recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fladskærm og pejlevogn
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFladskærm og pejlevogn

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 629
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2005 kl. 19:18
Pejlevogne er ikke en and. Ethvert TV udståler frekvnser på antennen når apparatet er tændt og disse kan måle med en spektrumanalysator tilsluttet en antenne.
Har man en spektrumanalysator og tilslutter den rette antenne, så har man sit eget pejleudstyr. Der er sådan set ikke noget mystisk i det, det er stort set samme teknik man bruger når man laver EMC (electro-magnetic compatibility) tests på elektroniske apparater, og det gør man på alle elektoniske apparater som en del af EMC godkendelsen før de bliver sendt på markedet. Ethvert elektronisk apparat har en vis elektromagnetisk udstråling og man kan kende forskel på forskellige apparater bare ved at kigge på en spektrumanalysator.
Men hvor godt DR's fik deres udstyr til at virke i praksis ved jeg ikke, men teoretisk set er det i hvert fald muligt med med en spektumanalysator, som er i enhver elekronik udviklingsafdeling og som også bruges af antennemontører. Men om det virker ordentlig ude fra gaden ved jeg ikke, det drejer sig om at have en retningsbestemt antenne som f.eks en YAGI antenne som de brugte.
Men man har ikke brugt pejlevogne i mange år fordi der statisktisk set er så få der ikke har en radio eller et TV at det er alt for dyrt at køre rundt med pejlevogne. I stedet hyrer man folk lokalt der får en liste over alle dem der ikke betaler licens og så går de rundt og banker på et par timer om ugen og spørger om det er det rigtig at man ikke betaler licens. Statistikken siger at størstedelen af dem der ikke betaler licens har en radio eller et TV.
Jeg læste engang at DR søgte licensinspektørerer i flere områder, til at gå rundt og banke på som et fritidsjob eller lignende.
DR begyndt at sende breve ud til alle der ikke betaler licens og det virker fatisk, 27.000 ud af 300.000 tegnede licens på en uge.
Deres brev gav dog meget ballade i medierne fordi folk der rent faktisk ikke havde hverken radio eller TV følte sig truet og mistænkeliggjort af tonen i brevet.

Læs mere her:
http://www.medie-nyt.dk/tv_nyt_marts_2004.htm
http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=1377744

Her er en pejlevogn fr 60'erne med drejelig antenne på taget:

Min mening er at man burde afskaffe licnensen og afkræve det over skatten i stedet for. Man gør jo det samme for biblioteker, uanset om folk så bruger biblioteket eller ej.

Redigeret af HTPC
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu