recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - For og imod Ambilight
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFor og imod Ambilight

Besvar Besvar Side  <1 5678>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2007 kl. 19:42

Her er det lovede svar fra instruktør Dennis Petersen, mht. Ambilight's indvirkning på billedet. Nedenstående er altså Dennis Petersen's holdninger, og ikke mine egne. Jeg har klippet svaret ind uredigeret.

Jeg smider hermed en kommentar til Otto, på mail, da han har udbedt sig min mening om AMBILIGHT  ( her efter AL ) og den er som følger.

Film er for mig et kunst, nogle vil sikkert kalde det kunsthåndværk, men for mig er det noget som jeg ofre flere år af mit liv på at kreere og der er kun en, og jeg mener kun en, der kan bestemme om det ser rigtig ud og det er mig, for det er mit værk!
Det hedder film kunst og ikke film byggeri, film er kunst, det kan arkitektur sikkert også godt være, men få vil sikkert kalde type huse for kunst og det er fordi det at bygge et hus er en praktisk proces der kan duplikeres, i modsætning til det at skabe og kreere en film.

Du kan ikke lave to film der er ens!

Først vil jeg lige sige at jeg i bund og grund er fuldstændigt ligeglad med hvad folk gør der hjemme og hvordan de vælger at se film og tv, det er deres sag!

Men hvis jeg skal kommentere på problematikken omkring AL generalt, så er jeg stor modstander af det!
Dette er fordi det aktivt går ind og ændre på den film jeg har skabt og det endda uden at seeren er en del af det, hvis du vælger at skrue ned for farverne og se en film i sorthvid så er det helt fint, for så er det et valg du har taget og du er bevist om at du ændre på filmen.
Dette er ikke tilfældet med AL, Phillips skriver jo netop ikke at det ændre på filmens udtryk og den måde den oprindeligt var tænkt fra instruktørens side, de markedsføre det som om det hjælper oplevelsen af filmen og ligefrem forbedre den, det gør AL ikke, det er faktum!
AL ændre på filmen og gør det mere en du lige regner med, for AL går ind og analysere hvad der vises og fremhæver så en stemning eller en detalje i billedet som Phillips mener der er korrekt at fremhæve.
Vi snakker her ikke om hvor vidt der er rart at se tv-avisen med AL aktiveret, vi snakker om film, og de er som hoved regel lavet til at blive set i biografen, hvor der er ret streng krav til både billede og lyd, hvis disse ikke overholdes kan biograferne ikke få lov til at vise filmene, sådan er det!
Den specifikke biograf ejer kan ikke bare lige gå ind og justere på farverne og lyden alt efter hvad han syntes ser godt ud, eller lydder fedt, for biografen er til for at gengive filmen som den er skabt.

Prøv at forestille jer hvis der ingen standarter var for dette, så kunne de vælge at vise filmene i mono, hvid de ikke kunne lide surround, beskære filmene fra 2.35:1 til 1.85:1 hvis de ikke kunne lide Panavision eller for den sags skyld installere AL i biografen.

Nå tilbage til emnet, hvis men ser film må målet være at se filmen gengivet så korrekt som muligt / så tæt på biografoplevelsen som muligt og det hjælper AL ikke med til, tvært imod, og det er derfor jeg er modstander af AL.
Alle ting, hvor seeren ikke bliver gjort opmærksom på at der er ændret på filmen i forhold til hvad instruktøren ville, er ikke acceptable for mig, om det så er fordi den er klippet ned pga censur, er beskæret fra 16:9 til 4:3 eller det er fordi AL går ind og ændre på oplevelsen, er for mig lige gyldigt.

Hvis vi endelig skal snakke lys bag ved et tv, så er det når vi snakker film, kun en D65 korrekt belysning der ikke ændre på vores farve opfattelse, og derfor er det for mig den eneste acceptable belysning hvis jeg bliver tvunget til at se film med lys i rummet!

Dette er ikke et personligt angreb på nogen eller på hvad folk opfatter som det rigtige for dem selv, dette er mig der udtaler mig om hvordan jeg har det med at der bliver ændret i film og dermed kunst!

Det skal til dette tilføjes at jeg er knapt så fanatisk som dette indslag får mig til at lyde, jeg kan sagtens finde på at se film om dagen på min computer, i fly når jeg rejser og en enkelt gang i mellem i stuen på et 20 tommers 4:3 tv, men når jeg skal nyde en god film foregår det i min der til indrettede hjemmebiograf eller i biografen og kun der :-)

Med Venlig Hilsen

Dennis Holck Petersen
Instruktør

Til top
rolighed Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-August-2005
Point: 164
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2007 kl. 11:15
Oprindeligt skrevet af claust claust skrev:

Ja, har lige bestilt mit 4. ambilight tv, så jeg behøver vel ikke uddybe min begejstring for produktet.

Min første oplevelse var at det var en smule frustrerende, og tog fokus fra billedet, men allerede efter nogle timer foran kassen fokuserer man igen 100% på billedet igen, og effekten er mindre anstrengte øjne.

Jeg sammenligner lidt med når du har fået en ny bling-bling GPS til bilen; de første par dage kigger du mere på dén end på vejen - men efter nogen tid er det ikke interessant at kigge på tingesten, men kun at finde vej, og man bruger kun stemmen på GPS' en. På samme måde skal man tænke på hvad _effekten_ af ambilight er, istedet.

Jeg tør næsten vædde på at de fleste af dem herinde der er negative stemt overfor ambilight har siddet mellem 2 min - 2 timer og STIRRET på ambilight' et og irriteret sig over det. Som sagt, når fokus igen kommer på skærmbilledet, er det en rigtig rar effekt for øjet.

Jeg lægger aldrig mærke til mit ambilight - men hvis man ved en fejl er kommet til at slukke det lægger man mærke til at man sidder og stirrer på en lys klat på en mørk væg, noget der mærkes på øjnene!

Roger herfra

Jer er SÅ enig i dette indlæg. Det er PRÆCIS samme oplevelse jeg har af mit Ambilight på mit snart 2 år gamle 37PF9830. Respekt!

Til top
Tsunde Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Februar-2005
Point: 597
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2007 kl. 13:36

Nu er det selvfølgelig svært at modsige en instruktør i hvordan han selv ønsker sine film skal ses.

Men på et punkt mener jeg at han overser noget, ambilight styres jo at det der ses på skærmen, det er ikke Philips der vælger farven. Der for kommer den stemning jo stadig som man ønsker, hvis man har en kold blå skærm på tv'en er lyset jo også koldt, og omvendt.

Men jeg husker det, og næste gang jeg ser en af hans film skal jeg nok slå det fra

Stue: Viasat, Samsung65-7505, Sony Str 1040, Focal Dome 5.1 - Biograf: MK 7.1 system K5 & K4, Pioneer VSX-920, Optoma HD25e, Projecta ProCinema 16:9 høj-kontrast dug 104"
Til top
Bendix Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2006
Point: 2215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2007 kl. 13:41
Jeg savner da stadig ambilight som mit Pio ikke har, ligeledes generer
genskind mig temmelig meget..

Overvejer faktisk at sælge mit Pio.
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2005
Point: 1963
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2007 kl. 14:06

Oprindeligt skrevet af Bendix Bendix skrev:

Hvorfor, pga. genskin? eller fordi du vil have et Philips med Ambilight?

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2007 kl. 15:15

Jeg savner da stadig ambilight som mit Pio ikke har, ligeledes generer
genskind mig temmelig meget..

Det var da træls for dig at genskinnet generer dig så meget som du nævner.

Har du konstant problemer med det eller kan det afgrænses til bestemte tidspunkter?.

Nu har jeg selv en meget lys stue med meget glas og sol, men jeg syntes som sådan ikke det er voldsomt irriterendende der kan være enkelte dage på bestemte tidspunkter hvor solen står træls at det kan være sådan jeg placerer mig et andet sted end jeg normalt sidder men så er det også fint.

Men jeg kunne da som løsningsforslag nævne enten at vælge et vægbeslag ala dette det er ikke så meget beslaget men mere fleksibiliteten i at du kan dreje det lidt og tilte det lidt, jeg har selv et lignende beslag på min plasma jeg har i soveværelset og der kan jeg se at det skal ikke drejes meget før en irriterende reflektion forsvinder.

En anden ting kan være indstilling, at du sikrer dig at du har en ordentligt kontrastfyldt indstilling, den kan i langt de fleste situationer "overdøve" enhver reflektion og det vil kun være hvor billedet i kraft af filmen er dunkel eller mørk at det kan være et problem.

Og ellers så har jeg lodrettet lamelgardiner i min stue (jeg har gulv til loft vinduer) og jeg vil faktisk også tro at de er en medvirkende årsag til at jeg ikke har de store problemer med reflektioner, selvom jeg har glas faktisk både til højre og til venstre for skærmen samt et vinduesparti for enden af stuen modsat skærmen.
I kraft af den udvikling du har på din skærm mht højere kontrast og en bedre antiglare behandling end på min skærm skulle jeg da mene at du var bedre stillet end jeg er

Mvh

René
Til top
Bendix Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2007 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

[QUOTE=Bendix]Overvejer faktisk at sælge mit Pio.[/
QUOTE]

Hvorfor, pga. genskin? eller fordi du vil have et Philips med Ambilight?

Mest pga genskind, men ambilight er også en faktor, dog ikke så høj som
genskind.
Til top
Bendix Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2007 kl. 15:37
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

[QUOTE=Bendix]Jeg savner da stadig ambilight som
mit Pio ikke har, ligeledes generer genskind mig temmelig meget..

Det var da træls for dig at genskinnet generer dig så meget som du
nævner.

Har du konstant problemer med det eller kan det afgrænses til
bestemte tidspunkter?.

Nu har jeg selv en meget lys stue med meget glas og sol, men jeg
syntes som sådan ikke det er voldsomt irriterendende der kan være
enkelte dage på bestemte tidspunkter hvor solen står træls at det kan
være sådan jeg placerer mig et andet sted end jeg normalt sidder men så
er det også fint.

Men jeg kunne da som løsningsforslag nævne enten at vælge et
vægbeslag ala [URL=http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehoer/tv-
tilbehoer/sms_flatscreen_wh_3d_vaegbeslag_aluminium.htm]dett e[/
URL] det er ikke så meget beslaget men mere fleksibiliteten i at du kan
dreje det lidt og tilte det lidt, jeg har selv et lignende beslag på min
plasma jeg har i soveværelset og der kan jeg se at det skal ikke drejes
meget før en irriterende reflektion forsvinder.

En anden ting kan være indstilling, at du sikrer dig at du har en
ordentligt kontrastfyldt indstilling, den kan i langt de fleste situationer
"overdøve" enhver reflektion og det vil kun være hvor billedet i kraft af
filmen er dunkel eller mørk at det kan være et problem.

Og ellers så har jeg lodrettet lamelgardiner i min stue (jeg har gulv til
loft vinduer) og jeg vil faktisk også tro at de er en medvirkende årsag til
at jeg ikke har de store problemer med reflektioner, selvom jeg har glas
faktisk både til højre og til venstre for skærmen samt et vinduesparti for
enden af stuen modsat skærmen.I kraft af den udvikling du har på din
skærm mht højere kontrast og en bedre antiglare behandling end på min
skærm skulle jeg da mene at du var bedre stillet end jeg er

[/
QUOTE]

Det afgrænses klart af bestemte tidspunkter, om aftenen generer det mig
overhovedet ikke.

Jeg har et Pio beslag der er flat til væggen og vil gerne undgå et tilt
beslag.

Der er nu ikke vinduer foran tvet, men lyset falder ind på væggen som så
reflekteres
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9461
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2007 kl. 15:45

Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

[QUOTE=Bendix]Jeg savner da stadig ambilight som
mit Pio ikke har, ligeledes generer genskind mig temmelig meget..

Det var da træls for dig at genskinnet generer dig så meget som du
nævner.

Har du konstant problemer med det eller kan det afgrænses til
bestemte tidspunkter?.

Nu har jeg selv en meget lys stue med meget glas og sol, men jeg
syntes som sådan ikke det er voldsomt irriterendende der kan være
enkelte dage på bestemte tidspunkter hvor solen står træls at det kan
være sådan jeg placerer mig et andet sted end jeg normalt sidder men så
er det også fint.

Men jeg kunne da som løsningsforslag nævne enten at vælge et
vægbeslag ala [URL=http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehoer/tv-
tilbehoer/sms_flatscreen_wh_3d_vaegbeslag_aluminium.htm]dett e[/
URL] det er ikke så meget beslaget men mere fleksibiliteten i at du kan
dreje det lidt og tilte det lidt, jeg har selv et lignende beslag på min
plasma jeg har i soveværelset og der kan jeg se at det skal ikke drejes
meget før en irriterende reflektion forsvinder.

En anden ting kan være indstilling, at du sikrer dig at du har en
ordentligt kontrastfyldt indstilling, den kan i langt de fleste situationer
"overdøve" enhver reflektion og det vil kun være hvor billedet i kraft af
filmen er dunkel eller mørk at det kan være et problem.

Og ellers så har jeg lodrettet lamelgardiner i min stue (jeg har gulv til
loft vinduer) og jeg vil faktisk også tro at de er en medvirkende årsag til
at jeg ikke har de store problemer med reflektioner, selvom jeg har glas
faktisk både til højre og til venstre for skærmen samt et vinduesparti for
enden af stuen modsat skærmen.I kraft af den udvikling du har på din
skærm mht højere kontrast og en bedre antiglare behandling end på min
skærm skulle jeg da mene at du var bedre stillet end jeg er

[/
QUOTE]

overhovedet ikke.

beslag.

reflekteres

Lyder præcist ligesom hos mig. Troede / håbede ellers de havde fået rettet dette plasma problem. Er det i dit nye hus du har problemet ?

Bendix det er snart vinter så kan du nyde dit TV det meste af døgnet.

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2007 kl. 16:01

overhovedet ikke.

beslag.

reflekteres

Måske løsningen for dig så netop var et  lodret lamelgardin i de vinduer som skaber lysindfaldet, jeg syntes det fungerer rigtigt godt, for det første stopper de varmeindfald på gulvet for det andet stopper de dybe skygger ind i stuen som jo ikke kun kan være generende på tv men også andre reflekterende flader hvis man har det (hvis du overvejer dem så pas på de mørke de suger altså varmen til sig og derved afgiver strålevarme, det kan være træls på en varm sommerdag, jeg har selv lyse lameller og på de rigtigt varme sommerdage har jeg nogle udvendige sivrullegardiner som jeg lige ruller ned sådan jeg får slået varmen af udvendigt, det ser faktisk godt ud og fungerer rigtigtigt godt, også så koster sådan et sivrullegarding 100,- kr). 

Og det kan faktisk laves både meget billigt (afhængig af om det er billigbauhaus model eller om det er faber dog har jeg selv Faber og de er altså både tykkere og i en rigtig god kvalitet men osse 8 gange så dyre som de billigste )

Mvh

René
Til top
O'Brian Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 30-Oktober-2006
Point: 284
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2007 kl. 16:09

Ejj, det er skidt læsning når man som jeg vakler mellem 508 og 9732.

Vakler dels pga Ambilight og dels vedr det omtalte genskin. Jeg har også en meget lys stue, og få rigtig gode placerings-muligheder.

Jeg har set 408 hos TC og det var ikke så slemt, men 508 et andet sted med meget genskin fra loft-armatur..

508 er jo et super TV, men jeg ved også at det vil iritere mig grænseløst med "småfejl"......

Samsung C46 8705.
Samsung LE46M87B.
Philips BDP7500.
Philips DFR 9000.
Philips SRU 9600.
Canton Surround.
Beosound 3000.
Beolab 8000.
PS3-60 GB.

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem