recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forlængelse af fortrydelsesret
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forlængelse af fortrydelsesret

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
kharder Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kharder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2012 kl. 01:23
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hov, glemte lige at nævne. At man kan OPHÆVE et køb pga. defekt. Men dette er ikke muligt før forhandleren har haft mulighed for at reparerer produktet i et ikke klart defineret antal gange.

Det har principielt intet med fortrydelsesret at gøre.

Det er trist, at der stadig er den opfattelse at sælger hat et x antal gange til at foretage afhjælpning. I sådanne tilfælde er det købeloven der gælder, og den er helt specifik på det område. At der er sælgere der forsøger at omgå købeloven på den måde gør det ikke til en sædvane.

Hvis et produkt lider af en mangel, har køberen mulighed for at vælge mellem afhjælpning, omlevering, et passende afslag eller ophævelse af købet. Jf. KBL §78.

Der er selvfølgelig undtagelser i stk. 2 og 3. Der kan ikke kræves afhjælpning eller omlevering hvis gennemførelsen er umulig eller for dyr. Jf. KBL §78, stk. 2.

Hvis sælgeren tilbyder afhjælpning eller omlevering, kan der ikke kræves afslag eller ophævelse. Jf. KBL §78, stk. 3.

Selvfølgelig har sælger lov til, på eget værksted, at undersøge genstanden for at sikre sig at der er en mangel. Alt skal selvfølgelig ske indenfor rimelig tid.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2012 kl. 12:52
Oprindeligt skrevet af friediger friediger skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Men omvendt giver det vel ikke mening at "fortryde" et køb pga. en opstået skade?
At man KAN bruge fortrydelsesretten i den angivne periode, er, som Otto siger, en helt anden situation.

Lad os lave nogle antagelse.
Jeg køber et produkt, men fortryder (uden yderligere begrundelse) og returner produktet inden for fortrydelsesretten. Ingen problemer.
Jeg køber et produkt, men fortryder fordi det er defekt - Jeg fortryder dermed ikke selve købet, men tilbagesender produktet pga. defekt. Dette har jeg som sådan ingen ret til, (Altså at fortryde købet). Og forhandleren kan i given fald afvise min returnering, selvfølgelig skal de afhjælpe defekte, medmindre den er selvforskyldt. Men ret til fortrydelse, det har jeg ikke.

Man kan så diskuttere og det er værd at debattere i fortrydelsesrets-perioden. Men det mener jeg principielt det er. Hvis man fortryder et køb, så fortryder man et køb, uanset produktets tilstand. Men man kan ikke fortryde et køb pga. en defekt. Det giver altså ingen mening.

Jeg mener du er gal på den. Der er vel ikke legitime og ikke legitime grunde til at fortryde et køb inden for fortrydelsesretsperioden. Hvis man antager, at man returnerer produktet i væsentligt samme stand som man fik de i inden for de første 14 dage er det vel underordnet hvorfor man gør dette. Hvis man tilfældigvis har modtaget et produkt som led af en mangel fraholder det jo ikke en fra at udnytte fortrydelsesretten, selvom man kunne have valgt at reklamere i stedet for.
 
Jeg mener det er ret sandsynligt, at jeg ville få kolde fødder over et produkt, hvis det var defekt ved modtagelsen, i en sådan situation virker det ulogisk, at man skulle tåle at sælger udbedrede eller ombyttede. Hvis man skulle følge denne logik, kunne man jo også bare vente til man fik ombyttet/udbedret varen og så sende den tilbage jf. fortrydelsesretten og det ekstra led er der vel ingen som er tjent med.

Jeg tror du misforstod, og min sidste sætning var måske ikke ligefrem velformuleret., for den var påtænkt rent moralsk.
Hvis man fortryder et køb, så er jeg helt med på, at man behøver ikke en årsag. Man behøver ikke engang nævne hvorfor.
Men hvis man fortryder pga. en defekt, så er det en præcis årsag, og ikke nødvendigvis et udtryk for selve købet.
Medmindre jeg blot købte et produkt udelukkende for at teste om det er noget for mig, så kan jeg ikke se mig selv skulle returnere et produkt fordi det er defekt, som en fortrydelse af købet. Nej, så ville jeg istedet ombytte det til et ikke-defekt produkt. Selvfølgelig afhængig af defekten og årsagen til defekten. Det er klart, at hvis jeg har en mistanke om, at dette er standarden for det defekte produkt, så ville jeg nok ikke ombytte det. Men det kan man altså oftest læse om rigtig mange steder, også inden man køber det.

Jeg vil egentlig godt lige kommer med et meget aktuelt eksempel fra min egen verden.

For kort tid siden besluttede jeg mig for, at min HTPC skulle have en SSD diske. Og jeg bestilte en SSD, som jeg uden egentlig at have læst nok om, modtog på ganske sædvanligvis. At jeg ikke forinden havde læst nok om det, det skulle vise sig at være en fejl. For kort tid efter begyndte disken at te´sig underligt. Nogle gange når jeg startede op, så kunne bios ikke finde diske. Efter jeg havde pillet kablet ud og sat i igen, så kunne bios finde diske, (det giver ingen mening, men det var sådan det var). For nogle uger siden, og ca. 4 mdr efter købet, så ville diske overhovedet intet mere, hverken i den pågældende HTPC eller andre maskiner.
Den blev sendt retur til forhandleren og behandlet som en ganske almen RMA sag. Der selvfølgelig endte med, at jeg skulle have den ombyttet til en ny.

Pointen:
Under normale omstændigheder får man varen ombyttet, og alle er glade og tilfredse, (for en ny burde jo bare virke uden defekte).
I det her tilfælde lavede jeg noget ben-arbejde efter diske begyndte at te´ sig første gang. Og der fandt jeg frem til, at jeg langt fra var den eneste med præcis samme problem. Rent faktisk var lige præcis den disk jeg havde valgt voldsomt kendt på problemet. Jeg tager det som min egen fejl, at jeg ikke undersøgte dette forinden. Og det er klart, at når man bliver klar over sådan noget, så "fortryder" man købet. Jeg var absolut ikke interesseret i at få disken ombyttet til en ny. Men jeg var stadigvæk interesseret i at få en SSD disk i min HTPC.

Så enden på det hele blev, at jeg fik pengene tilbage for mit første køb, og jeg istedet købte en anden disk, (andet mærke). 
Så konkret har jeg ikke fortrudt købet af en SSD til min HTPC. Jeg fortrød den specifikke SSD, da jeg røg ind i problemer med den, og det viste sig der på verdensplan var en fejlrate på over 35%

Alt det her er evt. blot et spørgsmål om ord og begreber. Men nej, det giver ikke mening for mig, at fortryde et køb pga. en defekt, ihvertfald ikke som udgangspunkt.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2012 kl. 13:02
Oprindeligt skrevet af kharder kharder skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hov, glemte lige at nævne. At man kan OPHÆVE et køb pga. defekt. Men dette er ikke muligt før forhandleren har haft mulighed for at reparerer produktet i et ikke klart defineret antal gange.

Det har principielt intet med fortrydelsesret at gøre.

Det er trist, at der stadig er den opfattelse at sælger hat et x antal gange til at foretage afhjælpning. I sådanne tilfælde er det købeloven der gælder, og den er helt specifik på det område. At der er sælgere der forsøger at omgå købeloven på den måde gør det ikke til en sædvane.

Hvis et produkt lider af en mangel, har køberen mulighed for at vælge mellem afhjælpning, omlevering, et passende afslag eller ophævelse af købet. Jf. KBL §78.

Der er selvfølgelig undtagelser i stk. 2 og 3. Der kan ikke kræves afhjælpning eller omlevering hvis gennemførelsen er umulig eller for dyr. Jf. KBL §78, stk. 2.

Hvis sælgeren tilbyder afhjælpning eller omlevering, kan der ikke kræves afslag eller ophævelse. Jf. KBL §78, stk. 3.

Selvfølgelig har sælger lov til, på eget værksted, at undersøge genstanden for at sikre sig at der er en mangel. Alt skal selvfølgelig ske indenfor rimelig tid.


Er det anderledes end hvad jeg skrev?
Til top
kharder Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kharder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2012 kl. 20:47
Jeg forstod dit indlæg som at sælger har flere forsøg på at reparere et produkt. Derfor mit indlæg, da jeg syntes det er ærgerligt at der stadig er mange, som bliver snydt.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu