|
Forlængelse af fortrydelsesret |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | ||
kharder ![]() Bruger ![]() Oprettet: 26-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 191 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er trist, at der stadig er den opfattelse at sælger hat et x antal gange til at foretage afhjælpning. I sådanne tilfælde er det købeloven der gælder, og den er helt specifik på det område. At der er sælgere der forsøger at omgå købeloven på den måde gør det ikke til en sædvane. Hvis et produkt lider af en mangel, har køberen mulighed for at vælge mellem afhjælpning, omlevering, et passende afslag eller ophævelse af købet. Jf. KBL §78. Der er selvfølgelig undtagelser i stk. 2 og 3. Der kan ikke kræves afhjælpning eller omlevering hvis gennemførelsen er umulig eller for dyr. Jf. KBL §78, stk. 2. Hvis sælgeren tilbyder afhjælpning eller omlevering, kan der ikke kræves afslag eller ophævelse. Jf. KBL §78, stk. 3. Selvfølgelig har sælger lov til, på eget værksted, at undersøge genstanden for at sikre sig at der er en mangel. Alt skal selvfølgelig ske indenfor rimelig tid. |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg tror du misforstod, og min sidste sætning var måske ikke ligefrem velformuleret., for den var påtænkt rent moralsk. Hvis man fortryder et køb, så er jeg helt med på, at man behøver ikke en årsag. Man behøver ikke engang nævne hvorfor. Men hvis man fortryder pga. en defekt, så er det en præcis årsag, og ikke nødvendigvis et udtryk for selve købet. Medmindre jeg blot købte et produkt udelukkende for at teste om det er noget for mig, så kan jeg ikke se mig selv skulle returnere et produkt fordi det er defekt, som en fortrydelse af købet. Nej, så ville jeg istedet ombytte det til et ikke-defekt produkt. Selvfølgelig afhængig af defekten og årsagen til defekten. Det er klart, at hvis jeg har en mistanke om, at dette er standarden for det defekte produkt, så ville jeg nok ikke ombytte det. Men det kan man altså oftest læse om rigtig mange steder, også inden man køber det. Jeg vil egentlig godt lige kommer med et meget aktuelt eksempel fra min egen verden. For kort tid siden besluttede jeg mig for, at min HTPC skulle have en SSD diske. Og jeg bestilte en SSD, som jeg uden egentlig at have læst nok om, modtog på ganske sædvanligvis. At jeg ikke forinden havde læst nok om det, det skulle vise sig at være en fejl. For kort tid efter begyndte disken at te´sig underligt. Nogle gange når jeg startede op, så kunne bios ikke finde diske. Efter jeg havde pillet kablet ud og sat i igen, så kunne bios finde diske, (det giver ingen mening, men det var sådan det var). For nogle uger siden, og ca. 4 mdr efter købet, så ville diske overhovedet intet mere, hverken i den pågældende HTPC eller andre maskiner. Den blev sendt retur til forhandleren og behandlet som en ganske almen RMA sag. Der selvfølgelig endte med, at jeg skulle have den ombyttet til en ny. Pointen: Under normale omstændigheder får man varen ombyttet, og alle er glade og tilfredse, (for en ny burde jo bare virke uden defekte). I det her tilfælde lavede jeg noget ben-arbejde efter diske begyndte at te´ sig første gang. Og der fandt jeg frem til, at jeg langt fra var den eneste med præcis samme problem. Rent faktisk var lige præcis den disk jeg havde valgt voldsomt kendt på problemet. Jeg tager det som min egen fejl, at jeg ikke undersøgte dette forinden. Og det er klart, at når man bliver klar over sådan noget, så "fortryder" man købet. Jeg var absolut ikke interesseret i at få disken ombyttet til en ny. Men jeg var stadigvæk interesseret i at få en SSD disk i min HTPC. Så enden på det hele blev, at jeg fik pengene tilbage for mit første køb, og jeg istedet købte en anden disk, (andet mærke). Så konkret har jeg ikke fortrudt købet af en SSD til min HTPC. Jeg fortrød den specifikke SSD, da jeg røg ind i problemer med den, og det viste sig der på verdensplan var en fejlrate på over 35% Alt det her er evt. blot et spørgsmål om ord og begreber. Men nej, det giver ikke mening for mig, at fortryde et køb pga. en defekt, ihvertfald ikke som udgangspunkt. |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Er det anderledes end hvad jeg skrev?
|
||
![]() |
||
kharder ![]() Bruger ![]() Oprettet: 26-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 191 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg forstod dit indlæg som at sælger har flere forsøg på at reparere et produkt. Derfor mit indlæg, da jeg syntes det er ærgerligt at der stadig er mange, som bliver snydt.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |