recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - fælleskøb uden returret? 
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketfælleskøb uden returret? 

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
JannickB Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 10-November-2008
Status: Offline
Point: 46
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2010 kl. 23:21
En ordre der bestilles over nettet, betales via netbank og bliver leveret til døren, det kan vist ikke blive meget mere nethandel Smile

Expert har faktisk været flinke og forære alle brugere af fælleskøbet 3 måneders returret, som konsekvens af at de ikke oplyser køberen om deres lovsikrede fortrydelsesret. 
Pioneer LX5090H | Emotiva RPA-2 | Emotiva XDA-1 | Dali Helicon 300 Mk2 | Dali Silver Wave Four | Sony PS3
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2010 kl. 23:25
Oprindeligt skrevet af Simon R. Simon R. skrev:

Jakabov, så vidt jeg ved er det trods alt kunden der skal betale for at sende varen retur under returretten.

Du skal godt nok selv betale fragten retur, men du har krav på at få de oprindelige fragtomkostninger for at sende varen ud til dig retur når du benytter den lovmæssige returret i forbindelse med fjernsalg. Er der tale om et butikskøb hvor butikken tilbyder returret, kan butikken selv sætte betingelserne.

Hvordan der betales har iøvrigt ingen indflydelse på om der er tale om et fjernsalg eller ej.
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Marts-2008
Point: 1924
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2010 kl. 23:28
Oprindeligt skrevet af JannickB JannickB skrev:

.....Expert har faktisk været flinke og forære alle brugere af fælleskøbet 3 måneders returret, som konsekvens af at de ikke oplyser køberen om deres lovsikrede fortrydelsesret. 

Hvor får du det fra?
Skulle du bare have lige logget et indlæg mere?
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Marts-2008
Point: 1924
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2010 kl. 23:33
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2010 kl. 23:35
der er 14 dages frist, jf § 18, jf § 28 kan det ikke aftales at fristen skal være mindre end dette. det er for øvrigt et fjernsalg jf § 4.

Jannick, du tænker vist på §18 stk 3 jf § 11?

Den er vist ikke så indviklet...
Crown - there is no substitute.
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2010 kl. 23:48
Oprindeligt skrevet af Chr. R. Chr. R. skrev:

Vi er flere der mener der her er tale om nethandel, og derfor er sælger (Expert) forpligtet til at følge loven og yde returret. Muligvis har vi ikke ret, men vi tillader os at rejse problematikken som åbenbart ikke passer alle. En åben og positiv dialog om denne problemstilling havde da været at foretrække.
helt enig..

At jeg braser ud mere lidt tvær mine er primært da debatten altid først rejses når det går galt, og hvorfor ikke træde på bremsen og fremhæve det som ikke står med fed skrift på forsiden. det er præcis det som nogle personer tager for givet og vi har tidligere læst købere som smed skærmen retur da den ikke levede op til forventingerne, og der er desværre smurt lidt ekstra på for at booste interessen og derfor skal røgsløret lidt fjernes så man ikke falder for noget forkert.

og at vi måske kan få sagen belyst kan afklare om vi i fremtiden kan acceptere at butikker kædes sammen med salg på nettet for udvalgte netbrugere alene.
Gad vide hvordan netsurfere og fysiske butikker mødes når butikken repræsenteres ved nethandel? det er her den røde tråd går og bør undersøges nærmere.

Når nethandel beskrives som køb af elektronik og varer over nettet, og dette kun er tilgængeligt fra nettet, så kan man slå fast det er et NEThandel tilbud? hvordan skal det ellers betragtes? har de valgt at reklamere lokalt med det i butikken også? så er det jo ikke et "fælleskøb" på samme vilkår? måske lidt ala Letsbuyit.dk, de satte varen til samme pris på egen side mens fælleskøbet var åben.
Så kommer Expert uden om problemerne her (desværre og et måske godt råd til butikken)

Butikken bør vedkendes fælleskøbet og deres medvirken til nethandlen her, da det jo KUN er brugere her på dette internet forum som kan købe det. Så de deltager altså i en internet handel. at brugeren så kan vælge at betale ved modtagelse må også være måden så "fjernsalg" overholdes, for det er jo igen fjernsalg når personen aldrig tropper op fysisk i en butik, og handlen kun er foregået via internet og email udveksling, altså fjernsalg.

Nå, interesant er om det vil holde stik. måske har expert ret i dette tilfælde og så danner de jo "præcedens" for fremtidige tilfælde hvor tvivlen kunne komme købere til undsætning med denne debat..
Interessant er dog dette fra expert.dk:
Expert er en frivillig kæde. De enkelte butikker bestemmer derfor selv, hvilke priser de ønsker at sælge varerne til.
og yderligere fra Expert Ballerup afdelingen:
  - Nu kombinerer vi det bedste fra Internettet med fordelene fra din lokale butik
    ( Vi giver dig bare ikke 14 dages fuld returret Wink )

Redigeret af pendec - 07-Marts-2010 kl. 23:50
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6676
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2010 kl. 23:52
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Sagt for helt egen regning. Jeg ville i den grad føle mig pi..... på, hvis jeg havde arrangeret et glimrende fælleskøb, hvor alle betingelser er kendt - og så følges arrangementet op af sådan en gang gylle, som jeg bare ikke kan se det større formål med.

Man kan købe efter de kendte betingelser - eller lade være.

Hvor svært kan det væreConfused

En forretning kan ikke lave sine egne regler, hvis de strider mod landets love. Så kan man lide det eller ikke, men sådan er det.
Venlig hilsen
KB
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2010 kl. 23:53
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

hmm, så ikke der stod fremhævet, at der ingen returret er? så ja, jeg ville også godt nok føle mig pi.... over sådan et fælleskøb hvor forventingerne er internetkøb når intet andet er nævnt.

Det er også først kommet på senere. Fra starten stod der ingenting om fortrydelsesret.

Venlig hilsen
KB
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2010 kl. 23:53
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Hvordan der betales har iøvrigt ingen indflydelse på om der er tale om et fjernsalg eller ej.
måske så ikke, men!
    Når du udfylder en kupon, som sendes til sælger med en bestilling
det er jo lige præcis hvad "fælleskøb" ordningen gør?
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2354
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2010 kl. 23:55
Oprindeligt skrevet af Chr. R. Chr. R. skrev:

Oprindeligt skrevet af Jakabov Jakabov skrev:

Bruger folk virkelig returret så meget eller hvad? Man må da have en forventning om at folk herinde har en nogenlunde forventning om hvad de køber eller er jeg helt afmarcheret?
...

Enkelte har oplevet en brummen fra det nye Panasonic TV, men det er åbenbart - og heldigvis - kun enkelte apparater der er ramt af dette. Er man uheldig, så får man en "brummer" og altså ingen returret. Og hvad så...?

Ovenstående er en af grundene til at jeg ønsker returret.

Andre grunde i forbindelse med dette fælleskøb, er for mit vedkommende at jeg aldrig har haft et Plasma TV før.

Med tanke på de ting der ofte omtales vdr. plasma (retention, fosforslør, og genskin) bliver jeg nødt til at have en form for returret før jeg hopper på plasma.

Tidligere har jeg kun en enkelt gang benyttet mig af min returret, men når man taler om 1000-vis af kroner er det i mine øjne nødvendigt.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2010 kl. 23:56
Oprindeligt skrevet af thor-thor thor-thor skrev:

Lige et link til definitioner på nethandel: http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Ehandel/ehandelogfjernsalg?tc=6314E388E20C43649935B1C17BA5E852
flere af disse referencer på siden matcher jo hvorledes dette foregår?

f.eks.
Hvis du fx har bestilt varen på en hjemmeside, men betaler og henter den i butikken, så er det fjernsalg.

Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2010 kl. 00:00

Bruger folk virkelig returret så meget eller hvad?

Nogle netbutikker sender en returseddel med HVER ordre, så det er let at returnere. Andre steder skal men bede om den på hjemmesiden.

Man må da have en forventning om at folk herinde har en nogenlunde forventning om hvad de køber eller er jeg helt afmarcheret?

Hvordan skal folk kunne have en forventning om hvad de køber, når det er nye produkter. Den ene model kan ikke engang leveres endnu.

Venlig hilsen
KB
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu