|
|
Besvar ![]() |
Side <1 2345> |
Forfatter | |||
Kenzo85 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2943 |
![]() |
||
Jeg synes der skal være en med mere ekspertise end mig, til at lave en opsummering.
![]() |
|||
![]() |
|||
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6683 |
![]() |
||
En hornhøjttaler har lav følsomhed, og kan spille dyb og kraftig bas.
Hvis man vil opnå det samme i et lille kabinet, dæmper man basenheden med glasuld el. lign. for at få den til at gå længere ned i de dybe toner. Det går ud over følsomheden, så jeg ser det som et kompromis mellem størrelse og følsomhed. |
|||
Venlig hilsen
KB |
|||
![]() |
|||
SLETTET_20120103 ![]() -- ![]() Oprettet: 14-Oktober-2007 Sted: Odense Status: Offline Point: 6191 |
![]() |
||
Prøv du bare at sige det til en gut med en 10W rørforstærker.. Man skal jo huske på at elektronik og performance ikke nødvendigvis skalerer perfekt.. Efter nogle's mening lyder "svage" udgaver af samme forstærker bedre. Følsomheden er derfor ekstremt interessant som parameter når der skal vælges højttaler i visse sammenhænge. Men der er langt til høj følsomhed = god lyd; det har du ret i. God lyd er dog også en subjektiv størrelse. Alle har forskellige referencer og vil derfor beskrive lyd fra en given højttaler forskelligt. Jo, det er en undtagelse når alle køber Elac fra CSN-teknik ![]() Kenzo, jeg vil opsummere følsomhed for dig her: Desto større følsomhed, desto mindre effekt skal der til for at spille et givent niveau. Basta. Mere fortæller følsomhed ikke om. Hvis du virkelig vil ind og vide "hvorfor", så skal du begynde at læse om DIY højttalerbyg. Dermed kan du få indblik i alle de parametre som beskriver hvordan en enhed performer.
|
|||
![]() |
|||
Kenzo85 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2943 |
![]() |
||
Super tak, jeg har startet den næste tråd her: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=103395&PID=1049522&title=hjtaler-konstruktion-teknik#1049522
Redigeret af Kenzo85 - 25-Oktober-2011 kl. 20:35 |
|||
![]() |
|||
Jonas Bojer ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-April-2008 Sted: Århus C Status: Offline Point: 801 |
![]() |
||
Den er let. Jeg har hørt gode og dårlige forstærkere på 12W og jeg har hørt gode og dårlige på 500W og jeg har hørt god og dårlige højtalere med både lav og høj følsomhed. Derfor siger W ikke noget som helst om kvaliteten af forstærkere eller følsomheden om højtaleren kvalitet. Hilsen Jonas Bojer
|
|||
![]() |
|||
Gamma ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 13-Oktober-2011 Status: Offline Point: 43 |
![]() |
||
Det er klart Jonas B ![]() En ghettoblaster på 12 watt med aftagelige højttalere kontra en Audio Note 12 watt rørbasse med Audionote højttalere, jo der er skam forskel. ![]() Men derfor kan watt godt sige en del om en forstærker. Og du skriver: Følsomhed på højtalere er lige så uinterssant at snakke om som watt angivelser på forstærkere det siger INTET om kvaliteten af produktet. Jeg kunne forstå hvis du havde skrevet lydkvaliteten. ![]() Men følsomheden har temmelig meget at sige mht valg af forstærker og wattopgivelser af en forstærker kan fortælle meget om dens strømformåen
![]() |
|||
![]() |
|||
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
![]() |
||
Naturligvis kan wattangivelse og følsomhed bruges til noget. Men spørgsmålet er vel nærmere om vi kan bruge de af producenten opgivne wattangivelser da de må siges efterhånden at være ret udvandede pga forskellige målemetoder :-/ OG om HVAD det kan bruges til, for det er rigtigt at det intet siger om lydKVALITETen.
BS |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
fino, dog mener jeg selv at det der ligger bag følsomheden og effekten er interessant.
|
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
||
Bestemt. Det er naturligvis vigtigt at forstå sammenhængene, hvis man vil kunne vurdere de valg man skal tage i anlæggets sammensætning. Det kan f.eks. ikke nytte noget at man bare siger at man skal lytte sig frem til alt, og så lytter man til én ting ad gangen. Så konkluderer man f.eks. på et par følsomme horn-højttalere at en given 15 watt forstærker lyder bedst. Så skifter man højttaler, og konkluderer at en Dynaudio Consequence med under 85 dB følsomhed lyder dårligt. Det gør den jo netop fordi du parrer den med den forkerte forstærker. Så selv om lyttetest i sidste ende er det afgørende, så ER der en værdi i at forstå teorierne bag. Man skal blot passe på at vælge den rigtige balance mellem teori og praksis. Men du bad om opsummering. De er sådan set allerede kommet, tråden kan opsummeres i tre konklusioner: 1: Størrelse, følsomhed, frekvensområde - vælg to ud af tre. 2: Jo lavere følsomhed, jo mere effekt skal du bruge. 3: Du kan ikke sige noget om lydkvaliteten _alene_ baseret på følsomhed.
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Udmærket jeg har skrevet det i første indlæg! tak for info alle sammen!
|
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
||
Du har vist klippet en sætning over i processen... ![]() |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Hvilken en synes du der mangler?
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 2345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |