|
Format! |
Besvar | Side <1234 5> |
Forfatter | |
Andromeda
Guld medlem Oprettet: 14-Oktober-2011 Status: Offline Point: 517 |
Funktioner
Tak(0)
|
Sidder og leger lidt med projektoren.
Det er først nu jeg helt forstår at jeg altså ikke kan undgå barre. Idéen med cinemascope lærred er kun interessant, hvis jeg kan undgå sorte barer, samt få lidt større billede. Det bliver dog ikke meget det kan blive større heller, så indtil videre må den idé komme i skraldespanden.
|
|
jacobe
Guld medlem Oprettet: 14-Februar-2006 Sted: Lund, Sverige Status: Offline Point: 1858 |
Funktioner
Tak(0)
|
Okay ... men du forlanger også det umulige :) Selv i en rigtig biograf har de sorte bjælker. Til at løse problemet har de motoriserede gardiner - det er derfor der altid er en lille pause imellem reklamer og selve filmen. Gardinerne kan du så sidestille med "sorte bjælker" i siderne. De gør så det samme som "Strecker" har forklaret - zoomer billedet større når filmen begynder - og så har billedet stadig samme højde som 16:9, men er MEGET bredere.
Du er så heldig at have lens memory, så din PJ gør det halve arbejde for dig. Vi er selv ved at modernisere vores hjemmebio, og har haft store overvejelser for og imod 2.39:1 (Anamorphic) lærred, da vi desværre ikke har lens memory. Enten skulle vi leve med 16:9 og sorte bjælker over og under billedet, når vi så film i anamorphic, eller også bygge anamorphic-tilpasset lærred og manuelt zoome ind til 16:9, og leve med sorte bjælker i siderne. Vi har dog valgt sidste løsning alligevel, da vi hellere ville have 125" anamorphic end 110" 16:9. |
|
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :) |
|
dr gonzo
Guld medlem Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1316 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det må være nogle uheldige biografer du besøger, hvis de "zoomer billedet større" - i en ordenlig biograf afspilles filmen anamorphisk og man skyder derfor en anamorphisk linse ind foran projektoren efter reklamerne. men zoom-metoden er en billig løsning til hjemmebio brug. |
|
jacobe
Guld medlem Oprettet: 14-Februar-2006 Sted: Lund, Sverige Status: Offline Point: 1858 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg har aldrig besøgt et kontrolrum, så jeg var ikke klar over de brugte linse-tricket - tak. Jeg har dog set flere foreslå folk at bruge sådan en linse til hjemmebrug - tror de færreste herinde ville ofre de penge. Så ja, zoom-metoden, auto eller manuelt, er det som gælder.
|
|
|
Pony65
Guld medlem Oprettet: 20-September-2008 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 1840 |
Funktioner
Tak(0)
|
Til Andromeda
Jeg har også en Panasonic PJ. og 21:9 screen. Du skal tænke CIH og så bruge den indbyggede elektroniske afmaskning. Ved valg mellem 16:9 og 21:9 bruger du den indbyggede s16:9 og 16:9 som du prog. ind på funktions tasten på fjernbetjningen. Derved skal du kun trykke på en knap ved format skift. Nb. det er vigtigt at du forstår forskellen på CIH og CIW. |
|
Andromeda
Funktioner
Tak(0)
|
Så hvad er CIH og CIW?
|
|
jacobe
Funktioner
Tak(0)
|
Google det? :)
|
|
|
Andromeda
Funktioner
Tak(0)
|
Det forstår jeg ikke meget af.
Men kan jo afmaske elektronisk på panaen ja. Havde dog ikke tænkt i at jeg kunne gemme det i LENS MEMORY? For så kan jeg jo netop have 1.35:2 format uden bjælker, ikke ? Vil dog gerne have en "dansk" forklaring. Tænker det også hjælper for de der bruger netop google, med samme spørgsmål. Og hvem elsker ikke ekspertisen fra div. forums, når de googler. plz.
|
|
Andromeda
Funktioner
Tak(0)
|
Pony65:
"den indbyggede s16:9 og 16:9" ? |
|
jacobe
Funktioner
Tak(0)
|
Nogle gange er det bare lettere selv at læse op på tingene, evt. flere steder fra, for at kunne forstå tingene.
CIH: "Constant Image Height" (Billedet har altid samme højde). Det er mest væsenligt i dit tilfælde, fordi du har motorzoom med memory. Fungerer godt med scope-lærred. CIW: "Constant Image Width" (Billedet har altid samme bredde). Mest væsenligt, hvis man bruger 16:9 lærred. Din oplevelse vil uanset hvad stadig afhænge af formatet på dit lærred! Hvor stort et lærred KAN du få/VIL du have i din stue? |
|
|
Pony65
Guld medlem Oprettet: 20-September-2008 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 1840 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jacobe har fat i det rigtige.
Jeg kan kun sige at film er en kunstart, og der er en grund til de forskellige formater og hvorfor film bliver skudt i forskelligt AR. Skal du have en hjemmebio med 21:9 lærred er det vigtigt at forstå billed side og AR. Hvis man ikke gider at sætte sig ind i det så skal du ALTID vælge 16:9 til hjemmebrug. Ved 21:9 skal du lære at se film uden undertekster. NB. Det er også godt at vide lidt om biologi og hvorfor vi har vores øjne siddende ved siden af hinanden. (det er en kæmpe grund til 21:9 formatet) Redigeret af Pony65 - 11-Februar-2016 kl. 09:43 |
|
Pony65
Funktioner
Tak(0)
|
Har du et 21:9 lærred så: Ved valg af "s16:9" så vil et 16:9 billede passe perfekt i højden på dit lærred. Ved valg af "16:9" vil et 21:9 billede passe perfekt i højde og bredde på dit lærrede. Den elektroniske afmaskning skal op på 70 i Top og Bund hvis du har de rigtige mål på lærredes AR. (s16:9 og 16:9 vælger du på fjernbetjeningen under billed indstillinger, men indstil den på funktions tasten så du ikke skal igennem alle menuer hver gang) |
|
Besvar | Side <1234 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |