|
Forbind bi-amp højtalere |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | |||
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3802 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Mit tidligere indlæg gælder for stereo, og du spørger nu til surround. Her kan de ledige højttaler udgange bruges til bi-amping, men det kræver fortsat separate kabler, og ikke de kabler du nævner tidligere. Hvor meget bi-amping giver fra en surroundreceiver, det kan jeg ikke svare på, men lidt vil det nok give. De kanaler der oftest ikke bruges, er de ekstra bagkanaler, som måske yder mindst watt mæssigt, ville jeg montere i high input på højttaler. Denne indgang er oftest de øverste terminaler på højttaleren, men tjek din højttalermanual. |
|||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|||
![]() |
|||
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3802 |
||
Jeg kan nok give dig ret i bi-wiring, men bi-amping, der er vi så uenige. |
|||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|||
![]() |
|||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19569 |
||
Ja. Du skulle have købt to almindelige kabler til hver højttaler. Og det behøves ikke at være dyrt...... Klaus Redigeret af KlausDM - 18-August-2015 kl. 19:03 |
|||
![]() |
|||
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
||
Bi-amp og Tri-amp sparker numse i forbindelse med aktiv dele filter. Men der er vist godt nok en del som sætter ? ved om det nytter noget som helst igennem passiv dele filter.
Men syntes da absolut du skal prøve det, og poste din erfaring her i tråden ![]() |
|||
![]() |
|||
bruger udmeldt 27 ![]() -- ![]() Oprettet: 26-September-2014 Status: Offline Point: 351 |
||
Biamping på højttalere med passivt delefilter kalder du ellers for fools biamping ![]() Og du mener vist også at biamping ikke har nogen effekt når forstærkerne for sin power fra samme strønforsyning. Er det ikke rigtigt ? Så i dette tilfælde må det næsten være fools biamping med absolut ingen effekt overhovedet ![]() |
|||
![]() |
|||
Martin Sjøstrand ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 06-Marts-2010 Sted: Karlslunde Status: Offline Point: 528 |
||
Jeg kan bare ikke eksperimentere så meget, da jeg har købt nogle færdigterminede kabler fra AudioQuest, så jeg kan kun tilslutte dem på en måde
![]() Og ja, måske er det penge ud af vinduet, da der er mange der siger man ikke kan høre forskel på dyre kabler, og billige... Jeg syntes bare personligt der er noget lækkerhedsværdi over dem også, da det er skide flotte kabler. Nu sidder mange nok og slår sig for panden, for hvad fanden har det med lyd at gøre, at de er flotte. Ikke en dyt, og måske nok total blondine-dumt at spilde penge på så... Men for mig giver det lidt ekstra glæde Så er der måske også placebo-effekten, som gør at man simpelthen mener man kan høre forskel, fordi man nu har betalt ekstra, men hvis den placebo-effekt virker, ja så har man vel principielt også fået noget for sine penge? ![]() |
|||
![]() |
|||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
||
8x100: Laver man 'passiv bi-amp' hvor man har DSP muligheder på LF og HF er der bestemt noget at hente selvom man går gennem det passive filter. Der er ting man ikke kan lave i et passivt filter som er nemt med DSP.
|
|||
![]() |
|||
bruger udmeldt 27 ![]() -- ![]() Oprettet: 26-September-2014 Status: Offline Point: 351 |
||
Helt enig. |
|||
![]() |
|||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
||
Men det er ikke dag og nat. JBL har aktive presets til mine højttalere på denne måde og skal godt nok koncentrere mig!
|
|||
![]() |
|||
||
Nu var dette ikke tråden til en længere gennemgang af tilslutninger, med fordele og ulemper, eller med mere eller mindre godt resultat. Bi-amping med aktivt delefilter, er den mest optimale løsning, med den største forbedring. Og bi-amping med højttalernes passive filter, kaldes ganske rigtigt for fools bi-amping. Men det udelukker jo ikke, at det giver en forbedring, men nok ikke en af de største. Og som jeg skrev tidligere, jeg kender ikke effekten af bi-amping på en surroundreceiver, hvor strømressourcerne ikke er i uanede mængder. Men hvis der er forbedringer at spore eller måle, så er de nok marginale. |
|||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
|||
![]() |
|||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19569 |
||
Det er meget individuelt, hvor meget der er at hente. I første ombæring drejer det sig jo om at aflaste "basforstærkeren" med det strømtræk som mellemtone og diskant har. Mellemtone/diskant (hvor end højttaleren nu deler) signalet er oftest det der trækker mindst strøm ud af strømforsyning/effektforstærker. Lad og sige at vi spiller med 2x100W i bassen og 2x10W i "resten". Kan de 2x100W trække strømforsyningen i knæ, så er biamping lige meget, for så tømmer man strømmen ud af forsyningen uanset om man bruger bi-amping eller ej. Kan strømforsyningen levere mere effekt en strømbegrænsningen i udgangstrinnet er justeret til, så er det lidt at hente. Igen er det ganske lidt, idet det er bassen der virkeligt sluger effekten. Klaus (der bruger bi-amping-kanalerne til multiroom - så er der lyd i køkkenet) |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |