recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Fælleskøb ®
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fælleskøb af kalibrering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFælleskøb af kalibrering

 Besvar Besvar Side  <12345 16>
Forfatter
Besked
MF1971 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 512
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2010 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Oprindeligt skrevet af tommyaxen tommyaxen skrev:

hvis man selv har kalibreret det ret godt er det vel begrænset hvor meget der er at hente?? jeg har brugt nogle indstillinger fra denne tråd på mit pioneer 6090h http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=50680&PN=9 er klar over det måske ikke er 100% men der er vel ikke så meget at hente så eller???
Der er synlig forskel på det, som man kan opnå ved indstilling af FILM-mode og det, som man kan opnå ved indstilling af ISF-modes på 9G'eren.
 
Jeg var som sagt ude og kalibrere en 5090H i går og der var *markante* forbedringer efter ISF-kalibreringen: Mere "punch" i billedet til aftenbrug (ISF-Night) - og nu kunne TV'et tilmed bruges i dagslys i en meget lys stue (ISF-Day/ISF-Auto) ved at tweak'e de rette parametre - nogle kun tilgængelige via ISF-interfacet.
 
TV'et var indstillet i FILM-mode med Bumptious' indstillinger - og hvidbalancen var sådan set OK - men farvedekodningen var ødelagt. I ISF-modes blev begge dele korrekt - og gamma-kurven blev bedre, hvilket giver tættere korrekt blanding af farverne.
 
Derudover blev den tilsluttede DVDO Edge scaler kalibreret til at fungere optimalt sammen med TV'ets kadencekredsløb (det gjorde den ikke før) - og de tilsluttede kilder blev kalibreret til at fungere bedst muligt mht. farvegengivelse gennem scaleren. Alt i alt en ikke ubetydelig forbedring og forøgelse af brugsværdien for setup'et.
 

Nu spørger jeg nok dumt, men det med "ISF-Night og ISF Day/Auto" er det nogle ekstra menupunkter man kan vælge efter en kalibrering ?

Mvh
Michael/MF1971
Mvh

Michael/MF1971

Pioneer PDP-LX5090H | Pioneer BDP-LX91 | Pioneer SC-LX90 | Denon DCD-2010AE | Dali Helicon 800 MK2 | Dali Helicon C200 MK2 | Dali Helicon W200 | B&W ASW855
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2010 kl. 23:31
Oprindeligt skrevet af MF1971 MF1971 skrev:

Nu spørger jeg nok dumt, men det med "ISF-Night og ISF Day/Auto" er det nogle ekstra menupunkter man kan vælge efter en kalibrering ?
Det er faktisk er helt reelt spørgsmål: Svaret er, at ISF-Night, ISF-Day og ISF-Auto dukker op i menuen sammen med FILM, SPORT etc. efter at de er blevet kalibreret via ISFccc-interfacet, som kun kan tilgås med den rette software gennem seriel-porten på bagsiden af TV'et.
 
Man behøver ikke at lave alle tre ISF-indstillinger.
/lars
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2010 kl. 23:42
Oprindeligt skrevet af tommyaxen tommyaxen skrev:

er der forskel på hvem der kalibrere det??? jeg kender ikke Henrik Peulicke og ved ikke om resultatet er det samme eller hvad???

jeg synes selv at jeg har opnået et rigtigt fint billede og synes jo bare det ville være ærgeligt hvis man ikke følte at få noget ud af det
Som udgangspunkt er der ikke forskel på aften-indstillingen ("aften" hentyder til, at man har kontrol over belysningen i rummet, hvor displayet anvendes) - men reelt set kan der være forskellige tilgange til valg af indstillinger i signalkæden. Nogle gange kan man være nødt til at tage et subjektivt valg for at neddrosle/balancere afvigelser i forhold til hinanden. Her kommer det an på, hvordan man vægter de givne afvigelser - altså hvordan man prioriterer bestemte aspekter af billedgengivelsen.
 
Mht. dagslysindstillingen kan der givetvis være forskellige tilgange til at opnå en optimal dagslysindstilling - for her kommer man typisk til at ofre nogle aspekter i favegengivelsen for at styrke andre. Det afhænger meget af omgivelserne, som displayet er placeret i. Reelt set opnår man ikke optimal farvegengivelse i meget lyse omgivelser - så der er et antal kompromisser, der skal indgås.
/lars
Til top
mikkelfrost Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1192
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2010 kl. 23:42
kanión  den er jeg med på :)
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1773
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2010 kl. 23:47
Jeg overvejer at lokke min bror til at kalibrere sit Samsung B855. Jeg må erkende, at mit kalibreringsudstyr, til trods for, at jeg har betalt en høj pris, slet ikke kan give mig et tilfredsstillende resultat. Heldigvis er Tv'et i Film-mode ganske fin. Jeg er bekendt med Samsung's LCD-Tv, hvori forskellen på en kalibrering er enorm, men har ikke rigtig formået at kalibrere B855 til et meget bedre resultat, end standardindstillingen film, som iøvrigt næsten er identisk med indstillingerne Rasmus Larsen anbefaler inde på flatpanels.dk

Jeg er lidt usikker omkring hvor stor forskellen kan blive, og hvis jeg skal kunne overtale ham, må der argumenter på bordet:)

Selv har jeg G20, men her springer jeg nok fra:(


Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1773
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2010 kl. 23:54
Oprindeligt skrevet af tommyaxen tommyaxen skrev:

er der forskel på hvem der kalibrere det??? jeg kender ikke Henrik Peulicke og ved ikke om resultatet er det samme eller hvad???

jeg synes selv at jeg har opnået et rigtigt fint billede og synes jo bare det ville være ærgeligt hvis man ikke følte at få noget ud af det


Hvis du ikke er tilfreds med resultatet, er kalibreringen vel gratis, selvfølgelig med det forbehold, at ham som kalibrerer, indstiller tv'et tilbage til de indstillinger som det var før kalibreringen. Det er vel en ren win-win situation for dig. Det bliver aldrig billigere end de 2000 Kr, så du bør virkelig overveje det, og så har du om nogen et fjernsyn, der virkelig sparker røv efter en kalibrering.


Redigeret af vasif - 23-Juni-2010 kl. 23:56
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2010 kl. 23:57
Oprindeligt skrevet af vasif vasif skrev:

[LALALALA]

Så bør du måske læse denne tråd, som jeg startede da jeg fik mit kalibreret - det var foresten Bantam som gjorde det.


Jeg skriver om min oplevelse af en kalibrering og foretager en vurdering om hvem som sætter pris på den. Det er skrevet for 2 år siden, men en del af det kan sikkert stadig bruges. Tænk på det som om forskellen er endnu større når man ikke kalibrerer et Pioneer.
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1773
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2010 kl. 00:09
Jeg har skam selv fået kalibreret min gamle Philips 9831D for snart 4 år siden af Otto, og forskellen var ret enorm, men kunne nu godt tænke mig en konkret vurdering af Samsung B855. Pioneer har jo, som jeg ser det, mere omfattende justeringer end konkurrenterne, og kalibrering er nu forskellig fra producent til producent, hvor der i mange tilfælde må tages højde for forskelligartede parametre, og hvorpå Tv'ene opfører sig anderledes ved forskellige justeringer
Til top
kskruger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3498
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2010 kl. 00:34
Oprindeligt skrevet af vasif vasif skrev:

Jeg har skam selv fået kalibreret min gamle Philips 9831D for snart 4 år siden af Otto, og forskellen var ret enorm, men kunne nu godt tænke mig en konkret vurdering af Samsung B855. Pioneer har jo, som jeg ser det, mere omfattende justeringer end konkurrenterne, og kalibrering er nu forskellig fra producent til producent, hvor der i mange tilfælde må tages højde for forskelligartede parametre, og hvorpå Tv'ene opfører sig anderledes ved forskellige justeringer
 
Otto har tidligere lavet en test af Samsung 855, efter den har fået en kalibrering

Jeg har netop fået finge i et Samsung 855, og får meget snart V10. Jeg ved stadig ikke hvornår og om jeg får et LG. Kort preview af 855: Meget skarpt og detaljeret billede, og fremragende farvegengivelse efter kalibrering. Før kalibrering er som det altid er med Samsung, ret middelmådigt. God sort, men ikke på Pioneer niveau. Shadow detail er med de rigtige indstillinger udmærket. Gamma-forløbet er lidt tricky, hvilket betyder at nogle scener kan fremstå for mørke - det kræver lidt mere eksperimentering før jeg kan konkludere på hvor godt det kan blive. Under alle omstændigheder klart mørkere gamma end Panasonic typisk har. Men samtidig er den maksimale lysstyrke ret høj for en plasma, hvilket betyder at oplevelsen i praksis er en god kontrast, når der er lidt lys i rummet. Lyse scener står rigtigt flot, og er reelt på Pioneer niveau, mens helt mørke scener taber lidt terræn i forhold til det ultimative. Film som The Dark Knight, der har mange mørke scener og hvor gamma'en i filmen er meget mørk, bliver den mørke gamma i skærmen et problem hvor billedet fremstår lidt "tungt", men jeg mangler som sagt at eksperimentere mere med gamma-indstillingerne på skærmen og se hvor meget det kan løses.

Den er relativt kompliceret at kalibrere. Skærmen indeholder et komplet CMS system, hvor hver enkelt farve kan kalibreres, og det kræver måleudstyr. Belønningen er en farvegengivelse især i lyse områder der som sagt er mindst på Pioneer niveau. Det bliver spændende at se hvad Panasonic'ens THX mode kan levere til sammenligning. Gamma, kontrast og brightness påvirker hinanden indbyrdes, så den korrekte indstilling af f.eks. brightness ændrer sig når man justerer på kontrast eller gamma. Dette gør at der er meget justering frem og tilbage, i stedet for bare at justere fra en ende af. Efter kalibrering er billedet på mange punkter bedre end alt andet ikke-Pioneer jeg har set, og på nogle punkter (men ikke alle) på højde med Pioneer. V10 skal være et skridt fremad i forhold til hidtidige Panasonic tv, hvis den skal være med - men Panasonic plejer at være nemmere at kalibrere, og i THX mode uden kalibrering bør Panasonic være bedre end Samsung'en i "film" mode, så vil man ikke investere i kalibreringen, så er Samsung'en nok svagere stillet - det finder vi ud af når jeg får kigget på V10 (meget snart).

Mere følger når jeg har sammenlignet mere direkte.



Redigeret af kskruger - 24-Juni-2010 kl. 00:36
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1773
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2010 kl. 00:48
Oprindeligt skrevet af kskruger kskruger skrev:

Oprindeligt skrevet af vasif vasif skrev:

Jeg har skam selv fået kalibreret min gamle Philips 9831D for snart 4 år siden af Otto, og forskellen var ret enorm, men kunne nu godt tænke mig en konkret vurdering af Samsung B855. Pioneer har jo, som jeg ser det, mere omfattende justeringer end konkurrenterne, og kalibrering er nu forskellig fra producent til producent, hvor der i mange tilfælde må tages højde for forskelligartede parametre, og hvorpå Tv'ene opfører sig anderledes ved forskellige justeringer
 
Otto har tidligere lavet en test af Samsung 855, efter den har fået en kalibrering

Jeg har netop fået finge i et Samsung 855, og får meget snart V10. Jeg ved stadig ikke hvornår og om jeg får et LG. Kort preview af 855: Meget skarpt og detaljeret billede, og fremragende farvegengivelse efter kalibrering. Før kalibrering er som det altid er med Samsung, ret middelmådigt. God sort, men ikke på Pioneer niveau. Shadow detail er med de rigtige indstillinger udmærket. Gamma-forløbet er lidt tricky, hvilket betyder at nogle scener kan fremstå for mørke - det kræver lidt mere eksperimentering før jeg kan konkludere på hvor godt det kan blive. Under alle omstændigheder klart mørkere gamma end Panasonic typisk har. Men samtidig er den maksimale lysstyrke ret høj for en plasma, hvilket betyder at oplevelsen i praksis er en god kontrast, når der er lidt lys i rummet. Lyse scener står rigtigt flot, og er reelt på Pioneer niveau, mens helt mørke scener taber lidt terræn i forhold til det ultimative. Film som The Dark Knight, der har mange mørke scener og hvor gamma'en i filmen er meget mørk, bliver den mørke gamma i skærmen et problem hvor billedet fremstår lidt "tungt", men jeg mangler som sagt at eksperimentere mere med gamma-indstillingerne på skærmen og se hvor meget det kan løses.

Den er relativt kompliceret at kalibrere. Skærmen indeholder et komplet CMS system, hvor hver enkelt farve kan kalibreres, og det kræver måleudstyr. Belønningen er en farvegengivelse især i lyse områder der som sagt er mindst på Pioneer niveau. Det bliver spændende at se hvad Panasonic'ens THX mode kan levere til sammenligning. Gamma, kontrast og brightness påvirker hinanden indbyrdes, så den korrekte indstilling af f.eks. brightness ændrer sig når man justerer på kontrast eller gamma. Dette gør at der er meget justering frem og tilbage, i stedet for bare at justere fra en ende af. Efter kalibrering er billedet på mange punkter bedre end alt andet ikke-Pioneer jeg har set, og på nogle punkter (men ikke alle) på højde med Pioneer. V10 skal være et skridt fremad i forhold til hidtidige Panasonic tv, hvis den skal være med - men Panasonic plejer at være nemmere at kalibrere, og i THX mode uden kalibrering bør Panasonic være bedre end Samsung'en i "film" mode, så vil man ikke investere i kalibreringen, så er Samsung'en nok svagere stillet - det finder vi ud af når jeg får kigget på V10 (meget snart).

Mere følger når jeg har sammenlignet mere direkte.



Tak, lige det jeg ledte efter. Kan pludselig godt huske ovenstående i sin tid meget interessante tråd. Lyder til, at der ingen vej er udenom:)
Til top
kskruger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3498
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2010 kl. 00:58
Jeg har bestilt en kalibrering til min 850.
Til top
brfcjon Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Oktober-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 217
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2010 kl. 05:15

Hej Otto (AVP)/Henrik (Bigture)

Da jeg bor i Kina lige nu men kommer hjem til december er det så muligt at hoppe på nu og få gennemført kalibreringen engang i løbet af december måned. Jeg har naturligvis forståelse for at det skal passe med at I er i området alligevel for at det kan betale sig for jer.
 
Jeg bor i København når jeg flytter hjem igen.
 
vh
Kasper
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 16>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu