recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forældelse af forbrugerelektronik
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forældelse af forbrugerelektronik

 Besvar Besvar Side  <1 6789>
Forfatter
Besked
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2021 kl. 14:45
Hej.

Først tak for de mange forskellige svar. Personligt mener jeg at SoC (CPU) over 10 år får en så kraftig forbedring af ydelse, at man ikke umiddelbart kan forvente at 9 år gamle Apps kan virke uden problemer i de forskellige bokse. Og jeg er bange for, at i Smart TV er ydelsen end svagere og problemet derfor større?
Men det kan godt være, at jeg tager fejl.

Citat lunddal: 'En mere normal tilgang vil nok mere være, at styresystemet i et 9 år gammelt tv bliver
 opdateret jævnligt, så seneste udgave af en app kan benyttes.'

Der er et godt svar, Hvad hvis seneste udgave af en app kan mere, og derfor kræver kraftigere hardware?

Citat Rasmus Larsen: 'Det burde jo ikke meget anderledes med Smart TV. Det handler mindre om teknik end det handler om vilje.'

Det er et godt svar, men viljen hos hvem?

Citat: slumbert: 'Hvordan EU og andre vil ændre dette ved jeg ikke præcist, men der skal sgu gøre et eller andet'

Det kan jeg godt tilslutte mig.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 13-December-2021 kl. 15:01
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2021 kl. 16:22
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:


Sikkert, men nok mest pga. manglende lyst fra producenternes side.


Til dels, men også fordi man bruger processorer med visse egenskaber (hardware dekodning) som ikke nødvendigvis er aktuelle 9 år efter tv'et blev solgt.

Igen: Det er i den sidste ende et spørgsmål om pris.
En Apple TV 4 (4. til 6. generation) har en chip til det hele, men koster jo også langt mere end den chip der er i et komplet tv, der koster det samme som en Apple TV 4.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2021 kl. 17:19
Ja selvfølgelig er det et spørgsmål om pris, men skal et tv kunne købes for 1.300? Men ikke i sidste ende. Producenter har ikke fordel af at sælge dig et tv, der kan holde i 10 år - det tjener de jo intet på.

Det er ren race to the bottom og ingen tjener penge, og man er nødt til at finde på andre tiltag at tjene på (reklamer m.m.).

Og så er merudgiften ofte ret lille i øvrigt, men det er selvfølgelig flot at kunne præsentere f.eks. 5 mio. ekstra i indtjening, fordi man har sparet en 10'er på chippen.

Hardware dekodning af protokoller ændres forholdsvist sjældent, og man dropper ikke ældre protokoller lige med det samme.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2021 kl. 18:37
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:


Hardware dekodning af protokoller ændres forholdsvist sjældent, og man dropper ikke ældre protokoller lige med det samme.

Nej men der kommer nye til - og DRM systemer der ikke var tænkt på for 9 år siden.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2021 kl. 20:05
Det burde ligge i software og sikkert det største problem her, når platformen netop ikke opdateres på ældre tv.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4439
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2021 kl. 06:05
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:


Sikkert, men nok mest pga. manglende lyst fra producenternes side.


En Apple TV 4 (4. til 6. generation) har en chip til det hele, men koster jo også langt mere end den chip der er i et komplet tv, der koster det samme som en Apple TV 4.

Jeg tror nu ikke chippen i Apple TV er meget dyrere i produktion.

Der sidder i Android TV og Smart TV fra næsten alle de større producenter en komplet MediaTek SoC med CPU, GPU og TPU, og det er samlet set et system der kan dekode, enkode og foretage mange andre opgaver. Hvis I har en Android TV-enhed så prøv at hent appen AIDA64, som kan fortælle mere om de processer, der kan afvikles (og ikke afvikles).

Dertil kommer, at Smart TV ofte har en særskilt chip til video/billedredigering og særskilt chip til WiFi/Bluetooth mv. Endnu en særskilt chip til HDMI og porte. Alt dette løber op.

I stedet for at vælge hyldevarer, så kan disse ting integreres, men det er klart, at det kræver investeringer og flere års arbejde fra producentens side.

Apple TV kommer også med en fjernbetjening i kassen, der i sig selv koster 500 kroner. Og så vidt jeg husker også stadig kabler. Den har tilmed større SSD-lagerplads, der i sig selv koster en sjat.

Hvilke TV-skærme kan man få til lidt over 1.000 kroner? Og det er vel heller ikke forventningen, at markedets billigste TV-skærm skal kunne det samme som markedets topmodeller? Men når man køber en skærm til 10, 15 eller 20.000 kroner, så synes jeg da det er en rimelig forventning at have, at den opdateres mange år frem så den fortsat virker til de formål, man købte den til.


Redigeret af Rasmus Larsen - 14-December-2021 kl. 06:29
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2021 kl. 06:31
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Hvilke TV-skærme kan man få til lidt over 1.000 kroner? Og det er vel heller ikke forventningen, at markedets billigste TV-skærm skal kunne det samme som markedets topmodeller? Men når man køber en skærm til 10, 15 eller 20.000 kroner, så synes jeg da det er en rimelig forventning at have, at den opdateres mange år frem så den fortsat virker til de formål, man købte den til.

1800 kroner for et Android baseret tv.

Hvor skal prisgrænsen være om tv bør kunne opdateres eller ej?
5000, 10000 eller 12457 kr?
Og, hvem skal bestemme det?

Hvorfor kan tv producenterne ikke bare bruge det som en konkurrenceparameter.
“Vi garanterer 8 års opdateringer på vores tv”


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4439
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2021 kl. 07:38
Grænsen skal gå der, hvor producenterne promoverer Smart TV, Android TV eller hvad de vil kalde det. Når der er internetopkobling i TV'et og det er afhængigt af apps for at kunne fungere, som kunden efterspørger og som salgsmaterialet beskriver.

Når det er sagt, så synes jeg dog ikke den billigste TV-skærm, som du kan finde, er et særlig godt eksempel. Forholdene er de samme for markedets dyreste TV-skærme, altså skærme til 229.999 kroner: https://www.pricerunner.dk/pl/2-3200097816/TV/LG-OLED88Z19-Sammenlign-Priser

Disse ekstremt billige TV-skærme ville sandsynligvis forsvinde, hvis der kom en forventning om support efter køb, og de virkelige vindere ville blive forbrugerne.


Redigeret af Rasmus Larsen - 14-December-2021 kl. 07:39
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2021 kl. 09:23
Hej.

Jeg igen læst hele ASKF's link "EU law requires companies to fix electronic goods for up to 10 years".



Ved at prøve at google med 'Right to repair' fandt jeg nogle Amerikanske link.

Citat: 'As is the case in the EU, the ‘right to repair’ rules apply to companies producing appliances such as: 

Dishwashers;
Washing machines and dryers;
Fridges and freezers;
Televisions and other electronic displays for home use. 
For appliances used by businesses, the rules also apply to electric motors, vending machines, retail fridges and freezers, power transformers and welding equipment. 

The rules notably exclude laptops, tablets and smartphones. However, further products may be added in the future; the EU has shown support for extending the rules to consumer electronics and the UK may well follow suit'


Er de nogle der har fundet nogle Europæiske links?

Her er et citat fra ovenstående link: 'Televisions and other electronic displays for home use. '

Tror I, at det så også gælder for TV bokse?
Eller bliver det kun for Smart TV?


Men for at vende tilbage til Brian fra Jyllands-Posten. Er der nogen der kan fortælle mig, hvorfor Brian ikke bare køber en meget billig TV Boks, for stadig at kunne se TV2 Play?

Hilsen Carsten.




Redigeret af csell - 14-December-2021 kl. 09:26
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2021 kl. 10:03
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Disse ekstremt billige TV-skærme ville sandsynligvis forsvinde, hvis der kom en forventning om support efter køb, og de virkelige vindere ville blive forbrugerne.

Forbrugerne er stort set ligeglade.
Ellers ville der være et marked for tv der var garanteret opdateringer i 5-8 år fremover.

Størstedelen af konsummarkedet kigger på prisen…..


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4250
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2021 kl. 10:14
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Disse ekstremt billige TV-skærme ville sandsynligvis forsvinde, hvis der kom en forventning om support efter køb, og de virkelige vindere ville blive forbrugerne.

Forbrugerne er stort set ligeglade.
Ellers ville der være et marked for tv der var garanteret opdateringer i 5-8 år fremover.

Størstedelen af konsummarkedet kigger på prisen…..


Klaus
For størstedelen af forbrugerne er det nok nærmere uvidenhed end at være ligeglade.


Redigeret af Munch - 14-December-2021 kl. 10:14
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2021 kl. 10:22
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

For størstedelen af forbrugerne er det nok nærmere uvidenhed end at være ligeglade.

Måske, måske ikke.
Penge, penge, penge, det plejer det at være.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 6789>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu