænd og se hvor forsvindende lidt energi de bruger på kabler og jitter og alt det andet der hidser hifientusiaster op. Jeg kender ikke forums for filminstruktører, men jeg tillader mig at tro at de bruger tilsvarende lidt tid på at snakke om fx. 720/1080p

Stadig lidt hovedrystende - men kun lidt. Smile

En letfolkelig udbredelse af teknikkens verden indenfor medier, giver jeg ikke meget for. 
Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2008
Point: 572
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2015 kl. 23:10
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Jo, der er DK kanaler der sender i 720p, det gør jo DR og TV 2. Hvilket ses når man går ind på sende info.
Du har fuldstændig ret. Det var blot en forglemmelse fra min side: der skulle have stået 1080 progressive og ikke kun progressive :)
Kort historie lang, jeg mener ikke at der er nogen der sender 1080p, kun 1080i ;)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2015 kl. 00:27
Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Du har fuldstændig ret. Det var blot en forglemmelse fra min side: der skulle have stået 1080 progressive og ikke kun progressive :)
Kort historie lang, jeg mener ikke at der er nogen der sender 1080p, kun 1080i ;)

Det er korrekt at der ikke er nogle af de danske kanaler der sender 1080P, men jeg er nu overbevist om at de nyere optagelser af tv serier ikke kun er optaget i 1080i, problemet ligger jo i at af en eller anden uforklarlig grund ønskes det at holde fast i det gamle pal format (25 fps) når der udgives på BD og 1080P/25 er jo ikke en Blu-ray standart
Til top

Besvar Besvar Side  <1 3456>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu