recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Format!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Format!

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2016 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af Andromeda Andromeda skrev:

Så det gir altså mening med lens memory når jeg kun har en 16:9 skærm? Blir lidt forvirret

Mnarh - det ville give bedst mening hvis du havde scope/anamorphic skærm!

Der bliver kastet lidt for lemfældigt rundt med begreber og betegnelser i denne, tråd, og folk kalder tingene hvad de har lyst til, hvilket gør det ret besværligt, at forstå hvad I skriver - så lad os lige slå et par ting fast.

1: En skærm kan ikke være anamorphic. Anamorphic, betyder, at billedet er strukket i højden (vertikalt), således at alt bliver højt og tyndt. Man bruger så en anamorfisk linse til at strække billedet på den anden led (horisontalt), så det får de rigtige propositioner igen.

2: Hvis en projektor understøtter anamorphic picture format, betyder det, at den når man ser et billede med sorte bjælker i top og bund, kan finde ud at strække billedet ud vertikalt (se 1) og man skal så bruge en anamorfisk linse for at får det til at se rigtigt ud på et cinemascope-lærred.

3: Lense memory shift bruger man kun hvis man har et cinemascop-lærred. Med lense memory shift kan projektoren af sig selv, eller med et tryk på et knap, skifte frem og tilbage mellem 16:9 og cinemascope. Hvis man bruge anamorphic-metoden (se 1 og 2) har man ikke noget at bruge lense memory shift til.

Håber det hjalp!
Til top
skyking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-December-2011
Sted: Danmark
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skyking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2016 kl. 20:48

Det har faktisk noget med billedkvaliteten at gøre.

Når man sender noget med bjælker tilbageholder men reelt en hel del kvalitet som, nå ja, ligger i noget oprindeligt materiale.

Ad.  1:   Anamorphic har ikke noget med billedet er strukket i højden.      Når man går fra 4:3 over til 16:9, så er man pisket til gøre billederne højere  ellers bliver billedernes kvalitet så meget forringet så køberne virkeligt føler sig røvrendt.

I Filmens verden ændrede man ved det Anamorfiske princip på billedernes projicerede  BREDDE.

I TV'ens verden var det mere en slags fast  BREDDE og man kunne gøre noget ved højden. Men hverken her eller for filmen kom der mere information ind, end der oprindeligt var.

Nu har man vedtaget at sorte bjælker i HD verdenen skal og jeg gentager skal betyde vi nu ser sorte bjælker her og der.

Uanset hvad programudbyderen skriver og mener, Jeg Nægter se udsendelserne med bjælker i siderne. Og jeg har bestemt set Tv i mange år.

Tænk på alle de tabte år hvor man undlod, ja man undlod lave bredere Tv for ligesom engang ad åre undgå bjælkerne (foroven og forneden).

Folk med Tv formatet 18:9 skal bestemt nu også tvinges til se 16:9 udsendelser med bjælker, det vil blive utænkeligt lade seere have mulighed  FOR SELV AT VÆLGE.

En noget indforstået Joke, do not answer!
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Februar-2007
Point: 475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vijnana Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2016 kl. 21:05
Apropos format - jeg undrer mig over det underlige format "Badehotellet" sendes i . Man har tilsyneladende sat sig mellem to stole 16:9 og 21:9 . (Ses som smalle sorte bjælker på 16:9 skærm)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2016 kl. 22:10
Oprindeligt skrevet af skyking skyking skrev:

Det har faktisk noget med billedkvaliteten at gøre.

Når man sender noget med bjælker tilbageholder men reelt en hel del kvalitet som, nå ja, ligger i noget oprindeligt materiale.

Ad.  1:   Anamorphic har ikke noget med billedet er strukket i højden.      Når man går fra 4:3 over til 16:9, så er man pisket til gøre billederne højere  ellers bliver billedernes kvalitet så meget forringet så køberne virkeligt føler sig røvrendt.

I Filmens verden ændrede man ved det Anamorfiske princip på billedernes projicerede  BREDDE.

I TV'ens verden var det mere en slags fast  BREDDE og man kunne gøre noget ved højden. Men hverken her eller for filmen kom der mere information ind, end der oprindeligt var.

Nu har man vedtaget at sorte bjælker i HD verdenen skal og jeg gentager skal betyde vi nu ser sorte bjælker her og der.

Uanset hvad programudbyderen skriver og mener, Jeg Nægter se udsendelserne med bjælker i siderne. Og jeg har bestemt set Tv i mange år.

Tænk på alle de tabte år hvor man undlod, ja man undlod lave bredere Tv for ligesom engang ad åre undgå bjælkerne (foroven og forneden).

Folk med Tv formatet 18:9 skal bestemt nu også tvinges til se 16:9 udsendelser med bjælker, det vil blive utænkeligt lade seere have mulighed  FOR SELV AT VÆLGE.

Undskyld mig men du vrøvler lidt.

Den form for anamorphic du taler om hører SD-tiden til. Et HD-billede er ikke anamorfisk, det er native 16:9 - 1920x1080 og er ikke strukket i hverken den ene eller den anden retning. Nu om dage er Anamorphic, som jeg skrev ovenfor, et format der strække film der skudt i cinemascope vertikalt, for at udnytte hele billedfladen, for derefter at strække det horizontalt så det går fra 16:9 til 21:9.

Der findes mig bekendt ikke noget format der hedder 18:9!

Og før du bekynder at brokke dig over at alt ikke bliver vist i 16:9, vil jeg lige gøre opmærksom, at 16:9 er det dummeste format der nogen sinde er blevet skabt. Da man i sin tid skulle blive enige om et widescreen tv-format, faldte valget på 16:9, fordi at det ligger midt imellem det gamle  tv-format 4:3 og cinemascope. Det lyder jo umiddelbart som en god idé - lige bortset fra, at der før 16:9 tv'ets tid aldrig var blevet filmet noget i 16:9.
16:9 svarer til et format på 1.78, men man skyder ikke film i 1.78 og har aldrig gjort det. Der i mod er film igennem tiderne, som standard blevet skudt i 1.33 (4:9) - 1.85 - og 2.35-2.40. Enkelte film er skudt i andre formater, men der er tale om meget få film i det store sammenhængende. At man da man udviklede widescreen tv'et ikke kunne blive enige om at lave 1.85 til standarden, er for mig og mange andre filmfolk en gåde - for man valgte at lave en standard hvor ingen eksisterende film passede til - alene af den grund at man, når man ser 4:3 har en lige så stor procentdel af skærmen sort som når man ser film i 2.35 - duh!

Og lige med med hensyn til det du skriver her "I Filmens verden ændrede man ved det Anamorfiske princip på billedernes projicerede  BREDDE." Du har ret - men du glemmer at nævne at filmen bliver strukket i højde under indspilningen. Altså optages analoge film i cinemascope med en anamorfisk linse foran kameraet, som strækker billedet i højden (vertikalt). Når filmen senere skal vises i biografen strækker man billedet horisontalt med en anden anamorfisk linse for at den får de rigtige propositioner igen.

For mig er cinemascope det vigtigste format, derfor kan jeg godt leve med sorte bjælker i siderne, hvis filmen ikke er skudt i cinemascope, for jeg vil helst ha' hele fladen fyldt ud når jeg ser cinemascope.

De mest brugte formater er:

Academy Standard / 4.3 / 1.33

Fullscreen IMAX / 1.34-1.44

Widescreen / 16:9 / 1.78

UDEN NAVN (men bliver ofte kaldt American Standard) / 1.85 (det format næsten alle film der ikke er cinemascope bliver skudt i og var i 70'er og 80'erne det mest udbredte format)

Cinemascope (og mange andre navne, alt efter hvem der levere udstyret) / 21:9 (næsten da, for 21:9 er endnu et format skabt kun til tv da det svarer til 2.33) / 2.35 (det format langt flest film bliver skudt i).

Modern Anamophic - 2.39

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2016 kl. 22:15
Oprindeligt skrevet af Vijnana Vijnana skrev:

Apropos format - jeg undrer mig over det underlige format "Badehotellet" sendes i . Man har tilsyneladende sat sig mellem to stole 16:9 og 21:9 . (Ses som smalle sorte bjælker på 16:9 skærm)

Badehotellet er skudt i 16:9. Men i post produktionen har man valgt at ligge sorte bjælker på toppen og bunden af billedet. Det gør man oftest ved tv-serier for at få dem til at se dyre og filmagtigt ud. Fjollet - men det virker. Der ud over giver det mulighed for at flytte lidt på billedet, hvis man ikke er enig i fotografens framing.
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Februar-2007
Point: 475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vijnana Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2016 kl. 00:19
Jeg er også svoren tilhænger af cinemascope. De fleste af de film jeg ser er i det format. Når jeg ser 16 :9 film har jeg ikke nogen oplevelse af "sorte bjælker i siderne" da mit lærred har fjernbetjent afmaskning i siderne. Der er altså kulsort omkring hele billedet.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Point: 8597
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2016 kl. 11:53
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Apropos format - jeg undrer mig over det underlige format "Badehotellet" sendes i . Man har tilsyneladende sat sig mellem to stole 16:9 og 21:9
. (Ses som smalle sorte bjælker på 16:9 skærm)

Badehotellet er skudt i 16:9. Men i post produktionen har man valgt at ligge sorte bjælker på toppen og bunden af billedet. Det gør man oftest ved tv-serier for at få dem til at se dyre og filmagtigt ud. Fjollet - men det virker. Der ud over giver det mulighed for at flytte lidt på billedet, hvis man ikke er enig i fotografens framing.

Og det har TV2 gjort med mange ting - også i 4:3 dagene, hvor de lavede "falsk" 16:9.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2016 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Og det har TV2 gjort med mange ting - også i 4:3 dagene, hvor de lavede "falsk" 16:9.

Nu er du lidt hård ved TV2 ;-)

Faktum er, at TV2 ikke selv laver de serier de viser. Faktisk lave TV2 næsten kun nyheder. De køber de meste af deres sendeflade fra andre produktionsselskaber. Og det er ikke kun ting der bliver vist på TV2, der ikke er 16:9. Bedrag som lige nu bliver vist på DR er også skudt på 16:9 kamerar, og lavet om til 2.35 i post produktionen.

Oftest er det de udøvende kunstnere der vælger formatet, og de vælger efter hvad de selv bedst kan lide, og hvad de synes passer til den historie de vil fortælle. Skal det se stort og dyrt ud, vælger man et film-format. Skal det være nærværende og (social-)realistisk vælger man 16:9. Og på den måde kan der være mange forskellige oversager til at man vælger et format frem for noget andet.

Men vi ved godt, at det ofte er at kaste perler for svinene, fordi at folk kun tænker på om deres skærm er fyldt ud, og ikke hvordan et format kan påvirke resultatet. Men skal man nødvendigvis gå efter lavest fællesnævner???
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2016 kl. 12:48
Hvis man laver serieproduktion til udelukkende TV visning, er det optimale at fylde skærmen ud. Svarer lidt til at jeg skulle gå i 2 numre mindre sko, fordi de er pænere.
Til top
skyking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skyking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2016 kl. 16:02

Nu har jeg et problem med både læse og så forstå:   (Ses som smalle sorte bjælker på 16:9 skærm), der står udtrykkeligt smalle.

Hvis jeg måtte acceptere at tallene 21:9 skulle være tilnærmelsesvise korrekte, det som faktisk sker at man anvender formatet  1,85:1, og stædigt fastholder samme. 21:9 svarer i decimalverdenen til  2,33:1.

Et sted stod at DR syntes at alt i formatet 14:9 var noget vederstyggeligt (mit eget ordvalg), og at HD materiale skulle vedblive være 1080i, så fred være med DR.
Til top
skyking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skyking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2016 kl. 16:24
  dr gonzo

I 1969 stod jeg med en Anamorfisk linse til sætte foran en filmprojektor til  16mm film, dette med at vende og dreje en sådan stor DIMS.

En slags afsluttende bemærkning går mere på alle de spildte år hvor man aldrig tog det eller de anamorfiske principper mere til sig indenfor TV-mediet.

Vi skulle pånødes først sorte bjælker foroven og forneden.

Alle de år hvor man kunne have lavet  Bredere Tv.  Der er en alvorlig ting jeg har overset, i gamle dages s/h tv kunne man faktisk manuelt ændre billedhøjden (og så kalde det zoom).

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Point: 8597
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2016 kl. 16:44
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Nu er du lidt hård ved TV2 ;-)

Det var nu ikke for at være hård. De havde bare en periode i 90'erne, hvor stort set alle deres programmer - inkl. deres egne aktualitetsprogrammer - havde bjælker, så det lignede 16:9.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu