recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - "Flugten" i 1080/50i
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket"Flugten" i 1080/50i

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2009 kl. 22:21
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Men via inverse telecine kan den enten ved 2:2 pulldown fint have været vist dig som 25 progressive fps, eller evt via 2:2:2:2:2:2:2:2:2:2:2:3 Pulldown også som 24 progressive fps via 1080/50i. Sidstnævnte ville dog have været direkte tåbeligt at gøre i forbindelse med BD (men godt ifht. f.eks en HDTV 1080i transmission), idet BD jo native understøtter 24 fps.

Jeg har set dig skrive dette et par gange, men aldrig hørt dette fænomen omtalt før. Har du eksempler på at dette er sket? Jeg har aldrig hørt om at gøre andet end at speede op. Dit pulldown-eksempel vil give et ganske synligt hickup i kadencen, som yderst få de-interlacere, om nogen, vil kunne håndtere, så det er absolut også tåbeligt ved 1080i/50 udsendelse. Der bør benyttes speedup under alle omstændigheder. 2-3 pulldown er meget mindre synligt, da det groft sagt hakker hele tiden, mens et hak hvert andet sekund vil være noget man meget nemt bemærker.

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

...Men man skal virkelig have noget råddent udstyr for at det kan fucke 1080/50i -> 1080/25p op. Men det er utroligt men sandt ikke en komplet umulighed. Mange af de lorte-fladskærme der var på markedet for nogle år tilbage kunne sagtens finde på bare at smide den ene field væk i et 1080i signal, så man ender med den halve vertikale opløsning  ..Men de selv samme skærme ville alligevel heller ikke kunne køre 1080/24p, og egner sig således i øvrigt slet ikke til HD på hverken den ene eller anden måde imho . Men en fornuftig moderne skærm burde ikke have nogle som helst problemer med det!

Det burde de måske nok ikke, men ikke desto mindre er der rigtigt mange skærme der ikke kan levere korrekt 2-2 de-interlacing.

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

...Angående Apocalypto, så er den [Amerikanske] udgivelse jeg har af den, i hvertfald 1080/24p

Korrekt, men Scanbox' udgivelse er i 1080i, hvilket er tåbeligt da den er skudt i 24p. Flammen og Citronen er givetvis skudt i 25p, så det giver mening at udgive den i 1080i/50 (når vi nu ikke kan få 25p). Nogen skrev at den er 25p - jeg har ikke filmen, men det mener jeg nu ikke kan passe, den må være 1080i/50.

Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2009
Status: Offline
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2009 kl. 22:37

Flugten er skudt med 25 fps. Som Naiera nævner understøtter Blu-ray ikke 1080p/25, og derfor må det encodes som 1080i/50. Men da der er tale om 25 helbilleder som tidsmæssigt hører sammen 2 og 2 er der ikke de samme deinterlacing issues som med ntsc eller video der native er skudt som 50i.

Encodingen flagges som 1080i/25 psf (progressive segmented frames) og halvbilleder sættes sammen til helbilleder uden problemer. Det er med andre ord i praksis reelt tale om 1080p/25, selv om BD afspilleren "kræver" at det kaldes 1080i/50.

Flammen og Citronen er iøvrigt IKKE skudt i 25p, men på film i 24fps. Instruktøren syntes dog bedre om det mere "smooth" look filmen fik ved at blive speedet op til 25fps - der er mindre synlig judder end ved 24fps, og det blev derfor henstillet til biograferne at vise den ved 25fps.

Der står ganske rigtigt 1080p/25 på de steelbooks der blev produceret fra starten, men boksene blev produceret inden det blev endeligt bekræftet at BD ikke understøttede formatet, og det blev opdaget for sent til at ændre det på førsteoplaget af boksene.

LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-August-2009 kl. 23:53
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

 

 Flammen og Citronen er givetvis skudt i 25p, så det giver mening at udgive den i 1080i/50 (når vi nu ikke kan få 25p). Nogen skrev at den er 25p - jeg har ikke filmen, men det mener jeg nu ikke kan passe, den må være 1080i/50.

Ja der står 1080p/25fps på coveret.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 00:22

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ja der står 1080p/25fps på coveret.

Det er _ikke_ det samme som at der er 1080p/25 på skiven...

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 00:32
Oprindeligt skrevet af RogueAgent RogueAgent skrev:

Flugten er skudt med 25 fps. Som Naiera nævner understøtter Blu-ray ikke 1080p/25, og derfor må det encodes som 1080i/50. Men da der er tale om 25 helbilleder som tidsmæssigt hører sammen 2 og 2 er der ikke de samme deinterlacing issues som med ntsc eller video der native er skudt som 50i.

I teorien... I praksis er 2:2 sværere for de-interlacere at håndtere end 2:3. Når en de-interlacer ser en 2:3 kadence, så kan man være ret sikker på at kilden er film mode. At se forskel på en 2:2 film-kadence, og en relativt stillestående 50 Hz video kadence, det er derimod ret kompliceret. Derfor har jeg set masser af de-interlacere der fungerer ok med 2:3 materiale, men som hoster gevaldigt når man fodrer det med 2:2 materiale. Hvis man så kunne regne med at alle film var encoded med korrekt flagging, så ville det være relativt simpelt at sætte afspilleren til at følge flaget og lave en simpel 2:2 pulldown, men netop fordi rigtigt mange film er forkert flagged, betragter man normalt en afspiller der låser sig til flagene som en halv- eller hel-dårlig afspiller. På godt udstyr vil der næppe være nogen forskel, men der vil være rigtigt meget udstyr hvor resultatet vil være problematisk. Et udbredt eksempel er kombinationen PS3 og Panasonic tv - PS3'en kan ikke de-interlace 1080i, og Panasonic's tv har ingen film mode de-interlacing.

Det er derfor interlace formater af enhver art bør undgås såvidt muligt - det medfører simpelthen for stor risiko for fejl, hvilket fordyrer produkterne da det bliver kompliceret at levere et produkt med god ydelse. Jo mere standarden er designet til at være nem at håndtere, jo billigere produkter ville vi kunne få, som stadig levererede høj billedkvalitet. Efter min mening var det en meget stor fejl at man inddrog 1080i i HD standarderne - man skulle have holdt sig til 720P/50/60, samt 1080P/24/25 og evt. 1080P/50/60. Nu er skaden desværre sket, og vi slipper næppe af med interlace formater lige foreløbig.

Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 03:34

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Jeg har set dig skrive dette et par gange, men aldrig hørt dette fænomen omtalt før. Har du eksempler på at dette er sket?

Jeg VED faktisk ikke med sikkerhed om jeg selv har set eksempler på det i praksis, i så fald har jeg ikke været bevidst om det, idet inverse telecine altid har givet mig perfekte resultater på de paltforme jeg har set filmateriale via et interlaced signal. Men det påstås af flere man til tider benytter det som alternativ til 2:2 i forbindelse med 50 Hz produktioner og transmissioner, særligt når lydsiden i materialet er ret væsentligt, ikke mindst for at undgå de 4% speedup. 

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Der bør benyttes speedup under alle omstændigheder.

For så vidt enig. Med 2:2 er der vel stadig mindre der kan gå galt, og der er i det mindste vel slet ingen risiko for judder. Jeg kan personligt sagtens leve med 4% speedup. ....Så er der også kortere tid til man ser heltinden i undertøj

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

2-3 pulldown er meget mindre synligt, da det groft sagt hakker hele tiden, mens et hak hvert andet sekund vil være noget man meget nemt bemærker.

Sådan virker min logik umiddelbart også. Jeg har dog flere gange set det påstået at judder skulle være mindre synligt end med 2:3 pulldown, men det er måske i forhold til at betragte den rene pulldown uden nogen reverse der menes (?!?).

http://www.afterdawn.com/glossary/terms/2_2_2_2_2_2_2_2_2_2_ 2_2_3_pulldown.cfm 

Teoretisk burde en velfungerende inverse telecine med judder elimination vel ikke have noget problem med perfekt at genskabe de 24 fps fra et 2:2:2:2:2:2:2:2:2:2:3 Pulldown på en 24, 48 eller 72 Hz skærm, ved at se bort fra en field fra tid til anden, når det kan lade sig gøre med 2:3 pulldown.

...Men vi er enige om at 2:2 umidderlbart kunne lyde mere sikkert end 2:2:2:2:2:2:2:2:2:2:3 i praksis i forhold til flest mulige forbrugere og deres apparater, selv om man åbenbart end ikke kan regne med at 2:2 virker for alle

Vi må håbe at vi helt slipper for interlace når Blu-ray og de aktuelle HDTV standarder skal have sin afløser

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Men en fornuftig moderne skærm burde ikke have nogle som helst problemer med det!

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Det burde de måske nok ikke, men ikke desto mindre er der rigtigt mange skærme der ikke kan levere korrekt 2-2 de-interlacing.

 ...Det er same for ringe! (undskyld mit fransk)

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Korrekt, men Scanbox' udgivelse er i 1080i, hvilket er tåbeligt da den er skudt i 24p. Flammen og Citronen er givetvis skudt i 25p, så det giver mening at udgive den i 1080i/50 (når vi nu ikke kan få 25p). Nogen skrev at den er 25p - jeg har ikke filmen, men det mener jeg nu ikke kan passe, den må være 1080i/50.

Åhh nej, ikke Scandalebox  

Jeg er fra mine DVD dage blevet helt og aldeles overfølsom over for covers med "ScanBox" og "OnAir" logoer på  

Jeg havde ellers håbet at de mere ville ende som en distributør af filmstudiernes originale/egne Blu-ray encodes her i Norden, og bare skulle tage sig af at klaske tekst og evt. muner op udgivelserne, når nu vi alle endeligt havde fået en og samme standard til film med BD: 1080/24p. Men så nådigt skal vi åbenbart ikke slippe. For  ...Skal de nu også til at ridde Blu-ray platformen som en mare her i norden som de red DVD, med mange latterligt dårlige udgivelser i teknisk perspektiv 

Godt at man kan købe sine film i udlandet, og ikke er afhængig af Dansk tekst på alle sine film! 



Redigeret af TBC1 - 05-August-2009 kl. 03:45
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8549
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 09:48
Oprindeligt skrevet af RogueAgent RogueAgent skrev:

Flammen og Citronen er iøvrigt IKKE skudt i 25p, men på film i 24fps. Instruktøren syntes dog bedre om det mere "smooth" look filmen fik ved at blive speedet op til 25fps - der er mindre synlig judder end ved 24fps, og det blev derfor henstillet til biograferne at vise den ved 25fps.



Den er som nævnt også udgivet herhjemme på BD i 1080i/50, hvilket giver 25fps, men den engelske udgave er sjovt nok udgivet i 1080p/24 og varer dermed også en smule længere
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 10:22
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af RogueAgent RogueAgent skrev:

Flammen og Citronen er iøvrigt IKKE skudt i 25p, men på film i 24fps. Instruktøren syntes dog bedre om det mere "smooth" look filmen fik ved at blive speedet op til 25fps - der er mindre synlig judder end ved 24fps, og det blev derfor henstillet til biograferne at vise den ved 25fps.



Den er som nævnt også udgivet herhjemme på BD i 1080i/50, hvilket giver 25fps, men den engelske udgave er sjovt nok udgivet i 1080p/24 og varer dermed også en smule længere

Hvor kan man købe den engelske udgave af Flammen og Citronen som skulle værre i 1080/24p, og hvad hedde Flammen og Citronen på engelsk
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Status: Offline
Point: 1836
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 10:30

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:


Hvor kan man købe den engelske udgave af Flammen og Citronen som skulle værre i 1080/24p, og hvad hedde Flammen og Citronen på engelsk
[/QUOTE]

Flame & Citron

ja mere er den ikke oversat...

Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 10:37
Oprindeligt skrevet af Nikodk Nikodk skrev:

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:


Hvor kan man købe den engelske udgave af Flammen og Citronen som skulle værre i 1080/24p, og hvad hedde Flammen og Citronen på engelsk

Flame & Citron

ja mere er den ikke oversat...

[/QUOTE]
Tak for det

Man kunne jo ikke vide om der var en eller anden mystisk title de kunne finde på ("De er skøre, de englændere!", fastslog Asterix' gode ven Obelix ellers en gang) 


Redigeret af Startrek - 05-August-2009 kl. 13:57
Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2009
Status: Offline
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 14:00
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af RogueAgent RogueAgent skrev:

Flammen og Citronen er iøvrigt IKKE skudt i 25p, men på film i 24fps. Instruktøren syntes dog bedre om det mere "smooth" look filmen fik ved at blive speedet op til 25fps - der er mindre synlig judder end ved 24fps, og det blev derfor henstillet til biograferne at vise den ved 25fps.



Den er som nævnt også udgivet herhjemme på BD i 1080i/50, hvilket giver 25fps, men den engelske udgave er sjovt nok udgivet i 1080p/24 og varer dermed også en smule længere
Det ved jeg, men det er jo så sket ved (uden instruktørens godkendelse) at konvertere den korrekte 25p master som Nimbus film har leveret til den engelske distributør.

Det er i mine øjne lige så forkert som at tage en film der burde have været 24p og udgive den som 1080i/50.

Den har netop haft biopremiere i USA, og når/hvis den skal ud på blu-ray over-there, så vil de være nødt til at udgive den som 24p, men da vil det være en teknisk nødvendighed, ikke et valg som nogen kan modsætte sig.
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2009 kl. 17:07

Oprindeligt skrevet af RogueAgent RogueAgent skrev:

Det ved jeg, men det er jo så sket ved (uden instruktørens godkendelse) at konvertere den korrekte 25p master som Nimbus film har leveret til den engelske distributør.

Det er i mine øjne lige så forkert som at tage en film der burde have været 24p og udgive den som 1080i/50.

Kunne ikke være mere enig.

Oprindeligt skrevet af RogueAgent RogueAgent skrev:

Den har netop haft biopremiere i USA, og når/hvis den skal ud på blu-ray over-there, så vil de være nødt til at udgive den som 24p, men da vil det være en teknisk nødvendighed, ikke et valg som nogen kan modsætte sig.

Ja, det vil de vel formentligt rent praktisk gøre af sund fornuft og hensyn til brugernes mange forskellige TV apperater, hvor man formentligt ikke kan tage det for givet at alle har 50 Hz kompatible skærme (og man vel også vil tage hensyn til non-hd skærme, selv om det er et HD format). Men de er vel næppe direkte tvunget til det af rent tekniske begrænsninger, (men af almindelig sund fornuft) eftersom Amerikanernes Blu-ray maskiner da vel i sig selv ikke burde have nogen som helst problemer med at afspille 1080/50i, lige som vores heller ikke [mig bekendt] har problemer med af afspille 1080/60i, idet begge opløsninger er en intergreret del af den internationale Blu-ray standard, og man i forbindelse med HD output jo ikke som tidligere er bundet til hverken PAL eller NTSC systemerne.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu