recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forklaring af Sonos produkter..
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForklaring af Sonos produkter..

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
julle.p Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 298
Direkte link til dette indlæg Emne: Forklaring af Sonos produkter..
    Sendt: 21-November-2009 kl. 20:48
Hej alle.

Jeg prøver at finde ud af om det skal være Sonos eller Squeezebox Touch.

Krav:
Skal være med netværkskabel! Jeg har ikke trådløst, og må sådan set ikke have det (længere historie som ikke er relavant, men det er en fact at jeg ikke må ha' trådløst net).

Mine spørgsmål:
1) Hvordan fungere Sonos på dette punkt (netværk)? Det er noget med at den opretter sit eget netværk? De kalder det SonosNet...
2) Hvis ja, er det Wifi?
2.1) Og hvis man havde Wifi i forvejen, kunne dette så bruges?

Så langt så godt... Nu til Sonos' produkter.
3) Controller: Denne styrer man sin musiksamling med, men den kan ikke fungere alene?
4) Så er der Sonos ZonePlayer 90 og Sonos ZonePlayer 120. Den er vist påkrævet... Det er hertil man tilsluttet sit KABLET (?) netværk som via min NAS (Synology DS207) gør "noget" ved min musik :o) Korrekt?
5) Sonos ZoneBridge 100. Denne har vist kun til formål at forlænge rækkeviden af det trådløse signal som Sonos ZonePlayer udsender??

6) Et meget vigtigt spørgsmål til sidst: Hvor hurtigt er systemet!? Jeg har siddet med en Squeezebox Duet i hånden, og det har jeg ikke tålmodighed til!! Derfor fandt jeg Squeezebox Touch, som fungere via kablet netværk. Min teori siger mig, at det så kører meget hurtigere?
Men spørgsmålet er sådan set hvor hurtigt et Sonos system er når man bladre igennem sin musik-samling...

På forhånd tak...

Mvh Alex.
Mvh. Alex
Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2009 kl. 23:38
Sonos er det eneste 'instant access' system derude... du slipper for irriterende sekunder med timeglas og hvad ved jegTongue. Der er ingen ventetider - og det fordi din samling er indekseret i selve Zoneplayerne (alle tags og stier ned til NAS'en eller hvor man har musikken lagret).
 
Netværkskabel - tilslut bare - ingen grund til trådløs, hvis du ikke behøver det. Men du kan da spørge i Sonos' forum for en sikkerheds skyld, hvis andre ikke bekræfter det her.
 
Ethvert Sonos-system SKAL starte med en Zonebridge el. en Zoneplayer tilsluttet din router. NAS'en tilslutter du samme Zonebridge/Zoneplayer.
 
Zonebridgen er relevant, hvis du ikke skal have musik der, hvor du har din router placeret - den kan nemlig ikke spille musik! (og derfor er den billig). Sådan er det hos mig, og derfor har jeg købt en Zonebridge som supplement til mit 250 bundle - hvormed jeg kan have den ene Zoneplayer i stuen og den anden i køkkenet - og dermed musik de to steder. Jeg ofrer altså ikke en Zoneplayer, som jeg ikke skal bruge til musik!
 
/kris
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
rigo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-December-2006
Sted: Slangerup, DK
Status: Offline
Point: 763
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2009 kl. 23:41

Jeg har Sonos ( 1 Zoneplayer, den gamle controller og en Zonebridge). Jeg køre min wireless, og det kører meget hurtigt. Ingen forskinkelse overhovedet, så et kablet setup som du vil kører vil ligeledes kører uden forskinkelse. Jeg bruger både min Sonos controller og iPhone til at syre med.

1. SonosNet siger mig ikke noget
2. -Do- 
2.1 Ja. Det kører max! Med en SonosBridge laver Sonos sit eget trådløse net så man ikke belaster det øvrige netværk og omvendt (SonosNet???)
3. Jo
4. Sonos bliver blot en del af dit øvrige netværk, og de afspiller musikken fra dit NAS eller internettet (radio)
5. Se. 2.1 :-)
6. Som jeg skriver har jeg ingen forsinkelse overhovedet, og jeg kører som sagt trådløst.
 
Jeg har ikke prøvet Squeeszebox, men kan varmt anbefale Sonos. Jeg ved det er dyrere end SB, men det kører altså bare. Se dig omkring i forummet, og du vil kunne læse om mange tilfredse Sonos brugere.
Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2009 kl. 08:12
SonosNet er Sonos' trådløse netværk: http://www.sonos.com/howitworks/wireless/default.aspx
 
/kris
 
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
julle.p Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 298
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2009 kl. 10:36
Tak for jeres fantastiske svar!! Jeg må indrømme at jeg synes Sonos lyder fantastisk..... Men kom nu drenge, er der ikke en hage? :) (ud over prisen).

En Bridge fungerer kun som en form for access point, dvs den kan ikke kobles til et anlæg? Hvis jeg vil have musik i to forskellige anlæg i to forskellig rum, så kræver det to Players, korrekt?
Mvh. Alex
Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2009 kl. 11:31
Korrekt. En Zonebridge er udelukkende et billigt 'startpunkt', som er relevant, når man ikke skal have musik dér, hvor routeren står (og ja - en player pr. rum med musik). En hage... tja.. Sonos kan ikke crossfade mellem numre...
 
/kris
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R
Til top
julle.p Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 298
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2009 kl. 22:18
Jeg tror sku jeg er ved at være overtalt.. Må indrømme det virkelig lyder som et lækkert produkt.

Kan man på nogen måde teste hvordan ens musiksamling vil blive behandlet ligesom man kan med Squeezebox (ved at installere Squeezebox Server)?
Mvh. Alex
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2009 kl. 00:06
julle.p: Nysgerrighed - hvordan var dit setup med Duet'en - hvad var din server installeret på og hvor stabil var controlleren på netværket? Jeg har ikke en controller/Duet, men har da overvejet én eller alternativt en iPod for at have et grafisk interface til musikken - men min forventning var da også at det skulle reagere mere eller mindre med det samme ligesom når jeg bruger fjernbetjeningen til mine to eksisterende bokse eller SoftSqueeze fra min arbejdsplads.
Til top
Muele Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 747
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2009 kl. 15:08
Hvis dit forbud mod WIFI skyldes at du ikke må "radio-forurene" i 2,4/5 ghz området er SONOS dømt ude.
Det benytter godt nok ikke 802.11 protokollen, men radiosignalerne ligger i samme område (2,4 ghz).
 
Mht hastighed på Squeezebox controlleren så er det helt afgørende hvad hardware serveren kører på. En underdimensioneret NAS giver sløv betjenening. Men smider du den på f.eks. en ATOM baseret pc, så er der altså ingen ventetider, ud over at albumart muligvis er et øjeblik om at indlæse første gang efter at controlleren har været rebootet. Jeg kører med WinXP på en ældgammel 800 mhx laptop og der er sjældent nogen ventetid.
Til top
julle.p Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 21-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 298
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2009 kl. 22:10
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

julle.p: Nysgerrighed - hvordan var dit setup med Duet'en - hvad var din server installeret på og hvor stabil var controlleren på netværket?


Det ved jeg ikke præcis må jeg indrømme. Prøvede det hos en kammerat. Jeg ved han bruger en Synology som server, men hvilken model ved jeg ikke.
Men tak for din kommentar, det er rart at vide, at systemet fungere fint hvis man har ordentlig hardware.


Oprindeligt skrevet af Muele Muele skrev:

Hvis dit forbud mod WIFI skyldes at du ikke må "radio-forurene" i 2,4/5 ghz området er SONOS dømt ude.
Det benytter godt nok ikke 802.11 protokollen, men radiosignalerne ligger i samme område (2,4 ghz).
 
Mht hastighed på Squeezebox controlleren så er det helt afgørende hvad hardware serveren kører på. En underdimensioneret NAS giver sløv betjenening. Men smider du den på f.eks. en ATOM baseret pc, så er der altså ingen ventetider, ud over at albumart muligvis er et øjeblik om at indlæse første gang efter at controlleren har været rebootet. Jeg kører med WinXP på en ældgammel 800 mhx laptop og der er sjældent nogen ventetid.


Kan man se Sonos netværket hvis man foretager en almindelig netværkscanning på sin computer? Altså vil Windows sige at Sonos netværket eksisterer?

Det har helt sikkert været hardwaren. Kan man købe små servere som benytter Atom cpu'en eller skal man selv til at samle en sammen??
Mvh. Alex
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2009 kl. 23:20
Så vidt jeg ved kan SonosNet ikke ses via netværksscanning, men hvem kan sætte begrænsninger på WiFi netværk?
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-November-2009 kl. 23:24
Er der stor forskel på respons med controlleren i forhold til den almindelige fjernbetjening - eller er der forskel på hvor meget de kræver af serveren?

Jeg bruger pt noget der er tæt på et minimalsetup, nemlig en Synology NAS (DS-207+) med kun 128Mb ram. Systemet håndterer fint 3 afspillere (sikkert også flere) med FLAC-musik hvad enten det er synkroniseret eller ej - fjernbetjeningen er også fint hurtig at bruge - men web-interface't er for tungt for NAS'en - det er for langsomt til man rigtigt gider at bruge det.

Jeg havde overvejet på et tidspunkt enten at få en controller eller en iphone/ipod touch med ipeng og fjernstyre boksene med den - men ved ikke om jeg kan se frem til noget der kræver langt mere af nas'en end de almindelige fjernbetjeninger og dermed bliver langsommere i drift!??

Nogen der har prøvet begge dele eller kender til kravene for de to typer af fjernbetjeninger?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu