recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Fælleskøb ®
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fælleskøb af M&K højttalersystemer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fælleskøb af M&K højttalersystemer

 Besvar Besvar Side  <1 46474849>
Forfatter
Besked
bony Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 15-August-2007
Sted: Fredensborg
Status: Offline
Point: 350
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bony Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2010 kl. 22:14
Hej Otto, tusind tak for dit svar. Det højner grænsen for min søgen efter ny receiver hvis det skulle komme dertil engang. Det er rart at høre, at der i teorien ikke er nogen grænse. Jeg har nemlig kigget lidt i +10k klassen og var ganske nervøs for om jeg ville lave rav i den med alt den ekstra power jeg ville få tilført.
 
Jeg har desuden et par nye spørgsmål omkring M&K sættet. Denne gang omhandler det subwooferen KX10. Min tanke er, at jeg måske ikke udnytter systemet fuldt ud, hvilket måske vil betyde at jeg ikke behøver opgradere til noget større. Min bio er trods alt ikke så stor (5x4 meter). Here goes, jeg håber at i forstår spørgsmålene, da min tekniske formåen halter lidt. :-)
 
1. Jeg kan ikke rigtigt få subwooferen til at tænde automatisk sammen med receiveren. Når subwooferen så manuelt bliver tændt ved at sætte den på "on", så kan man godt skifte den over til "auto" uden at den slukker. Hvordan får jeg den til at registrere den automatiske funktion, så jeg er fri for at skulle tænde og slukke manuelt hver gang? Er det noget jeg gør forkert eller skal der foretages en ændring i indstillingerne?
2. Hvad bruger man "phase" knappen til? Jeg synes umiddelbart "kun", at man oplever en smule mere bass. Men hvad gør/er den helt præcis til?
3. "Low pass filter", er det ikke der hvor subwooferen tager over fra højttalerne? Hvad skal denne så stå på hvis Onkyos audyssey test-mikrofon fik det til følgende settings:
Subwoofer: Yes
Front: Full band
Center: 120Hz
Surround: 150Hz
Surround back: None
LPF of LFE: 120Hz
Double bass: On
4. Ved selvsamme "low pass filter" knap er der udover muligheden for at vælge fra 40-200Hz også en mulighed der siger "bypass", men hvad betyder dette i grunden?
- Udover de indstillinger nævnt i punkt 3, så står "phase" drejeknappen på "- (minus)", "low pass filter" drejeknappen står på "120Hz" og "Bass level" drejeknappen står lige omkring "Reference level". Er der nogle ændringer jeg kan foretage mig for at vinde noget lydmæssigt? Selvfølgelig er der hørbare forskelle, men disse går mere på bassens aggresivitet, hvilket jeg kan nedsætte ved at skrue på "Bass level". Mine tanker går på om jeg kunne vinde noget ved disse indstillinger (inklusiv dem i punkt 3), så jeg måske ikke behøvede tænke på opgradering af receiver. Da jeg sikkert har lavet rod i indstillingerne og på nuværende tidspunkt stoler blindt på audyssey-testen, ved jeg ikke rigtigt om jeg går glip af noget.. Embarrassed
 
På forhånd tak,
Bony
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2010 kl. 22:34
Oprindeligt skrevet af bony bony skrev:

Hej Otto, tusind tak for dit svar. Det højner grænsen for min søgen efter ny receiver hvis det skulle komme dertil engang. Det er rart at høre, at der i teorien ikke er nogen grænse. Jeg har nemlig kigget lidt i +10k klassen og var ganske nervøs for om jeg ville lave rav i den med alt den ekstra power jeg ville få tilført.
 
Jeg har desuden et par nye spørgsmål omkring M&K sættet. Denne gang omhandler det subwooferen KX10. Min tanke er, at jeg måske ikke udnytter systemet fuldt ud, hvilket måske vil betyde at jeg ikke behøver opgradere til noget større. Min bio er trods alt ikke så stor (5x4 meter). Here goes, jeg håber at i forstår spørgsmålene, da min tekniske formåen halter lidt. :-)
 
1. Jeg kan ikke rigtigt få subwooferen til at tænde automatisk sammen med receiveren. Når subwooferen så manuelt bliver tændt ved at sætte den på "on", så kan man godt skifte den over til "auto" uden at den slukker. Hvordan får jeg den til at registrere den automatiske funktion, så jeg er fri for at skulle tænde og slukke manuelt hver gang? Er det noget jeg gør forkert eller skal der foretages en ændring i indstillingerne?
2. Hvad bruger man "phase" knappen til? Jeg synes umiddelbart "kun", at man oplever en smule mere bass. Men hvad gør/er den helt præcis til?
3. "Low pass filter", er det ikke der hvor subwooferen tager over fra højttalerne? Hvad skal denne så stå på hvis Onkyos audyssey test-mikrofon fik det til følgende settings:
Subwoofer: Yes
Front: Full band
Center: 120Hz
Surround: 150Hz
Surround back: None
LPF of LFE: 120Hz
Double bass: On
4. Ved selvsamme "low pass filter" knap er der udover muligheden for at vælge fra 40-200Hz også en mulighed der siger "bypass", men hvad betyder dette i grunden?
- Udover de indstillinger nævnt i punkt 3, så står "phase" drejeknappen på "- (minus)", "low pass filter" drejeknappen står på "120Hz" og "Bass level" drejeknappen står lige omkring "Reference level". Er der nogle ændringer jeg kan foretage mig for at vinde noget lydmæssigt? Selvfølgelig er der hørbare forskelle, men disse går mere på bassens aggresivitet, hvilket jeg kan nedsætte ved at skrue på "Bass level". Mine tanker går på om jeg kunne vinde noget ved disse indstillinger (inklusiv dem i punkt 3), så jeg måske ikke behøvede tænke på opgradering af receiver. Da jeg sikkert har lavet rod i indstillingerne og på nuværende tidspunkt stoler blindt på audyssey-testen, ved jeg ikke rigtigt om jeg går glip af noget.. Embarrassed
 
På forhånd tak,
Bony
 
Hej Bony
 
Jeg har også M&K sættet. Jeg oplevede også at SUB'en ikke tændte rigtigt, som resulterede i nogle sjove lyde og små bump fra SUB'en, når den aktiverede. Jeg har den bare konstant tænt nu.
Phase sætter du i den stilling hvor du syntes bassen er mest tydelig.
Jeg har stillet min K10 mellem 100 og 120 Hz. Mener at fronterne klipper ved 120Hz, når der indstillet til at der er en SUB i systemet. Så det idelle er måske at sætte den på 120 Hz...maybe.
Jeg har stillet gain til omkring referencepunktet. Du kan så justere rimeligt godt på forstærkeren derfra. Tror du får rigeligt bas, på den måde.
 
Håber du kan bruge svarene til noget.Smile
Til top
bony Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 15-August-2007
Sted: Fredensborg
Status: Offline
Point: 350
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bony Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2010 kl. 22:46
Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Oprindeligt skrevet af bony bony skrev:

Hej Otto, tusind tak for dit svar. Det højner grænsen for min søgen efter ny receiver hvis det skulle komme dertil engang. Det er rart at høre, at der i teorien ikke er nogen grænse. Jeg har nemlig kigget lidt i +10k klassen og var ganske nervøs for om jeg ville lave rav i den med alt den ekstra power jeg ville få tilført.
 
Jeg har desuden et par nye spørgsmål omkring M&K sættet. Denne gang omhandler det subwooferen KX10. Min tanke er, at jeg måske ikke udnytter systemet fuldt ud, hvilket måske vil betyde at jeg ikke behøver opgradere til noget større. Min bio er trods alt ikke så stor (5x4 meter). Here goes, jeg håber at i forstår spørgsmålene, da min tekniske formåen halter lidt. :-)
 
1. Jeg kan ikke rigtigt få subwooferen til at tænde automatisk sammen med receiveren. Når subwooferen så manuelt bliver tændt ved at sætte den på "on", så kan man godt skifte den over til "auto" uden at den slukker. Hvordan får jeg den til at registrere den automatiske funktion, så jeg er fri for at skulle tænde og slukke manuelt hver gang? Er det noget jeg gør forkert eller skal der foretages en ændring i indstillingerne?
2. Hvad bruger man "phase" knappen til? Jeg synes umiddelbart "kun", at man oplever en smule mere bass. Men hvad gør/er den helt præcis til?
3. "Low pass filter", er det ikke der hvor subwooferen tager over fra højttalerne? Hvad skal denne så stå på hvis Onkyos audyssey test-mikrofon fik det til følgende settings:
Subwoofer: Yes
Front: Full band
Center: 120Hz
Surround: 150Hz
Surround back: None
LPF of LFE: 120Hz
Double bass: On
4. Ved selvsamme "low pass filter" knap er der udover muligheden for at vælge fra 40-200Hz også en mulighed der siger "bypass", men hvad betyder dette i grunden?
- Udover de indstillinger nævnt i punkt 3, så står "phase" drejeknappen på "- (minus)", "low pass filter" drejeknappen står på "120Hz" og "Bass level" drejeknappen står lige omkring "Reference level". Er der nogle ændringer jeg kan foretage mig for at vinde noget lydmæssigt? Selvfølgelig er der hørbare forskelle, men disse går mere på bassens aggresivitet, hvilket jeg kan nedsætte ved at skrue på "Bass level". Mine tanker går på om jeg kunne vinde noget ved disse indstillinger (inklusiv dem i punkt 3), så jeg måske ikke behøvede tænke på opgradering af receiver. Da jeg sikkert har lavet rod i indstillingerne og på nuværende tidspunkt stoler blindt på audyssey-testen, ved jeg ikke rigtigt om jeg går glip af noget.. Embarrassed
 
På forhånd tak,
Bony
 
Hej Bony
 
Jeg har også M&K sættet. Jeg oplevede også at SUB'en ikke tændte rigtigt, som resulterede i nogle sjove lyde og små bump fra SUB'en, når den aktiverede. Jeg har den bare konstant tænt nu.
Phase sætter du i den stilling hvor du syntes bassen er mest tydelig.
Jeg har stillet min K10 mellem 100 og 120 Hz. Mener at fronterne klipper ved 120Hz, når der indstillet til at der er en SUB i systemet. Så det idelle er måske at sætte den på 120 Hz...maybe.
Jeg har stillet gain til omkring referencepunktet. Du kan så justere rimeligt godt på forstærkeren derfra. Tror du får rigeligt bas, på den måde.
 
Håber du kan bruge svarene til noget.Smile

Hej fhansen. Tak for svarene. Det kan da ikke være helt forkert det jeg har fået det indstillet til, for mine indstillinger er stort set indentiske med dine jo. Smile Jeg har også haft den på "on" det sidste stykke tid, da jeg i starten altid glemte at tænde for subben og først lagde mærke til det, når actionscenen var på sit højeste. Altid indledt med tanken: "Hmm, der mangler ligesom noget her". Ja, bassen mangler bassemand! Haha.. LOL

Så det lyder som om, at hvis jeg skal kunne vinde noget lydmæssigt, så gemmer det sig ved setup af højttalerne, som beskrevet i punkt 3 længere oppe. Jeg har på fornemmelsen, at den audyssey ikke gør det helt så effektivt, men jeg kan hverken indstille det manuelt eller sætte en finger på hvad det kan være. Embarrassed
 
Mvh.
Bony
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2010 kl. 22:26
Har du kørt testen 3 gange. Mener jeg der bliver foreskrevet.
Til top
bony Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 15-August-2007
Sted: Fredensborg
Status: Offline
Point: 350
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bony Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2010 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Har du kørt testen 3 gange. Mener jeg der bliver foreskrevet.
 
Tre gange? Nej, det har jeg godt nok ikke. Står det i Onkyo manualen? Embarrassed
 
Skulle det give et bedre resultat?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2010 kl. 08:15
Oprindeligt skrevet af bony bony skrev:

 
1. Jeg kan ikke rigtigt få subwooferen til at tænde automatisk sammen med receiveren. Når subwooferen så manuelt bliver tændt ved at sætte den på "on", så kan man godt skifte den over til "auto" uden at den slukker. Hvordan får jeg den til at registrere den automatiske funktion, så jeg er fri for at skulle tænde og slukke manuelt hver gang? Er det noget jeg gør forkert eller skal der foretages en ændring i indstillingerne?
 
Da der ikke altid er signal i sub-udgangen, er det svært at finde den rette balance mellem at subwooferen ikke skal tænde pga. den smule støj der kan være på stel-forbindelsen, omvendt skal den heller ikke slukke hvis der bliver spillet noget svagt. Den skulle gerne slukke efter noget tid på auto uden signal på, men det kan også være svingende støj på stel der driller den. Personligt foretrækker jeg at tænde og slukke manuelt frem for at bruge Auto, eller at have den tændt hele tiden. Overvej en tænd/sluk strømskinne eller andre snedige måder at tænde den på, hvis du vil automatisere det, så den tænder samtidig med receiveren eller tv'et.
 
Oprindeligt skrevet af bony bony skrev:

2. Hvad bruger man "phase" knappen til? Jeg synes umiddelbart "kun", at man oplever en smule mere bass. Men hvad gør/er den helt præcis til?
 
Phase knappen sørger kort sagt for at styre om bas-enheden går fremad når den bliver bedt om at gå fremad, og bagud når den bliver bedt om at gå bagud, eller omvendt. Alt efter placeringen i rummet kan det være nødvendigt at vende fasen. Hvis du bruger Audyssey burde dét i teorien kompensere for det, og så er det ligegyldigt hvad du sætter indstillingen på, men jeg er ikke den store fan af Audyssey... Den skal som udgangspunkt sættes dér hvor bassen er kraftigst, som fhansen er inde på.
 
Oprindeligt skrevet af bony bony skrev:

3. "Low pass filter", er det ikke der hvor subwooferen tager over fra højttalerne? Hvad skal denne så stå på hvis Onkyos audyssey test-mikrofon fik det til følgende settings:
Subwoofer: Yes
Front: Full band
Center: 120Hz
Surround: 150Hz
Surround back: None
LPF of LFE: 120Hz
Double bass: On
 
Her er så et eksempel på hvorfor jeg ikke bryder mig om Audyssey: For det første, så vil jeg under INGEN omstændigheder dele en højttaler ved højere end 120 Hz, uanset hvad dens frekvensgang så måtte være, og efter min mening fungerer lyden glimrende ved at dele ved 80 Hz på alle højttalere. Det er dén konfiguration jeg brugte i mit demo-rum.
 
For det andet, så er det decideret forkert at have fronterne stående til full range. De skal også deles ved 80 Hz. Audyssey kan være forskelligt sat op i de enkelte receivere, men normalt vælger producenten en frekvens som definerer om højttalerne er full range eller ej, og hvis højttaleren spiller inden for +/- 3 dB under denne frekvens, så sættes de til full range. På nogle receivere er denne grænse sat ved 80 Hz - hvilket medfører at hvis højttaleren spiller +/- 3 dB ned til 70 Hz (hvilket en K7 gør hvis den placeres på en væg), så kaldes den "large". Det er et skidt system, blandt andet fordi dét bas der forstærkes fra væggen "regnes med" som værende højttalerens frekvensgang, og det medfører at Audyssey meget ofte sætter højttaleren til at gengive bassen i dét område, selv om det bedste faktisk netop ville være at UNDGÅ den ekstra boom fra væggen, ved at dele ved f.eks. 80 Hz.
 
Har du ikke en lydmåler kan det være vanskeligt, men mit råd er at dele alle højttalere ved 80 Hz og justere niveauerne manuelt, og så slå Audyssey helt fra.
 
Low pass filter bestemmer hvor højt op subwooferen skal spille, de andre angivelser bestemmer hvor langt ned de andre højttalere skal spille (high pass filter). Det er fint at have LPF of LFE i receiveren til 120 Hz.
 
Oprindeligt skrevet af bony bony skrev:

4. Ved selvsamme "low pass filter" knap er der udover muligheden for at vælge fra 40-200Hz også en mulighed der siger "bypass", men hvad betyder dette i grunden?
 
Ved bypass slår du filteret i subwooferen fra, og bruger dét filter der sidder i receiveren. Det er lidt en smagssag, men hvis du deler højt, dvs. 100 eller 120 Hz, så bør du vælge bypass. Hvis du deler ved 80 kan du vælge at efterligne THX' anbefalinger, og sætte subbens low pass filter til 80 Hz. Dette giver en mere naturlig afruldning mellem sub og resten. Det er igen dog en smagssag, det giver en lidt mindre kraftig men mere homogen bas at have HPF på 80 i stedet for bypass.
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2010 kl. 15:20
Oprindeligt skrevet af bony bony skrev:

Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Har du kørt testen 3 gange. Mener jeg der bliver foreskrevet.
 
Tre gange? Nej, det har jeg godt nok ikke. Står det i Onkyo manualen? Embarrassed
 
Skulle det give et bedre resultat?
Ved min ven har en Onkyo, og han siger at der stod i hans manual at han skulle lave 3 tests; en for hver lytteposition som man har i stuen. Kan fx være i hver side af sofaen og en i en stol. Du kan også sætte mikrofonen det samme sted, hvis det hovedsagligt er der du sidder når du ser film. Hans mdel er en 805.
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2010 kl. 15:25
Findes der egentligt noget lyd man kan downloade og spille, som man kan justere højttalerne/forstærkeren efter?
Til top
bony Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 15-August-2007
Sted: Fredensborg
Status: Offline
Point: 350
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bony Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2010 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Oprindeligt skrevet af bony bony skrev:

Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Har du kørt testen 3 gange. Mener jeg der bliver foreskrevet.
 
Tre gange? Nej, det har jeg godt nok ikke. Står det i Onkyo manualen? Embarrassed
 
Skulle det give et bedre resultat?
Ved min ven har en Onkyo, og han siger at der stod i hans manual at han skulle lave 3 tests; en for hver lytteposition som man har i stuen. Kan fx være i hver side af sofaen og en i en stol. Du kan også sætte mikrofonen det samme sted, hvis det hovedsagligt er der du sidder når du ser film. Hans mdel er en 805.
 
Ahh, ja. Men så har jeg kørt den tre gange. De tre gange kommer i forbindelse med hinanden i samme opsætning. Smile
 
Det der med at placere mikrofonen samme sted alle tre gange har jeg dog ikke prøvet. Det kunne være, at man skulle give det et forsøg og se hvad der så skete.


Redigeret af bony - 09-Juni-2010 kl. 14:30
Til top
bony Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 15-August-2007
Sted: Fredensborg
Status: Offline
Point: 350
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bony Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2011 kl. 14:49

Er der nogen herinde der kender til vægbeslag som kan få M&K'erne helt ind til væggen? De Vogels højttalerbeslag jeg har i øjeblikket kan ikke holde til K7'ernes vægt, så efter et stykke tid hænger de igen med mulen hvilket irriterer mig grænseløst. :)

 
På forhånd tak.
 
/Bony
Til top
.FTH' Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Maj-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 819
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér .FTH' Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2011 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af bony bony skrev:

Er der nogen herinde der kender til vægbeslag som kan få M&K'erne helt ind til væggen? De Vogels højttalerbeslag jeg har i øjeblikket kan ikke holde til K7'ernes vægt, så efter et stykke tid hænger de igen med mulen hvilket irriterer mig grænseløst. :)

 
På forhånd tak.
 
/Bony

Jeg benytter noget hjemmebyg, det har gjort at de nu hænger helt op af væggen. 
Det kan kun anbefales! 
JVC - Quality Screen - XTZ - ONKYO - Parasound - PS3
Til top
bony Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 15-August-2007
Sted: Fredensborg
Status: Offline
Point: 350
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bony Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2011 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af .FTH' .FTH' skrev:

Oprindeligt skrevet af bony bony skrev:

Er der nogen herinde der kender til vægbeslag som kan få M&K'erne helt ind til væggen? De Vogels højttalerbeslag jeg har i øjeblikket kan ikke holde til K7'ernes vægt, så efter et stykke tid hænger de igen med mulen hvilket irriterer mig grænseløst. :)

 
På forhånd tak.
 
/Bony

Jeg benytter noget hjemmebyg, det har gjort at de nu hænger helt op af væggen. 
Det kan kun anbefales! 
 
Ja, jeg kan mindes at vi har talt om det tidligere. Det var vist en af dine kammerater der havde lavet dem, ikke? Er det noget der stadig er aktuelt at få lavet, for jeg har ikke formået at finde løsningen nogen andre steder på nettet nemlig.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 46474849>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu