recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Følsomhed på højtalere "TEKNIK"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFølsomhed på højtalere "TEKNIK"

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 12:26
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

Så det er de 3 ting, som definere hvad man får ud af følsomheden, altså:
størrelsen på højtaleren.
hvor dyb den skal spille.
hvor stort et spl lydtryk skal den levere.
Det kan ikke ses så sort/hvidt. Jeg ved ikke voldsomt meget om emnet, men når jeg har tid i aften kan jeg da skrive det jeg selv mener jeg har opfattet korrekt.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 12:32
Mmmm.. Jeg er ikke helt sikker på det med høj SPL. Men Det skal mere forstås sådan at man ved at bygge en lille bas/subwoofer automatisk ofrer følsomheden. Det sætter naturligt en grænse for hvor højt man kan spille, da man hurtigt kommer ud i at skulle fyre rigtigt meget effekt af og fordi membranvandringerne bliver meget lange.
 
Som sagt:
 
- Lille størrelse, høj følsomhed, dyb bas - Vælg to af tre egenskaber.
 
MVH

Redigeret af tvkartoffel - 25-Oktober-2011 kl. 12:32
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Mmmm.. Jeg er ikke helt sikker på det med høj SPL. Men Det skal mere forstås sådan at man ved at bygge en lille bas/subwoofer automatisk ofrer følsomheden. Det sætter naturligt en grænse for hvor højt man kan spille, da man hurtigt kommer ud i at skulle fyre rigtigt meget effekt af og fordi membranvandringerne bliver meget lange.
 
Som sagt:
 
- Lille størrelse, høj følsomhed, dyb bas - Vælg to af tre egenskaber.
 
MVH
Det giver meget god mening. Er der nogen indevendinger fra fagfolkeneQuestion
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

Så det er de 3 ting, som definere hvad man får ud af følsomheden, altså:
størrelsen på højtaleren.
hvor dyb den skal spille.
hvor stort et spl lydtryk skal den levere.
Det kan ikke ses så sort/hvidt. Jeg ved ikke voldsomt meget om emnet, men når jeg har tid i aften kan jeg da skrive det jeg selv mener jeg har opfattet korrekt.
Ser jeg frem til! 
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
Jonas Bojer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-April-2008
Sted: Århus C
Status: Offline
Point: 801
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 14:01
Følsomhed på højtalere er lige så uinterssant at snakke om som watt angivelser på forstærkere det siger INTET om kvaliteten af produktet.
 
Hilsen Jonas Bojer
Til top
Jonas Bojer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-April-2008
Sted: Århus C
Status: Offline
Point: 801
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 14:01
Følsomhed på højtalere er lige så uinterssant at snakke om som watt angivelser på forstærkere det siger INTET om kvaliteten af produktet.
 
Hilsen Jonas Bojer
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 14:02
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:


 
- Lille størrelse, høj følsomhed, dyb bas - Vælg to af tre egenskaber.
 
MVH
Det giver meget god mening. Er der nogen indevendinger fra fagfolkeneQuestion


Ikke herfra i hvert fald Smile

EDIT: Dog, som Jonas siger, det er ikke fuldstændigt sort/hvidt. Kvaliteten og sammensætningen af komponenterne spiller også ind - det er absolut muligt at lave en højttaler der leverer MINDRE end to ud af de tre egenskaber Wink


Redigeret af Otto J - 25-Oktober-2011 kl. 14:03
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Men er det ekstra dynamik så ikke "bare" ekstra headroom fordi vi harmindre udnyttelse af forstærkeren? Hvad hvis vi sammenligner 95 db højttaler og 50 watt forstærker, med 85 db højttaler og 500 w forstærker?
Jeg siger heller ikke, at en højttaler med høj følsomhed altid vil være mere dynamisk end en med lav følsomhed. Men sandsynligheden for det, er større.
 
Dit eksempel på 50w på 95db vs. 500w på 85db: 500w er meget effekt og sætter ekstremt store krav til enheden. Enheden skal altså kunne modtage den store effekt uden den mindste form for power kompression. Det er ikke mange hifi-enheder som kan det.


Jeg er som sådan enig, men min pointe med spørgsmålet er at det ikke er i alle situationer hvor der er BRUG for det headroom, og hvor regnestykket nærmere er 5 watt/95 dB kontra 50 watt/85 dB (f.eks. hvis du vil spille musik ved moderat niveau i et lille lokale). Hér vil jeg påstå (jeg er blevet modsagt adskillige gange, men endnu ikke med et argument bag!) at der ikke er nogen teoretisk gevinst i selve følsomheden - evt. forskelle i praksis stammer fra de forskelle i konstruktion som ligger bag forskellene i følsomhed, som du også er inde på. Med andre ord: FORUDSAT at vi ikke rammer loftet for komponenternes headroom, så er der (alt andet lige) ikke nogen "indbygget" gevinst ved at have høj følsomhed og svag forstærker, kontra lav følsomhed og kraftig forstærker.

Hvis vi skal tage et ekstremt eksempel, så kan vi jo kigge på hovedtelefoner. En hovedtelefon er i princippet bare en højttalerenhed med en meget, meget lav følsomhed og meget, meget lav belastbarhed. Men den er i stand til at levere en enorm dynamik, og det vil være meget forkert at sige at dens evne til at levere mikro-detaljer er begrænset af den lave følsomhed og belastbarhed. Min konklusion ud af dette er, at begrænset dynamik først og fremmest stammer af forkert dimensionering i forhold til behovet. Der skal være headroom nok til at vi ikke begrænser det maksimale lydtryk og dermed dynamikken - MEN, når dette headroom er nået, så er det min påstand at dét der skal ofres for at levere "overkill" (kompromisser i designet for at kunne levere SPL nok) mht. headroom, er dårligt givet ud. Dvs. det væsentlige er at levere headroom "nok", og herefter fokusere på at levere dette headroom med så høj kvalitet som muligt.

Jeg har så en teori om at vi som sådan er enige i princippet, men uenige i hvornår vi rammer "overkill" Wink
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 14:33

Jeg er ikke nok inde i det tekniske til, at påvise forskelle udover de konstruktionsmæssige principper der muliggører lav følsomhed (dvs. store enheder som ikke skal arbejde for langt ned i frekvens). Jeg vil dog altid foretrække stort membranareal kontra en lille enhed med lav følsomhed uanset om man holder det ved et moderat niveau eller ej. Jeg er tilhænger af, at enheden skal vandre mindst muligt.


Når du siger moderat niveau, skal man også overveje hvilket materiale man spiller. Har man en crest factor på f.eks. 25db (som vel er meget normal på klassisk musik), så kan moderat niveau stadig resultere i peaks på 25db, og så kan moderat niveau pludselig resultere i mangel på effekt alligevel. Prøv selv at regn ud hvor meget effekt der skal til for at spille 25db højere, hvis udgangspunktet er, at du bruger 5w - man bliver overrasket.

Jeg tror også vi i bund og grund er enige - jeg synes dog ikke, at jeg går ind for overkill. Jeg vil bare gerne være sikker på, at alt bliver gengivet uden begrænsninger Wink
 
EDIT: Hvis man skal følge Jonas Bojer tilgangen og lukke øjnene for alt hvad der hedder specs og teori, så kan jeg tilføje, at hver gang jeg har hørt et system med høj følsomhed, så har der været en dynamik og "hul igennem" (hader det udtryk, men ved ikke hvordan jeg skal beskrive det anderledes), som jeg ikke har hørt andre steder.


Redigeret af Jonas_h - 25-Oktober-2011 kl. 14:40
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 14:38
Oprindeligt skrevet af Jonas Bojer Jonas Bojer skrev:

Følsomhed på højtalere er lige så uinterssant at snakke om som watt angivelser på forstærkere det siger INTET om kvaliteten af produktet.
 
Hilsen Jonas Bojer
Du må meget gerne give argumenter til hvorfor? Jeg får ikke meget ud af at der bliver sagt, sådan er det bare.
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 14:40
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 
Jeg har så en teori om at vi som sådan er enige i princippet, men uenige i hvornår vi rammer "overkill" Wink
hehe overkill, er et ord, jeg selv synes er svær at definere, da jeg deler holdning med Jonas om at materialet skal gengives uden begrænsninger... At det så sjældent er muligt er så en anden sag.


Redigeret af Kenzo85 - 25-Oktober-2011 kl. 14:44
Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2011 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg er ikke nok inde i det tekniske til, at påvise forskelle udover de konstruktionsmæssige principper der muliggører lav følsomhed (dvs. store enheder som ikke skal arbejde for langt ned i frekvens). Jeg vil dog altid foretrække stort membranareal kontra en lille enhed med lav følsomhed uanset om man holder det ved et moderat niveau eller ej. Jeg er tilhænger af, at enheden skal vandre mindst muligt.


Når du siger moderat niveau, skal man også overveje hvilket materiale man spiller. Har man en crest factor på f.eks. 25db (som vel er meget normal på klassisk musik), så kan moderat niveau stadig resultere i peaks på 25db, og så kan moderat niveau pludselig resultere i mangel på effekt alligevel. Prøv selv at regn ud hvor meget effekt der skal til for at spille 25db højere, hvis udgangspunktet er, at du bruger 5w - man bliver overrasket.


Nja... Dér vil jeg så nærmere pege på at hvis din crest factor er 25 dB, så vil du blive overrasket over hvor lavt udgangspunktet er... :-) 5w i gennemsnit er sådan set ikke hvad jeg vil kalde "moderat niveau", det er sådan set ret højt... (medmindre højttaleren er MEGET død!).

Mht. kompromisser omkring membranareal, så vil jeg personligt ikke binde mig op på nogen bestemte principper, såsom at en membran skal vandre så lidt som muligt. Der er simpelthen for mange faktorer i spil, til at den slags dogmer er praktiske. Uanset hvordan du vender og drejer det, så er der kompromisser der skal indgås når membranarealet går op, lige så vel som der er kompromisser der skal indgås når membranarealet går ned. Jeg mener konsekvent at det bedste princip er ikke at have noget princip, men at balancere de forskellige egenskaber.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu