recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forældelse af forbrugerelektronik
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forældelse af forbrugerelektronik

 Besvar Besvar Side  <12345 9>
Forfatter
Besked
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2021 kl. 18:20
Must carry or not, så er det bare for tyndt at deres tv2play app ikke virker til et Samsung fra 2016
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2021 kl. 21:29
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Min anbefaling er at købe Apple TV 4K. For din egen skyld og for ikke at støtte op om et Smart TV-koncept, som du øjensynligt ikke kan stå inde for. Den første Apple TV-boks med tvOS er foreløbigt blevet opdateret med alle nye tvOS-versioner siden 2015 – tvOS 9 til den aktuelle tvOS 15.2 – og har, udover bred app-support, fået masser af nye funktioner efter køb.

Jeg kan kun være enig i, at man skal vælge en Apple TV 4K løsning! Det ét bare markedets mest optimale boks til streaming, hvis man ser på kombinationen af pris, betjening, opdatering og kvalitet. 

Du nævner at alle Apple TV-bokse er opdateret OS-mæssigt. Meeeeen, man skal altså op i en Apple TV 4, for ikke at sige farvel til efterhånden en del apps. Bl.a. TV2 Play 
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2021 kl. 21:39
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Min anbefaling er at købe Apple TV 4K. For din egen skyld og for ikke at støtte op om et Smart TV-koncept, som du øjensynligt ikke kan stå inde for. Den første Apple TV-boks med tvOS er foreløbigt blevet opdateret med alle nye tvOS-versioner siden 2015 – tvOS 9 til den aktuelle tvOS 15.2 – og har, udover bred app-support, fået masser af nye funktioner efter køb.

Jeg kan kun være enig i, at man skal vælge en Apple TV 4K løsning! Det ét bare markedets mest optimale boks til streaming, hvis man ser på kombinationen af pris, betjening, opdatering og kvalitet. 

Du nævner at alle Apple TV-bokse er opdateret OS-mæssigt. Meeeeen, man skal altså op i en Apple TV 4, for ikke at sige farvel til efterhånden en del apps. Bl.a. TV2 Play 

ATV 4 eller en Shield er en løsning, men det er stadig et problem at 5 år gamle produkter allerede er "forældede". Problemet er at nogle appudviklere ikke gider lave deres ting ordentligt.
Dertil er der en mindre del af befolkningen der bare ikke er tech-savvy nok til at de kan overskue en ekstern boks 
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2021 kl. 22:48
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

ATV 4 eller en Shield er en løsning, men det er stadig et problem at 5 år gamle produkter allerede er "forældede". Problemet er at nogle appudviklere ikke gider lave deres ting ordentligt.


Eller at tv producenterne ikke har lavet fremtidssikrede tv.......


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2021 kl. 03:11
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

ATV 4 eller en Shield er en løsning, men det er stadig et problem at 5 år gamle produkter allerede er "forældede". Problemet er at nogle appudviklere ikke gider lave deres ting ordentligt.

Jeg vil lige gøre opmærksom på at første generation af Shield stadig bliver opdateret. Jeg har en Shield Pro Gen 1 (2015) og en Shield Pro Gen 3 (2019), de får begge opdateringer på samme tid.

NVIDIA har ikke meldt ud at de vil stoppe med at supportere Gen 1, hvilket gør den til et bedre køb end ATV. Det lader derved til at NVIDIA bryder med traditionen for "planlagt forældelse"[1]. De nyere versioner af Shield TV har blot fået flere features, men brugerfladen og OS er den samme.

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Dertil er der en mindre del af befolkningen der bare ikke er tech-savvy nok til at de kan overskue en ekstern boks 


Det er vist meget få. Om de har en ATV eller en Shield er ikke så forskellig fra kabel udbydernes settop bokse, faktisk er det nemmere end dengang de var forbundet med SCART.


[1] Søg selv på "planlagt forældelse" eller "planned obsolesence" se evt. dokumentaren "The Light Bulb Conspiracy"
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2021 kl. 05:40
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Min anbefaling er at købe Apple TV 4K. For din egen skyld og for ikke at støtte op om et Smart TV-koncept, som du øjensynligt ikke kan stå inde for. Den første Apple TV-boks med tvOS er foreløbigt blevet opdateret med alle nye tvOS-versioner siden 2015 – tvOS 9 til den aktuelle tvOS 15.2 – og har, udover bred app-support, fået masser af nye funktioner efter køb.

Jeg kan kun være enig i, at man skal vælge en Apple TV 4K løsning! Det ét bare markedets mest optimale boks til streaming, hvis man ser på kombinationen af pris, betjening, opdatering og kvalitet. 

Du nævner at alle Apple TV-bokse er opdateret OS-mæssigt. Meeeeen, man skal altså op i en Apple TV 4, for ikke at sige farvel til efterhånden en del apps. Bl.a. TV2 Play 

Jeg nævner "Den første Apple TV-boks med tvOS". Det er rigtig nok fra og med Apple TV 4 (nu kaldet Apple TV HD). De foregående kører ikke tvOS Smile
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2021 kl. 05:55
Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

Jeg vil lige gøre opmærksom på at første generation af Shield stadig bliver opdateret. Jeg har en Shield Pro Gen 1 (2015) og en Shield Pro Gen 3 (2019), de får begge opdateringer på samme tid.

NVIDIA har ikke meldt ud at de vil stoppe med at supportere Gen 1, hvilket gør den til et bedre køb end ATV. Det lader derved til at NVIDIA bryder med traditionen for "planlagt forældelse"[1]. De nyere versioner af Shield TV har blot fået flere features, men brugerfladen og OS er den samme.

Nvidia Shield kører stadig Android TV 9 fra 2018. Google frigav i sidste uge Android TV 12 efter en lang betaperiode. Nvidia har meldt ud, at de fortsat vil opdatere, men at være tre Android-generationer bagud er kritisabelt, om end de stadig tilføjer nye funktioner udenom Android. Nvidia har heller ikke kommenteret på planerne for Google TV. Shield har fået 4 Android-generationsopdateringer (fra Android 5 til Android 9).

Apple TV HD (tidl. Apple TV 4th Gen) blev ligeledes lanceret i 2015 og har fået samtlige tvOS-opdateringer på dagen for frigivelse. Der er ikke udmeldt planer om at stoppe opdatering. Apple TV HD har fået 6 tvOS-generationsopdateringer (fra tvOS 9 til tvOS 15). Brugerfladen er den samme som på de nyere bokse.

Så hvordan kommer du frem til, at Nvidia Shield – baseret på betragtninger om opdatering – er et bedre køb? Smile


Redigeret af Rasmus Larsen - 08-December-2021 kl. 06:08
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2021 kl. 06:06
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

ATV 4 eller en Shield er en løsning, men det er stadig et problem at 5 år gamle produkter allerede er "forældede". Problemet er at nogle appudviklere ikke gider lave deres ting ordentligt.
Dertil er der en mindre del af befolkningen der bare ikke er tech-savvy nok til at de kan overskue en ekstern boks 

Nej, problemet ligger ikke hos app-udviklerne. Det ligger hos Smart TV-producenterne, som ikke opdaterer deres platform efter forbrugeren har købt TV'et. App-udviklerne er prisgivet fordi der med tiden kommer nye krav fra bl.a. indholdsleverandører om forbedret DRM-kopibeskyttelse, samtidig med, at partnere med tiden udfaser support af ældre codecs, teknologier mv. Disse nyere ting forbeholdes de nyere Smart TV selvom mange af dem godt kunne tilføjes bagudrettet, hvis producenterne opdaterede.

Hverken LG, Samsung eller Panasonic opdaterer. Når næste generation af hhv. webOS, Tizen og My Home Screen udgives, så forbeholdes versionen altid den nye generation af skærme. Et 2018 Samsung Smart TV er således fanges på Tizen 4.0, et 2019 Samsung Smart TV fanget på Tizen 5.0 osv.

Det er rigtigt, at Netflix er bedre til at supportere ældre Smart TV, men de har også udfaset deres app på rigtig mange Smart TV, som engang havde den. Og i Europa fik vi slet ikke Netflix på lidt ældre Smart TV fordi først kom til senere. Vi blev "forskånet" for nogle af de udfasninger, Netflix gennemførte i USA, Canada og andre steder. Dertil kommer, at Netflix er indblandet i næsten alle led af app-udvikling og video-udvikling (f.eks. AV1), hvilket gør, at de kan styre retningen og kompatibilitet til deres krav. Det kan små udbydere som DR og TV 2 ikke, så de er afhængige af partnere til en vis grad.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2021 kl. 09:48
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:


Nej, problemet ligger ikke hos app-udviklerne. Det ligger hos Smart TV-producenterne, som ikke opdaterer deres platform efter forbrugeren har købt TV'et. App-udviklerne er prisgivet fordi der med tiden kommer nye krav fra bl.a. indholdsleverandører om forbedret DRM-kopibeskyttelse, samtidig med, at partnere med tiden udfaser support af ældre codecs, teknologier mv. Disse nyere ting forbeholdes de nyere Smart TV selvom mange af dem godt kunne tilføjes bagudrettet, hvis producenterne opdaterede.


Jeg ved ikke helt om jeg tror på det.

Jeg har haft en lang korrespondence med DR, hvor de påstår at fejlen skyldes mit TV ikke har processorkraft til at trække Hbbtv og at deres app kun er en skin-app. Problemet er bare at jeg nemt kan tilgå DR.dk vi Samsungs Hbbtv app, uden jeg oplever de problemer jeg oplever når jeg installerer DRs egen app. Det er altså ikke selv Hbbtv der er problemet. Det er bare ikke muligt efter jeg ikke længere kabel tv, og nu kun bruger min skærm til streaming. Lige i tilfældet med DR, der er det i hvert fald ikke hardware eller manglende opdatering der er problemet, men DRs eget "skin"
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2021 kl. 10:34
HbbTV er ikke en app. Du talte i dit indlæg også om TV 2 Play appen.

DRTV til Smart TV er et genvejsikon til HbbTV (en hjemmeside). Det er ikke en app. Det er det DR henviser til, når de nævner "skin". Problemerne med HbbTV opstod da DRTV migrerede fra HbbTV version 1.0 til version 1.5, bl.a. for at muliggøre live-kanaler. Det er Smart TV-producenternes opgave at holde HbbTV-versionen opdateret i deres skærme, men det gør de heller ikke, ligesom de ikke opdaterer Smart TV-platformen som helhed.

Problemerne med DRTV og HbbTV er veldokumenterede på skærme fra mange producenter og debatteret i lange baner både her på Recordere og Flatpanels. Har du ikke søgt på Google?

Hvorfor der er mismatch mellem at starte DRTV på den røde knap og så bruge genvejsikonet kender jeg ikke den eksakte årsag til idet begge er HbbTV (den ene er dog pakket ind i en container), men det kunne med al sandsynlighed løses, hvis HbbTV blev vedligeholdt i skærmene for DRTV virker korrekt på nyere skærme fra samme producent med stort set samme hardware og nyere HbbTV-version i skærmen. Det skyldes ikke processorkraft.


Redigeret af Rasmus Larsen - 08-December-2021 kl. 10:36
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2021 kl. 13:49
Det er sgu en trist udvikling. Forbrugere som mig vil være mest tjent med bare at købe en monitor og så bruge Shield eller ATV ved siden af
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2021 kl. 21:41
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Det er sgu en trist udvikling. Forbrugere som mig vil være mest tjent med bare at købe en monitor og så bruge Shield eller ATV ved siden af


Ja, selvom EU åbenbart har vedtaget en lov som skal bekæmpe den planlagte forældelse.
"EU law requires companies to fix electronic goods for up to 10 years"

Jeg har ikke læst om at den er implementeret i nogen lande endnu, blot at Tyskland er på vej og at Sverige og Frankrig allerede havde love, inden EU startede på at indføre en for hele EU. Så vidt jeg umiddelbart kan se, drejer det sig om Direktiv 2019/771 og Direktiv 2019/770, som skal træde i kraft i 2022.

Jeg ved ikke om opdateringer af software/OS er indbefattet.


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu