recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Format!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Format!

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 517
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Format!
    Sendt: 08-Februar-2016 kl. 20:19
Hvorfor vælge 16:9, 2.35:1 osv?

Gør projektoren ikke det automatisk?

Har aldrig rigtigt tænkt i det. Men som jeg umiddelbart forstår bliver de sorte barer fjernet hvis jeg eks. Afspiller en film i 2.35:1, korrekt? Men er det så bedre?

Har et Lissau 16:9 lærred. 110"
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2016 kl. 23:33
Nu har du en ret avanceret projektor, som kan finde ud af det selv, men ellers - nej, det gør projektoren normalt IKKE automatisk. Os med lidt billigere PJs er nødt til at vælge format på lærredet.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 05:49
jo projektoren viser automatisk et 16:9 eller "21:9" billede, men den tilpasser det ikke automatisk til skærmen..

når du afspiller en 16:9/1.78:1/ 1.85:1 film på en 16.9 skærm, så vil billedet fylde hele skærmen ud..
når du afspiller en 21:9 / 2.35:1/ 2.39:1 film på en 16:9 skærm, vil der være sorte bjælker over og under billedet.

det er der så nogle der "fikser" ( incl mig selv ) ved at gøre lærred mindre i højden, så det passer til 21:9 formaten.
det giver en klart bedre filmoplevelse, når der ikke er de triste grå bjælker i top og bund..

der er flere måder at lave cinemascope på ( 21:9 / 2.35:1 / 2.39:1 )..
man kan vælge zoom løsningen som jeg har gjort, eller man kan vælge at montere en anamorphisk linse.
der ud over, er der også folk der vælger at lave et afmaskningssystem til deres lærred, så sider eller top/bund af lærred tilpasser sig alt efter hvilken format der skal bruges.

man skal gøre op med sig selv hva der er vigtigst når man vælger lærredformat.
ser du mange serier og gamer, så er 16:9 at fortrække, men hvis du som mig udelukkende bruger din bio til film, så kunne 21:9 sagtens være en mulighed..

Redigeret af strecker - 09-Februar-2016 kl. 05:50
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 08:02
Så der er ingen idé i at lege med 2:35.1 når det kun er 16:9 lærred?

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 08:09
Kom lige på en go idé..

Jeg kunne jo lave et fastrammelærred bag rullelærredet? I cinemascope.. Og så et gardin der kan trækkes fra evt. Så det også kan skjules når jeg bruger 16:9 lærredet..

Hvordan gør jeg billigst og bedst?

Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 08:09
du kan sagtens afspille dine 2.35:1 film på dit 16.9 lærred, men det bliver med bjælker..

hvis du vil have cinemascope format, kræver det et nyt lærred..
kan laves billigt med 60x15 trælister, stræklagen og sort veltex kant..

nu når din panasonic har lensmemory, ville jeg droppe 16:9 lærred og købe / bygge et cinemascope lærred, og så leve med sorte bjælker i siderne til 16.9..

Redigeret af strecker - 09-Februar-2016 kl. 08:13
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 12:24
"du kan sagtens afspille dine 2.35:1 film på dit 16.9 lærred, men det bliver med bjælker.."

Altså bare som jeg gør nu? Skal være helt med på dette.

som sagt, når filmen starter herhjemme, så viser projektoren billedet, uanset hvilket billed format. Det er da meget normalt ikke?

Jeg forstår med LENS-MEMORY, så kan projektoren automatisk skifte til korrekt format. Men det giver vel kun mening hvis jeg netop har et 2.35:1 lærred, ikke?

Strecker... Vil du linke til materialer? Jeg må igang jo   

Jeg prøver at lave et lærred så stort som væggen tillader i cinemacope og vurdere derefter om Lissau`en skal sælges.

Redigeret af Andromeda - 09-Februar-2016 kl. 12:25
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 12:47
Ja du kan sagtens køre præcis som du gør nu.

Lens memory kan benyttes til at vise 16:9 på et scopelærred.

Hvis du vil bygge et scopelærred ka du bruge :
Trælister . 60x15mm til rammen
Hvidt stræklagen fra feks jysk
Sort velour til at lave en ramme omkring billedet.

Redigeret af strecker - 09-Februar-2016 kl. 12:48
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 14:19
Findes der andet der er bedre til at lave lærredet med?
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 14:32
Du kan købe et rigtig lærred, men var det ikke en idé at teste om det er noget du gider før du ofrer en masse mønter?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 17:08
Jo helt klart. Er nu også kun i overvejelsesfasen og derfor spørgsmålene
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2016 kl. 21:19
Hvilken farve Kan anbefales til lærredet? Og hvilket materiale? 
Til top

Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu